• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Corona app

F

forumlid 1447

Gast
@martin , ik ben dan wel , een jonge 50+ 'er , maar gebruik geen rommel van mijn kinderen.
Als ik een verouderde telefoon heb, is dat omdat ik zuinig ben.
Net als mijn moeder van 79 een telefoon gekocht heeft in 2012.
En €800,- uitgeven aan wat je niet nodig hebt, is met een pensioentje, verspilling.
Het probleem is ,dat de producenten van Android en IOS, na 6 jaar geen updates meer door willen voeren, vanwege winstbejag.
De Corona APP, is dus een fiasco, als je de zwakste generatie niet of nauwelijks bereikt,
wat heeft het dan voor nut.
Of is de APP gemaakt , om de jongere generaties te beschermen,
en verder minder te hoeven uitgeven aan pensioenen?
Bluetooth bestaat al heel lang, en dat deze de telefoon leegzuigen, dat stel ik ter discussie.
Mijn 2007 Nokia, heeft bluetooth, en is aangezet 3 dagen stand-by, dus wat is het probleem?
De APP, die kan ik op mijn NOKIA namelijk niet uploaden, omdat er geen internet op zit.
Het is namelijk een telefoon, waarmee je moet bellen en SMS'en.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De laatste weken hebben we ons behoorlijk op de vlakte gehouden, om de minister de rust en ruimte te geven een ander goed in te richten. Die kans heeft de minister nu overduidelijk verspild. De minister heeft keer op keer gezegd dat de bescherming van de privacy van gebruikers van de app bovenaan stond, dat de app niet geïntroduceerd zou worden zonder een positief advies van de Autoriteit Persoonsgegevens en dat de uitgangspunten van de Veilig tegen Corona-coalitie in het ontwerp betrokken zouden worden. De minister verbreekt dus in één klap drie beloftes. Deze landelijke uitrol moet ongedaan gemaakt worden en eerst alle missende randvoorwaarden op orde gebracht. Pas dan, met een wet en positief advies van de Autoriteit Persoonsgegevens onder de arm, kan de minister zeggen dat de app af is.
https://www.bitsoffreedom.nl/2020/0...corona-app-zijn-vernietigend-voor-vertrouwen/
 

martin

Mankinds only hope
De Corona APP, is dus een fiasco, als je de zwakste generatie niet of nauwelijks bereikt,
wat heeft het dan voor nut.
Of is de APP gemaakt , om de jongere generaties te beschermen,
en verder minder te hoeven uitgeven aan pensioenen?
Bluetooth bestaat al heel lang, en dat deze de telefoon leegzuigen, dat stel ik ter discussie.
Mijn 2007 Nokia, heeft bluetooth, en is aangezet 3 dagen stand-by, dus wat is het probleem?
De APP, die kan ik op mijn NOKIA namelijk niet uploaden, omdat er geen internet op zit.

Ik ga mezelf de moeite besparen om uit te leggen hoeveel verschillende versies er zijn van BT (bluetooth) en wat het verschil is tussen BT LE (low energie) en BT 3.0 4.0 4.2 5.0
En ook geen overzicht maken van de chips die welke versies ondersteunen en in welke android of iphone welke hardware is gebruikt.
De oudere Bt versies konden niet eens gebruik maken van "MAC Randomization" en laat dat nou net een van de criteria zijn die die men aan de app heeft gesteld.

Als je met een BT 3.0 device of BT4.0 device een signaal verzend dan kan dus iedereen (bijvoorbeeld een winkelier) zien dat jij voor de 3e keer de winkel binnen stap.
En dat jij dan 00:15:2a:45:21:1f als nummer heb ipv william is niet zo relevant want na 3 keer binnen stappen ben je als snel uniek te maken als je het tijdstip van binnenkomst/vertrek naast de camerabeelden leg.
En dat jouw gezicht dan ook weer te koppelen is aan de betaling die je heb gemaakt bij je 2e bezoek, dan is de koppeling met je pinbetaling/bankrekening/naam heel snel gemaakt.

Dus wees blij dat men bepaalde criteria heeft toegepast wat juist in het belang is van het privacyaspect.

Ik weet dat ik het geen nut heeft om dit te posten want het is een technisch verhaal en vrijwel niemand zal de moeite nemen om het zelf even na te zoeken.

Dat de regering het prima vind dat er flink wat "dor hout" gekapt gaat worden dat lijkt me niet maar ik sluit het ook niet uit.
Dat is echter een compleet andere discussie dan het wel of niet ondersteunen van een functie wat domweg technisch onmogelijk is.

