• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De digitale Euro

preparator

Diehard Prepper
Omdat ik me prima kan redden met de pinpas, credit cards en aardig voorraadje contant geld heb ik tot nu toe 0,0 interesse in de digitale euro gehad.

Nog niet eens zo zeer uit argwaan want naar mijn idee hebben overheden al een onbegrensde hoeveelheid mogelijkheden om burgers te controleren en te "sturen". Ik maak me op dit vlak geen enkele illusie.
Wat ik nu zorgelijk vind is dat een heel groot deel van het betalingsverkeer via de amerikaanse systemen loopt. Volgens mij loopt elke "plastic" betaling via mastercard en /of visa. En helaas zijn de verre vrienden aan de overkant van de oceaan wat minder betrouwbaar gebleken.

Ooit hadden we hier de chipknip. Een prepaid bankpasje met een destijds beperkt saldo (100 gulden ?) en alleen bedoeld voor kleinere betalingen. Een ideaal systeem want je kon er (in principe) niet negatief mee staan.
Dit systeem is ideaal om mensen te beschermen die wat zwakjes in de schoenen staan. Maar deze nederlandse betaalmethode heeft het afgelegd tegen het geweld van de creditcardmaatschappijen en banken.

Tientallen jaren later heb ik opnieuw een "chipknip" gehad maar dan in de vorm van een prepaid creditcard. Helaas heeft visa deze de nek omgedraaid wegen te weinig verdiensten.

Groot was daarom mijn verbazing bij het lezen van het artikel in de telegraaf met de kop "Digitale euro zorgt voor wantrouwen: ’Ultieme controlemogelijkheid voor overheid’ "
https://archive.ph/4VEbe
De digitale euro lijkt gewoon een soort chipknip. Uiteraard met op de achtergrond een enorm scala aan controlemogelijkheden, we zijn immers 30 jaar verder en er heeft een informatierevolutie plaatsgevonden.

Meer info kun je lezen bij DNB
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/...erts-van-dnb-vertellen-over-de-digitale-euro/
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/...overweegt-een-digitale-euro-op-zak-te-hebben/

„Het is een betaalmiddel dat altijd werkt, ook met een grote stroomstoring zoals onlangs in Spanje”, zegt Anneloes van Gent, beleidsadviseur bij DNB.
Gelukkig werkt de verlichting, deuren en kassa's niet op stroom....
Ben ik nu geniaal of is dit nu gewoon een zeer domme opmerking?

Verder ontgaat mij veel: met de huidige pinpas cultuur kan je ook overal betalen, geld uit de muur halen etc.
Is dat geen digitaal geld dan ?
Als ik nu mijn pinpas verlies dan is mijn geld nog bij de bank (zeg maar). Als zoals gesteld de waarde echt op de kaart staat dan ligt diefstal en verlies bij verlies op de loer.

Tientallen jaren later heb ik opnieuw een "chipknip" gehad maar dan in de vorm van een prepaid creditcard. Helaas heeft visa deze de nek omgedraaid wegen te weinig verdiensten.

Ik gebruik tegenwoordig Revolut. Is ook een soort prepaid creditcard.
Het werkt voor mij in Spanje ideaal. Je kunt hem ook koppelen aan apple pay, zodat je er ook contactloos mee kunt betalen.

En ja, men kan al jaren lang je op alle mogelijke manieren volgen. Zowel als persoon, als je financiële transacties. Het wantrouwen is er altijd geweest. En nog meer wantrouwen is eigenlijk niet meer mogelijk.

Ander iets voor de digi-euro is dat deze op een "soort-van" smart contract blockchain word gedeponeerd door de ECB. Welke, ben ik wel benieuwd naar: ik hoop Solana, maar die mazzel zal ik wel weer niet hebben, als ze het uberhaubt op een bestaande blockchain uitbrengen.
Zo worden dus de private / reguliere banken in Europa buitenspel gezet, en heb je geen onkosten voor een bankrekening die je nu wel hebt bij de bank. Tenzij de ECB ook kosten gaat rekenen, maar dan voorzie ik dat maar weinigen het zullen gebruiken.

Buiten de privacy redenen, ben ik wel benieuwd of je door de ECB gebeld word voor een mogelijke bijzondere transactie, zoals door de reguliere bank die de wet: anti-witwas, moet volgen.

Terug
Bovenaan