• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De knijpkat

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
in het kader van "waren onze ouders goed voorbereid en/of prepper: bij het ontruimen van een woning van een familielid kwam ik dit ding tegen. Een onvervalste Philips 7424 knijpkat uit (waarschijnlijk) 1941.
Maar wat nu ietwat bijzonder is: het ding werkt gewoon zonder enig protest. 2026-1941=85 jaar oud !

Philips-7424 knijpkat (4) web.jpg

Edit, nog wat internet kennis:

Philips knijpkat type 7424 – 03 uit de tweede wereldoorlog.​

Deze knijpkat van het type 7424 – 03 uit de tweede wereldoorlog is ontwikkeld door Philips. De knijpkat verkreeg zijn bijnaam door het geluid wat het produceerde bij de bediening. Een kat-achtig jankend geluidje. Door het tekort aan allerlei grondstoffen en producten, en het gebrek aan batterijen, was men genoodzaakt om creatief na te denken over de kleinste voorwerpen voor ons dagelijks gebruik. Door de verduistering was het beschikken over een lichtje in de duisternis een erg belangrijk goed geworden. Philips had hier een handige oplossing voor in de vorm van de knijpkat, en zaklamp die werkte met handbediening. De knijpkat is uitgevonden door Ir. L.J. Kalff. Hoewel de knijpkat pas is gepatenteerd in 1942, is de productie al vanaf 1941 gestart. Philips maakte ook knijpkatten voor de Duitse Wehrmacht, deze productie vond vanaf eind jaren ’40 plaats in het kamp Vught. Samen met de beruchte batterijen fabriek van het kamp Vught van de B677 speciale werkplaats van Philips waarvan alle daar werkende personen naar Auschwitz zijn gedeporteerd met het transport van juni 1944.

Verschillende Types.​

Het eerste model Philips knijpkat was type 7424 van ongekleurd alluminium, Latere versies waren wel in het groen. Door gebrek aan grondstoffen werden de latere type zaklampen gemaakt van messing of nog later van zink. Het model 7424 – 03 is het groen gekleurde model. De “Duitse Wehrmacht” knijpkat had een draag leertje bevestigd aan de achterkant en had aan de onderkant in gedrukt; Wehrmachteigentum. Opschrift aan de onderkant; “Made in Holland type 7424-03. Philips logo. Importe de Hollande. 2,5 volt 0.1A”. De hier afgebeelde knijpkat is volledig werkend met alle originele onderdelen en schroefjes. De lens is afneembaar door te draaien zodat de gebruiker het lampje kan vervangen. Verder voorzien van een schuifje om de knijparm van de zaklamp in de lamp te vergrendelen, waardoor de knijpkat ook erg makkelijk in de jaszak meegedragen kan worden.

Bron: wo2verzameling.nl

Die kwaliteit wordt niet meer gemaakt. Er staan er genoeg op marktplaats, gaan voor rond de 50 euro naar een nieuwe eigenaar.
Ik gok dat de goedkope plastic rommel de 5 jaar nog niet haalt.
Tja, @phtvs het is verbazingwekkend eigenlijk, dat er vandaag de dag nauwelijks iets vergelijkbaar dergelijks te koop is. Vooral met de huidige neodymium magneten en leds zou dat super efficiënt moeten kunnen. Van de knijpratten die ik hier en daar te koop zie schreeuwt het plastic mechaniek al "krak" als ik ernaar kijk. Een degelijk gelagerd binnenwerk met metalen tandwielen, dat is kennelijk een stap te ver. Zo bezien, was Philips' knijpkat het hoogtepunt, en daarna ... Talfahrt🤣

Tja, @phtvs het is verbazingwekkend eigenlijk, dat er vandaag de dag nauwelijks iets vergelijkbaar dergelijks te koop is.
Dat is dus niet waar: @phtvs schrijft juist dat op marktplaats die dingen 50euro kosten.
Alleen "jij" (niet persoonlijk bedoelt) gaat liever voor dat geld 10 van die plastic dingen kopen bij je oom Ali via filiaal A.C. Tion.
En zo is het met alles, 99% van de mensen kijkt eerst naar de prijs dan naar kwaliteit.

Die plastic noodradio's zijn een goed voorbeeld.

