• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

diepvrieskist kosten energie label

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is heel lastig rekenen omdat een vrieskist onregelmatig aan/uit gaat. Dit is afhankelijk hoe vaak je hem open doet, en hoe warm/koud de omgeving is.
Enige betrouwbare manier om het uit te rekenen is om er een verbruiksmeter 1 week tussen te zetten.
Maar ik ben bang dat je echt gaat schrikken van het verbruik.

En of je nu veel of weinig moet betalen per kWh, het blijft zonde om dit soort energieslurpers in huis te hebben.

Ik gok 120 euro aan stroom versus 40 euro voor een moderne vrieskist.
Maar meten is weten dus zet er aub een meter tussen.

Ik heb natuurlijk niet voor niets gevraagd omtrent rekensommetje haha .
Dacht vanmiddag al voor aankoop waar heb ik die meter liggen !?
Ik heb voorlopig het geld niet voor zo'n degelijke A+++ kast .
De andere die nu staat gaat eruit . Die is helft kleiner en 100W in vermogen .
En die staat al meer dan 10 jaar . Ik krijg ieder jaar nog fors terug daar ik amper kwh"s verbruik . De diepvriezer is voor opslag . Wanneer in keuken diepvries in wel A++ aangevuld moet worden .

Verbruik zal idd meer zijn dan mijn berekening van +- 85 € .

Dus ik moet meter gaan zoeken . Morgen zal ik wel weten waar ie ligt . Mijn hoofd effe zijn gang laten gaan .

Edit

Mocht deze toch echt meer slurpen dan andere dan haal ik van vakantiegeld wel een A++( +) bij een witgoed outlet hier in dorp .
Daar verkopen ze lichtbeschadigde . Was dat bijna vergeten .

Ik wou deze ook plaatsen in de andere schuur . Die is gemaakt van een rvs koelcel . Scheelt veel kwa temp . Wanneer buiten 30+ °C dan is het daar 15 . De huidige voor opslag staat in schuur aan huis . Daar wanneer buiten 30 binnen 35 of meer .
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Vandaag werd ik richting kringloop getrokken daar ik al tamelijk lang een Helios diepvries zocht . Onze vorige slagersdiepvries kast was ook een helios . Gelijkende op deze maar zeker de helft breder en veel ouder .
Niet dat ik er bewust naar opzoek was maar dacht wel vaak aan het merk .

Vandaag dus voor 45 € deze wat oudere professionele horeca Electro Helios FG311.
Een kwaliteitsmerk (onderdeel van Electrolux) maar toch gewaagd.
Een consumenten koelkast houdt er doorgaans na 7-10 jaar mee op waarbij het venijn in de staart zit; koelen blijft hij wel doen maar tegen een hoeveelheid energie die factoren hoger ligt dan oorspronkelijk.
Een topmerk gaat langer mee maar ook die gaat uiteindelijk hetzelfde gedrag vertonen, d.w.z. vaker aan slaan en meer herrie maken.

Ik zou een verbruiksmeter opscharrelen en die er een weekje tussen laten zitten.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kwaliteitsmerk (onderdeel van Electrolux) maar toch gewaagd.
Een consumenten koelkast houdt er doorgaans na 7-10 jaar mee op waarbij het venijn in de staart zit; koelen blijft hij wel doen maar tegen een hoeveelheid energie die factoren hoger ligt dan oorspronkelijk.
Een topmerk gaat langer mee maar ook die gaat uiteindelijk hetzelfde gedrag vertonen, d.w.z. vaker aan slaan en meer herrie maken.

Ik zou een verbruiksmeter opscharrelen en die er een weekje tussen laten zitten.

Ben ik mij wel enigzins van bewust natuurlijk . Meter moet ik effe zoeken .

Heb ook 5 werkdagen Garantie !
Dus kan zijn dat ie volgende week alsnog terug gaat .

Edit

Zojuist een ingeving waar Meter neergelegd .
Gekeken in die doos en toen tot besef dat ik veel heb weggedaan tijdens opruimen vorig jaar . Impulsief heb ik toen dat doosje in de zak gedaan die voor oudijzerboer was . Hij verkoopt ook op markten .

Dus moet meter aanschaffen .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb natuurlijk niet voor niets gevraagd omtrent rekensommetje haha .
Dacht vanmiddag al voor aankoop waar heb ik die meter liggen !?
Ik heb voorlopig het geld niet voor zo'n degelijke A+++ kast .
De andere die nu staat gaat eruit . Die is helft kleiner en 100W in vermogen .
En die staat al meer dan 10 jaar . Ik krijg ieder jaar nog fors terug daar ik amper kwh"s verbruik . De diepvriezer is voor opslag . Wanneer in keuken diepvries in wel A++ aangevuld moet worden .

Verbruik zal idd meer zijn dan mijn berekening van +- 85 € .

Dus ik moet meter gaan zoeken . Morgen zal ik wel weten waar ie ligt . Mijn hoofd effe zijn gang laten gaan .

