• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Corona contacten app

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Geen waarborgen en geen draagvlak
Kortom: het ministerie heeft de maatschappelijke en technologische dimensies van het vraagstuk dat voorligt onvoldoende in beeld. Experts zijn niet in de gelegenheid geweest de vandaag gepresenteerde apps zorgvuldig te evalueren. Daarnaast heeft het proces tot grote onzekerheid geleid over de uitkomst en de lange-termijn inbedding en consequenties van de apps in de samenleving. De "Corona app" zal daardoor op voorhand niet het vertrouwen genieten dat nodig is. Het risico dat het invoeren van een contactonderzoek-app op korte termijn zal leiden tot schijnveiligheid, of zelfs tot meer risico, zeker voor de kwetstbaarste groepen, is groot.
https://www.veiligtegencorona.nl/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tientallen experts, onder wie De Winter, hebben de apps beoordeeld in opdracht van het Rijk. Over een aantal apps is negatief geadviseerd, maar die zijn tóch door het ministerie geselecteerd voor de volgende fase, tot grote ontsteltenis van Brenno de Winter. 'Het ruikt bijna naar onbehoorlijk bestuur en het is ook gewoon onvolwassen.' Ook privacy-organisaties Bits Of Freedom en het Platform Burgerrechten vinden dat de overheid veel te snel en onzorgvuldig werkt bij het realiseren van de corona-apps.
https://www.bnr.nl/nieuws/technologie/10408167/cyberexperts-sommige-gekozen-apps-onveilig
 

phtvs

Sysop
Admin
Komend weekeinde zou iedereen die daar interesse in heeft de 7 geselecteerde app's kunnen testen en de makers ervan vragen kunnen stellen. Ik hoor daar niets meer over...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator


Op zaterdag 18 en zondag 19 april organiseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een digitaal evenement, een zogenoemde appathon, om de werking van nieuwe corona-apps te kunnen testen en verbeteren. Onafhankelijke experts en belangstellenden kunnen meekijken en reageren. Zaterdag 18 april – Dag 1 van de appathon*
09.45 tot 10.00 uur Opening van de appathon door de voorzitter
10.00 tot 11.00 uur Elevator pitch en demo per team
11.00 tot 12.00 uur Nabeschouwing pitches en demo’s door presentator Donatello Piras
12.00 tot 14.45 uur Verschillende panelrondes: Gebruik & Doelmatigheid, Privacy en Veiligheid
16.00 tot 17.00 uur Vragensessie en nabeschouwing met de verschillende panels
17.00 tot 17.30 uur Statusupdate door alle teams
17.30 Einde livestream
* uiteraard onder voorbehoud van wijzigingen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik onthoud me maar even van commentaar...veilige app's leven hier niet echt lijkt het.

Maar deze geef ik wel nog even mee: Op publiekebeproeving.nl kun je stemmen op de zeven verschillende corona-apps.

Maar als je je cookies verwijdert of incognitomodus gebruikt, kun je oneindig stemmen:lol::lol::lol:
 

Ray

SHTF Expert
Alle zeven opties reeds afgewezen maar toch vrolijk doorgaan? :fluit:
Open Source zonder de broncode te kunnen zien? :fluit:
Anoniem maar als je positief test moet je je telefoonnummer delen? :fluit:

Veel snelle jongens die even een overheidsopdracht willen scoren, binnenkort debatteert de kamer erover en dat lijkt me een mooi moment om het beter aan te pakken.
 

Mayo

Last (wo)man standing
https://www.androidplanet.nl/nieuws/traceerfunctie-coronavirus-via-play-services/

Kortom, Google zorgt ervoor dat je de update hoe dan ook geinstalleerd krijgt op je android telefoon, Apple volgt met eenzelfde manier. Op een later tijdstip word de functie in Android ingebouwd zodat je hoe dan ook niet kunt weigeren om de functie te gebruiken. De functie maakt gebruik van Bluetooth Low Energy om anonieme gegevens uit te wisselen.

Dus nog voordat de politiek een beslissing heeft genomen ivm privacy, gaat google al een stap verder.....


Betekent dat dat je Bluetooth aan moet zetten op je mobiel wil het werken?
 

phtvs

Sysop
Admin
binnenkort debatteert de kamer erover en dat lijkt me een mooi moment om het beter aan te pakken.
je hebt nogal vertrouwen in de politiek lees ik?
Politiek is een spel waarbij principes ondergeschikt zijn aan macht en 'voor wat hoort wat' spelletjes. Ik heb al veel te vaak de loze woorden gehoord en 180 graden gedraai gezien om nog vertrouwen te hebben dat ze daar het juiste zullen doen.

