• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Colony

Zou jij het doen?

  • Ja

    Stemmen: 1 8.3%
  • Nee

    Stemmen: 8 66.7%
  • Twijfels

    Stemmen: 3 25.0%

  • Totaal aantal stemmers
    12

Kenny

Prepper
Hey mede preppers.
Wat zou jij doen in moeilijke tijden? samen komen of thuis blijven? Als je moet samen komen met hoeveel wil je dan zijn? Welke eigenschappen zou jij graag in een groep zien? Wat zou een goede leider zijn? Zijn er plaatsen in voorkeur zoals Bossen, industrie stad ondergrondse plaatsen? Want samen staan we sterk!
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kan kiezen uit Ja, Nee of Twijfels.. maar wat is nou eigenlijk de vraag?
Hoe bedoel je 'Zou jij het doen'?
 

Flos

SHTF Expert
Het ligt er aan wat er voorvalt. Vb een brandstof crisis waardoor de kraan volledig wordt dicht gedraaid en west Europa droog staat. Probleem ik een bug in voorlopig met mijn naaste fam.
Maar ik heb ook een plan om een bug uit. Ik weet een dorp wat ooit een middeleeuwse stad is geweest. Daar kan ik heen om een zogenaamde colony te stichten.
Om het dorp leefbaar te maken en te kunnen verdedigen moeten we met zo 50 mensen zijn mannen vrouwen kinderen.
Een dorp dat volledig zelfstandig kan blijven bestaan.
 
F

forumlid 1447

Gast
Bug in is mijn idee, heb hier alles wat ik nodig heb. In een kolonie zou ik me niet thuis voelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

LoneDrone

Senior Prepper
Hangt helemaal van de situatie af...

Bij b.v. een pandemie: zo afgezonderd mogelijk en met zo min mogelijk mensen.

Bij een algehele instorting van "het systeem" inderdaad een soort colony en die, afhankelijk van de grote en ligging, met een groep bemensen. En de groep zou dan idealieter bestaan uit mensen met een agrarische (landbouw opzetten), medisch (dokter is altijd wel nodig), mechanisch (sleutelaars) achtergrond etc.

Is het een crisis waarvan je kan verwachten dat die na verloop van tijd weer dusdanig is opgelost dat "het systeem" weer redelijk draait, b.v. een brandstof crisis zoals Flos noemt, dan een bug in en de storm uitzitten.

Maar ja: herkennen wat wat is en welke kant het op zal gaan zal de grootste uitdaging worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Roel

Mankinds only hope
En afhangend waar je je kolonie wilt opzetten, als het echt dikke shit is zul een een verdediging moeten kunnen laten zien die iedereen met snode plannen een blokje om doet lopen...en dat is zomaar niet te realiseren.
Dus hou ik het voor het moment op onze stek, waar we het met een redelijke kans van slagen wel zullen redden.
We hebben water volop, een grote moestuin, wat dieren, een aantal fruitbomen- en struiken en kennis om e.e.a. ingemaakt te krijgen zonder gebruik van gas of elektra...
En een stel hele goede buren rondom die zoals het gezegde luidt, beter zijn dan verre vrienden.;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Groepen van 20-30 personen functioneren het best. Zonder al teveel af te doen aan de democratie zullen 3-5 personen het voortouw moeten nemen.
 
F

frans81

Gast
Idd , heel wat vragen haha . Maar veel antwoorden in het Nu kunnen wanneer je in het echt een keuze moet maken en dus in een echte SHTF , heel andere antwoorden hebben ;)
Groot probleem begint vaak al bij het Type Leider . En wat heet Leider pfff . Er zulle meerdere Personages nodig zijn met een leidende Functie om alles in juiste banen te behouden .
En derhalve het functioneren van een Colony alleen maar ten goede komen . Ik zelf geloof niet in 1 LEIDER ;) Die krijgen Kapsones en moeten uiteindelijk uit hun Lijden verlost worden .
Want ze laten uiteindelijk de groep uiteenvallen . Hen die met hem / Haar zijn en hen die zelfs Aambeien op hun Neus gaan krijgen van die :eek:
Binnen een Colony moeten de Mensen op elkaar worden ingewerkt . Het moet een groot team worden dat onder alle omstandigheden elkaar en dus het systeem kan voorzien .
Vooral in Nood en bij verdediging . Ieder zijn Taak en die moet Duidelijk zijn . Een groep kan alleen functioneren als die 1 geheel is ;)
Rotte appels moeten verwijderd worden voordat het de rest van de Mand besmet . ER zijn geen Tig regels nodig en men hoeft ook geen Leider de Dienen .
Men dient een Groep gelijkdenkenden en zo zorg je ervoor dat je kunt voortleven in moeilijke tijden .

