• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De ''Haywire clamp Tool ''

Wafels

Diehard Prepper
haywireclamptool.jpg DSCF9187.JPG

Enige tijd geleden kwam ik iets op het internet tegen en zag er gelijk het grote nut van in ,zowel
als '' prepper tool '' maar ook als all-round voor in en om het huis , auto , boot ,tuin etc .
Het is een tooltje om met staaldraad dingen vast te zetten
Dus ik verder zoeken , helaas ik ben ik er niet achter gekomen hoe dit tooltje hier zou kunnen heten of waar te krijgen en kon ik het niet kopen . Misschien dat @prepass het kent, of @Battletanker (er staat me iets van bij dat uw koeltechniekinstallateur was en dus ook met leidingen en slangen ed zal werken )

In Amerika kopen is een erg prijzig gebeuren (om het hier naartoe te krijgen ) dus na nog wat meer speurwerk zelf maar aan de slag gegaan .
Op zich is het een vrij eenvoudig apparaatje gemaakt van staal .Materiaal ervoor kon ik niet direct vinden dus maar een strip uit een oud stuk ijzer geslepen .(Ik had een stripje staal bij de Gamma gekocht 20mm x 4 mm
x 1000 mm maar vond dit toch iets te dik en dus die strip maar geslepen en gebruikt
Omgezet en dubbel gevouwen , bij de punt aan elkaar geklonken met 3 2 mm spijkers en er een gat van 8 mm in de midden door geboord .Er die M8 bout doorgestoken waar ik 3 3 mm gaatjes in had geboord
de middelste om de bout in de midden te houden , een splitpen had ik niet en er dus maar een 3 mm spijker
doorgedaan en die omgebogen .de twee buitenste voor de draden dor te doen .Bij deze gaatjes moet je
deze aan weerszijde uitboren met een iets grotere boor ( plm 5 a 6 mm) om er voor te zorgen dat je geen scherpe rand daar krijgt .Wat als je dit niet doet dan tijdens het opwinden van de draad snij je hier de staaldraad
mee door (een foute welke ik dus zelf ook gemaakt heb)
Ik kan helemaal beschrijven hoe ik hem gemaakt heb , maar ik weet niet welke materialen degene hebben die
er één zouden willen maken en daar is het toch afhankelijk van .In principe kun je zoiets zelf maken als je e je wat basic gereedschap hebt en wat materialen . Wat wel slim is als je de gaten in de boout gaat boren
is eerst met een vijl een plm 1 a 2 mm breed plat stukje te vijlen .Hierdoor is het centeren wat makkelijker en heb je gelijk alles netjes uitgelijnd .
hieronder de linken voor de informatie erover
de stronghold haywire clamper zoals ik hem ongeveer gemaakt heb

DSCF9191.JPG



Meneer Dave Canterbury die hem ook ontdekt had

zoiets als ik gemaakt had maar dan het dikkere strip materiaal (wat je bij de Gamma zou kunnen kopen)
http://www.instructables.com/id/The-Wire-Clamp-Maker/
en nog een andere versie
http://www.instructables.com/id/Hose-Clamp-Magic/?ALLSTEPS
Van deze laastst versie , je zou een wat zwaardere kabelspanner kunnen nemen .Ik
heb dat zelf eerst ook geprobeerd en het werkte .Het opspan systeem met de draadstang die
je schroeft werkt zelfs prima , maar het stuk waar de draasden doorgaan die pen dat vond ik wat minder
omdat die draadstang al zo dun is (ik had een kleine draadspanner) ,maar als je een blokje zou maken
wat er tussen loopt dan werkt het zeker prima .
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
dit is de punt van wat ik gemaakt heb , hier kun je de klinkpennetjes goed zien
maar er zijn ook nog andere manieren om zoiets te maken
Wat ik nog vergeten ben om nog te vermelden is dit tooltje heeft toch net als alle gereedschappen
ook wat oefening nodig om zo'n verbindn=ing te maken ,De mensen die het ''even zo demonstreren
hebben wel degelijk ervaring ermee .Tevens die verbinding zijn behoorlijk sterk
(als je zo'n verbinding ,zelfs een enkel verbinding op een metalen buis zet ,dan krijg
je hem er niet afgeschoven met het handje , het ding zit echt muurvast .

