• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Tonysun/ Foetsie 129 Petroleum kachel

PBear

Mankinds only hope
Misschien is ook van de Foetsie een breedstraler te maken door er een gebogen stuk aluminiumplaat aan een zijde te bevestigen @Ray ?
Tijdens een winter outdoor cooking heb ik de Foetsie ook gebruikt om op te koken. Voor een pan met 4 liter soep moet je wel een uurtje geduld hebben, maar het ging bij een omgevingstemperatuur rond het vriespunt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Klopt, maar als het een noodding is wat je weinig gebruikt maakt dat minder uit..
Helemaal waar. Misschien ben ik dan wel een "diehard prepper":eek:. Ik heb er een hekel aan om, als het eens langer duurt dan "heel even", zonder essentiele zaken te zitten. Van dingen die ik als prepvoorraad aanhoud, wil ik er ruim voldoende hebben en moet het lang mee gaan. Ik kijk dan meer naar de functie en kwaliteit dan naar luxere zaken. Stinkend maar warm is dan beter dan ijskoud en reukloos.

In een ander draadje vergeleek ik al eens met de oorlog. Nu zal dat niet snel gebeuren, maar er is genoeg vergelijkbaars denkbaar.
Vanaf februari 1942 werden twee gasloze perioden per dag ingevoerd en uiteindelijk werd de gasleverantie op 12 oktober 1944 geheel gestaakt. Vanaf juni 1942 waren elektrische verwarmingselementen niet langer toegestaan. Op 15 september 1944 werd het electriciteit-rantsoen op 33% van het vooroorlogse gebruik bepaald en op 22 november 1944 was het afgelopen met de stroomvoorziening.
Even creatief gedacht, vergelijkenderwijs: stel het is oktober 1944+75 en we hebben weer zo'n sneeuwstorm of gewone storm als binnen 12 uren na nu...:eek:
In Duitsland wordt nu al met uitval van delen van het stroomnet gerekend, dus waarom niet, als het kan? En in Nederland "kan veel" heb ik wel gemerkt. Hier zijn de hoogspanningsleidingen vast niet steviger dan daar, en hier zitten we misschien "net zo ruim in gekwalificeerd personeel en onderdelen:rolleyes:, als in IC beddeno_O". Mij verbaast na dat debacle echt niets meer...:D

Enfin, ik knaag dan aan het eind van een (nog) denkbeeldige hongerwinter van november 1944+75 tot april 1945+75 op mijn gegaarde bonen naast een warme Foetsie en ruik nog petroleum, terwijl jij eind december al bibberend op keiharde bonen kauwt in de kou, en niets ruikt. Ik wens jou dat natuurlijk niet toe, en je zult ook wel andere warmtebronnen hebben. Maar, aan de vloerplinten en meubels komt ook een eind...
Ik bedoel maar ... een crisis-situatie zou wel eens langer kunnen duren dan "weinig gebruik"...
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij brandt rustig en met de Qlima brandstof ruik je net genoeg om het een gezellige warmte te vinden.
Geen hindelijke geur in elk geval.
Het is even wat spelen met de draaiknop om de juiste instelling te vinden. Ook is het merkwaardig dat de vlam kort maar behoorlijk omhoog gaat op het moment dat je de lont terug draait. Ik vermoed dat dat komt omdat je met het terugdraaien van de lont er net even wat extra brandstof uit perst, het effect is na een paar seconden verdwenen.
foetsie3.JPG
 

