• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

joepmeloen

Prepper goeroe
Dat is idd weer ontopic :)

Het speelde in de week voordat de oorlog in Oekraine uitbarstte en was goed in het nieuws hoor, inclusief NOS journaal en alle bekende nieuwssites zoals hier op Nu.nl: https://www.nu.nl/tech/6185389/zorgen-over-europese-digitale-identiteit-dit-weten-we-er-nu-over.html

Hoe kijk je aan tegen het inloggen bij allerlei diensten met je Facebook of Google account? Die doen hun best om deze functie te vervullen en ik vertrouw dergelijke commerciele haaien al helemaal niet met mijn gegevens.

Eigenlijk zou iedereen naast een email ook gewoon een databaseje in eigen beheer moeten kunnen hebben waar je toegang tot bepaalde gegevens in eigen beheer hebt voor de diverse instanties en clubjes waar je bij wil. Mijn huisarts en ziekenhuizen waar ik met evt. met spoed beland mogen mijn medische gegeven wel inzien, maar de belastingdienst hoeft dat niet.

Aah daar bied blockchain toch wel uitkomst.
Je gegevens zijn dan decentraal in eigenbeheer. Met de private key kun je de gegevens wijzigen.
Met een public-key kun je gegevens inzien.
Met een andere key kun je gegevens toevoegen (niet wijzigen of verwijderen).

Ik noem ook maar wat...
 
Bovenaan