• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Campingaz voor brander en lamp

D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben aan het gas, en dan met name het campingaz in de blauwe flessen/ gas cartridges.

Het is erg makkelijk en overal inzetbaar. Geen gehannes met petroleum of benzine.
Ja als prepper hoop je dan wel dat de verkoop/omruilsysteem in tact blijft.
Maar dat geld ook voor petroleum en benzine, zonder elektra ook niet te koop b.v. bij een EMP.


Ik heb wel petroleumlampen, niet de druklampen.
Maar met gas druk je bij wijze van spreken op de knop en je hebt licht of een brander.

Ik heb bij de kringloop een opvouwbare brander gevonden voor 4 euro met een CV gasflesje dat is een mooier systeem dan de prikblikjes gewoon er op klikken en klaar.
De prikblikjes heten de 206L serie komt veel voor in Italie.

De brander die ik heb gevonden voor 4 euro is de https://www.zwerfkei.nl/koken-voedi...of/campingaz-twister-plus#oGJPridiD3EBlZhg.97

Met CV 470 cartridge 70% vol voor 1,50 kost gewoonlijk 9,50 bij Bever.

Bij Bever hebben ze een mooie actie van de Bleuet CV 300 Lantaarn voor 17,50 ook gekocht
http://www.bever.nl/campingaz-bleuet-cv-300-lantaarn-mdadc02004?id_colour=5806
Komt nog de gaspatroon bij voor 7 euro.
Bij volvermogen 6 uur licht gelijk een lamp van 80 Watt, maar meestal heb je veel minder licht nodig en dan kun je er wel 18 uur mee doen.

Voordeel direct licht met een druk op de knop en ook binnen te gebruiken bijna reukvrij.
Wel luchten ook in de tent of huisje.
En dan is de mediamarkt ook nog een mooie te koop zonder Piëzo onsteking voor 15 euro. 2e hands is meestal duurder.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_campingaz-lumogaz-plus-1237766.html

Al deze gaslampen werken met gloeikousjes of mantels hoe te plaatsen effe zoeken op youtube.

In bijna heel Europa is Campingaz overal te koop in havens en op campings.
In Scandinavië is het Primus, ook erg goed maar werkt met een ander aansluitsysteem (schroefsysteem).
Denmarken is meen ik ook Campingaz land.
In de VS en Canada is het Coleman wat de klok slaat.
Dus Campingaz is mijn keuze maar werkt weer niet bij -5 graden, ook weer en nadeel.
Dan toch binnen gebruiken vorstvrij dus.

Dan heeft Campingaz nog een ruilsysteem voor gasflessen de R serie 901.904 en 907 (steeds groter).
Je koopt een fles en ruilt deze in voor een volle nogal prijzig van 20 tot 30 euro voor de grote 907.
Maar wat weer mooi is dat je dan een pas uitgebracht model gaslamp kunt gebruiken de Campingaz Stellia op de grote fles voor een pleinverlichting of grote hapening.
https://www.dewitschijndel.nl/campingaz-stellia-r-pz-gaslamp/?gclid=CMLkk6iJtMwCFTUo0wod05AF5w

Is ook te koop voor de CV cartridges de CV 407 erg mooi (spaar ik voor)
http://www.qvist.nl/campinggaz-stellia-cv.html

De Amerikaanse Coleman uitvoering is ook te koop in de visserswereld erg in trek.
http://www.henkkoster.nl/albatros-coleman-northstar-perfectflow-lantern.html

Ook erg mooi en kan ook bij vorst gebruikt worden.
Maar in de EU moeilijk om aan gasflessen te komen.
Nu zijn er wel Youtube filmjes om deze zelf te vullen, maar nogal een gedoe.

Hetzelfde voor de Campingaz flessen en CV cartridges ook wel te vullen maar verboden door campingaz, wel weer in Tsjechië en Rusland erg gangbaar. Voor 1 euro de CV flesjes gevuld, kosten anders rond de 10 euro.