gr will

DSCF9189.JPG images.jpg DIYhaywireclamptool.jpg F5GFQGEHVXC11F0.LARGE.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Ik zie nog niet hoe hij die planken aan elkaar gezet heeft.
De manier om de draad aan te trekken is inderdaad handig. Maar werkt een lus en dan in elkaar draaien met een tang ook niet ?
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman
Het klopt inderdaad wat je zegt het is een lus of dubbele lus waarbij je door draaien (van bij mij die bout en bij hun
die spindel met driehoekige '' hendel'' ) de draad strak trekt en dan terug buigt zodat er ''haakjes ''ontstaan die achter de lus grijpen
en de draad op hun plaats houden . hier kun je beter zien hoe het werkt ,
http://www.rural-revolution.com/2015/03/product-review-photos.html
de planken ,daar zijn gaatjes in geboord waar de draad door is gehaald zodat je weer die lus krijgt
en waar de draden weer doorgehaald worden en dan opgespannen en terug gebogen
ook deze geeft wat meer duidelijkheid (is hun website ; http://www.haywireklamper.com/photo-gallery.html
gr will
 

Ray

SHTF Expert
Geniaal tooltje! :)

De eerste keer dat een filmpje van het ding zag (@Wafels stuurde die mij) moest ik die ook drie keer bekijken voordat ik door had hoe het werkte. IJzerdraad met een tang in elkaar draaien is lang niet zo strak en stevig. 'k Heb even de foto's in 't groot in je post gezet Will.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Wafels

Diehard Prepper
Dank je @Ray , ik had de resolutie wel laag gehouden maar ik kreeg ze niet groter .
Sommige filmpjes zijn beter qua uitleg dan andere ,maar op zich valt het wel mee en verklaart het
zichzelf ;)
gr will
 

Niels

Mankinds only hope
Dat moet ik ook hebben!
Sorry, techniek nerd...
Maar weet iemand welke staal (RVS) soort men gebruikt als binddraad? Dat moet hier ook verkrijgbaar zijn!
(Nee, niet die goedkope binddraad op die rolletjes, dat breekt direct af uit ervaring, en die draad voor langs palen en omheiningen is te dik, en breekt ook).
 

Ray

SHTF Expert
Dat moet ik ook hebben!
Sorry, techniek nerd...
Maar weet iemand welke staal (RVS) soort men gebruikt als binddraad? Dat moet hier ook verkrijgbaar zijn!
(Nee, niet die goedkope binddraad op die rolletjes, dat breekt direct af uit ervaring, en die draad voor langs palen en omheiningen is te dik, en breekt ook).

Sinds Wafels me op dit ding attent maakt heb ik er heel wat filmpjes van gekeken, want ik snapte er in 't begin niet bar veel van. Inmiddels ben ik wel overtuigd dat dit echt een geniaal tooltje is. De voorbeelden die je ziet in de filmpjes kun je vaak niet fixen met ducttape, tieraps of paracord.

Gewoon googlen op "Haywire Clamper". Dit is de site van de uitvinder: http://www.haywireklamper.com/product-details/how-it-works.html
Daar te koop voor 25 dollar, maar de verzendkosten zijn 41 dollar voor NL. :(

Wafels gaat nog even verder experimenteren, de punt en gat voor de draad zijn nog niet ideaal bij deze, ook met het draad zal het wat experimenteren zijn. Zelf heb ik wel wat ervaring met 'gewoon' ijzerdraad uit de bouwmarkt (voor het fixeren en opzetten van skeletten en dieren) en dat breekt echt niet zo snel. 'k Vermoed dat het daarmee al prima gaat lukken met zo'n clamper, want zelf leveren ze er gewoon verzinkt ijzerdraad bij, 14, 17 en 20 gauge, dus 1.6, 1,15 en 0,8 mm dik.
 