Ray

SHTF Expert
@RockyFlats Dat ze in Duitsland rekening houden met lokaal stroomuitval heeft te maken met de ijzel en bovengrondse (lokale) leidingen op houten palen. Hier ligt alles onder de grond en voordat de hoogspanningsmasten het begeven onder de ijzel moet het wel erg bar en boos worden. In 1966 en 1987 was het wel zo erg dat er hoogspanningsmasten omver gingen. Ik kan me die laatste nog goed herinneren, want toen kwam onze televisie antenne door mijn slaapkamer raam naar binnen geklapt terwijl ik in bed lag.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@RockyFlats Dat ze in Duitsland rekening houden met lokaal stroomuitval heeft te maken met de ijzel en bovengrondse (lokale) leidingen op houten palen.
Daarmee deden ze veel ervaring op.
België Engeland en Duitstalige landen als Oostenrijk en Duitsland nemen een stroomstoring serieus, om technische redenen die met de energietransitie te maken hebben is het risico op uitval hoog. Er wordt actief op geoefend. Zendmasten hebben een batterij voor 72 uur zodat men iets langer gebruik kan maken van telefoon(mits opgeladen)
In Oostenrijk deden ze iets geweldigs, binnen hun project; iedere soldaat kreeg een aantal dagen om in zijn/haar eigen omgeving een oefening stroomuitval te houden. Daar leerden heel veel mensen van. En als zij straks ingezet moeten weten ze dat het thuisfront goed voorbereid is.(info via Andrea Walraven, internationaal crisismanager)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray, dat ding van @Roel is wel een knoert van een lokale houten paal, zeg... ;)

In de stenen-ondergrond van Thueringen kan ik mij houten palen in plaats van ondergronds nog wel voorstellen, maar staan er zoveel houten palen in de aarde van NRW? En daarvandaan komt wel dit bericht:

Doch nicht nur Schnee und Wind verursachen Unwetterwarnungen. An der Wettergrenze stoßen kalte und warme Luftmassen zusammen. Dort gibt es teilweise starken Eisregen bzw. gefrierenden Regen und das wird zu einem großen Problem. Der gefrierende Regen setzt sich an Bäumen, Ästen und auch an Stromleitungen fest. Die werden immer schwerer. Dazu weht der starke Wind, versetzt die Leitungen in Schwingungen und die können dadurch reißen und das bedeutet einen Stromausfall.

Ik las zojuist ook een stukje over Roel's paal van indertijd. Er wordt daarin aangegeven dat hoogspanningsleidingen een stalen kern hebben met daar omheen aluminium als geleider, en meestal tuinslang-dik zijn. Door de "schneeregen" werden dat arm-dikke ijs-leidingen die ook nog eens "slingerend in de wind" de overbelasting veroorzaakten. Ik ben er nog niet zo zeker van of lokale houten palen nu hun hoofdzorg zijn, of inderdaad "erg bar en boos" de hoogspanningsleidingen.

Het is wel spannend, zo... Maar eens even kijken hoe het daar (en hier) uitpakt...

20:15 helemaal vlekkeloos loopt het in Teutonia niet, maar het blijft plaatselijk zo te zien...
upload_2021-2-7_20-17-6.png
 

marzman

Diehard Prepper
Enfin, ik knaag dan aan het eind van een (nog) denkbeeldige hongerwinter van november 1944+75 tot april 1945+75 op mijn gegaarde bonen naast een warme Foetsie en ruik nog petroleum, terwijl jij eind december al bibberend op keiharde bonen kauwt in de kou, en niets ruikt. Ik wens jou dat natuurlijk niet toe, en je zult ook wel andere warmtebronnen hebben. Maar, aan de vloerplinten en meubels komt ook een eind...
Ik bedoel maar ... een crisis-situatie zou wel eens langer kunnen duren dan "weinig gebruik"...
Je hebt het grootste deel van mijn post weggeknipt waarin ik schrijf wat ik zelf gebruik :) Ik gebruik het niet weinig, ik gebruik het ook als bijverwarming, het is ook een stuk goedkoper dan de cv aanzetten om een kamer op te warmen. Ik heb 65 liter in jerrycans in de garage staan en veel meer krijg ik ook niet meer op voor de lente begint. Het heeft ook niet veel nut voor meerdere jaren petroleum te preppen want de kwaliteit gaat achteruit.

Maar als je het weinig gebruikt lijkt me een gesealde Qlima jerrycan geen weggegooid geld. Het is langer houdbaar en geeft minder geur. Bovendien heb je dan een jerrycan die je altijd nog kan laten vullen bij de pomp ;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Je hebt het grootste deel van mijn post weggeknipt waarin ik schrijf wat ik zelf gebruik :) Ik gebruik het niet weinig, ik gebruik het ook als bijverwarming, het is ook een stuk goedkoper dan de cv aanzetten om een kamer op te warmen. Ik heb 65 liter in jerrycans in de garage staan en veel meer krijg ik ook niet meer op voor de lente begint. Het heeft ook niet veel nut voor meerdere jaren petroleum te preppen want de kwaliteit gaat achteruit.