Maar omdat in de EU de campingaz CV flesjes overal te koop zijn is er een verloop nippel om de Primus en Coleman lampen en brander op campingaz aan te sluiten.
Het ding heet Edelrid branders - Campingaz CV300
http://www.bergsportwinkel.nl/adapter-edelrid-branders-campingaz-cv300.html

Zit nu te wachten op mijn bestelling van de gloeikousjes maat M voor de campingaz Rhapsody 470 ook voor weinig gekocht 7,50 euro maar zonder gloeikousjes. maat M was bij de mediamarkt maar 2 euro in pakje van 3. Gewoonlijk 7 euro per 3.
Deze lamp geeft 100 Watt lichtwaarde, als het werkt zal ik een filmpje maken.
Dus voor 7,50 en 2 euro kousje en 1,50 CV gaspatoon ongeveer 50% vol een hoop licht.
Maar omdat er door de kringloop al 2 gloeikousje bij waren maat S (voor de nieuwe campingaz-lamp) en er 2 bij heb gedaan uit andere lamp dus een waarde van 9 euro de 4 kost de lamp eigenlijk niets.

Zal later nog wat meer doorgeven.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik snap je argumenten.
Ik hou het bij de goedkope en overal te krijgen prikblikjes: 1 euro bij de action.
Werken overal in van licht tot soldeerbrander.
Nadeel van speciale systemen zoals coleman en campingaz blijft de verkrijgbaarheid.

Ik herinner mij nog een vakantie in het jaar dan campingaz ineens overgenomen was of in ieder geval lag het distributie systeem op z'n gat.
Nergens maar dan ook echt nergens konden wij onze gastanks omwisselen.
 

Ray

SHTF Expert
Gas is best makkelijk, ik gebruik zo'n simpel eenpittertje nog steeds af en toe. :)
Moderne eenpittertjes zijn meestal nog uitgerust met piezo ontsteking ook, dus net zo makkelijk als thuis het gas opendraaien en 'klik' vuur.

Het enige probleem is dat als het kouder is dan pak 'em beet twaalf graden, die prikblikjes dermate snel afkoelen door de expansie van het gas, dat het al snel een sudderpitje wordt. Erg irritant als je een pannetje water aan de kook wilt brengen.
Helaas zijn die prikblikjes niet in wintergas variant te krijgen, schroefblikjes wel, maar erg duur. Bij grote gasflessen kun je met 'normaal' campinggas tot ongeveer zeven a acht graden boven nul uit de voeten. Die tanks koelen zelf wat minder hard af bij gebruik (door hun grote warmtecapaciteit).

Voor verlichting vind ik persoonlijk dat sinds de uitvinding van de led dit verreweg het makkelijkst is. Vroeger versleet ik meerdere setjes AA's in de mini Maglite per vakantie, nu kan ik weken doen met 2 AA's in de Olight S15.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
die prikblikjes dermate snel afkoelen door de expansie van het gas, dat het al snel een sudderpitje wordt.

de brander stukje ingraven en blik en brander afschermen met een wind / reflectie scherm help wel. maar is idd niet altijd de oplossing
maar pas op !!!!! ,voor de mensen die nog niet zo handig/ervaren zijn
in de zomer of bij lang gebruik oppassen dat het binnen het scherm niet te warm wordt
bij hoge temperatuur, kan de boel gruwelijk mis gaan


schroefblikjes wel, maar erg duur
https://www.dewitschijndel.nl/cadac-ca500-gascartouche/
Gascartouche met een mengsel van butaan en propaan
3,99 voor +/- 500gr gas
dat is voor zo ver ik weet het goedkoopste

campingaz is volgens mij het duurste wat er bestaat
enige voordeel is dat het wel op veel plaatsen beschikbaar is

anders ga je door naar .... Coleman Propaan cilinders
maar ik vindt die zwaar en onhandig
en passen weer niet op ......
 

Highway

Last (wo)man standing
Met (camping)gas heb ik een haatliefde :hug:
Het is erg handig spul, maar o zo kwetsbaar en specifiek. Er zijn veel zaken waar je mee te maken krijgt, dat is hierboven al beschreven.
Omdat het onder druk staat, geeft het veel mogelijkheden en tegelijk ook veel gevaren. Om die reden gebruik ik gas zo weinig mogelijk. Het is voor mij het laatste middel in m'n favoriete lijstje van brandstoffen. Maar als prepper is het zeker een zeer slim item voor je collectie.

Benzine is ook vloeibaar gas, en staat niet onder druk. Maar ook hier ontstaan gevaren als je de druk niet onder controle hebt. En het is zeer giftig. zowel voor als na de verbranding.

Hout en olie vragen minder aandacht en geven mijn voorkeur. Pas wanneer je oliegas of houtgas wil gebruiken, ontstaat er weer het drukgevaar, maar dat is dus niet aan de brandstof te wijten maar aan het gebruik.

