• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DAB radio

D

Deleted member 101

Gast
Voor "nieuwe" buizen gewoon naar een ham-beurs gaan. Bijna alles is er nog te krijgen, alleen opletten,
sommige verkopers denken dat ze goud verkopen.:lol:
Heb ooit speciale antennestekkers (connectors) gekocht voor 9 euro per stuk. (3 stuks)
Kom ik een hal verder de originele zilveren tegen voor 2.5 euro. (5stuks)
Ook maar meegenomen, je kunt nooit genoeg stekkers hebben, voorraad is nu opgelopen tot tig.
Ben ooit eens bij Stegeman in EXEL wat zendapparaten gaan kopen, mag van SWMBO daar niet meer gaan shoppen.
Bracht er een stuk of 8 mee terug, gelukkig waren er bij de vereniging nog liefhebbers (gekken), die het beheer van sommige wilde overnemen.

Je kunt er nooit genoeg van hebben;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
DAB radio? Ik heb er nog geen ervaring mee, en heb op voorhand toch wat bedenkingen. Van DAB naar DAB+ laat wel zien dat het waarschijnlijk niet uitontwikkeld is. Misschien zitten we dan zonder het te weten binnenkort met DAB++? Enfin, het is allemaal wel goed voor producenten en winkeliers, zo'n nieuwe ontwikkeling, dat is mij wel duidelijk. Vooral een feestje voor een ander... Voor mij is het gevoelsmatig meer een DAB----

Ik ben voor vooruitgang als het verbetering brengt, maar vind ook dat alles wat al goed is, vooral mag blijven. Behoorlijk behoudend benik (sorry), maar wel met oog voor (echte!) verbetering waar mogelijk.

Het is nu kennelijk van FM naar DAB omdat er meer zenders passen binnen de bandbreedte. Nog meer pulp...:eek:
Nu heb ik geregeld de radio aan staan, maar ik kan ook prima zonder extra herrie aan m'n kop en ben dus echt geen radio-freak.
DAB mis ik dus zeker nog niet, en ik kan ook prep-prima zonder het extra stroomverbruik die het oplevert!
DAB lijkt me wel een beetje een "anti-preppen". Overschakelen op iets dat met grotere waarschijnlijkheid eerder ophoudt te bestaan, als er eens iets tegenzit. De storingsgevoeligheid waarover ik lees, doet in ieder geval vermoeden dat het "op haren en snaren" functioneert, en er niet veel mis mag gaan. En of alle extra electronica en het digitale, niet ook veel kwetsbaarder is? Ik las al eens over een kooi van Faraday, en voor die dingen dan misschien beter twee, bij wijze van spreken.

Enfin, daar zit ik straks (toekomstvisie), met een oude buizenradio en met ook nog iets moderner maar nog wel gewoon FM. Bij mijn gadget-freak buurman komt er helemaal niets meer uit z'n DAB, die de geest heeft gegeven, en ook omdat die DAB-zenders er natuurlijk (veronderstelling) als eerste uit liggen. Mijn radio's doen het nog wel, maar het isniet veelmeer dan kraken, omdat alle zenders natuurlijk op DAB zijn overgestapt. We zijn dan aardig vern.... met z'n allen. En aan dat vern..... wordt nu al hard gewerkt. We zitten zo te zien middenin het voorspel, en doen er eigenlijk helemaal niets tegen...;)

Waarom moet ik nu denken aan de sirenes, die zo nodig moeten worden vervangen door een deuntje op onze mobieltjes? En aan de overstap op alles digitaal online, in plaats van met een formulier aan de balie. En straks het zelfstandig rijden van auto's en niemand die meer zelfstandig rijden kan. Het is veel van hetzelfde, en heeft eigenlijk weinig met bestendigheid en zekerheid van doen. Experimenteren... Ik mis bij dat alles toch echt de "back-up"!
Waar is het middel dat altijd wel werkt, als de "high-tech" het even af laat weten? Tja, in de afvalton...
En bij ons in onze schuurtjes natuurlijk...

We leven allemaal in een groot experiment, lijkt het soms wel.
Ik experimenteer ook wel eens, en dat gaat best wel eens mis...

Wilt u een misschien glaasje DAB? Lekkerrr... voor zolang het duurt dan...
kzhakh0puabgjw_small.gif
 
F

forumlid 1447

Gast
@RockyFlats DAB + zal nog niet voor de lokale radiomaker zijn. Bandbreedte betekent gewoon
Bankbreedte, men moet hier in Belgie daarvoor flink geld op tafel leggen.
Gatz, (Minister van cultzuur) ziet het helemaal zitten.
De buizenmannen nemen na de SHTF de radio weer gewoon in, en die
zot in dat schuurtje, zet zijn radio zachter, zodat die moderne l.l van een buurman,
Niets kan horen.
Samen met onze partner en de buurvrouw genieten we dan van een verse kop koffie,
of iets sterker, en leven nog lang en gelukkig.
En ja zorg dat je moonshinebibliotheek op orde blijft, voor een goede likeur.
En die slimme buurman, mag zijn bedorven slootwater drinken.
Gelukkig is onze kelder groot genoeg, en de lampenradio op 220v en 12v.
De prepper is gek, totdat er echt iets gebeurd, dan worden we gewoon weer mr en mrs Hyde.
Hij/zij die het laatst lacht, zal blij zijn dat hij zich voorzien heeft.
Whahahahaha. Ik voel me kiplekkerrrrrr.
 
D

Deleted member 197

Gast
Dat een DAB+ radio in een shtf sitiuatie handig zou zijn geloof ik wel... Maar om voor je plezier naar zo’n ding te luisteren in een huidige situatie snap ik niet helemaal. Ik zal wel van een nieuwere generatie zijn denk ik. Op het werk erger ik me alleen maar aan de fm radio waar 4x op een dag hetzelfde nummer van Jan Smith voorbij komt of een of ander irritant nieuw plaatje waar ik juist zo’n hekel aan heb.

Deezer Premium en een goede wireless speaker is gewoon zoveel fijner om naar te luisteren. Ten eerste omdat je niet naar de crap muziek hoeft te luisteren die de radio dj je voorschotelt maar in plaats daarvan de keuze hebt uit 40.000.000 nummers die je zelf in afspeel lijsten kunt opslaan. Ten tweede je hebt geen last van slechte ontvangst.

Heb trouwens nog een gratis tip voor Spotify Premium gebruikers. Switch over naar Deezer Premium. Zij hebben 10 miljoen meer nummers en een veel betere audio kwaliteit. En is even duur. Spotify klinkt gewoon dof op hun hoogste setting vergeleken bij Deezer. Ligt denk ik aan het andere bestand wat zij gebruiken (Ogg Vorbis ipv MP3) 320kbps Ogg Vorbis klinkt als middel lage kwaliteit MP3

Maargoed , voor nood situaties lijkt een DAB+ radio me wel handig. Toch maar eens voor eentje kijken met een deftig geluidje en een wekker functie , ook wel handig :)
 
Bovenaan