Maar als je het weinig gebruikt lijkt me een gesealde Qlima jerrycan geen weggegooid geld. Het is langer houdbaar en geeft minder geur. Bovendien heb je dan een jerrycan die je altijd nog kan laten vullen bij de pomp ;)
@marzman Ik zie het, in jouw eerdere post was je juist degene die petroleum promoot, :oops:sorry... Deze azijnpisser kijkt kennelijk niet altijd verder dan z'n neus lang is ;)
Over de houdbaarheid weet ik het zo net nog niet. Gewone petroleum heeft toch een heeeeel lang leven? Ik weet niet beter dan dat het tientallen jaren bruikbaar blijft, in een metalen jerrycan.

Je merkt wel, dat ik het toch een beetje een "verkoop-gag" vind, dat peperrrrdure Qlima. Je zou bijna gaan denken dat Qlima ook inkjetprinters verkoopt... Petroleum C voor 60 centen zou "schoongemaakt" toch wel aanzienlijk goedkoper moeten kunnen dan dit vloeibare goud, lijkt mij. Maar enfin, of nu 0,60 of 2,40 voor een liter, zodra olie schaars wordt vallen die verschillen wel weg.

Trouwens, heb je wellicht ook een multifuel-"druk"-kookstelletje? Ik heb hier een prima coleman 2-Burner Stove die op benzine draait, en misschien slikt die ook petroleum. Ik vermoed dat maar weet het echter niet zeker. @petroman weet jij dat misschien? Het maakt een voorraad petroleum of Qlima-goud dan nog zinvoller, als de benzine op is.
 

Ray

SHTF Expert
Voor petroleum heb je een dikkere sproeier nodig @RockyFlats, soms zit die erbij geleverd bij o.a. multifuelbranders. Alsnog, hou het maar bij wasbenzine, want petroleum en diesel roet aardig op het toestel, onder de pan en als je pech hebt in de sproeier. Voor nood gaat het prima, maar 't vergt een bult extra schoonmaakwerk.

Die Qlima Kristal is echt retezuiver, het is een flink verschil met type C van de pomp. Je hebt geen enkele vorm van geur, behalve de bekende waxinelichtjes geur als je van vol brandend ineens uit zet, dan verdampt er nog wat door de hitte. Eerst de kachel een minuutje op tien op de laagste stand voor het uitzetten, werkt bij mij het beste. Hoef ik het ding niet naar buiten te tillen.

Petroleum heeft nogal de neiging om water aan te trekken. In een stalen jerrycan heb je daar geen last van. Hoe preciezer en efficiënter je petroleumapparaat werkt, des te gevoeliger voor minder kwaliteit of oudere petroleum. Je stormlamp brandt op alle oude meuk nog wel, de betere matador, kosmos of Alladin en helemaal een druklamp heeft toch liever betere kwaliteit. Bij kachels idem. Alleen een simpele pit zonder na verbranding gaat snel goed, met na verbranding worden ze kieskeuriger en een laser type gaat kapot op slechte kwaliteit brandstof.

Bij druklampen en laser kachels (beide hebben een sproeier) is slechte kwaliteit petroleum de nummer 1 oorzaak van vele problemen.

Voor de prep is dat Qlima Kristal zo slecht nog niet, zit ook in redelijk geschikte verpakking om lang te bewaren. Een reden waarom petroleum in Nederland zoveel duurder is dan in Belgie komt door de accijns op brandstof voor verwarming. Dat zal net als bij gas minimaal de helft van de prijs bepalen, naast dat kannetjes in de bouwmarkt wat onvoordelig uitpakken qua verpakking en distributie vergeleken met een tankstation.

Het goedkoopst is momenteel kerosine uit Iran, dat is daar maar een halve cent per liter en dat vliegtuigspul is nog mooi zuiver ook.