Afgekeurde app's doen gewoon mee ondanks dat vooraf een aantal eisen opgesteld werden waar 'keihard' aan voldaan moest worden. I rest my case!
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Moet... ik...zelfs nu nog.... iets zeggen...?
Ik wil/kan er niet eens meer een emoticon aan spenderen...
Ik begin me nu echt een Sancho Panza te voelen....
Godverd....
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Afgekeurde app's doen gewoon mee ondanks dat vooraf een aantal eisen opgesteld werden waar 'keihard' aan voldaan moest worden. I rest my case!
Joost Schellevis: Dit is denk ik wel een belangrijk punt: 'Het ministerie had wel een lijst met eisen opgesteld waar de apps aan moeten voldoen, maar vroeg de deskundigen niet om die lijst daadwerkelijk te gebruiken. Dat gebeurde dus ook niet...'
 

phtvs

Sysop
Admin
Joost Schellevis: Dit is denk ik wel een belangrijk punt: 'Het ministerie had wel een lijst met eisen opgesteld waar de apps aan moeten voldoen, maar vroeg de deskundigen niet om die lijst daadwerkelijk te gebruiken. Dat gebeurde dus ook niet...'
Bizar toch? Tijdens debat werden die punten als harde eisen neergelegd en bevestigd. Zelfs op de persco door Rutte werd het nog eens herhaald. En dan niets doen met de lijst.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik onthoud me maar even van commentaar...veilige app's leven hier niet echt lijkt het.

Maar deze geef ik wel nog even mee: Op publiekebeproeving.nl kun je stemmen op de zeven verschillende corona-apps.

Maar als je je cookies verwijdert of incognitomodus gebruikt, kun je oneindig stemmen:lol::lol::lol:


Ik lees al je berichten hoor ;)
Maar die apps vind ik onzin, een telefoon kan niet bepalen of je ziek bent en mensen worden nog steeds niet massaal getest.

Als ik in de file sta maakt mijn telefoon ook contact met met andere mensen die hun bluetooth aan hebben staan maar die kunnen mij niet besmetten.

Ik ben nogal wantrouwig naar de overheid toe ongeacht wat voor app ze maken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben net zo wantrouwig. Een van de redenen dat ik ergens in de kast een oude Nokia heb liggen, voor nood.
Ik vind een app ook niet een oplossing voor het coronaprobleem. De eerste vraag zou moeten zijn, helpt een app het virus in te dammen. Het antwoord daarop is nee.
Testen en besmette en verdachte mensen isoleren helpt...dus inzetten op meer, veel meer testen is bewezen helpend.

Het gaat me wat die app's betreft vooral om het proces, de zogenaamde openheid, en het amateurisme van 'onze leiders' wat ICT betreft. Alle projecten waar ICT aan te pas komen lopen vast.
De experts die hierbij wilden adviseren, trokken zich massaal terug na alweer bizar amateurisme. Dan faal je enorm als overheid.

Het laatste nieuws: Daniel Verlaan dook in de broncode van de voorgestelde app's. En ontdekte hierin een datalek...
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artik...ek-crypto-digibyte-coronavirus-ministerie-app

Tweets DanielVerlaan:En dan: blockchain. Covid 19 Alert maakt gebruik van Digibyte, en dat baart me zorgen. Digibyte is, net als Bitcoin, geld waard. En investeerders zien dikke euro's als Covid 19 Alert wordt gekozen. "Maar wat ze niet weten: ze vullen mijn portemonnee", aldus een investeerder.Er zijn dus crypto-investeerders die geld verdienen aan de populariteit van Digibyte, dé technologie achter de Covid 19 Alert-app. Moeten we dat als samenleving willen? Sinds bekend is geworden dat Covid 19 Alert in de selectie zit, zijn de prijzen/volume omhoog geschoten.
 

phtvs

Sysop
Admin
Gezien de manier waarop de selectie procedure verloopt en de reacties van experts, acht ik de kans dat ik de app ga gebruiken op 0,00%. Mijn smartphone gebruik ik hoofdzakelijk voor de internet verbinding. Bellen kan ik ook met een ouderwets klaptelefoontje neem ik aan. Onbegrijpelijk dat een kabinet op deze manier wantrouwen denkt weg te kunnen nemen.
 
Bovenaan