Niels

Mankinds only hope
Hmmm, oke. Binddraad heb ik nog wel ergens iig.
Maar dat tooltje met schroefdraad lijkt me ook wel leuk om te maken.
Dat word weer klussen in de schuur!
Maar idd, zoals voor slangklemmen enzo ideaal!
Ik weet nog niet precies hoe, of welke, maar ik ga ook wat maken.
Ik denk ook een draadstang M10 kaal maken (of bout), en in het midden tussen de strippen een moer er op hardsolderen ofzo, of lassen...
Tooltje van Wafels ziet er ook best profi uit.

Mijn vader werkt in de metaal, ik denk dat ik hem vraag om een staaf van 10 mm. met een 8mm. gat er in geboord tot bijna beneden... en dan sleuf er in maken.
Valt wel wat op te verzinnen. Meerdere ideeën :).

Ik vind dit een masterkijk topic! Beste topic van de maand! "Vind ik leuk!" +10 kudo's! :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert

Dat was ook mijn eerste idee, maar hij is te breed en er moet toch een andere as in want bij de clamper gaan de draad aan de buitenkant van de metalen body. Vandaar dat Wafels met een stukje plaatstaal heeft dubbel gevouwen. Als je zo'n draadspanner platter zou meppen, zitten de gaten voor de as geheid scheef.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, leuk topic!
Weer eens op de bank in slaap gevallen, en dit draadje maakte me wakker;)
En dan zeker direct weer het mandje in? No way!

Een draadspanner was ook waar ik aan dacht, alsn alternatief, toen ik het las.

Maar zelf maken kan misschien nog eenvoudiger, als volgt.
Neem een stalen strip, stel zo'n 5 mm dik en 15 mm breed, en zo'n 10 tot 15 cm lang.
Geef het ene uiteinde de vorm zoals in @Wafels linkje
Photo%2B10%2B-%2Blow%2Bres.jpg

Naar de bouwmarkt en koop daar een tapbout M8, met een stukje gladde steel, en een moer.
Boor in de strip vervolgens ongeveer 3 cm vanaf dat uiteinde een gat waarin die gladde steel met weinig speling past (dat zal dan wel ongeveer 8 mm zijn).
7622[TIF]-90.jpg

Het allermooiste zou een flensbout zijn zoals deze bijvoorbeeld, met een flensje onder de zeskant,waarbij de sleutel niet naar beneden kan schieten...
images

De boutsteel zal met weinig speling prima draaien in het gat van de strip, en een "bredere geleiding" zoals bij die "Haywire Klamper" door twee strippen op een afstand van elkaar, is niet nodig. Juist ook niet omdat we de gaten in de boutsteel nu dicht tegen de strip aan houden, en daardoor maar 3 cm vanaf de strip het de sleutel-moment er op hoeven te zetten.
Boor vervolgens ongeveer 10 mm onder de boutkop in de boutsteel een eerste gat van 3 mm, en daarna hart-op-hart 11 of 12 mm verder (=gatdiameter+stripdikte) een tweede gat van 3 mm.

Een gladde boutsteel die zo lang is dat die evenredig links en rechts van de strip uitsteekt, is het mooist denk ik. Er kan dan nog een moer worden opgedraaid, en de rest van de draad kan worden afgezaagd.
We hebben nu niet meer dan een stukje strip met een gevormd uiteinde en een gat, een gladde boutsteel met twee gaatjes en een moerbreedte schroefdraad, en een M8 moer. De moer zorgt er voor dat de boutsteel en de strip bij elkaar blijven (als ze niet worden gebruikt), maar ook om (net als de kop) als het ware een "katrolletje" te vormen om de draad op te wikkelen tijdens het spannen (zodat die er niet af schiet).
Bij gebruik lopen de aan te spannen draden direct aan de beide zijden van de strip, en fixeren zo de boutsteel.
Het enige dat nu nog mist ... is een ringsleuteltje van de Action (en dan de andere ringmaat eventueel afslijpen/verwijderen voor de compactheid). Maar misschien is een fiets-sleutel zoals deze wel optimaal, en dan onderweg gelijk een hele werkplaats aan ringmaten bij de hand...
GD59.jpg

Die vier onderdeeltjes kunnen los worden meegenomen, en nemen dan weinig plaats in.

