• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De beste weg naar een goede BOL

V

Verwijderd lid 482

Gast
Maar asl de hemel naar beneden komt dan valt trein en vliegtuig snel uit, bus kmot daar snel achteraan.

maar dan zal het geld ook wel niets meer waard zijn. Dus moet je toch een andere manier verzinnen om aan eten te komen. En dan laten we nog een heleboel andere probleemen buiten beschouwing.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als de hemel naar beneden komt dan valt de trein en vliegtuig snel uit, bus komt daar snel achteraan.

@RonDoe, de meeste dorpjes zijn in het verleden vaak verlaten omdat de waterbron opdroogde.
Bij jou gebeurt dan niet maar hoe stabiel is jouw waterbron ?
Het staat me bij dat @RonDoe vlak bij een rivier woond met een goede filter haal je daar je drinkwater ook uit.
Ook zou @RonDoe nog een bol maken in de bossen aldaar,
in spanje
 
L

LadyPrepper

Gast
Het staat me bij dat @RonDoe vlak bij een rivier woond met een goede filter haal je daar je drinkwater ook uit.
Ook zou @RonDoe nog een bol maken in de bossen aldaar.
Okay het regent dat het giet (nu); wie ziet zichzelf nu echt in de bossen survivalen? Zelfs de hond vindt het nu te nat..
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Rataplan

Mankinds only hope
Okay het regent dat het giet (nu); wie ziet zichzelf nu echt in de bossen survivalen? Zelfs de hond vindt het nu te nat..

In Nl nagenoeg niet mogelijk, zeker niet wanneer bos letterlijk bos betekent.
Ik praat liever over buitengebied, dan zijn er nog kansjes, maar in het buitenland is het buitengebied zeker de moeite waard.

En als de situatie niet anders is dan dat je buiten dient te overleven voor een tijd, tja dan beter toch voorbereid dan hopen op misschien een onderkomen/ bol te kunnen bereiken.

De materialen om het enigzins comfortable te kunnen hebben buiten worden ook steeds beter en lichter/sterker etc, dus met een beetje backpack kan je jezelf aardig bedruipen.

Binnenkort vrijwillig een week in herfstachtige omstandigheden het bos in in Zweden....en tuurlijk denk ik dan wel eens aan mn warme bedje en lekkere douche, maar toch.
 

RonDoe

Senior Prepper
Even hier ook een reactie: mijn bron 'doet' het al 150 jaar (volgens getuigen) dus waarschijnlijk ook wel langer...

En ik wil inderdaad in een bos hier niet al te ver vandaan een 'BOL' maken. Gewoon een simpele blokhut met een houtkachel, bij een riviertje in de buurt en er dan een of twee zonnepanelen op neerleggen. Ongeveer als een beetje luxe tour-caravan, zeg maar. Ik heb al twee locaties op het oog, maar ik begin er pas aan als ik hier helemaal klaar ben. Volgend voorjaar begin ik met de laatste aanbouw (een badkamer van 26 m2), daarna ga ik eerst even uitrusten en dan weer verder met plannen maken.
 

Anka

Prepper
Hallo allemaal, ik heb de middelen niet voor een BOL. Ik denk dat de mogelijkheden om te reizen over de weg met een auto, camper etc. heel snel op zullen houden, ik geloof niet eens dat het me zal lukken om met mijn autootje het huis van mijn ouders, hier 45 km vandaan zal kunnen bereiken. Wel heb ik een aantal Urbex locaties op het oog, allen aan de rand van de stad. Ik verdiep me dus vooral op hoe daar een min of meer comfortabel onderkomen te kunnen bouwen, pas in geval van shtf, dat niet makkelijk ontdekt zal worden. Ik kan ze op de fiets bereiken. Uiteindelijk zullen we daar niet voldoende voedsel hebben maar ik neem wat zaden mee van snelgroeiende groenten en gedroogde groenten en groentenpoeders, gedroogd vlees enzo. Het is niet veel maar beter dan niks, denk ik dan maar.
 

Richard434

Prepper goeroe
Hallo allemaal, ik heb de middelen niet voor een BOL. Ik denk dat de mogelijkheden om te reizen over de weg met een auto, camper etc. heel snel op zullen houden, ik geloof niet eens dat het me zal lukken om met mijn autootje het huis van mijn ouders, hier 45 km vandaan zal kunnen bereiken. Wel heb ik een aantal Urbex locaties op het oog, allen aan de rand van de stad. Ik verdiep me dus vooral op hoe daar een min of meer comfortabel onderkomen te kunnen bouwen, pas in geval van shtf, dat niet makkelijk ontdekt zal worden. Ik kan ze op de fiets bereiken. Uiteindelijk zullen we daar niet voldoende voedsel hebben maar ik neem wat zaden mee van snelgroeiende groenten en gedroogde groenten en groentenpoeders, gedroogd vlees enzo. Het is niet veel maar beter dan niks, denk ik dan maar.
45km, dat is een dag goed door lopen.
Ja, dan ben je (indien ongetraind) wel kapot, maar dat "mag" dan aangezien je dan wel op en veilige locatie bent.
Op de fiets is het nog veel beter te doen.. ;)
 

Anka

Prepper
Die 45 km fietsen zou het probleem ook niet zijn. Maar in mijn shtf scenario is reizen per definitie onveilig en blijft ik liever dicht bij huis. Bugging in is geen optie hier dus dan maar een onderkomen bouwen uit het zicht aan de rand van de stad.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Bugging in is geen optie hier dus dan maar een onderkomen bouwen uit het zicht aan de rand van de stad.