Tja, @phtvs het is verbazingwekkend eigenlijk, dat er vandaag de dag nauwelijks iets vergelijkbaar dergelijks te koop is.
Dat is dus niet waar: @phtvs schrijft juist dat op marktplaats die dingen 50euro kosten.
@petroman , ik bedoelde natuurlijk het actuele aanbod van nieuw spul.
Alleen "jij" (niet persoonlijk bedoelt) gaat liever voor dat geld 10 van die plastic dingen kopen bij je oom Ali via filiaal A.C. Tion.
Als de Chinezen hier binnenvallen dan komen ze bij mij lachend aan denk ik, maar bij jou...? Ik zou maar oppassen, misschien beginnen ze dan ook wel een knijpkatwerkkampje😉

Ik moet jou ook vertellen dat je toch echt de plank mis slaat, haha, sorry. Je hebt trouwens wel wat aangericht want kennelijk min of meer tegelijk met @phtvs heb ik ook zo'n knijpkat bemachtigd!😉
Het historische aspect ervan, motiveerde extra.
En zo is het met alles, 99% van de mensen kijkt eerst naar de prijs dan naar kwaliteit.

Die plastic noodradio's zijn een goed voorbeeld.
Er zijn er echter ook die best verstand hebben van kwaliteit en producten op hun waarde kunnen schatten, waar ook vandaan. Als je dat doet dan ga je zien dat prijs en kwaliteit lang niet altijd hand in hand gaan...

Wat die ovale vaak rode "noodradio's" aan gaat, heb je wel gelijk denk ik. Maar koop eens een Retekess 115 voor €18 en dan heb je al echt iets goeds.
https://a.aliexpress.com/_EvAuHx2

@phtvs , ik heb even op Temu geneusd en heb er een setje lampjes bij gekocht. Die van 3V zullen wel werken in zo'n knijpkat denk ik, en dan het beste wit (geen warm wit) lijkt mij omdat een lens al wat verkleurd kan zijn. Mocht er nog een origineel lampje in zitten dan spaar je dat zo, en bij daadwerkelijk gebruik heb je vast een grotere lichtopbrengst. Garantie tot de deur...
https://a.aliexpress.com/_Eu4wWUo

Hier veel informatie over de knijpkat, waaronder een schitterende informatieve Philips brochure. https://www.knijpkatershop.nl/?page_id=82&v=1a13105b7e4e

Laatst bewerkt:
Ze kwam zojuist binnen. Oeroud en gerimpeld maar beeldschoon😉
1000153136.jpg
Haha, ze moest meteen mee het toilet in natuurlijk en gaf er net genoeg licht om de spetters naast de pot niet te zien...🤣

De lichtopbrengst valt toch echt niet tegen, en vooralsnog geen blijk van mechanische slijtage.
ik had de knijpkat groter verwacht, maar ze is mooi klein. Het is een type 7424 met een stevige stalen kast. Staal werd er dus kennelijk ook toegepast @petroman .

Hoewel het lensje nog helder is geeft ze een gelig licht, en dat is natuurlijk het gloeilampje. Er zijn ledlampjes onderweg, en die geven voor daadwerkelijk gebruik vast meer licht. Tegelijk, spaar ik zo het (misschien nog originele) lampje.

Ik ben ermee tevreden en ben kennelijk, geheel overeenkomstig dit draadje, ook een prepper die een prepper is!👍

1000153138.jpg

Ik heb m'n knijpkatje een beetje aan de tand gevoeld, en het heeft die beproeving goed doorstaan. Wat een geinig dingetje is het!

Het enige dat er aan mankeerde was, dat het lensje aan een kant een lipje blijkt te missen, maar dat is wel te repareren en het klemde zo ook nog mooi recht vast. De foto toont het lensje van de lamp uit gezien.

Rond de opening zitten in het stalen huis twee verende deels uitgstanste ringen die het lensje vast klemmen (zie onder), clever!
1000153139.jpg

Ik heb altijd al eens willen proberen om iets met een siliconen vorm te doen. Het enige dat ik nodig heb dat is wat siliconen hars... Acrylhars heb ik sowieso al, en je voelt wel aan wat ik wil proberen...
Zelf lensjes maken😁 Gewoon, voor de gein, eens proberen, met de huidige lens als model. En dan diverse kleuren of zo...🤪

Geinig was wel dat ik heel even de indruk kreeg dat er iets van fosfor op de reflector was aangebracht, dat deels was verdwenen.

Brandt de lamp niet dan ziet de reflector er egaal wit uit... Maar brandt de lamp dan ontbreken er duidelijk "delen fosfor"... dacht ik...
1000153141.jpg

1000153146.jpg

Haha, Tja, dat bleek achteraf dus gewoon de een of andere blauwe kit.

