• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

V

Verwijderd lid 482

Gast
, helemaal waar maar ik mis vaak de realiteitszin. Hier in Holland is om het even welke accu van normale afmetingen dat ding leeg na pak hem beet 2 dagen.
Ik weet dit vrij nauwkeurig omdat familielid zo'n ding aan de muur heeft hangen waar stroom in opgeslagen wordt (aka accu) en die was toch echt minder positief omdat het hier nu eenmaal wel eens een paar dagen slecht weer is dwz bewolkt.
Wat je hier schrijft klopt ten dele. De accu ( zoals bij mij, dus het kan anders zijn) slaat de stroom op en verbruikt het later. Maar levert dat aan het hele huis, Dus als je een verbruik hebt van 10 kWh en je accu is 10, dan is hij na een dag leeg. Maar dit is normaal verbruik met een aanvoer vanuit het net als het op is. Ga je echter op "nood" , dan zouden de meeste verbruikers het niet meer doen. En verbruik je alleen het nodige. Hoe lang je hier mee doet is een andere vraag, want net zoals je boven schrijft is het niet oneindig. Als je echter alleen de koelkasten en de cv ketel van stroom voorziet neemt je verbruik wel een duik.

Als je echt dat wil zal een grotere accu de oplossing zijn. Er is een systeem met accu's van een Mwh. Maar ook die prijs is mega. ( toen ik ze opzocht zat je aan een 450 duizend per stuk. Daar kan je heel veel stroom voor kopen.
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats , helemaal waar maar ik mis vaak de realiteitszin. Hier in Holland is om het even welke accu van normale afmetingen dat ding leeg na pak hem beet 2 dagen.
Dat is zo @petroman . Ook op een zomerse dag verbruik ik nog wel zo'n 13-14 kWh😆 en zo zou een 10 kWh thuisaccu voor mij net voldoende kunnen zijn bij opladen overdag, maar dan ook maar voor een enkele dag.

Ik kan natuurlijk flink terug in verbruik als de nood aan de man is. Met een koelkast aan en een paar peertjes en opladers, wellicht naar 2-3 kWh per dag. En dat was ook waaraan ik dacht. Voor 3 KWh per dag volstaan (stel) twee 12V 250 Ah accu's bij 50% DOD verbruik, van zo'n €450 elk, en een laadcontroller/inverter van grofweg hetzelfde bedrag. Voor €1.350 klaar... En ... niemand die die huisnetspanning onderbreekt😁
"WIJ" kunnen van alles vinden maar normaals het is de beveiliging van de omvormer die installaties uit zet en niet de netbeheerder. Vandaar mijn vraag zou dat ook opgaan voor parken? Want ik ken niemand die een zonnepark bezit.
Ik kan mij niet voorstellen dat solarparken onbeperkt kunnen leveren als het net op klappen staat. Of nu omhoog getransformeerd of niet, ook daar zal wel afschakeling plaatsvinden denk ik. En sowieso op momenten dat de stroomprijs negatief is, dus de methodiek is bekend en de middelen zijn aanwezig, om af te koppelen...
 

petroman

SHTF Expert
Beetje off topic en voordat @phtvs gaat kuchen: de oplossing voor de gewone man/vrouw/mens/prepper voor eiland bedrijf is een hybride auto die kan terugleveren. Accu leeg dat start je de benzine motor.
De chaos wordt alleen maar groter: nu het besef (?) doorgedrongen is dat het net op klappen staat is het erg vreemd dat het bouwen van extra zonneparken wel doorgaat.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
de oplossing voor de gewone man/vrouw/mens/prepper voor eiland bedrijf is een hybride auto die kan terugleveren. Accu leeg dat start je de benzine motor.
Ik weet niet of dit ook gaat werken. Dan zal je of, een apart netwerk moeten maken met bv. kabels, Of je huis van het net kunnen koppelen. Door de hoofdzekeringen er uit te gooien? Maar als idee is het geniaal, om je auto als generator te gebruiken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik weet niet of dit ook gaat werken. Dan zal je of, een apart netwerk moeten maken met bv. kabels, Of je huis van het net kunnen koppelen. Door de hoofdzekeringen er uit te gooien? Maar als idee is het geniaal, om je auto als generator te gebruiken.
@logan1202 , ik vraag mij wel af of het dan niet een heel onzuinige generator zou kunnen zijn, even afhankelijk van de soort hybride. Zodra de accu leeg is, zal de benzinemotor alle zeilen moeten bijzetten om de wagen te laten rijden normaal gesproken, vermoed ik.

https://www.autoweek.nl/verkeer/hybride-aandrijvingen-uitgelegd-en-en-vergeleken/

Als de benzinemotor bij lege accu direct de aandrijflijn gaat aandrijven, dan houdt dat waarschijnlijk in dat de dynamo/generator ondergedimensioneerd is t.o.v. een gewone generator die maar een taak heeft te vervullen (alle motorvermogen zo efficiënt mogelijk omzetten in elektriciteit). Het opwekken van elektriciteit is dan immers bijzaak, en dat rendement relatief laag (motor draait dan op een klein deel van het vermogen want meer kan het in stilstand niet kwijt).