@Anka, ik ben juist benieuwd waarom de bug in geen optie voor je is... Naar mijn idee kan je met heel weinig ruimte en middelen al heel veel bereiken, en zelfs als het uiteindelijk op bug out aankomt denk ik persoonlijk dat het beter is om pas op pad te gaan als de eerste paar dagen aan chaos wat verminderd is. Overigens zou het me verbazen als je de enige bent die zo'n urbex locatie weet te vinden.
 

Ray

SHTF Expert
@Anka, ik ben juist benieuwd waarom de bug in geen optie voor je is... Naar mijn idee kan je met heel weinig ruimte en middelen al heel veel bereiken, en zelfs als het uiteindelijk op bug out aankomt denk ik persoonlijk dat het beter is om pas op pad te gaan als de eerste paar dagen aan chaos wat verminderd is. Overigens zou het me verbazen als je de enige bent die zo'n urbex locatie weet te vinden.

Idd, meestal zal het om een bug-in gaan, want de meeste verstoringen zijn niet van permanente duur. Preppen doe je toch in 99% van de gevallen om die tijdelijke ellende door te komen, niet omdat je compleet terug in de steentijd wordt geworpen. Effectief is iedereen die zijn huis verlaat, hoe goed voorbereid, een vluchteling die afhankelijk is van de mensen in het gebied wat men doorkruist, of als doel heeft. Ook bij een nucleaire incident, is de woning verlaten zelden het goede recept.
 

petroman

SHTF Expert
@Anka,
Welkom op het forum.
Beste weg ? je voorstellen kan geen kwaad.
Er bestaat geen beste dit of dat. Alles hangt af van wie , waar en wat er gebeurd is (WWW).
Wat voor de één een perfect (het beste) mes is is voor de ander niets.
Binnen blijven, naar buiten gaan, alleen de pesoon zelf kan die afweging maken.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Hallo allemaal, ik heb de middelen niet voor een BOL. Ik denk dat de mogelijkheden om te reizen over de weg met een auto, camper etc. heel snel op zullen houden, ik geloof niet eens dat het me zal lukken om met mijn autootje het huis van mijn ouders, hier 45 km vandaan zal kunnen bereiken. Wel heb ik een aantal Urbex locaties op het oog, allen aan de rand van de stad. Ik verdiep me dus vooral op hoe daar een min of meer comfortabel onderkomen te kunnen bouwen, pas in geval van shtf, dat niet makkelijk ontdekt zal worden. Ik kan ze op de fiets bereiken. Uiteindelijk zullen we daar niet voldoende voedsel hebben maar ik neem wat zaden mee van snelgroeiende groenten en gedroogde groenten en groentenpoeders, gedroogd vlees enzo. Het is niet veel maar beter dan niks, denk ik dan maar.

Een hoop informatie.
En al flink wat goede reacties.

Welk scenario denk jij aan? Zoals Ray al schreef zijn de meeste verstoringen binnen een paar dagen voorbij. Kijk ter inspiratie maar eens naar orkanen: de samenleving wordt helemaal niet permanent teruggeworpen naar het stenen tijdperk.

Een bug-in doe je per definitie in je eigen huis - dus waarom een nog te bouwen locatie aan de rand van de stad beter is, is een interessante vraag. (waar je overigens je spullen naar toe moet brengen, en die niet ontdekt kan worden - dat is pittig).
Verder goed dat je een 2e locatie hebt (ouders).

Je schrijft dat je verwacht je ouders niet per auto te kunnen bereiken; maar 45 kilometer is met een fiets echt wel te overbruggen als het moet.

Je hebt ook een forse periode te overbruggen qua voedsel, voordat je voorziening - zaden - iets op gaan leveren.
Doe je nu al iets aan kweken, zodat je ervaring hebt wat je plant, wanneer, en hoeveel het oplevert?
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als de bug-in optie in de stad Utrecht niet meer mogelijk/veilig is dan kan ik naar een bug-out locatie in Drenthe, niet zo ver van de Duitse grens.
Mocht het met de auto niet lukken dan pak ik de fiets of eventueel lopend met mijn lichtgewicht BOB (inclusief tent, voedsel etc).
Voor het geval de BOL in Drenthe geen optie meer is, of Nederland als geheel, ben ik nog oriënterende voor een BOL in het buitenland.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Voor mij en m'n zoon eigenlijk hetzelfde, BOL (familie) in Drenthe.
Ik heb alleen niet de financiële middelen om iets te kopen in het buitenland, maar hier heeft de familie ook een nieuw huis in Spanje, daar gaan we over +/- 4 weken heen om vakantie te vieren, ik verwacht dat dit een perfecte buitenlandse BOL is.
Het is net 3 maanden geleden opgeleverd, met alles erop en eraan.
 
Bovenaan