• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De beste weg naar een goede BOL

Ernestoz

Prepper
Algemene tendens is dat mensen dit soort eilanden verlaten omdat er niet te leven is.
Overleven wel, maar dat is wat anders.
Eens, Petroman; jammer voor de oude bewoners: meestal weinig opleiding/ boeren ed. Beter voor mij en mijn "groep", lagere grondprijzen.
Btw , ik ben er geweest, en het is veel beter dan overleven. Overleven heb ik gedaan in Afrika.
 

Ernestoz

Prepper
Klingt zo simpel, maar de meeste zeilboten liggen s'winters op de wal. En anderen op een binnenwater dus als de sluizen niet werken ben je opgesloten. Een brug wordt een dilema als je de mast niet kan laten zakken.
Logan1202: Waar liggen wel zeilboten in het water, in de winter? Ik ga natuurlijk niet alles vertellen.
 

Ernestoz

Prepper
Een BOL is maar een schuilplaats omdat het je de vaste stek niet meer kan verblijven of niet wenselijk is. Dus een ander vast adres kan evengoed onhoudbaar of onbereikbaar zijn. Alleen al de reis ernaar toe is een riskante zaak. Wat vaak onderbelicht wordt is dat er tijdens een SHTF scenario veel rovers op de weg zijn om de simpele reden dat men (de gewone burgers) niet heeft geprept dus alles wat langskomt is een prooi.
Bij aankomst is het nog de vraag of de BOL niet bezet is door een andere groep of de lokale bevolking het heeft ingenomen.
Een boot zou ik nooit voor kiezen i.v.m. piraterij. Je moet er niet aan denken dat je gekaapt wordt met alles en iedereen op je boot.
Blijft over een BOL op je rug wat joepmeloen zo mooi verwoordt.
Zelf kies ik dan voor een aanhanger met spullen zodat je op het juiste moment kunt vertrekken en je bestemming bepaalt aan de hand van de optredende scenario's.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn adres in het Thüringer wald reis in de winter kan er bij de laatste klim naar 800 meter een dik pak sneeuw op de weg liggen zodat je in de laatste 15 minuten strandt.
Ik zou niet alles op 1 BOL inzetten maar ook een BOT (Bug Out Trailer) achter de hand houden en als alles vastloopt ook nog een soort wandel/fietskar klaar hebben staan, eventueel in combinatie met je BOV. (Bug Out Verhicle).
,,,en als het mijn doel is om " The Nagan and Lucille ", de Piraat, te zijn op het grote water? Zou jij je aansluiten?
Heb jij het Oroville dam verhaal in Cali gevolgd: 200.000 mensen op de vlucht, paar maanden geleden?
 

Ernestoz

Prepper
Nog niet eerder van gehoord, staat dat in e.a.a. rampendraaiboek van de overheid?
@Ray: bij een echte SHTF worden wegen asap geblokkeerd. Simpel: controle door de overheid: zij moeten er langs kunnen!
( btw: ik zaag mogelijk bomen omver als ik kan: vertragen van eenieder die mijn kant op zou kunnen komen........). en meer voordelen...............
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Logan1202: Waar liggen wel zeilboten in het water, in de winter? Ik ga natuurlijk niet alles vertellen.

en is het de bedoeling dat ik deze reakcie serieus neem? want vindt niet dat dit wat toevoegd aan de topik.
 
D

Deleted member 101

Gast
@Ray: bij een echte SHTF worden wegen asap geblokkeerd. Simpel: controle door de overheid: zij moeten er langs kunnen!
( btw: ik zaag mogelijk bomen omver als ik kan: vertragen van eenieder die mijn kant op zou kunnen komen........). en meer voordelen...............

Hoeveel bomen kun je omzagen per uur? En heb je wel eens een boom omgezaagd?
Met welk gereedschap ga je dit doen en kun je de valrichting goed bepalen.
Ik wil wel leren dus brand maar los!
 

Rataplan

Mankinds only hope
en is het de bedoeling dat ik deze reakcie serieus neem? want vindt niet dat dit wat toevoegd aan de topik.

als het serieus bedoeld is, dan kan ik mij enkel bedenken dat het jachthavens aan zee/zeearm betreft, niet dichtgevroren, geen sluizen, dus direct het grote water op.
 

petroman

SHTF Expert
Kan best zijn dat ik de draad kwijt geraakt ben maar het ging over (zeil)boten.
Waarom wil iemand dan bomen (leren) gaan kappen ?
 