Edit

Mocht deze toch echt meer slurpen dan andere dan haal ik van vakantiegeld wel een A++( +) bij een witgoed outlet hier in dorp .
Daar verkopen ze lichtbeschadigde . Was dat bijna vergeten .

Ik wou deze ook plaatsen in de andere schuur . Die is gemaakt van een rvs koelcel . Scheelt veel kwa temp . Wanneer buiten 30+ °C dan is het daar 15 . De huidige voor opslag staat in schuur aan huis . Daar wanneer buiten 30 binnen 35 of meer .

Nieuw meter gekocht en voor tweede keer aangesloten .

56.20 uur nu aan en verbruik 3.31 Kwh .
Eerste keer 5.25 Kwh in 78 uur .

Morgen sluit ik de oudere kleine op deze meter aan en ga in vergelijk .

Kwa kostprijs heb ik in de meter 0.05 ingevoerd . Bij prijs 1 en Prijs type 2 .

Dus het zou nu 16 cent gekost hebben in of ex Belasting !?

En hoe accuraat die metertjes zijn is ook de vraag !.

20220323_190058.jpg 20220323_190127.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De slimme meter leest het volgende vanaf 9 tot en met 21 Mrt .

17 Mrt in de middag heb ik deze 25 jaar oude helios aangesloten . Tijdje later de energiemeter ertussen .

Ik heb al besloten om een nieuwe diepvries te kopen over twee mnd . Geen joekel . Maar een normaal koelkast formaat .Ik eet eerst die in de keuken leeg en vul dan weer aan met die andere .
Ik koop ook alleen maar echte aanbiedingen en dan in bulkje ( diepvries maat aangepast . Ik heb bemerkt dat ik veel in de vriezer niet opmaak sinds mijn Vrouw dood is . Dit omdat ik van huis vertrek en ter afleiding boodschapjes doe . Met als resultaat dat het in koeling beland en gegeten word . Dat in diepvries vult tevens ook nog aan pff en gaat niet op .

Dus systeem hanteren en labelen .

De helios vriezer gaat terug naar de kringloop volgende week . Heb een tegoedbon gekregen .

Dus oude meuk gaat rruit en grote Bosch koelvries combi in keuken krijgt nieuwe rubbers .

Knoop doorgehakt .

Maar even nog deze oudjes meten op verbruik van ik nog interessant.

De meeste kosten zitten hier toch echt in de koelvries en extra diepvries . Af en toe een droger aan .

Screenshot_20220323-192652_VerbruiksManager+.jpg Screenshot_20220323-192637_VerbruiksManager+.jpg
 
F

frans81

Gast
Dat is 0,063 kWh per uur dus op jaarbasis 550 kWh
Lastig om te zeggen hoeveel euro dat is met de huidige gekte op de energiemarkt maar het is zeker wel 2x meer verbruik dan wat een nieuwe kleine vrieskast/kist doet.

Daar werd ik mij ook van bewust . Ik zou het met de koelvries alleen kunnen doen . Maar heb dan wel een probleem met langere periode van overbruggen .
Zodoende toch een extra goed geïsoleerde vriezer van hoge kwaliteit .
Maar daar Google ik eerst rustig op eer ik aankoop .
Uitgeven kan ik het maar één keer .
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Daar werd ik mij ook van bewust . Ik zou het met de koelvries alleen kunnen doen . Maar heb dan wel een probleem met langere periode van overbruggen .
Zodoende toch een extra goed geïsoleerde vriezer van hoge kwaliteit .
Maar daar Google ik eerst rustig op eer ik aankoop .
Uitgeven kan ik het maar één keer .

Dat is best veel, misschien kun je zo een tijdschakelaar er tussen doen die 2 uurtjes of zo in de nacht je vrieskist er even uit gooid, moet je hem wel even goed inpakken zodat ie goed geisoleerd is met een deken oid.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik heb zelf een Liebherr tafelmodel van inmiddels 20 jaar en ik denk dat ik daar ter controle ook maar eens een keer de verbuiksmeter tussen zet.
Het apparaat kost nu ca. 450 euro en heeft dan een verbruik van 170 kWh.
Voor een minder voornaam merk betaal je minder dan 200 euro bij ongeveer hetzelfde verbruik.
 
F

frans81

Gast
Dat is best veel, misschien kun je zo een tijdschakelaar er tussen doen die 2 uurtjes of zo in de nacht je vrieskist er even uit gooid, moet je hem wel even goed inpakken zodat ie goed geisoleerd is met een deken oid.

Ik denk dat ik door eens een keer mijn denken te hebben gebruikt inplaats van het denken van anderen in te zetten nu de juiste beslissing genomen heb :);)

De antwoorden uit dat denken door anderen weet ik meestal van te voren al :eek:

Maar heb dan weer zoals het lijkt een bevestiging nodig om een knoop door te hakken .
Het lijkt dus dat ik moeilijk simpele beslissingen kan nemen :oops: :)

Een man zonder zijn vrouw is als een kindje zonder moeder :(:(
 
Bovenaan