Als de aandrijving altijd elektrisch verloopt, en de benzinemotor alleen de taak heeft om de dynamo/generator aan te drijven dan kan het best zo efficiënt zijn als een gewone generator denk ik...

De keuze van de juiste soort hybride is dus belangrijk, vermoed ik.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Klopt. Maar jou campingbrandertje kan ook niet op tegen een 5 zone inductie kookplaat. Maar voor nood is het genoeg voor een warme hap
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Beetje off topic en voordat @phtvs gaat kuchen: de oplossing voor de gewone man/vrouw/mens/prepper voor eiland bedrijf is een hybride auto die kan terugleveren. Accu leeg dat start je de benzine motor.
De chaos wordt alleen maar groter: nu het besef (?) doorgedrongen is dat het net op klappen staat is het erg vreemd dat het bouwen van extra zonneparken wel doorgaat.

Zonnepaneel parken, moet je niet zien als een zonnepaneeltje of 10 op het dak van de buurtjes...
Je moet heg gewoon zien als een energie centrale, die energie opwekt door de zon.

Het afschakelen van particuleren zonnepanelen..kuch kuch.. kleine ondernemers gaat inderdaad vanzelf op het moment dat er teveel volt geproduceerd word. Zal zo effe een filmpje opzoeken dat hier eerder is gepost die het goed uitlegt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Klopt. Maar jou campingbrandertje kan ook niet op tegen een 5 zone inductie kookplaat. Maar voor nood is het genoeg voor een warme hap
Dat klopt als een zwerende vinger @logan1202 .

Ik kan mij wel voorstellen dat een kleine generator van pakweg 1000W en €130 misschien wel vijfmaal (gok) zo efficiënt met de brandstof omspringt. Duurt een stroomstoring dagen dan telt dat ook.

Aan de andere kant is laden en gebruik van de autobatterij (als dat kan) natuurlijk ook mooi, omdat het weer generator-draaiuren scheelt. Complex...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Ook op een zomerse dag verbruik ik nog wel zo'n 13-14 kWh😆 en zo zou een 10 kWh thuisaccu voor mij net voldoende kunnen zijn bij opladen overdag, maar dan ook maar voor een enkele dag.
Kijk daar eens goed naar. Dat kan minder, minder, minder. Zeker in een SHTF.
Dan wordt de oplossing voor je energieprobleem ook anders.
(voor mij hoef je al je comfort met je 13-14 kWh op een zomerse dag(wat is het dan in de winter?) niet af te schalen, maar je moet eigenlijk wel uitzoeken wat echt essentieel is in een SHTF, als prepper zijnde)
 

PBear

Mankinds only hope
Kijk daar eens goed naar. Dat kan minder, minder, minder. Zeker in een SHTF.
Dan wordt de oplossing voor je energieprobleem ook anders.
(voor mij hoef je al je comfort met je 13-14 kWh op een zomerse dag(wat is het dan in de winter?) niet af te schalen, maar je moet eigenlijk wel uitzoeken wat echt essentieel is in een SHTF, als prepper zijnde)

Inderdaad @Stuudje !
Mijn doorsnee stroomverbruik in mijn Poolse hut ligt gemiddeld tussen 2 en 3 KWh per dag, en dat is met gebruik van koelkast, vriezer, waterkoker en magnetron.

In de Filipijnen redden we het bij stroomuitval met een 12V accu van 50 Ah en 2 zonnepaneeltjes van 30 Wattpiek elk, voor de noodverlichting en het opladen van laptop en telefoons. Alleen de koel/vrieskast kan daar niet op werken, maar die blijft gedurende een paar dagen koel genoeg.