Myronprps

Prepper goeroe
Als er behoefte is aan een boom vel topic wil ik best wel eens een kort filmpje maken met hoe ik het doe. Hoeveel per uur tja dat ligt aan enorm veel dingen. Natuurlijk speelt de grootte van de boom mee, wat voor soort, de weersomstandigheden en kap je om een weg te blokkeren of kap je voor hout? als je allemaal dennen van een jaar of 10/15 op een rechte lijn zet met verder geen obstakels kun je met een kettingzaag tientallen misschien wel honderden in een uur doen. Zit je in een bos waar een enorm grote boom om moet en je maar een hele nauwe valrichting hebt dan mag je blij zijn als je na een uur je kettingzaag net aan hebt.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Onze huidige leencamper is een niet verlengde T6. Die is dus kleiner dan mijn vroegere bus. Dus dat is een van de uitzonderingen. Het ding mag en kan harder rijden dan onze skoda. Je parkeert hem in het bos of op een industrieterrein bij een garage en je valt niet op.

Bij een calamiteit, bijvoorbeeld een overstroming mag je niet de snelweg op met een aanhanger of een vrachtwagen. Met een camper mag wel. Het is natuurlijk de vraag of je de snelweg op wil. Maar het is een voordeel om dan een camper te hebben. Met ons auto en aanhanger zouden we over achterafweggetjes moeten.

Beste @Tanfana
Wij hebben dan een T5-campertje met een plat hefdakje er op dat is het enige waar door iemand op het idee kan komen dat het een campertje is, dus minder opvallend.
Als prepper is het een uitdaging er een overlevings busje er van te maken, de mogelijkheden zijn groot.

Alleen jammer dat het geen 4x4 aandrijving is met een krachtige motor.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray: bij een echte SHTF worden wegen asap geblokkeerd. Simpel: controle door de overheid: zij moeten er langs kunnen!
( btw: ik zaag mogelijk bomen omver als ik kan: vertragen van eenieder die mijn kant op zou kunnen komen........). en meer voordelen...............

Ik ga er vanuit dat een overheid igv calamiteiten niet zit te wachten om er nog een stroom vluchtelingen als probleem bij te krijgen. Ook kunnen er idd een hoop andere redenen zijn waarom snelwegen op cruciale punten worden afgesloten.

Voor mij als bewoner in 't Oosten is er de optie om snel over de grens te wippen richting Duitsland, waar wellicht dan nog niet de noodtoestand met alle beperkingen van dien geldt. Hierbij ga ik er niet van uit dat ik simpelweg via de snelweg de grens kan oversteken. Het aantal mogelijkheden echter om via bouwlanden en trekkerpaadjes de grens over te komen, met auto + aanhanger, zijn echter legio en ze kunnen nu eenmaal niet zo'n complete grens afsluiten.

Gezien mijn woonplaats is varend vertrekken geen optie, zou ik eerst richting het westen :)confused:) of het noorden moeten reizen door heel veel Nederland. Het westen is sowieso een No-Go area, veel te veel (desperate) mensen bij elkaar en het noorden is igv bv een overstroming zelf de klos.

Plannen voor een bug-out hangt in zeer grote mate af van je locatie en middelen die je tot je beschikking hebt. Ook kennis en kunde speelt een rol, ik zou me vreselijk onthand voelen op een zeilboot, simpelweg omdat ik er geen (uitgebreide) ervaring mee heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
D

Deleted member 101

Gast
Kan best zijn dat ik de draad kwijt geraakt ben maar het ging over (zeil)boten.
Waarom wil iemand dan bomen (leren) gaan kappen ?

Kijk, het kan zijn dat je er ooit een boot van kunt maken.
Dan begin je met een boom kappen.

 

Myronprps

Prepper goeroe
Die bomen groeien hier (nog) niet.

ik hoop niet dat je serieus bent? Een aantal grote steden van tegenwoordig zijn tot stand gekomen omdat daar eerst enorme bossen met eik stonden of vanwege grote aantallen douglas/larix voor masten productie. Als jij de kennis hebt en je stopt in je BOV een aantal gereedschappen kun je van Nederlandse bomen gewoon een boot of een erg simpel vlot maken.
 

petroman

SHTF Expert
ik hoop niet dat je serieus bent?

Ja en nee.
Je geeft zelf het antwoord ook al, je schrijft "stonden voor productie" dus die staan en nu niet meer. En bomen met een beetje omvang worden/zijn gekapt voord e huidige productie.
Ik ben met je eens dan kennis macht is maar ik geloof niet in "een westerling die ineens een boomstam kan uithollen tot boot", dat gaat wel even duren.
 
Bovenaan