Dit moet toch echt wel het originele lampje zijn, naar het uiterlijk te oordelen, en kennelijk fixeerde men het zo tegen lostrillen. Er zit een beetje kit tegen het glazen bolletje, en vandaar de schaduwen, want dat waren het...

1000153149.jpg

Enfin, ik ben van plan om een paar lensjes te gaan maken. De transparante twee componenten epoxyhars die ik al heb is doorvoor bij uitstek geschikt. En de siliconen compound voor de gietvorm heb ik vandaag besteld. https://a.aliexpress.com/_Ex7kBcM
1000153186.png

Lukt dat dan gaat er een kopie-lensje op de knijpkat met een ledlampjes erachter. De originele lens en het lampje bewaar ik dan om dit (bijna) antieke apparaatje compleet te houden. Raakt zo"n kopie lens eens beschadigd dan kan ik het eenvoudig vervangen.

Het lensmaak-gegoochel is ook deels een leuke oefening, en laat hopenlijk zien dat wat je denkt dat je kunt maken ook werkelijk kan. We kunnen veel zelf...

Bedenk zelf eens wat je d.m.v. gieten allemaal kunt maken, als je eenmaal een origineel of geschikt model hebt... Vooral als er na een SHTF geen onderdelen meer te koop zijn, dan kan het een uitkomst zijn. Een nieuwe knop voor opa's wandelstok, een tweede set valse tanden, een nieuwe draaiknop voor het oliestel...?😉 Het is dan natuurlijk ook niet slecht om ook wat materiaal achter de hand te hebben om te gieten, zoals lood, tin, of een epoxyhars zoals deze...
https://a.aliexpress.com/_Ey0Ub6Y
1000153187.png

Het huidige lensje is nog verrassend glad en onbeschadigd, en dat is toch wel een wonder voor zo'n uitstekend deel. Het lensje is van buiten bol en van binnen vlak, en werkt zo ook als een vergrootglas.
1000153183.jpg
Van opzij is duidelijk het ene afgebroken lipje te zien dat samen met de andere als een soort "bajonetsluiting" het lensje in de behuizing fixeert. Voordat ik een gietvorm maak repareer ik dat tweede lipje m.b.v. wat epoxy lijm. De uitstekende vleugeltjes zijn voor een goede grip.
1000153184.jpg
Ik denk dat ik allereerst de bolle zijde (hier boven) in siliconenrubber inbed, tot aan de maximale diameter. Zodra dat is "uitgehard" kan ik het siliconenrubber in de lens gieten tot aan het al uitgeharde deel van de vorm (dat eerst wellicht zeer dun invetten zodat het lost).

Haal ik de elastische vormdelen van elkaar dan is het lensje er (als het goed is) eenvoudig uit te halen zonder de vorm te beschadigen.
Ter hoogte van de beide lipjes komt er in dat tweede vormdeel tegen het ene lipje een kanaaltje om de hars erin te spuiten m.b.v. een injectiespuit, en tegen het andere lipje een "opkomer" kanaaltje voor de overtollige hars.

Hieronder nog een foto vanaf de knijpkat gezien. Het lensdeel in het midden is hier nagenoeg vlak.
1000153185.jpg

Zou dit alles gaan lukken...???

Wordt vervolgd...😉

Heb je geen vacuümkamer nodig om te zorgen dat er geen luchtbellen in je gietsel achterblijven?
Voorzichtig mengen is wel belangrijk, en er geen luchtbellen in roeren. De hars blijft dan behoorlijk luchtbel-vrij. Zodra het in de vorm gespoten wordt verdringt het "vloeifront" de aanwezige lucht. In en uit liggen tegenover elkaar en uit straks hoger, en dan denk ik dat het volledig gevuld wordt.

Ik zou eens op de afdeling knijpkat moeten kijken bij mijn preppers spullen.
Maar ik heb hier zeker nog 1 werkende en ook nog niet meer werkende ( voor onderdelen ) liggen.
Mooi @Flos . Ik sta telkens versteld van de genialiteit van het dingetje, en iets dat al meer dan 80 jaren doorstaat en nog steeds taai aan de gang blijft, vind ik toch wel een passend attribuut voor een ware prepper. @petroman trof daar toch wel de spijker op de kop, door het te noemen.
Koester het en breng het weer tot leven zou ik zeggen👍

Terug
Bovenaan