• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De ''Haywire clamp Tool ''

Wafels

Diehard Prepper
@RockyFlats , nee ik denk ook aan de onderste :D en dan ipv die dubbele ,een enkele strip met die bout erdoor
en dan aan weerszijde van die strip op de bout een vulring en een pennetje erdoor zodat de strip niet kan verschuiven
of ipv pennetjes er aan weerszijde een uitgeboorde moer erop solderen met hetzelfde doel de spindel gecentreerd houden
in de strip . Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben .
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het enige handige is toch het spannen. En ik draai metaaldraad net zo strak tot het breekt dus dat dit per se strakker is geloof ik niet.

Verder is het een statische verbinding. Dat plaatje van een band op velg klemmen is onzin. De band beweegt en dan schiet het haakje zo los.
Verder denk ik dat slangklemmen ook aardig in de buurt komen. Als ik kijk naar gereedschap.

Voor de rest is het zoals Richard al aangaf een draadspanner. Kleine kopen en aanpassen ?
 

markske

Diehard Prepper
Dat moet ik ook hebben!
Sorry, techniek nerd...
Maar weet iemand welke staal (RVS) soort men gebruikt als binddraad? Dat moet hier ook verkrijgbaar zijn!
(Nee, niet die goedkope binddraad op die rolletjes, dat breekt direct af uit ervaring, en die draad voor langs palen en omheiningen is te dik, en breekt ook).
Gebruik inox lasdraad, dat is zeer taai en sterk.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman , Slangklemmen zijn zeer zeker een goede zaak en ook daar kun je een heleboel dingen
mee repareren ( anders dan een slang ergens op te klemmen ) ,maar dit tooltje kan toch meer (net als die kruisverbindingen
met hout ) maar een groot nadeel van een slangklem is met name de prijs van minimaal 50 ct tot euro's per klem
en je bent gebonden aan een diameter maat , zodat je er een aantal maten van zal moeten hebben .
Terwijl je bij dit ijzerdraad gewoon de lengte neemt die je nodig hebt .
Beide zijn inderdaad statische verbindingen , een slangklem kun je losdraaien en opnieuw gebruiken ,maar een stukje
ijzerdraad kost naggenoeg niets (paar cent) dus geen probleem om een nieuwe verbinding te maken.
Wat betreft het in elkaar draaien van draad en hiermee opspannen betreffende kracht denk ik dat het toch verschilt
als je draad in elkaar draait en goed strak aandraait dan breekt het makkelijk af op de plek van het in elkaar draaien .
Tevens zijn er telkens twee draden waar de spanning op komt te staan , wikkel je een staaldraad ergens om en trek en draai je hem aan
dan zal de kracht nooit op alle windingen even groot zijn (de laatste altijd meer als de eerste)
Maar daar verschillen we dan van mening over :p ,U hoeft het voor mij niet te maken ,kopen of te hebben hoor
ik vind het voor mezelf een reuze handig apparaatje , en ga zeker een betere maken als die ik nu als proef heb gemaakt .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@petroman , Slangklemmen zijn zeer zeker een goede zaak en ook daar kun je een heleboel dingen
mee repareren ( anders dan een slang ergens op te klemmen ) ,maar dit tooltje kan toch meer (net als die kruisverbindingen
met hout ) maar een groot nadeel van een slangklem is met name de prijs van minimaal 50 ct tot euro's per klem
en je bent gebonden aan een diameter maat , zodat je er een aantal maten van zal moeten hebben .
Terwijl je bij dit ijzerdraad gewoon de lengte neemt die je nodig hebt .
Beide zijn inderdaad statische verbindingen , een slangklem kun je losdraaien en opnieuw gebruiken ,maar een stukje
ijzerdraad kost naggenoeg niets (paar cent) dus geen probleem om een nieuwe verbinding te maken.
Wat betreft het in elkaar draaien van draad en hiermee opspannen betreffende kracht denk ik dat het toch verschilt
als je draad in elkaar draait en goed strak aandraait dan breekt het makkelijk af op de plek van het in elkaar draaien .
Tevens zijn er telkens twee draden waar de spanning op komt te staan , wikkel je een staaldraad ergens om en trek en draai je hem aan
dan zal de kracht nooit op alle windingen even groot zijn (de laatste altijd meer als de eerste)
Maar daar verschillen we dan van mening over :p ,U hoeft het voor mij niet te maken ,kopen of te hebben hoor
ik vind het voor mezelf een reuze handig apparaatje , en ga zeker een betere maken als die ik nu als proef heb gemaakt .
gr will
@Wafels Daar ben ik het helemaal mee eens, mooi verwoord.
Een voordeel van draad is ook, dat ook RVS lasdraad weinig kost, en zet daar maar eens een RVS-slangklem tegenover.
Een ander groot voordeel is, dat je bij draad eventueel meerdere slagen kunt gebruiken. Bij 1 slag, zoals bij een slangklem, is de trekkracht in de slangklem-strip bij lange na niet voldoende om ook maar iets iets van rek daarin te hebben en houden. Bij meerdere slagen draad, heb je (bij stel) dezelfde spankracht werken op een veel grotere lengte met een veel kleinere (draad) diameter. Trek je zo'n draad dan met meerdere slagen om iets dat niet of nauwelijks mee geeft, dan houd je die trekspanning er ook in, juist vanwege de elastische rek. Het is ook de verklaring waarom een slangklem om bijvoorbeeld twee stalen staven, niet echt werkt. Een beetje wrikken en de zaak beweegt. Probeer dat maar eens met een paar windingen draad, met jouw tool. Maar, jij wist dat natuurlijk al;)