Alcohol blijft mijn absolute favoriet, het heeft meervoudige toepassingen dat andere brandstoffen niet hebben en niet kunnen hebben.
Je kan het zelf maken. Je kan het gebruiken als brandstof voor verwarmen of verlichten. Je kan er mee reinigen, ontsmetten, conserveren, en oplossen. Bij extreme kou is het lastig te ontsteken, maar een prepper is een Handige Harrie, dus die zal een kleine 100ml op z'n lichaam dragen waarmee hij een alcohol toestel zal opstarten ;)
De verbranding is zeer schoon en zuiver, het is zonder druk, en mobiel. In elke supermarkt, bouwmarkt of drogist te koop als 'spiritus' voor ongeveer 1,50 euro per liter. De action heeft zelfs >96% bio ethanol voor 1,69 de liter: brandt beter en stinkt niet.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
In elke supermarkt, bouwmarkt of drogist te koop als 'spiritus' voor ongeveer 1,50 euro per liter. De action heeft zelfs >96% bio ethanol voor 1,69 de liter: brandt beter en stinkt niet

"Danger, Will Robinson. Danger."



op een klein stukje van je post, wil ik even een commentaar geven.
dit voor lezers die niet goed op de hoogte zijn of je post mogelijk verkeerd interpreteren/lezen
want je noemt alcohol en spiritus en bio-alcohol in 1 adem

Spiritus en bio-alcohol zijn beide niet zondermeer geschikt voor elke vorm van ontsmetting

Voor wond ontsmetting beide ongeschikt
spiritus bevat kleurstof en een braakmiddel en nog wat stofjes en zullen vergiftiging ’s verschijnselen opleveren.
Bio-alcohol een niet gezond de-naturalisatie middel en vaak een deel methanol, en zullen vergiftiging ’s verschijnselen opleveren.


En voor ontsmetting van materiaal en oppervlaktes met spiritus of bio-alcohol.
- is een 70% globaal de beste oplossing, Zowel voor alcohol als voor de bio-alcohol
Spiritus zou je voor oppervlakten kunnen gebruiken maar dan zou je moeten na spoelen met water om de giftige residuen te verwijderen, en dat ben je weer terug bij af

LET OP
Voor alle vormen van alcohol geld:
Beslist NIET verstuiven
Het inademen van vernevelde alcohol is kankerverwekkend
zowel in ziekenhuis als lab, mag niet meer worden verstoven

Algemeen inzake wond verzorging.
Let op, het ontsmetten van wonden met alcohol is eigenlijk zondermeer af te raden
alcohol dood cellen en hindert de genezing
Ook Jodium hindert de genezing
Liever andere middelen toepassen .
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
"Danger, Will Robinson. Danger."

Zo dat scheelt me weer veel schrijfwerk: goede post en even goede waarschuwing.
Zelfs mijn spiritus lampen houden niet van dat bouwmarktspul.

Theoretisch kan je alcohol zelf maken. Maar als je bv eens de serie "moonshiners" gevolgd hebt dan moet je toegeven dat het niet effe gedaan wordt.

Verder is alcohol tamelijk link als brandstof omdat je de vlam niet ziet of nauwelijks.
Menig tafel in brand zien staan door gemorste voorwarm brandstof.....

@Highway: bij alles wat je gebruikt geldt: weet wat je doet, hoe het werkt en zorg dat het apparaat goed functioneert. Ik heb wel eens een vastzittende prikker gehad in een gaslamp. Prikt wel in het tankje maar dicht niet af. Daarom altijd buiten tankjes verwisselen.

Er zijn ook mensen die bij het tanken van de auto, het bedrijf affakkelen en/of de slang meenemen bij het wegrijden. Is dan de brandstof gevaarlijk of de gebruiker ?
 

Highway

Last (wo)man standing
@W-O-L-F , je aanvulling is uiteraard waterdicht. Een waarschuwing met uitleg is nooit verkeerd.

Maar om niet verder af te dwalen van het topic 'campingaz' heb ik slechts enkele punten genoemd die kunnen helpen bepalen als je een keuze wil maken tussen gas en andere brandstoffen. De lezende prepper kan dan verder zelf onderzoek doen naar zulke zaken, zoals in jouw verslagen waarin diverse stoffen en hun actie's/ reactie's beschreven zijn.
Zoals ik al schreef, ben ik niet tegen gas, maar uit ervaring met alle soorten heb ik gas wel op m'n lijstje staan, maar onderaan. En ja, ook alcohol is niet zonder gevaar.. spelen met vuur blijft spelen met vuur :)
 

Panzer

Elementary prepper
Voor een korte p@#p raakt de ventilator heb je helemaal gelijk. maar voor een langere periode (bv zes maanden), dus wanneer je gas op is. is het op,... en heb je niet meer,...