Sorry maar ik word al bijna misselijk als ik het woord LEIDER zie verschijnen :(:(:(
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Richard434

Prepper goeroe
@frans81 een leider vindt ik ook geen goed woord.
Aan de andere kant, is het in veel situatie's wel handig/nodig dat er mensen zijn die een beslissing kunnen en durven te nemen. In plaats van dat er eerst tussen iedereen overlegd dient te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
@frans81 een leider vindt ik ook geen goed woord.
Aan de andere kant, is het in veel situatie's wel handig/nodig dat er mensen zijn die een beslissing kunnen en durven te nemen. In plaats van dat er eerst tussen iedereen overlegd dient te worden.

Tijdens het perfectioneren van de Groep zal dat idd in den beginnen waarschijnlijk nodig zijn .
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Anders kunnen de zgn leiders altijd nog een nieuwe ideologie introduceren en zich hier achter verschuilen om de rest van de groep te kunnen indoctrineren en naar hun hand te zetten. :eek:
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou in mijn groep geen opstandige en wijsneuzige preppers moeten hebben.
Komt alleen maar ellende van .
Je doet maar gewoon wat er op de planning en to do lijst staat en anders opzouten.
En als ik om een mening vraag dan betekend dat niet dat je mag meebeslissen of dat ik er rekening mee moet houden ...
 

Larik

Diehard Prepper
En als ik om een mening vraag dan betekend dat niet dat je mag meebeslissen of dat ik er rekening mee moet houden ...

Wie mag er wel meebeslissen dan?

En als je in een groep leeft, is rekening houden met elkaar soms wel prettig, zou zomaar een maatschappij kunnen zijn waarin je moet samenwerken ofzo.

Tenzij je 1 of ander tokkie bent en schijt aan alles en iedereen hebt.
 

petroman

SHTF Expert
Wie mag er wel meebeslissen dan?

Je mist de issue: niemand mag meebeslissen want dat werkt niet.
Verwacht je nu echt dat in een groep asl er iets gedaan moet worden "meebeslissen" gaat werken ? Zelfs bij vooropgezette TV shows gaat dat fout.
Een compound, kolonie werkt alleen als er regels zijn en iemand de baas is. Dus de beslissing neemt. Waarschijnlijk ligt dat ook ten grondslag aan de militaire opleiding, iemand neemt de beslissing de groep volgt. Tis niet anders.

Zie je al voor je: de één wil om vijf uur eten de andere om half zeven, veggie, vega veel vlees etc. Je krijgt hier op het forum zelfs al bonje als iemand een vegi/vega weekend voorsteld.
Ik wil lekker douchen, ja maar jij maakt al het water op, maar ik drink geen bier etc., etc.
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik zit veel meer op de lijn van @LoneDrone : bug in tenzij het éch niet anders kan
Scenario's als van @petroman en @Harry Nack doen bij het idee alleen al mijn haren overeind staan! :mad:

Ik heb best wel een 'issue' met autoriteit (pa was beroepsmilitair :rolleyes:) en als ik dan ook nog ergens het nut niet van inzie dan kun je het op je buik schrijven.
Vraag het op een normale manier en leg me uit waarom iets 'moet' en ik doe het waarschijnlijk zonder probleem.
Respect moet je verdienen en het zijn er tegenwoordig niet zoveel die dat lukt.
Maar, heb je het dan ga ik voor je door het vuur (schorpioen, hè ;))

Gezien ook het feit dat ik op de MBTI test bijna 95% Introvert scoor (andere mensen kosten me veel energie, ik laad pas op als ik alleen ben)
zie ik me in een kolonie eerder in de periferie: we weten elkaar te vinden als we iets van elkaar nodig hebben, maar ik ga zeker niet midden in het 'dorp' wonen om me te laten rondcommanderen of indoctrineren door een of andere zelfbenoemde leider.