De minister verbreekt dus in één klap drie beloftes

Kan jij de 3 beloftes die zouden zijn geschonden herleiden uit de tekst?
Volgens mij kom ik er op 1 (pas na goedkeuring AP de app lanceren) maar het is mogelijk dat ik het niet goed lees.
 

Candyman

Diehard Prepper
Mooi dat jij er verstand van hebt @martin ik heb namelijk een vraag.
Op zich vind ik die app een prima iets maar ik zit met een probleem.
Google playstore is noodzakelijk anders werkt de app niet, installeren via proxy ging prima maar de app werkt niet
In het verleden wilde ik een app van mijn creditcardmaatschappij installeren en die werkte ook niet zonder google playstore.
Toen heb ik de maatschappij gebeld en die vertelde mij dat via de google playstore mijn identiteit bevestigd werd.
Nu de coronamelder niet werkt zonder google playstore word ik een beetje wantrouwig.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200817-211826_CoronaMelder.png
    Screenshot_20200817-211826_CoronaMelder.png
    47.5 KB · Weergaven: 9

Ray

SHTF Expert
Die ouwe pa van mij zal hem wel willen downloaden, dat wordt weer een dingetje, dat weet ik nu al. De laatste keer dat ik zijn telefoon in handen had, stonden er dik 100 ongelezen/afgehandelde meldingen boven in het scherm. En 64 onopgemerkte berichten in z'n ING app.

Benieuwd hoe je een seintje krijgt van die app tzt, als niet alle ringtones langdurig afgaan is er bijzonder weinig kans dat dit opgemerkt wordt hem. :lol:

Al klopt de hardware, de versie van het OS en de app, dan zit je nog met de gebruikers .... :rolleyes:
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben heel blij dat er een app is, maar door zoveel mensen buiten te sluiten/op kosten te jagen,
weet ik nu al ,dat vele denken "laat maar".
30% van de bevolking in NL en BE, weten aan het begin van de maand niet,
of ze aan het eind van de maand alle rekeningen kunnen betalen.
Blijkt dat deze groep extra risico's loopt door slechte ventilatie, roken,
ongezond eten, overgewicht (junkfood is goedkoop) etc.
Moeten die nu allemaal een flitskrediet gaan afsluiten, zodat ze nog verder afzakken?
En @martin een prepper denkt aan opsec, en heeft zijn GSM niet aanstaan bij het winkelen,
en waar mogelijk betaal ik cash.
Stamt uit de tijd, dat ik zelf krap bij kas zat.
Maar ik snap, dat de app niet anders kan,
maar dan moeten ze niet van de toren blazen, dat het zo een goed product is.
Ik ben voor een goed systeem, en hoop dat ze een oplossing vinden, want met het door jou beschreven winkelsysteem,
kunnen ze ook werken, maar dat doen ze om een vage reden niet.
En vanwege privacy, dat is een grapje zeker?
We worden met camera's, telefoongegevens, computers,
nummerplaat herkenning, GPS, etc al lang gekloot.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kan jij de 3 beloftes die zouden zijn geschonden herleiden uit de tekst?
Volgens mij kom ik er op 1 (pas na goedkeuring AP de app lanceren) maar het is mogelijk dat ik het niet goed lees.
Staat in de zin ervoor: De minister heeft keer op keer gezegd dat de bescherming van de privacy van gebruikers van de app bovenaan stond, dat de app niet geïntroduceerd zou worden zonder een positief advies van de Autoriteit Persoonsgegevens en dat de uitgangspunten van de Veilig tegen Corona-coalitie in het ontwerp betrokken zouden worden.

Ben het wel met je eens dat het onduidelijker is dan ze gisteren op Twitter postten.

Mooi dat jij er verstand van hebt @martin ik heb namelijk een vraag.
Op zich vind ik die app een prima iets maar ik zit met een probleem.
Google playstore is noodzakelijk anders werkt de app niet, installeren via proxy ging prima maar de app werkt niet
De app werkt alleen in Drenthe en Twente, de uitrol voor heel Nederland is 1 september gepland.
 

Ray

SHTF Expert
@wiliam Die app vereenvoudigd een evt. contactonderzoek, het voorkomt geen besmetting en bepaalt ook niet het verloop van de ziekte, dus dat maakt voor die arme mensen geen zak uit.