  • ;)
 

Niels

Mankinds only hope
Zo, ik heb er eindelijk ook 1 gebouwd.
1k0.jpg

Hij is gehardsoldeerd op diverse punten omdat ik geen las spul heb, en dat ook niet zo best kan.
Het buisje is een 15 mm. CV buis dunwandig. Voorin heb ik een verlengbus M8 rond gemaakt en er in geslagen,
daar een stukje M8 draadstang in gemaakt wat ik mooi rond heb geslepen, dit alles in gelkaar gehardsoldeerd.
Achter op de pijp heb ik een M12 moer gehardsoldeerd, en uitgeboord met iets groter dan 12 mm.
Zo heb ik een mooier oppervlak op op te draaien. De draadstang binnenin is M12 met een metalen pin van 4 mm. er doorheen.
Het sleufje in de CV pijp is ruweg 5 mm. maar dit ging niet zo precies allemaal.
Om het aan te draaien heb ik een verlengbus M12 gepakt en er een paar draadstangen aan gesoldeerd als handvat.
Dat is eigenlijk alles...

1k0.jpg

Hier is de punt te zien, de uitsparing voor de draad.

1k0.jpg

En zo zit het tooltje dan op het werkstuk met de draad er al om.

1k0.jpg

Hier is e.e.a. al behoorlijk aangedraaid.

1k0.jpg

Hier is de tool omgeklapt, en heb ik de spanning er al weer af. Hij zit nu strak in elkaar.

1k0.jpg

Tijd om de draadjes (met een multitool) af te knippen.

1k0.jpg

Iets korter voor de netheid.

1k0.jpg

Met je multitool (of tang) even weg knijpen zodat je jezelf er niet aan open haalt.

1k0.jpg

Dan houd je dit over!
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een niet onaardig resultaat @Niels
Misschien nog het topje wat polijsten, en afronden het gaf een klein deukje in de afscherming, te zien als je de laatste foto vergroot.

Top gedaan.:thumbsup:

En voor een werkman heb je nette verzorgde handen.:hug:
Ook de scherpstelling op de juiste plaats, mooi gedaan.
 

Niels

Mankinds only hope
Een niet onaardig resultaat @Niels
Misschien nog het topje wat polijsten, en afronden het gaf een klein deukje in de afscherming, te zien als je de laatste foto vergroot.

Top gedaan.:thumbsup:

En voor een werkman heb je nette verzorgde handen.:hug:
Ook de scherpstelling op de juiste plaats, mooi gedaan.
Ik maak geen picasso, maar een werktuig...
Ik heb de grove shit er een beetje afgeslepen, en ben er even met een borstel over geweest, en daarmee is het klaar.
Maar bedankt hoor voor je inbreng.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
D

Deleted member 1696

Gast
Leuke tool, kan hem ook niet goedkoper vinden in de EU.

Maar ik vond wel deze, die wil ik toch even delen. Voor de DIY :wave:

7C4C19D3-F438-4651-9822-FA6C21AC5F4E.jpeg
 

Wafels

Diehard Prepper
@MiniE die heb k eerst gemaakt en geprobeerd maar die beviel me niet echt want de draadstang die je naar achteren
trekt kan teveel heen en weer bewegen .Als het zo zijn zijn als bij @Niels dan zou het geen probleem zijn .Bij zijn oplossing
lopen de twee ''pennen'' door een gleuf en zit er nagenoeg geen speling op .Als je een stuk van een draadspanner pakt
zit er veel teveel speling op .(ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
gr will
 
Bovenaan