(link naar een MBTI (Meyers Briggs Type Indicator) vragenlijst: https://www.loomancoaching.nl/nl/persoonsvoorkeuren-test)
 
F

frans81

Gast
ik zit veel meer op de lijn van @LoneDrone : bug in tenzij het éch niet anders kan
Scenario's als van @petroman en @Harry Nack doen bij het idee alleen al mijn haren overeind staan! :mad:

Ik heb best wel een 'issue' met autoriteit (pa was beroepsmilitair :rolleyes:) en als ik dan ook nog ergens het nut niet van inzie dan kun je het op je buik schrijven.
Vraag het op een normale manier en leg me uit waarom iets 'moet' en ik doe het waarschijnlijk zonder probleem.
Respect moet je verdienen en het zijn er tegenwoordig niet zoveel die dat lukt.
Maar, heb je het dan ga ik voor je door het vuur (schorpioen, hè ;))

Gezien ook het feit dat ik op de MBTI test bijna 95% Introvert scoor (andere mensen kosten me veel energie, ik laad pas op als ik alleen ben)
zie ik me in een kolonie eerder in de periferie: we weten elkaar te vinden als we iets van elkaar nodig hebben, maar ik ga zeker niet midden in het 'dorp' wonen om me te laten rondcommanderen of indoctrineren door een of andere zelfbenoemde leider.

(link naar een MBTI (Meyers Briggs Type Indicator) vragenlijst: https://www.loomancoaching.nl/nl/persoonsvoorkeuren-test)

Met jou wil ik wel kopje koffie drinken !!!
Leiders krijgen Kapsones hoe dan ook .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Om vanuit Militair perspectief te gaan denken is al helemaal verkeerd .
Zoveel verkeerde beslissingen die al genomen zijn in het verleden en heden door een Meerdere pfff .
En het gros van een Compagnie / Eenheid / Peleton enz die als schoothondjes tegen beter weten in moet gehoorzamen . Met alle ellende vandien pfff .

Succes voor hem die zich Koning waant en onderdanige als gereedschap ziet dat vervangbaar is haha .

Een mensen leven is niet vervangbaar . Ieder mens heeft voor en Nadelen .
Al naar gelang hun kennis / Skills en totale kunnen ga je bouwen .
En kun je als Groep groeien naar een werkende zelfvoorzienende Colonie of hoe zo iets ook mag verwoord worden .

En er is een heel groot verschil tussen 30 man en 300 man voor wat betreft het laten functioneren haha
 

Larik

Diehard Prepper
Heb te vaak meegemaakt met militaire collega’s die bevorderd werden en met nieuwe onderofficieren:
je doet wat ze zeggen, omdat dat moet volgens de rangen, ze gaan denken na een tijd dat ze ook altijd gelijk hebben.
En in je zin krijgen en in gelijk hebben, zit een verschil.
En daar ben ik erg bang voor, dat het ‘baasje’ het te hoog in z’n bol gaat krijgen.

Maargoed, op het oude forum had ik een heel verhaal geschreven waarom ik denk dat mensen niet geschikt zijn in de baas spelen en tegelijkertijd ‘zichzelf’ kunnen blijven.
En 1 of ander zelfbenoemde vrijdenker daar vond zichzelf wel geschikt om de baas te spelen en het geld in hand te krijgen etc.. volgens mij was ik toen ook afgehaakt op dat forum.
 
F

frans81

Gast
Heb te vaak meegemaakt met militaire collega’s die bevorderd werden en met nieuwe onderofficieren:
je doet wat ze zeggen, omdat dat moet volgens de rangen, ze gaan denken na een tijd dat ze ook altijd gelijk hebben.
En in je zin krijgen en in gelijk hebben, zit een verschil.
En daar ben ik erg bang voor, dat het ‘baasje’ het te hoog in z’n bol gaat krijgen.

Dat bedoel ik pfff .
Zelfde Ervaring .
 
Bovenaan