Ik vermoed dat het meestal gaat om hooguit een paar windingen om e.e.a. aan te spannen, en dat het tussentijds mogelijk zal zijn om de ringsleutel om te steken, waarbij de draad niet veel afwikkelt.
Zo niet, dan moet (de strip langer, en) het gat in de strip zoveel verder van het uiteinde van de strip als nodig is om de sleutel volle slagen te laten maken zonder om steken. Ik denk niet dat dit nodig is.

Trouwens, de moer kan eventueel ook worden gebruikt om er een tweede sleutel op te zetten (als bij het aanspannen de juiste draairichting wordt gekozen tenminste
;)) en dan is er zelfs met z'n tweeën aan te spannen... Zou misschien zinvol zijn voor het zwaardere werk, met een langere strip en zwaardere bout (M10, M12?). Of de moer er dan nog af te krijgen is... Ach, dan schroefdraad iets langer en moer/contramoer, en dan lukt ook dat vast.

Zou moeten kunnen zo / wat denken jullie?

Of een stalen pijpje...
Als alternatief, zou een stalen pijpje in plaats van een strip ook kunnen. Het uiteinde plat slaan en vormen zoals boven. De gaten in de boutsteel weer juist tegen de buis aan. Elegant daarvan zou zijn, dat de bout in het pijpje kan worden opgeslagen en vervoerd. Hee, en als de zeskant in het pijpje zou passen, dan ligt het voor de hand om de bout tegelijk als as voor een daaromheen gewikkelde draad-voorraad te gebruiken...

Misschien nog mooier:
Het uiteinde niet plat slaan, maar daar gewoon een zelfde stukje gladde boutsteel in schuiven, voorzien van een neusje met inkeping. Het uiteinde daarvan mag gewoon tegen de span-as rusten bij gebruik. En is dan zelfs voordelig, want remt t.g.v. de spankracht tegelijk de as, tegen terugdraaien bij het omsteken van de sleutel.
En dan tegelijk misschien een binnenzeskant-bout nemen en dan alleen een inbus-sleuteltje nodig.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat moet ik ook hebben!
Sorry, techniek nerd...
Maar weet iemand welke staal (RVS) soort men gebruikt als binddraad? Dat moet hier ook verkrijgbaar zijn!
(Nee, niet die goedkope binddraad op die rolletjes, dat breekt direct af uit ervaring, en die draad voor langs palen en omheiningen is te dik, en breekt ook).
@Niels Ik heb eens een hele rol rvs-lasdraad op de kop getikt bij een metaal-schrootbedrijf. Is 1 mm meen ik, en prima spul, voor een prikkie. Echt, je kunt je geen voorstelling maken van wat daar als oud metaal binnen komt. Pijp en kabels, vaak ongebruikt en in bruikbare lengtes, tegen net iets meer dan de metaalprijs.
Welke staalsoort het precies is??? Geen idee wat de exacte legering is, maar dat lasdraad voldoet hier prima als binddraad.
Kijk daarom eens uit naar dergelijk lasdraad "op de rol"...
En als RVS niet hoeft, dan is het gewone (koperkleurige) lasdraad vast ook prima.
Van Cranenbroek (hier een grote fan) heeft het gewone lasdraad in ieder geval - ik was er vandaag even, maar (shit) niet gekeken wat dat daar kost... Hen kennende, niet veel...
hbm-l-2899-1.jpg-325x280-e70f3ebc88.jpg
.
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@Richard434 Misschien dat het kan van zo'n spanner , ik weet het niet @Ray heeft me wel indertijd erop attent gemaakt,
maar in de spindel zitten de twee gaatjes waardoor je de spandraad doet en dan zul je bij deze spanner 2 gaten moeten boren van een 5 ,6 of 8 mm
en op een schuin stuk boren is niet makkelijk en ook weet ik niet of het dan nog sterk genoeg blijft .
Je zou het gewoon kunnen proberen .Ik heb hiervoor gekozen maar er zijn tal manieren om zoiets te maken
(Google er maar op plaatje en je ziet er een hoop )
@RockyFlats 4 mm strip 15 mm haaks ombuigen valt erg tegen zeker als je het niet warm kunt stoken:rolleyes:
Als je dit materiaal wilt gebruiken en (dat had ik al geschreven dat hadden ze bij de Gamma 20mm x 4 mm bij 1 m lang)
zul je hem moeten maken zoals dit plaatje hier (van de Instructable site : http://www.instructables.com/id/The-Wire-Clamp-Maker/ )
Er zijn tal manieren om het tooltje te maken ,maar ik zou het wel zo doen dat het niet te groot werd tenzij je echt inderdaad 2,5 - 3 mm draad
wilt gaan gebruiken dan zal hij wel wat groter en zwaarder moeten zijn :p
Waar jullie wel op moeten letten is de punt zoals op dat plaatje , de punt met dit gleufje moet op de hoeken afgerond zijn
zodat als je hem om kantelt dit soepel verloopt .Verder kun je inderdaad een (ik gebruik een ringsleuteltje)ervoor kiezen
of er een pen door te doen of op te lassen of een steeksleuteltje etc
mogelijkheden genoeg en als jullie hem gemaakt hebben is het wellicht leuk om hem dan bij dit draadje te posten
Wellicht dat er bij zitten met slimme oplossingen ;) waar ik zelf nog niets eens aan gedacht heb :rolleyes: :p
gr will