Om kaarsen, olie en andere brandstoffen te sparen ga je dan gewoon vroeg naar bed, zoals 200 jaar geleden (we gaan dus uit van een blackout).

Dan ga ik toch voor een knijpkat (zie Kijkshop: outdoorartikelen).

Of in mijn geval een Goalzero Lighthouse, en een Goalzero Torch.

https://www.prepshop.nl/goalzero-lighthouse-250-lantaarn.html?sqr=goal&

https://www.prepshop.nl/goalzero-torch-250-zaklamp.html?sqr=goal&


En of een Soulra FRX 4

https://www.prepshop.nl/?gclid=Cj0K...UwEq6HT8uR3MmDkTOYCcVtvLN4kKODrj6oaAiC_8P8HAQ

Dan heb je altiojd licht en een powerbank, radio, zonnepanneel, opwindmogelijheid (nieuw woord)/cranck option, usb mini en normaal opties en 3 x AAA accu's/batterijen
 
D

Deleted member 101

Gast
@Panzer

Je hebt volkomen gelijk, de gas voorraad is voor ongeveer 2 weken. Wat betreft campingaz. Maar bij een kort SHTF scenario wel erg makkelijk en wat ook meetelt bij een landurige SHTF bijvoorbeeld bij een EMP zullen volgens sommige survial sites de elektonische circuits van deze moderne Led/zonne-energie lampen opgeblazen worden door de EMP. Omdat er dus micro-elektronica in is verwerkt. Ook bij een vulcanische winter is er geen zon en is zonne-energie niet zo optimaal.

Ik heb wel oplaadbare lampen, pas nog een mooie aangeschaft, op te laden met 220 of 12V auto stekker.
Geeft 35 uur licht, dus ook weer voor 2 weken ongeveer 3 uur per avond.
Daarna weer in de auto om in 7 uur op te laden. voor de volgende 35 uur licht.
https://www.bol.com/nl/p/zeuss-xt-6-v2-campinglantaarn-led-400-lumen-oplaadbaar/9200000039893777/

Dat is dus voor een SHTF met blijvende energievoorziening maar wel uitgerust voor een Bug out of stroomonderbrekingen.

Verder nog een hele zwik petroleumlampen ook weer afhankelijk van de levering bij een SHTF

Nog wel interessant is dat de gas blikjes eenvoudig zijn bij te vullen vanuit een grote gasfles, heb er een soort vulnippel voor nodig maar in onze contreien niet te vinden, wel in Rusland en Oost-Europa veel voorkomend.
Als je dan een grote gevuld hebt staan kun je maanden vooruit. Maar nog niet kunnen vinden de vulnippel.

En dan heb ik wel wat opwindspul en knijpkatten staan, maar na een paar jaar zijn de accu's toch wel op, terwijl ik wel steeds oplaad om de paar maanden.

En natuurlijk kaarsen, ja wat kun je nog meer doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
R

Raptor

Gast
Welke brander gebruiken jullie voor die 'prikblikjes' van de Action? Ben nog op zoek naar een. Alvast bedankt.
 

Ray

SHTF Expert
Welke brander gebruiken jullie voor die 'prikblikjes' van de Action? Ben nog op zoek naar een. Alvast bedankt.

Beste is om dan geen Camping Gaz brandertje te kopen, die hebben van die nokjes waardoor er alleen camping gaz prikblikjes in passen. Omgekeerd werkt wel, dus camping gaz prikblikje in een ander merk brander.
Dat zijn dus dit soort types:
kookbrander-500x500.jpg


Zelf heb ik al 27 jaar deze in gebruik:
$_82.JPG


Tip, zoek eens op marktplaats, daar vind je ze voor een habbekrats.
 
D

Deleted member 101

Gast
Zie deze advertentie, goekopere gaslamp kan haast niet denk voor prikblikjes.
.
http://www.marktplaats.nl/a/caravan...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dan bij de Action voor 1 euro per blikje en dan 6 uur licht of 12 bij zacht branden.
Als je voor 10 euro een stuk of 10 blikjes koopt kun je toch een 100 uur licht hebben


En dit is dan ook niet duur;
http://www.bever.nl/campingaz-bleuet-cv-300-lantaarn-mdadc02004?id_colour=5806
Wel voor de duurdere CV blikjes. Maar wel een mooie lamp met elek. onsteking (Piëzo).

