• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ditmar Demon?

Mayo

Prepper goeroe
Is er iemand met n werkende Ditmar Demon in de groep?

Zo ja, dan heb ik n vraag :)

In de handleiding (link elders gevonden in dit forum! 👍) kun je zien uit welke onderdelen de brander/koker bestaat.
Mijn vraag betreft onderdeel 5: klopt het dat dit los bovenop de lont ligt??

plaatje.png

20221007_163845.jpg

20221007_163852.jpg

20221007_163841.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Meestal ligt er niets los in een brander.
Mocht er niemand verder reageren dan moet ik mijn Demon effe uitgraven in de schuur.
Ik heb branders gehad waarbij de lipjes, derde foto, op de pit rusten. dat verhinderde ook het te hoog opdraaien van de pit. Maar dat lijkt niet te passen als ik jouw fotos bekijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Prepper goeroe
Meestal ligt er niets los in een brander.
Mocht er niemand verder reageren dan moet ik mijn Demon effe uitgraven in de schuur.
Ik heb branders gehad waarbij de lipjes, derde foto, op de pit rusten. dat verhinderde ook het te hoog opdraaien van de pit. Maar dat lijkt niet te passen als ik jouw fotos bekijk.

graag! 🥰
 

petroman

SHTF Expert
Hoe past die ring als je hem plaatst zoals foto 2 ?
Gevond:
Ik heb zoiets: https://www.preppers-shelter.nl/threads/petroleum-kooktoestel-wat-is-het.3380/
Dus daar zie je hoe de ring past op de pit. Maar je ziet ook wat je mogelijk mist. Mogelijk want het kan zijn dat die ring niet bij de kachel hoort.
Die kop maakt dat het een blauwe vlam brander wordt. Dus volledige verbranding, zeer heet, en dus een blauwe vlam.

Edit: nog een link: https://www.petroleumshop.de/Ditmar-Demon-Ofen-No-66


dscf9442-jpg.8998
 

Mayo

Prepper goeroe
Hoe past die ring als je hem plaatst zoals foto 2 ?
Gevond:
Ik heb zoiets: https://www.preppers-shelter.nl/threads/petroleum-kooktoestel-wat-is-het.3380/
Dus daar zie je hoe de ring past op de pit. Maar je ziet ook wat je mogelijk mist. Mogelijk want het kan zijn dat die ring niet bij de kachel hoort.
Die kop maakt dat het een blauwe vlam brander wordt. Dus volledige verbranding, zeer heet, en dus een blauwe vlam.

Edit: nog een link: https://www.petroleumshop.de/Ditmar-Demon-Ofen-No-66


dscf9442-jpg.8998

Ja, als ik om omdraai (met het opstaande randje naar beneden) dan past het precies 'in' de pit, zie plaatje.
Maar ik ben in verwarring gebracht door de tekening, want daar staat het dus andersom...?

20221007_163831.jpg

plaatje.png
 

petroman

SHTF Expert
Waarschijnlijk zijn er verschillen tussen de modellen.
Welk typenummer heeft jouw Demon, als er al een nummer op staat?
Als je de fotos op petroleumshop bekijkt zie je dat eigenlijk die plaat/ring vast gezet wordt met een pin B. Maar die zie ik ook niet op jouw fotos dus twijfel er is.
Jouw ring komt overeen met die post op het forum van een brander in zo'n vierkant frame. Maar jij hebt een kachel model.
Hoort het bij elkaar ?
 

Mayo

Prepper goeroe
Ah, wacht even...
Als ik naar deze foto kijk dan zie ik dat het losse onderdeel óp het onderstuk moet, maar dat-ie óver de lont valt als ik die lont genoeg omhoog draai! 👍👍

Nu begint het kwartje te vallen 🤪
😄😄

Bij mij was de lont helemaal naar beneden gedraaid (2e foto)

DSCF9442.JPG

20221007_163841.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Poging veel:

De rode punten geven de PIT weer, de groene de bruggetjes die op de pit rusten.
Vraag is nu komen de diameters overeen?

demon2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Prepper goeroe
1e foto is lont helemaal naar beneden: de ring ligt er 'los' op
2e foto is de lont omhoog gedraaid tot-ie ín de ring valt (of de ring óver de lont 😄) en is zichtbaar

👍

Of het er allemaal bij hoort.. ik heb 'm zo gekocht, maar ook dan weet je het nooit zeker
(vooral als je er geen verstand van hebt..)

Bovenin zit trouwens een pannenroostertje zodat je er ook op kunt koken ☺️

20221007_163831.jpg

20221008_190558.jpg
 

Mayo

Prepper goeroe
Poging veel:

De rode punten geven de PIT weer, de groene de bruggetjes die op de pit rusten.
Vraag is nu komen de diameters overeen?

Bekijk bijlage 23166

yep 😊😊


Bij mij is er inderdaad een grote opening in het midden ipv een pin.
Het lijkt dus meer op het kooktoestel van Wafels.

Ook op die van mij zou je kunnen koken (zie foto), net als in de handleiding staat.

Morgen bij daglicht weer verder.

Dank voor de hulp! :thnx:

20221008_191518.jpg

rooster.png
 

petroman

SHTF Expert
ah gelukkig je hbt wel het allerbelangrijkste deel (dat niet op de tekening staat) maarw el er voor zorgt dat de vlam lekker heet wordt.
Ik zou zeggen vullen en aan met dat ding zodat je nog een mooie foto kan maken in het donker buiten.

Qua bij elkaar horen: je wilt niet weten hoe creatief mensen zijn als het er om "bij elkaar passend krijgen" gaat.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb zo'n ding gehad, vandaar die handleiding hier op het forum. Bij de mijne zat schroefdraad muurvast en heb ik overgedaan aan een andere prepper die er wel brood in zag om los te gaan krijgen. Doet het ook goed als tentkachel en dan heb je er meteen een extra (sudder)pit bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan