• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De zin en onzin van een reddingsboot, reddingsvlot ED.

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
In dit topic kan geschreven worden over de zin en onzin van een reddingsvaartuig Als je tips hebt laat het weten. Heb je vragen over dit onderwerp? Lees, en als ze dan nog niet beantwoord zijn, stel je vraag!
 

AWOL

Prepper goeroe
Het is toch verschrikkelijk, opent iemand een draadje om te praten over voedsel en gaat het over reddingsboten. Nu gaat een draadje over reddingsboten en gaat het alleen maar over voedsel...
Rare jongens die preppers.

Nou ja om dan maar on topic te reageren voor hen die in de toekomst dit draadje vinden met vragen over de bruikbaarheid van een reddingsvlot of (opblaasbare-) rubberboot:

-daar waar we het hebben over overstromingen in stedelijk gebied zal het in de meeste gevallen een slecht idee zijn om te proberen het overstromingsgebied te verlaten met een rubberboot. Je moet er van uit gaan dat er veel rotzooi in het water drijft zoals scherpe takken, verkeersborden, raam kozijnen en ga zo maar door. Ook als de ergste stroming voorbij is zal onder het water niveau nog veel rotzooi liggen. De kans is dus groot dat je niet ver komt.
-een houten of stalen sloep zou wellicht nog kunnen werken maar weinigen zullen de gelegenheid hebben deze in hun tuin te stallen. De kans ook dat je vastloopt is groot. Het water is hoogstwaarschijnlijk ernstig vervuild door riool en mogelijk zelfs chemicaliën en kadavers.

In de meeste gevallen heb je 3 keuzes:
-in huis blijven (dus voorraden hebben, voedsel, water) en indien nodig naar een hoger gelegen gedeelte van het huis of zelfs naar het dak (zorg voor een bijl of breekijzer om eventueel op je dak te kunnen komen). En wachten tot het water zich terugtrekt of je geëvacueerd wordt.
-naar een hoog gebouw in de omgeving vluchten, zoals een flatgebouw of kantoor met voorraden in tassen. En wachten tot het water zich terugtrekt of je geëvacueerd wordt.
-evacueren naar hoger gelegen gebied voor het water is aangekomen waarbij het aannemelijk is dat de uittocht langzaam zal gaan omdat je de enige niet bent. Over het algemeen echter zal je redelijk wat tijd hebben om te evacueren want zo snel stroomt een gebied nu ook weer niet onder en over het algemeen zal gewaarschuwd worden door (lokale-) overheden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Nomad tx voor je steun bij al die eigenwijze preppers. :D

Ik vond jou idee van een sloep aan de gevel wel geniaal. Ik zie gelijk de zijkant van een huis voor me waar net als bij een cruise schip een reddingsboot in takels hangt. Klein deurtje er boven om in te stappen :cool:.
 

Ray

SHTF Expert
Het is toch verschrikkelijk, opent iemand een draadje om te praten over voedsel en gaat het over reddingsboten. Nu gaat een draadje over reddingsboten en gaat het alleen maar over voedsel...
Rare jongens die preppers.

Nou ja om dan maar on topic te reageren voor hen die in de toekomst dit draadje vinden met vragen over de bruikbaarheid van een reddingsvlot of (opblaasbare-) rubberboot:

-daar waar we het hebben over overstromingen in stedelijk gebied zal het in de meeste gevallen een slecht idee zijn om te proberen het overstromingsgebied te verlaten met een rubberboot. Je moet er van uit gaan dat er veel rotzooi in het water drijft zoals scherpe takken, verkeersborden, raam kozijnen en ga zo maar door. Ook als de ergste stroming voorbij is zal onder het water niveau nog veel rotzooi liggen. De kans is dus groot dat je niet ver komt.
-een houten of stalen sloep zou wellicht nog kunnen werken maar weinigen zullen de gelegenheid hebben deze in hun tuin te stallen. De kans ook dat je vastloopt is groot. Het water is hoogstwaarschijnlijk ernstig vervuild door riool en mogelijk zelfs chemicaliën en kadavers.

In de meeste gevallen heb je 3 keuzes:
-in huis blijven (dus voorraden hebben, voedsel, water) en indien nodig naar een hoger gelegen gedeelte van het huis of zelfs naar het dak (zorg voor een bijl of breekijzer om eventueel op je dak te kunnen komen). En wachten tot het water zich terugtrekt of je geëvacueerd wordt.
-naar een hoog gebouw in de omgeving vluchten, zoals een flatgebouw of kantoor met voorraden in tassen. En wachten tot het water zich terugtrekt of je geëvacueerd wordt.
-evacueren naar hoger gelegen gebied voor het water is aangekomen waarbij het aannemelijk is dat de uittocht langzaam zal gaan omdat je de enige niet bent. Over het algemeen echter zal je redelijk wat tijd hebben om te evacueren want zo snel stroomt een gebied nu ook weer niet onder en over het algemeen zal gewaarschuwd worden door (lokale-) overheden.

[MOD] Offtopic berichten over voedsel verwijderd. [MOD]
 

HenkV

Survivor
Ergens in (toch maar weggehaald) ligt een stalen roeiboot(?) op een plat garagedak op ca. 2,5 meter hoogte.
Vanaf de 1e verdieping stap je uit een raam op dat dak. Het is een rijtjeshuis dus de buren zien hem ook liggen. Ze zitten daar >6 Meter onder ANP.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Zoals Awol al aangaf is het niet aan te raden om tijdens een overstroming in een opblaasboodje te stappen en weg te varen. Maar het is wel handig om er een op zolder te hebben liggen. Mocht het water de schoorsteen in lopen, dan zit ik liever in een rubberbootje op het water, dan met mn benen tussen de chemicalie, uitwerpsellen en kadavers in het water.
Het kan natuurlijk ook voor andere zaken gebruikt worden dan slechts varen: schuilen, regenwater opvangen, luchtbed, zichtbareheid (in het geval van de bekende knal gele speelgoed winkel boot) kortom, kleine investering, ik zou er twee kopen.
 

dubbel0

Diehard Prepper
mocht ik in gebieden wonen waar overstromingen regelmatig vor (kunnen) komen. (uiterwaarden, rivierengebied etc) dan zou ik zeker de beschikking willen hebben over een boot, liefst een "harde" en geen opblaasboot. vaak hebben dumps ook wel wat staan.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Nog eentje dan: een echte prepper gaat niet onder NAP wonen....:thumbsup:
 

dubbel0

Diehard Prepper
onzin je hebt ook preppers die van water houden.... (en dan bedoel ik niet "drinkwater" )

maar, de meeste overstromingen komen voor in het rivierengebied... wel above NAP
 

Nomad

Diehard Prepper
Haha, ik ben meer dan eens uitgelachen om mijn boot, maar ik blijf er bij dat het geen gek idee is.
Wat ook nog kan is een opvouwbare boot. Mijn vader heeft het nog altijd over een opvouwbare visboot van Albatros. Ik heb hem nooit in het echt gezien.

Een kajak is natuurlijk een optie. Deze zijn gemakkelijk op of onder het dak te bewaren. Ik denk alleen dat je wat kwetsbaarder bent voor 'de rellende medemens'.

Anders is dit misschien een optie: De Foef.
fatboy-lamzac-hangout-rood.jpg

Afgelopen zaterdag kwam ik er achter dat het ding van Fatboy is, de Lamzac.
Maar ik hou het op Foef; het is een soort poef en net lijkt op een poes, dus ik noem het de Foef ^_^

Tijdens een overstroming kan je dan lekker in de Foef gaan liggen tot het weer tot bedaren is gekomen. Daarna peddel je in je Foef de vrijheid tegemoet, haha
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Haha, ik ben meer dan eens uitgelachen om mijn boot, maar ik blijf er bij dat het geen gek idee is.
Wat ook nog kan is een opvouwbare boot. Mijn vader heeft het nog altijd over een opvouwbare visboot van Albatros. Ik heb hem nooit in het echt gezien.

Een kajak is natuurlijk een optie. Deze zijn gemakkelijk op of onder het dak te bewaren. Ik denk alleen dat je wat kwetsbaarder bent voor 'de rellende medemens'.

Anders is dit misschien een optie: De Foef.
fatboy-lamzac-hangout-rood.jpg

Afgelopen zaterdag kwam ik er achter dat het ding van Fatboy is, de Lamzac.
Maar ik hou het op Foef; het is een soort poef en net lijkt op een poes, dus ik noem het de Foef ^_^

Tijdens een overstroming kan je dan lekker in de Foef gaan liggen tot het weer tot bedaren is gekomen. Daarna peddel je in je Foef de vrijheid tegemoet, haha

We hebben zo'n ding uitgeprobeerd in het water. Maar bij het minste geringste val je om.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik ga van de prepper uit: dus als ie de boot er in heeft gekregen dan krijgt ie hem er ook weer uit.
Nu is het gemakkelijk om door sluizen heen te komen, maar tijdens een SHTF vraag ik mij af of deze nog werken en indien ze dat doen of ze nog bemand worden.
Met bruggen en (de vaak hier voorspelde) volstaande wegen heb je hetzelfde probleem.
Om goed met een boot uit de voeten te kunnen zal je hier ook oplossingen voor moeten bedenken/creëren.
 
Bovenaan