• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ChatGPT handigheidjes

Een handigheidje van ChatGPT (aanmaken voorraad beheer .xls):

1.
Vraag om een lijst te maken voor voeding wat preppers gebruiken en in te delen op categorie.
(Uitkomst Chat, lijst)

2. Vraag om deze lijst in een download bestand te maken met de extensie .xls (te gebruiken in diverse software)
(Uitkomst een link naar download .xls)

-----

Je hebt nu een .xls bestand met vele voedingsmiddelen voor preppen. De link kun je opslaan om later weer te gebruiken, wanneer je op analyse klikt kun jezelf aanpassingen doen indien je die direct wenst. Vervolgens kun je ChatGPT vragen voor uitbreidingen zoals in de volgende vraag:

3. Voeg de volgende kolommen horizontaal toe:
Productnaam Categorie Hoeveelheid Eenheid Houdbaarheidsdatum Locatie Waarschuwing voor verbruik Aangekocht op Prijs Opmerkingen
(Uitkomst link: Download Uitgebreide Voorraadlijst.xls)

De handigheid is dat je lijsten kunt laten aanmaken en deze in een .xls bestand kunt laten omzetten. De mogelijkheden gaan ver en zijn interresant om snel bestanden aan te maken zonder zelf alles uit te moeten typen of kopiëren naar .xls

Laatst bewerkt:
Een handigheidje van ChatGPT (analyseren voorraad):

1.
Maak een duidelijke foto van een x aantal producten (potjes op een stellingsplank als voorbeeld). Voeg deze foto toe aan ChatGPT en vraag om de teksten op de afbeelding te herkennen door OCR, en op basis daarvan een lijst te maken (bijvoorbeeld in: .txt .xls. pfd en etc).
(Uitkomst: Lijst met potjes groentes)

Het laten analyseren op basis van OCR zorgt ervoor dat je geen bestaande voorraden (soorten) zelf hoeft uit te typen van wat je hebt. Let er op dat het niet kan zien hoeveel voorraad je hebt!

Laatst bewerkt:
Dat zijn handige weetjes, daar zou ikzelf niet snel op gekomen zijn.👍

Al die eerdere lappen tekst….mijn spanningsboog is niet zo groot en heb ze nooit doorgelezen.

Ik het was me iets te, het is zeker goed bedoelt, ik heb de lappen ook niet meer gelezen.

Heb alleen iets met de robots die onze landerijen maaien.
En zelf naar de laadstations rijden om geladen te worden met gratis stroom. :thumbup: 🤣

Beste @Doperwt je bent een tof mens maar dit is een beetje teveel van het goede, geniet er zelf met volle teugen van, prachtig dat je er zo weg van bent.

Maar nu heb ik toch heel kort twee tips gegeven zonder lappen tekst? Als dit nu nog teveel is om te lezen en te begrijpen dan weet ik het ook niet meer... Ik ben nu zo concreet mogelijk ingegaan op het onderwerp van @joepmeloen en heb mij zoveel mogelijk aangepast bij de wens om het kort en duidelijk te houden. Als dit geen nuttig advies is voor preppers dan snap ik het niet meer.

Maar nu heb ik toch heel kort twee tips gegeven zonder lappen tekst? Als dit nu nog teveel is om te lezen en te begrijpen dan weet ik het ook niet meer... Ik ben nu zo concreet mogelijk ingegaan op het onderwerp van @joepmeloen en heb mij zoveel mogelijk aangepast bij de wens om het kort en duidelijk te houden. Als dit geen nuttig advies is voor preppers dan snap ik het niet meer.

Ach lieverd ik ga het lezen, ik weet toch dat het allemaal goed bedoelt.

Een "handigheidje" van ChatGPT en AI is ook, dat het ons dom maakt!🤪

Mensen, het bijbelse "Zalig zijn de armen van geest" uit de Bergrede (Matteüs 5:3) was dus voorspellend. Wie heeft dat ooit gedacht?😁

Voor een prepper is kennis en kunde niet zozeer macht denk ik, maar een exponent van naakte overlevingsdrang.
De grijze massa trainen zou dus weleens belangrijker kunnen zijn voor ons overleven dan voetbal kijken en AI het denkwerk over te laten nemen!😉

Het volgende artikel beschrijft wel treffend hoe het komt dat de mens zich gaandeweg terug ontwikkelt.