Nu zie ik weinig 'arme mensen' zonder behoorlijk recent modelletje smartphone, misschien zouden ze dat geld beter besteden aan gezonde voeding. Doe ik als 'arm mens' ook, geen smartphone en gezond eten.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik zie juist de groep die zijn hoofd wel boven water kan houden, met verouderede modellen, en gierpinnen zoals ik.
Ik eet gezond, heb me voorgenomen om nooit meer ,
zoals mijn ouders "een maandelijks financiële crisis" te hebben,
en ben daardoor extreem zuinig op consumenten artikelen.
Ook al kom ik al 30 jaar ruim met mijn inkomen uit, is de voorzichtigheid gebleven.
(Maar dat vertel ik iemand, die zijn Panda met veel liefde verzorgd.)
Ik heb een nieuwe (3 jaar) GSM, maar gebruik meestal, na het werk, mijn 2012 NOKIA.
Telefoonkaart over steken, en ik heb een echte wegwerp telefoon.
Al meermaals op de keien gevallen, maar niet kapot te krijgen.
En dat het niet tegen Covid helpt, weet ik ook, ik heb ook nog nooit,
zelf een app geïnstalleerd, het stoorde me alleen , dat er van die juppen roepen, het werkt zo goed.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je kan ook(zoals ik) gewoon op een lijstje bijhouden wie je waar tegenkomt,langer dan een kwartier.
Voor mij zijn dat enkele buren, één vriendin en zeldzaam laatst iemand die op bezoek kwam(zonder knuffels).
Boodschappen doe ik doorgaans in dezelfde winkel en de Landwinkel...dat noteer ik ook.
Dan is contactonderzoek door GGD ook zo klaar. Daar gaat het oa om, dat daar niet teveel tijd in gaat zitten.
 

Ray

SHTF Expert
Het hele app gebeuren gaat aan mij ook voorbij @wiliam, met een oude samsung 'beam me up Scotty' klaptelefoontje uit 2011. Wordt het toch nog werken voor de overheidsinstanties, mocht ik eens besmet raken. Dus ik snap die wens voor een app wel, die een hoop werk kan besparen.

Bij het begrijpen van die wens blijft het dan wel, want nergens ter wereld is een app succesvol gebleken, simpelweg te laag percentage van mensen die hem installeert.

En dat verbaasd me niets, als de consequentie is dat je in quarantaine moet. Voor zzp-ers en ondernemers geen optie die ze vrijwillig ondergaan en werknemers mogen de kosten uitvechten met hun werkgever? Zolang de overheid de consequenties van een positief melding niet stroomlijnen gaan mensen daar niet vrijwillig aan meewerken. Het zijn doorgaans niet de armen die zo'n app niet installeren maar juist ondernemers en zzp-ers.

Privacy, veiligheid, functionaliteit van de app, het is allemaal geleuter dat voorbij gaat aan het simpele feit dat de meeste mensen helemaal niet de consequenties willen dragen van een mogelijke melding uit die app, de inmiddels 10 dagen quarantaine.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Men rijdt hier na vakantie in de zuidelijke landen , via Duitsland, het land binnen.
Nu boeken ze 2 dagen in Duitsland, en hebben een paar dagen in Duitsland verbleven.
Ze "vergeten" dan te vermelden dat ze voorheen in risico gebied waren.
Anders moeten ze melden dat ze bij de Eifeltoren, of Camp Nou zijn geweest.
En dat betekend 14 dagen Quarantaine, en gezeur van de werkgever.
En ja volgens Europa is vakantie een basis recht,
en vrij verkeer binnen Europa "dient" ook gevrijwaard.
Dus die app gaan de bewust overtreders/verspreiders niet gebruiken.
Een party met 300 op een geheime locatie gaat ook gewoon door.
Dus een app zou deze mensen volgens de noodwet strafbaar maken, met gevolg hoge boetes of celstraf.
ligt er aan onder welk artikel je gestraft wordt.
Art 443 is een overtreding Art 184 is een strafbaar feit.
België heeft een maximale boete van €4000 en/of 4 maanden cel, en bij vervolging (geen gas boete)
een aantekening in het strafregister.
 

martin

Mankinds only hope
Nu de coronamelder niet werkt zonder google playstore word ik een beetje wantrouwig.

Ik heb deze melding (nog) niet gehad en heb de indruk dat het komt door een te oude versie van Android.
Welke Android versie gebruik je?