Vergeleken met de CV op gas, moet je literprijs zo'n 80 cent zijn voordat je quite speelt met een petroleumkacheltje als prijstechnisch alternatief voor de CV.

Als noodverwarming is een petroleumkachel verreweg te prefereren boven een gaskachel, want die geeft enorm veel vocht en een petroleumkachel niet. Houtkacheltje is ook fijn, maar vergt een schoorsteen, gas en petroleum niet.

Wel adviseer ik altijd een CO (koolmonoxide) melder erbij te gebruiken, ondanks goede ventilatie. Better safe than sorry. :)
 

petroman

SHTF Expert
@RockyFlats , Ray heeft al wat beantwoord. Er bestaat eigenlijk geen dual fuel. Simpelweg omdat je een andere sproeier dan wel brandstof/luchtmengsel nodig hebt om te laten ontbranden.
Bij druklampen heb je en extra horizontale (vergasser)ring op de verticale vergasser zitten ten teken dat het een petroleum versie betreft.
Natuurlijk werkt die ook bij benzine/diesel maar oververhitting zit je ook niet op te wachten en je mengsel zal ook anders zijn. Daarom walmt/roet diesel meer.

Hele volksstammen zoeken naar goedkopere alternatieven maar, afzien van een noodscenario, zijn en blijven lampen en kooktoestellen gewoon gemaakt voor één soort brandstof. En werken alternatieven niet of maar kort.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Als noodverwarming is een petroleumkachel verreweg te prefereren boven een gaskachel, want die geeft enorm veel vocht en een petroleumkachel niet.

Deze bewering vind ik wel interessant want ik heb ook een noodkachel op flessengas en ik ken het nadeel van het vocht bij verstoken van gas zonder schoorsteen.
Echter staat mij bij dat het verbranden van een liter vloeibare brandstof ook ongeveer een liter water oplevert, dus ook een liter verstookte petroleum.

ik ben helaas niet in staat om het scheikundig na te rekenen maar met door de energie inhoud naast elkaar te leggen kom je volgens mij ook een heel eind.
Een liter butaan heeft een energieinhoud van 25 MJ en een liter petroleum 35 MJ.
Dus voor de warmte van een liter butaan heb je 25/35= 0,71 liter petroleum nodig.
Als de waterbenadering juist is heb je inderdaad bijna 30% minder vocht bij het verstoken van petroleum in vergelijking met butaangas. Maar dat is bepaald nog niet vochtvrij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@buzz Van butaan kan ik even niet vinden zo snel hoeveel water er vrij komt bij de verbranding, maar het is wel uit te rekenen.
Voor petroleum is het vrij simpel idd, 1 liter petroleum (0,8 kg) levert 1 liter water (in een kachel is dat vier uur stoken gemiddeld): https://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

Een beetje rekenen:
Butaan levert per kg 12,7 kWh, petroleum zo'n 12,5 kWh per kilo. Een kilo butaan is 17,2054 mol butaan.
Bij de verbranding van 1 mol butaan komt 5 mol water vrij (zie verbrandingsreactie: https://wetenschapsschool.nl/chapter/Chemische+reacties_3_Verbrandingsreacties.html)

Per kilo butaan, krijg je dus 17,2054 x 5 = 86,03 mol water vrij. Molaire massa van water is 18,01528 g/mol x 86,03 = 1550 gram = 1,55 liter.

Dus samenvattend:
Petroleum 12,5 kWh warmte per kg = 1,2 liter, waarbij er 1,2 liter water vrijkomt.
Butaan 12,7 kWh warmte per kg, waarbij 1,55 liter water vrijkomt.

(1,55 - 1,2)/1,2 = 0,29167 = 29,2%

Je zat dus spot on, met je schatting van 30% meer water. :thumbsup:

Reden dat ik ervaring heb met het verschil tussen die twee brandstoffen, komt doordat ik een paar jaar in een stacaravan heb gewoond, ook tijdens twee pittige winters. Veel van die oude hokken hadden geen nette gaskachel of CV met afvoer, maar snel geritselde petroleum of gaskacheltjes. Caravans die stookten op flessengas hadden meer last van vocht.
 
Bovenaan