Het is in het Duits, maar is met de vertaalfunctie in de browser prima te lezen, voor wiens talenkennis al net even te ver is weggezakt (Oei)🤣

https://overton-magazin.de/top-story/studenten-die-kaum-noch-lesen-koennen/

Een "handigheidje" van ChatGPT en AI is ook, dat het ons dom maakt!🤪

Mensen, het bijbelse "Zalig zijn de armen van geest" uit de Bergrede (Matteüs 5:3) was dus voorspellend. Wie heeft dat ooit gedacht?😁
Dat heb ik altijd al gedacht. Niet alleen AI, maar ook de snelle nieuws verspreiding, first person beelden uit oorlogen.

Verre oorlogen lijken dichterbij dan vroeger. Je wordt er niet gelukkiger van.

Zou best eens een gegronde waarheid in kunnen staan. Dat rechts populair (mede veroorzaakt) wordt door simpel op te nemen oneliners.
Soort fastfood voor de mind.
@Pjotr Prep , ik vermoed dat simpele oneliners het al vele jaren prima doen, bij wie er bevattelijk voor is tenminste.

Het zal niet de enige verklaring zijn voor populisme in elke richting, maar het helpt wel enorm!😁

Politici weten dat als geen ander, maar die hebben het kunstje geleerd om het met een geloofwaardig sausje te bedekken, zolang ze voor de camera even rechtop gaan lopen en een pak dragen tenminste.🤣

Laatst bewerkt:
Dat heb ik altijd al gedacht. Niet alleen AI, maar ook de snelle nieuws verspreiding, first person beelden uit oorlogen.

Verre oorlogen lijken dichterbij dan vroeger. Je wordt er niet gelukkiger van.
@marzman , dat is die grote roze wolk.
Gelukkiger worden of niet, dat is dan een ding, maar we krijgen wel indringender de nuchtere werkelijkheid gepresenteerd, via objectieve nieuwsmedia tenminste.

Als verklaring voor de toegenomen zucht naar het escaleren van conflicten, lees ik vaak dat het gros geen conflicten of oorlog heeft meegemaakt en zich geen voorstelling kan maken van die ellende.

Raar is dat dan, want op de beeldbuis spat nu juist de wereld realtime uit elkaar en vliegt het bloed bijna de huiskamer in...
Het is dan meer een niet willen zien en de kop in de grond steken...

Velen leven in een droomwereld, vermoed ik. En AI kan dat verder versterken want dromen-in is ook dromen-uit lijkt mij.🤣

Laatst bewerkt:
Niet iedereen wil dat en kiest voor de roze wolk, je kan minder nieuws kijken, of veel drinken, drugs gebruiken en alle problemen verdwijnen ... als sneeuw voor de zon ♪♬♫ ;)

Gelukkig maken linkse types geen gebruik van AI en komen ze goed beslagen ten ijs.

@preparator , dat was een geneusringde!🤣
En, wees eerlijk, die verdienen toch wel wat extra consideratie...

Met Pro-Palestina had ze niets van doen, dat is wel duidelijk. Objectief, dogma-vrij en moreel zuiver oordelen staat m.i. los van "links of rechts", en kan niet iedereen...😁 En AI al helemaal niet.

Het is in het Duits, maar is met de vertaalfunctie in de browser prima te lezen, voor wiens talenkennis al net even te ver is weggezakt (Oei)

Ik heb het artikel geknipt/plakt en hierna door ChatGPT het laten vertalen en samenvatten.
(haha, wat een grap)

Er worden wel flink wat aannames gemaakt die ik liever wetenschappelijk onderbouwd zou willen zien.

Persoonlijk zie ik AI voor 50% als een positieve ontwikkeling en voor 50% als negatief. Dankzij AI kunnen mensen die nu een 7 zijn zich ontwikkelen tot een 8,5. Ze kunnen dingen uitwerken die voorheen boven hun niveau zouden zijn uitgekomen. Echter zijn de mensen die nu een 6 zijn gedegradeerd tot en 4,5. Want waar ze vroeger nog moeite moesten doen om zelf na te denken, gaan ze zelfs de meest eenvoudige zaken opzoeken, zonder ook maar een beetje de moeite te nemen om zelf na te denken.