striphaywireclamper.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats 4 mm strip 15 mm haaks ombuigen valt erg tegen zeker als je het niet warm kunt stoken:rolleyes:
Als je dit materiaal wilt gebruiken en (dat had ik al geschreven dat hadden ze bij de Gamma 20mm x 4 mm bij 1 m lang)
zul je hem moeten maken zoals dit plaatje hier
@Wafels Goedemorgen! En ik heb zowaar zon en blauwe hemel hier. Het had zo Florida kunnen zijn, tot ik de keukendeur open deed.... Brrrr:confused:
Will, waarom dan dat ombuigen? Als ochtendgymnastiek?:rolleyes:
Ik bedoelde njet ombuigen, en gewoon de enkele kale strip gebruiken.
Wel met de punt die je bedoelt, en met een 8 mm gat er in voor M8 gladde boutsteel.
Die 20 x 4 mm van Gamma zou dan best kunnen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@RockyFlats ik snap nu wat bedoelt ,en wil het weleens proberen misschien iets dikker en dan
aan weerszijde eerst een platte vulring en dan en pennetje erdoor (of een moer opboren en erop solderen )
.Ik ga het eens proberen dank je .
Trouwens hier ook zon ,blauw en koud :confused::D ,zijn we gelijk wakker :p
gr will
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats ik snap nu wat bedoelt ,en wil het weleens proberen misschien iets dikker en dan
aan weerszijde eerst een platte vulring en dan en pennetje erdoor (of een moer opboren en erop solderen )
.Ik ga het eens proberen dank je .
Trouwens hier ook zon ,blauw en koud :confused::D ,zijn we gelijk wakker :p
gr will
@Wafels Haha, dan woon jij dus ook in NL... Daar gaat de OPSEC, ... ehhh er zijn er die zo denken...;)
De vulringen en het pennetje begrijp nik niet helemaal?
Ik bedoelde als (pennetje?) as een tapbout met boutkop, met een stukje gladde boutsteel en nog net genoeg draad om een moer te kunnen opdraaien. Geen moer opboren of solderen nodig.
Het misverstand is vast, dat jij denkt aan
images-jpg.4024

En ik nu aan
dscf9191-jpg.4021
 
Bovenaan