En een ledlamp is natuurlijk veel moderner en handiger, maar bij een EMP zijn ze waarschijnlijk kapot.
De batterijen of accu is ook afhankelijk van je voorraad of laadsysteem 12V of 220V.
 

Ray

SHTF Expert
Zie deze advertentie, goekopere gaslamp kan haast niet denk voor prikblikjes.
.
http://www.marktplaats.nl/a/caravan...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dan bij de Action voor 1 euro per blikje en dan 6 uur licht of 12 bij zacht branden.
Als je voor 10 euro een stuk of 10 blikjes koopt kun je toch een 100 uur licht hebben


En dit is dan ook niet duur;
http://www.bever.nl/campingaz-bleuet-cv-300-lantaarn-mdadc02004?id_colour=5806
Wel voor de duurdere CV blikjes. Maar wel een mooie lamp met elek. onsteking (Piëzo).

En een ledlamp is natuurlijk veel moderner en handiger, maar bij een EMP zijn ze waarschijnlijk kapot.
De batterijen of accu is ook afhankelijk van je voorraad of laadsysteem 12V of 220V.

Op hetzelfde marktplaats zijn er veel goedkopere te vinden, ook 'merkloos' en nieuw: http://www.marktplaats.nl/a/caravan...os-glas-tbv-camping-gaslamp-gas-lantaarn.html
Voor het geld wat je over houdt, kun je dan een blikje of zes Action gas bijkopen. Beter nog een B-merk prikblikjes bij een campingzaak oppikken, want die van de Action heb ik persoonlijk mindere ervaringen mee.
 

petroman

SHTF Expert
  • Leuk
Waarderingen: Ray
I

Invictus

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf nooit een gaslantaarn gehad maar ik ken die dingen nog wel van vroeger toen mijn ouders met ons kampeerden.
Voor een niet al te lange SHTF vind ik het wel een goede reserve lichtbron dus ik heb er een paar aangeschaft na na het lezen van de OP. Twee stuks voor op een 190 gr prikblik en eentje voor op een gasbusje met een ventiel.

Gelet op het feit dat deze gaslampen overal fors in de aanbieding zijn denk ik dat het gaat om een uitstervend produkt. Ik heb het idee dat de beschikbaarheid van led verlichting de gaslantaarn overbodig maakt, de kosten per branduur van een led lamp op batterijen liggen waarschijnlijk al lager dan die van een gaslamp.
 
D

Deleted member 101

Gast
De "prikblikjes" nu op voorraad bij de Action voor 1,19 euro, bij de camping winkel 2 tot 3 euro ongeveer.
En de lange bus ook voor 1,19 euro. Vragen ze al tot 6 euro voor bij de campingzaken.

WP_20160525_001.jpg
 

konijn

Elementary prepper
mij lijkt een gaslamp niet zo prettig,

Ik heb dus een kleine voorraad blikjes voor een campingbrandertje ( één pit, heel simpel ) daar heb ik zo'n 4 á 5 blikjes voor. Maar als ik nu nog een gaslamp er bij ga kopen heb ik al minimaal één blikje nodig voor mijn lampje En heb ik helemaal niks aan al die zaklampen op dynamo die ik hier thuis heb liggen. dus heb ik mijn gasvoorraadje liever echt voor het koken.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar lampen op lampenolie. vind die ook gezelliger. Ik heb op de een of andere manier gewoon meer met dat soort lampen als van feuerhand. Maar dat is persoonlijke smaak.

Al valt me ook op dat wanneer ik gaslampen op rommelmarkten zie dat dat, of zonder glas, of met kapot glas is. en als ik de olielampen zie zijn het of de neppe LED "olielampen" van de action ( :rolleyes: ), of ze zijn helemaal verbogen en kapot ( het metalen gedeelte dan, het glas was dan nog piekfijn ). dat geeft mij dus ook het idee dat de olielampen meer duurzaam zijn. Ik kan er volledig naast zitten, en dan hoor ik het graag, maar dit zijn mijn bevindingen.

voorlopig blijf ik gewoon bij mijn LED dynamo lampen, en als ik een olielampje op de rommelmarkt zie in goede staat, dan koop ik hem graag.
 
Bovenaan