En @martin een prepper denkt aan opsec, en heeft zijn GSM niet aanstaan bij het winkelen,
en waar mogelijk betaal ik cash.
Stamt uit de tijd, dat ik zelf krap bij kas zat.

Ik vraag het me af hoeveel mensen hun GSM uitschakelen als ze gaan winkelen (ik gok op 0,1 %)
En het grappige is dat de mensen die steeds hun gsm uitschakelen op een aparte lijst komen te staan want dat is afwijkend gedrag (uitschakelen GSM en terug inschakelen van GSM is een aparte logregel in de registratie van de aanmelding per zendmast)

Ik ben voor een goed systeem, en hoop dat ze een oplossing vinden, want met het door jou beschreven winkelsysteem,
kunnen ze ook werken, maar dat doen ze om een vage reden niet.
En vanwege privacy, dat is een grapje zeker?
We worden met camera's, telefoongegevens, computers,
nummerplaat herkenning, GPS, etc al lang gekloot.

Die reden is niet vaag. Er zijn diverse criteria opgesteld door flink wat slimme mensen (ook diverse externe adviezen , zelfs van BOF ) en het gaat hier niet om richtlijnen voor Nederland maar om wereldwijde richtlijnen. En ja, privacy is geen grapje en dit is zeker een belangrijk aspect geweest (want anders hadden ze inderdaad wel gewoon met een BT signaal en het MAC adres inclusief de GPS coördinaten gewerkt)
Men maakt gebruik van een "point to point" detectie via BT LE en men maakt bewust GEEN gebruik van een locatie.
Het is niet de locatie wat een gevaar is, het gaat om de persoon. En dan moet je dus anders te werk gaan.

Het is altijd makkelijk om commentaar te leveren op een initiatief van de overheid.
Maar ik vind het nooit druk op de openbare bijeenkomst of het inloopspreekuur.
Er zitten maar 500 mensen op de Slack omgeving maar ik hoor wel een 10.000 mensen klagen dat het helemaal niks is en dat "ze" er helemaal niks van begrijpen.

De minister heeft keer op keer gezegd dat de bescherming van de privacy van gebruikers van de app bovenaan stond
Ik denk dat dit ook wel het geval is. Maar als de AP dit niet ziet/begrijpt dan is het lastig om hier aan tegemoet te komen.


Je kan ook(zoals ik) gewoon op een lijstje bijhouden wie je waar tegenkomt,langer dan een kwartier.
Voor mij zijn dat enkele buren, één vriendin en zeldzaam laatst iemand die op bezoek kwam(zonder knuffels).
Boodschappen doe ik doorgaans in dezelfde winkel en de Landwinkel...dat noteer ik ook.
Dan is contactonderzoek door GGD ook zo klaar. Daar gaat het oa om, dat daar niet teveel tijd in gaat zitten.

Ik vind dat heel goed. Het geeft aan dat je bewust ben van het nut om te registeren.
Maar er zijn flink wat mensen die echt geen idee hebben wie er tegenover hun zit in de bus/trein. En dan kan zo'n app net het verschil maken om een exponentiële toename enigszins af te remmen.

the-spinoff-toby-morris-siouxsie-wiles-design-graphics-illustration-coronavirus_dezeen_1704_col_1.gif




Privacy, veiligheid, functionaliteit van de app, het is allemaal geleuter dat voorbij gaat aan het simpele feit dat de meeste mensen helemaal niet de consequenties willen dragen van een mogelijke melding uit die app, de inmiddels 10 dagen quarantaine.

Eigenlijk is deze zin wel de perfect samenvatting.
De meeste mensen lekker selectief verontwaardigd zijn over van alles en nog wat. (of het beleid is te slap, of het is te streng en we zijn gedegradeerd tot slaven). Maar wat voor bijdrage willen we zelf leveren aan deze SHTF situatie?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vind dat heel goed. Het geeft aan dat je bewust ben van het nut om te registeren.
Maar er zijn flink wat mensen die echt geen idee hebben wie er tegenover hun zit in de bus/trein. En dan kan zo'n app net het verschil maken om een exponentiële toename enigszins af te remmen.
Dat zelf bijhouden was en is een advies van de Duitsers. Die adviezen volg ik, geven veel pro-actieve afviezen en tips.
Overigens zit ik niet in OV, bewuste keuze, juist omdat je dan niet weet wie er tegenover en naast je zit.