Dus het zou mij niks verbazen dat we wederom een verstrekking gaan krijgen van de altijd aanwezige tweedeling.
Om het wat extremer uit te drukken krijgen we straks slimme en domme mensen, rijke en arme mensen, gezonde en ongezonde mensen. etc etc.

Maar goed, mogelijk zie ik het te negatief, en heeft de huidige volwassen generatie altijd te klagen over “de jeugd van tegenwoordig”
Dat we voor het eerst in de geschiedenis te maken krijgen met een verlaging van het IQ zou me in ieder geval niks verbazen.
Het mooie van IQ is dat het genormeerd wordt, dus gemiddeld blijven we op 100 uitkomen :)

Nu heb ik al vaker gezegd dat ik de indruk heb dat zelf nadenken een steeds moeizamer process is. Waar ik 35 jaar geleden begonnen ben op een helpdesk voor "computervragen" (De naam IT moest nog worden uitgevonden) was het normaal dat een gebruiker zelf al diverse dingen had uitgesloten en met een duidelijk verhaal ons contacteerde. Tegenwoordig krijg je de zin "Het werkt niet" en dan een stilte.
Of nog mooier, "Ik heb het al aan ChatGPT gevraagd maar die wist het ook niet, en wat moet ik nu doen?"

Niet iedereen wil dat en kiest voor de roze wolk, je kan minder nieuws kijken, of veel drinken, drugs gebruiken en alle problemen verdwijnen ... als sneeuw voor de zon ♪♬♫ ;)

Is dat niet waar de filmserie als "the Matrix" eigenlijk over gaat?
Dat velen zijn losgezongen van de realiteit, waar degenen die aan de knoppen van de macht zitten, handig gebruik van maken en het kapitaal naar zich toe trekken, ten koste van door gemakzucht verblinde onderlaag?

Ik heb het artikel geknipt/plakt en hierna door ChatGPT het laten vertalen en samenvatten.
(haha, wat een grap)

Er worden wel flink wat aannames gemaakt die ik liever wetenschappelijk onderbouwd zou willen zien.

Persoonlijk zie ik AI voor 50% als een positieve ontwikkeling en voor 50% als negatief. Dankzij AI kunnen mensen die nu een 7 zijn zich ontwikkelen tot een 8,5. Ze kunnen dingen uitwerken die voorheen boven hun niveau zouden zijn uitgekomen. Echter zijn de mensen die nu een 6 zijn gedegradeerd tot en 4,5. Want waar ze vroeger nog moeite moesten doen om zelf na te denken, gaan ze zelfs de meest eenvoudige zaken opzoeken, zonder ook maar een beetje de moeite te nemen om zelf na te denken.
Tijdelijk, als de AI op 9 ipv 6,5 zit dan zijn die mensen die een 7 zijn overbodig. Ik heb het idee dat die mensen dat alleen zelf nog niet door hebben (mijn schoonbroer is zo iemand, hij verdient nu flink omdat hij door AI twee banen tegelijk kan doen, maar dat lijkt me vrij onhoudbaar).

Is dat niet waar de filmserie als "the Matrix" eigenlijk over gaat?
Dat velen zijn losgezongen van de realiteit, waar degenen die aan de knoppen van de macht zitten, handig gebruik van maken en het kapitaal naar zich toe trekken, ten koste van door gemakzucht verblinde onderlaag?

Ja, de keuze is de blauwe pil nemen en lekker onbezorgd capucino's blijven drinken of de rode pil en dan vechten op leven en dood tegen mr Smith ;)

Persoonlijk zie ik AI voor 50% als een positieve ontwikkeling en voor 50% als negatief.

Moet zeggen dat ik er vooral gemak van heb. Ik ben sinds een paar dagen overgestapt van windows 10 naar windows 11 en heb al heel veel hulp gehad van AI om mij uit te leggen waar ik bepaalde functies kan vinden en hoe alles werkt. Ik had werkelijk geen idee hoe makkelijk het kan zijn.

Daarnaast is AI ook prima geschikt om foutjes op te sporen in je scripts en het geeft zelfs ongevraagd extra uitleg hoe je iets veiliger of makkelijker kan doen door stukjes code anders te schrijven.

Terug
Bovenaan