In Duitsland 3 zonnepanelen van 200 Wattpiek elk en 4 accu's van 65Ah, waarmee het 12V net ook bij donkere dagen voldoende is voor verlichting, laptop en telefoons. Geen verbinding met het electra hoofdnet. Voor 220V AC heb ik een inverter die max. 3KW kan leveren.
In de zomerdagen bij voldoende zon kan zo overdag ook de koel/vrieskast werken, die 's nachts voldoende koel blijft, mede door enkele flessen water te bevriezen in het vriesvak.
Ook kan overdag de magnetron gebruikt worden, de wasmachine en elektrisch gereedschap.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Kijk daar eens goed naar. Dat kan minder, minder, minder. Zeker in een SHTF.
Dan wordt de oplossing voor je energieprobleem ook anders.
(voor mij hoef je al je comfort met je 13-14 kWh op een zomerse dag(wat is het dan in de winter?) niet af te schalen, maar je moet eigenlijk wel uitzoeken wat echt essentieel is in een SHTF, als prepper zijnde)
@Stuudje , het kan best minder, inderdaad. Ik heb nu twee koelkasten en een vrieskast continu aan, en ook de beide airco's voor verwarming. Het verschil met de zomer aan elektra dat zijn voornamelijk de airco's. Mijn "energiechaos" ziet er nu ongeveer zo uit, even een hoog en lager winter-dagverbruik gegeven, ter analyse😁. Leuk om te zien, zijn de douchebeurten die er aan gasverbruik duidelijk uit springen. De schaalverdeling is dynamisch dus de verschillen tussen deze dagen lijken groter dan ze zijn, maar ik zit dus zo'n 6-13 kWh boven doorgaans 13-14 kWh voor een zomerdag. Het 13 kWh meerverbruik van 15-2-2024 levert via de airco's zo'n 65 kWh aan warmte en bespaart mij 6,5 m3 aan gas.

Zonder airco's had die dag er zo uitgezien:
13,64 kWh = € 3,27
6,9 m3 = € 7,80 totaal € 11,07 tegenover € 7,20 dus € 3,87 bespaard.🤪
Screenshot_20240307-025139.png
Screenshot_20240307-025226.png
In de zomer is het preciezer zo'n10-14 kWh verbruik. Hier twee voorbeelden van absoluut minimum verbruik (dagje weg, geen airco's) en rond de 10 kWh verbruik.
Screenshot_20240307-033012.png
Opvallend is hier het "verbruik" aan gas. Ik vermoed dat de meter die 0,1 m3 gewoon te veel meet want gaslekken heb ik m.i. niet. Dat is leuk voor tante Gas, zo'n 365*€0,70=€256 gratis binnengeharkt. Voor haar personeelsfeest, zullen we maar denken... Is dat bij anderen ook zo?
Screenshot_20240307-032854.png
Zo'n € 4 per dag is nog wel uit te houden. Dat is 1 koud biertje tegen horeca tarief😆 maar was in werkelijkheid wel zalig meer aan koels denk ik😁
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik kan mij wel voorstellen dat een kleine generator van pakweg 1000W en €130 misschien wel vijfmaal (gok) zo efficiënt met de brandstof omspringt. Duurt een stroomstoring dagen dan telt dat ook.
Ik kan mij voorstellen dat een oud gasfornuis en een 25 kg butagas fles prettiger is dan een primusbrander van 500 gram. Zeker met een grote pan. Maarja, het is ook prettiger als je gewoon een pizza besteld in plaats van zelf te koken. Dan kan je helemaal zonder. Wel uit de doos eten want de vaatwasser gaan ook niet.

Maar zelfs zonder motor, als je je huis "los" koppelt van het net, is je kan je auto een aardig accu bank zijn. Dan zou je een eiland kunnen maken om de storing door te komen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik kan mij voorstellen dat een oud gasfornuis en een 25 kg butagas fles prettiger is dan een primusbrander van 500 gram. Zeker met een grote pan. Maarja, het is ook prettiger als je gewoon een pizza besteld in plaats van zelf te koken. Dan kan je helemaal zonder. Wel uit de doos eten want de vaatwasser gaan ook niet.
Nu "neem je mij op de arm" @logan1202 , en denkt zeker dat ik het niet merk?!😉

Gebakken rat bestellen is het dan eerder, of een platgereden pad van het wegdek lepelen, in de SHTF stroomonderbreking die ik voor ogen heb. Je bent prepper of niet, en alleen de die-hards wonen in de Randstad!😁

Hmmm, het "stoken met de ramen open" zit er ook na 34 jaren toch nog steeds een beetje in, in het voormalige oostblok?😉Met een 89 kW benzinemotor een 3 kW generator aandrijven (Mitsubishi Outlander PHEV) om met 900 W een naaktslakkenpizza op te warmen zal toch niet zo efficiënt zijn... maar in nood, als er niets anders is, ok.

Het ging mij er om, om aan te geven dat "een auto op penlights, met hulpmotor" als stroomopwekker waarschijnlijk niet ideaal is om een benzinevoorraad lang te rekken. Als "gratis" batterij voor opslag van elektriciteit natuurlijk wel lijkt mij. Had ik zo'n auto dan zou ik de accu met solar en een losse generator laden bij netuitval bij een SHTF.
Maar zelfs zonder motor, als je je huis "los" koppelt van het net, is je kan je auto een aardig accu bank zijn. Dan zou je een eiland kunnen maken om de storing door te komen.
Zeker. Een (Mitsubishi Outlander PHEV) batterij is 13 kWh groot. Waarom die wagen als voorbeeld? Omdat ik hem zo ontzettend mooi vind maar niet kan betalen😆
 
Bovenaan