Maar wat voor bijdrage willen we zelf leveren aan deze SHTF situatie?
Te weinig mensen doen dat.Ik ga niet zeggen wat ik als vrijwilliger doe (veel kan ook vanuit huis), maar ik ben drukker dan ooit. Ik ben ook afgevallen, om zo weer gezond gewicht en betere weerstand te krijgen en daardoor minder risico te lopen als ik wel ziek word.
Wat ook helpt is op social media de wappies blokkeren en op tv en kranten niet alles over corona te volgen. Het hoofd rust geven. Het virus blijft nog wel even rondwaren, besteed de focus, tijd en energie aan goede en fijne zaken.
 

Ray

SHTF Expert
...............Eigenlijk is deze zin wel de perfect samenvatting.
De meeste mensen lekker selectief verontwaardigd zijn over van alles en nog wat. (of het beleid is te slap, of het is te streng en we zijn gedegradeerd tot slaven). Maar wat voor bijdrage willen we zelf leveren aan deze SHTF situatie?
Zolang iedereen individueel die afweging mag maken, wat ze zelf voor bijdrage willen leveren aan het beteugelen van deze SHTF, zal een grote politieke partij weinig stemmen verliezen, maar het grote probleem blijven door etteren.

Ik zat afgelopen weekend te babbelen met een aantal ondernemers in de sauna en geen daarvan gaat die app installeren. Geen zin om in quarantaine te moeten gaan na een melding uit die app, terwijl nog geeneens zeker is dat ze besmet zijn geraakt. Pas na een positieve test moeten ze wel, bang voor aansprakelijkheid. 't Gaat zoals altijd om de centen, niets meer, niets minder.
 
U

Usdi Yona

Gast
Een app (applicatie) is een stukje software wat door iedere programmeur kan worden gemaakt.
Deze app is wel afhankelijk van bepaalde functies die het OS (besturingssysteem) kan doorgeven.

Stel jij wil een app ontwikkelen dat je een markering kan maken zodra je een auto parkeert. En dan kan je op een kaartje terugvinden waar je auto staat.
Dat klinkt heel complex maar dankzij de functies die in het OS aanwezig zijn is het relatief eenvoudig want je kunt gebruik maken van de functie "geef mij de locatie" en je krijgt keurig de locatie vanuit het OS zonder dat jij daar iets voor moet gaan programmeren.

Die communicatie tussen app en OS gebeurd via een API

Nu zou een applicatieontwikkelaar een programma kunnen maken wat zou bijhouden op welke locatie iemand zich bevind. En dan zou je enigszins kunnen achterhalen of iemand in een risicogebied zou zijn geweest. Het nadeel van deze methode is dat het niet de locatie is waar een gevaar is. Het is de besmettelijke persoon. Een ander punt is dat indien je de locatie zou bijhouden van een besmette bron (bijvoorbeeld een treincoupé) het redelijk lastig zal zijn want deze locatie verplaats zich. (en een besmette persoon verplaats zich ook) En dan heb ik het nog niet eens over het privacyaspect als je locatiegegevens gaat koppelen aan personen.

Dus...
Zowel de mensen van Apple (IOS) als google (Android) hebben samen gewerkt aan een nieuwe functie in het OS wat je sinds kort aan kan zetten. Met deze functie kan een programmeur door middel van een API een functie aanroepen en die kan opvragen wie er bij jouw in de buurt zit. Dit gebeurd NIET via locatie maar via een bluetooth signaal.
Ieder object (telefoon) krijgt een nummer en dat nummer is voor iedere telefoon uniek (klinkt onmogelijk maar is het niet. is iets te technisch om uit te leggen maar via deze link kan je het nakijken)

Die API en de functies die zitten echt wel goed in elkaar dus daar zit het probleem niet. En zolang de data niet centraal word opgeslagen (en dat is afhankelijk van de APP bouwer en niet van de functies in het OS) is er eigenlijk geen gevaar. Dat er mogelijk straks alsnog een of andere domme bug in de APP zou zitten waardoor je de gegevens zou kunnen manipuleren zie ik zeker als een mogelijkheid. En dat er "per ongeluk" een tellertje zal worden bijgehouden hoe vaak er vanuit die app een besmettingssignaal zal worden afgegeven naar een x aantal andere toestellen zou me ook niks verbazen. Maar dat is nog steeds geen privacyprobleem.

Je kan deze app dus naar mijn idee echt wel veilig gebruiken en het zou zoveel efficiënter zijn als iedereen dit zou doen. Dan zou je dus die briefjes niet meer moeten invullen als je nu een restaurant/cafe ga bezoeken (over privacy gesproken!). Maar het is ook wel heel begrijpelijk dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking wantrouwig is. Het had in ieder geval iets moois kunnen toevoegen in het onderdrukken van de verspreiding.


Ik dacht dat zo'n app niet zou werken bij mensen die in een flatgebouw wonen. Of hebben ze dat al verholpen? Als dat zo zou zijn ,hoe kunnen ze je dan op de persoon volgen?
Voor mij levert dit meer vragen en wantrouwen op.
Dus voor mij liever geen app.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik wil aan bovenstaande discussie nog wel 1 ding toevoegen met betrekking tot leeftijd van je smartphone / besturingssysteem: in dit geval zijn het dus de mensen die de app wel kunnen installeren (en in acht nemen) die een stukje veiligheid bieden aan de mensen die dat niet kunnen vanwege te oude telefoon. Immers, als ik als persoon in de kracht van mijn leven met moderne mobiel erop uit ga, en ik word de volgende dag door de app gewaarschuwd dat ik een hoge kans heb gelopen om besmet te zijn geraakt, dan is het vervolgens mijn beslissing om binnen te blijven die de risicogroepen met verouderde telefoons (of geen telefoons) beschermt, doordat ik de keten van besmettingen doorbreek.
 

martin

Mankinds only hope
Lineage versie 17.1-20200808-NIGHTLY-beryllium
Dit is een custom ROM @martin zonder google playstore.

Dat gaat vermoedelijk niet werken.
Ik denk dat in die custom rom geen ondersteuning zal zitten voor de API.
Los hiervan kijkt men naar de versie van playstore omdat dit de eenvoudigste manier is om te kijken of de versie voldoet.

Het zit in dit stukje code
(de tekst)
https://github.com/minvws/nl-covid1...694bae420/app/src/main/res/values/strings.xml

de check zit in regel 75

https://github.com/minvws/nl-covid1...a/nl/rijksoverheid/en/factory/repositories.kt

Ik denk niet dat ze deze er uit zullen slopen want zonder deze check moet je flink wat zaken gaan afvangen om te kunnen achterhalen of de software en hardware van de phone voldoet.


Ik dacht dat zo'n app niet zou werken bij mensen die in een flatgebouw wonen. Of hebben ze dat al verholpen? Als dat zo zou zijn ,hoe kunnen ze je dan op de persoon volgen?
Voor mij levert dit meer vragen en wantrouwen op.
Dus voor mij liever geen app.

Die app werkt prima in een flatgebouw.
Want hij ontvangt keurig een signaal van een andere telefoon.

Het werkt omdat de telefoons een code verzenden via BT LE (Bluetooth low energie) en je moet de persoon niet volgen, je moet alleen vastleggen vanaf wel moment en tot welk moment je telefoon in contact is geweest met een andere telefoon. Je moet expliciet deze functie aanzetten op je telefoon (het staat standaard uit) en je moet dus expliciet de app installeren. Er is geen sprake van een app die men door je strot wil duwen.

Er zit wel 1 "addertje onder het gras" en dat is de situatie dat je 60 minuten naast iemand zou zitten waar een stuk glas tussen zou zitten.
De app kan dit uiteraard niet afvangen en als de persoon "achter het glas" besmet zou zijn dan krijg je alsnog een melding dat je mogelijk besmet zou zijn.
Maar het idee is dat het niet 100% voor alle situaties zal werken. die 5% van deze "false positives" zijn geen argument om het dan alsnog compleet over boord te gooien.
Het is ook niet zo dat je na een melding gelijk in quarantaine moet. Je moet helemaal niks. Je krijgt wel een advies om je te laten testen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Belgische wet is op het moment anders, als je mogelijk besmet bent, MOET je in quarantaine ,
anders ben je strafbaar.
Pas als je dan negatief test, dan mag je uit quarantaine.
In Nederland werkt men aan een gelijkaardige noodwet.
Overigens, als je niet in Quarantaine gaat, terwijl je ziek bent , en men kan bewijzen dat je iemand hebt besmet,
dan kan je wel aansprakelijk worden gesteld.
Overlijd deze persoon, kan het zwaar in de papieren lopen, en een strafblad wegens onvrijwillige doodslag.
En zeg niet dat is onzin, want HIV besmette personen ,die "bewust" iemand hebben besmet,
zijn daar voor veroordeeld.
 
Bovenaan