• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY cursus] Hoe ga je off-grid?

zoompro

Specialist
Wago is een merknaam, niet een bepaalde klem. Wago maakt tal van lasklemmen verbinders etc.
Het handigst is om ze te nemen die geschikt zijn voor soepele aders.

Bij het zekeren, gewoon nagaan wat je eigenlijk af wilt zekeren.
Een hoofdzekering zou ik idd ook plaatsen om niet een enorme kortsluitstroom over je accu te kunnen hebben,
zoor de rest de afgaande "groepen" afzekeren naar verbruik en draaddikte en lengte.

Moet alleen nog even kijken hoe ik van een dik naar een dun draad ga, en hoe ik dat dikke draad ga vertakken...

Nog nooit zo'n groot project gehad wat met elektra te maken had haha
Heb nu al een hoop geleerd, en ik ben pas net begonnen....
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Deze zekering houder maakt de aansluitingen makelijker voor je als je niet meer als 30A vraagt.
De 12v van de accu sluit je aan op de schroef verbinding van de zekeringhouder en de aftakkingen spreekt voorzich.
En wil je de load aansluiting op de laadregelaar gebruiken sluit je die aansluiting aan op de schroef verbinding.

https://www.conrad.nl/p/sci-r3-76-0...zekering-standaard-30-a-32-vdc-1-stuks-530749

En voor de hoofd zekering kan je naar mijn idee beter een andere zekering houder nemen om overzicht in je installatie te houden.
Bijvoorbeeld deze om van je laadregelaar naar je accu te gaan.

https://www.conrad.nl/p/tru-compone...-platte-zekering-standaard-30-a-32-vd-1587493

Als je de zekeringhouder voor je verbruikers (eerste link) niet ver van je accu of load aansluiting op je laadregelaar houd zou ik daar geen zekering plaatsen.
Vind je het prettiger om wel te doen zou ik de laatste link 2x nemen.
 

petroman

SHTF Expert
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom er niet gekozen wordt of gewezen wordt naar een normale installatie kast met een din-rail.
Ja is wat duurder maar dan heb je ook wat.
Zoompro is duidelijk geen elektro man/vrouw (geen oordeel) en dan zou ik niet gaan voor autozekeringen waar je weer draden aan moet maken etc. Juist bij slechte verbindingen heb je de grootste risico's.
Ik denk dat als je langs een installateur gaat en uitlegd dat je wat 2e hands spul zoekt je waarschijnlijk je zakken vol kan laden uit hun "afvalcontainer".
 

Arie

Diehard Prepper
Auto zekeringen en toebehoren zijn makelijk aan tekomen.
En bij juist gebruik werkt het prima.
En de gemiddelde camper heeft tegen wordig een solar installatie met de zelfde componenten. En die staan gelukkig ook niet dagelijks inbrand.
 

Richard434

Prepper goeroe
En pas je op dat je geen bruggetjes maak op je zekering houder.

Wat bedoel je precies met bruggetjes maken en wat bedoel je met de zekeringhouder en die ader?

Ik ben van plan om 1 zekering in de “hoofdkabel” te plaatsen van 20 A. Vanaf daar ga ik aftakken naar de kleine zekeringen en op die manier mijn eigen groepen maken.

Je bedoelt het verschil in kabeldikte? Ik snap de vraag niet helemaal
Waar het om gaat is dat je niet van je hoofdzekering 1 kabel naar groep 1 doet, dan van groep 1 naar 2, van 2 naar 3 enzovoort.
Want dan moet je er dus op rekenen dat er op de kabel die de groepen verbindt, de stroom van de hoofdzekering kan komen te staan.... ;)
 

zoompro

Specialist
Waar het om gaat is dat je niet van je hoofdzekering 1 kabel naar groep 1 doet, dan van groep 1 naar 2, van 2 naar 3 enzovoort.
Want dan moet je er dus op rekenen dat er op de kabel die de groepen verbindt, de stroom van de hoofdzekering kan komen te staan.... ;)


Oh zo! Ja nee dat is natuurlijk niet handig. Gewoon aftakken :)

Ik kies ook voor auto zekeringen omdat in een SHTF als auto’s niet meer rijden ik vast en zeker makkelijk aan die dingen kan komen.

Elke auto heeft ze. Zelf natuurlijk ook flink wat inslaan natuurlijk :)
 

Richard434

Prepper goeroe
Oh zo! Ja nee dat is natuurlijk niet handig. Gewoon aftakken :)

Ik kies ook voor auto zekeringen omdat in een SHTF als auto’s niet meer rijden ik vast en zeker makkelijk aan die dingen kan komen.

Elke auto heeft ze. Zelf natuurlijk ook flink wat inslaan natuurlijk :)
Nee, Gewoon vanaf de hoofdzekering naar elke vervolgzekering een aparte kabel.. ;)
 

zoompro

Specialist


Kwam nog een leuk informatief filmpje tegen.

Top! Bedankt!
@Richard434 en @Arie
Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dat ga doen met die hoofdzekering en de verschillende diktes kabel...
Als ik nu een dikke kabel heb, waar ik een inline zekering van 30 A plaats, waar na de zekering dezelfde dikte kabel doorloopt, ik die daarna split in 6 kleinere draden en die naar een andere zekeringendoos toe laat lopen. Dan moet dat toch kunnen?

De kleinere kabels zijn gezekerd tot 5-10 A, weke ze nooit in 1 keer zullen of kunnen gebruiken. Dan is deze vorm van aftakken toch goed? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb in mijn bus op een 2de accu extra dingen aangesloten ik heb toen van 6 x 2.5mm2 samen in 1 oog geknepen die ik op de accu heb aangesloten. En toen de 6 aders in zwarte ribbelbuis gedaan. Heb er alleen geen foto van denk ik.
Op die manier heb je 6 of 8 of 10 aders op de bron aangesloten.
 

Richard434

Prepper goeroe
@zoompro
Trek voor de "grap" eens de kap van je groepenkast af.
Dan zie je dat er vanaf de hoofdzekering tot aan de groepen, alles bedraad is met 6mm2 (als het goed is tenminste)
Pas na de groepen (10A of 16A) gaat het over op 2,5mm2
Eigenlijk moet je dus dikke draad gebruiken tot je op een lager amperage gezekerd bent. ;)
 

Niels

Mankinds only hope
@zoompro
Trek voor de "grap" eens de kap van je groepenkast af.
Dan zie je dat er vanaf de hoofdzekering tot aan de groepen, alles bedraad is met 6mm2 (als het goed is tenminste)
Pas na de groepen (10A of 16A) gaat het over op 2,5mm2
Eigenlijk moet je dus dikke draad gebruiken tot je op een lager amperage gezekerd bent. ;)
Ik heb al zitten zoeken of er niet een zekeringskastje is wat je meteen op de accupool kan draaien, dan heb je geen hoofdzekering nodig, dat zou ideaal zijn, maar iets leuks wat financieel aantrekkelijk is kom ik nog niet tegen.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hij heeft een 6.6ah accu ik vermoet een noodstroom accutje die heeft geen normale accupolen maar van die schuif contacten.

Hij kan beter iets meer uitgeven aan een goede accu of uitbreiden met meer van de huidige accu.
Zijn zonnepanelen en laadregelaar zijn zwaar overkill voor dat accutje.
Als de laadregelaar niet zo zuiver is kan hij met dat zonnepaneel zomaar 10A in een 6.6Ah accu proppen en dat gaat niet lang werken.

@zoompro
Je schrijft ook dat je een gel of agm accu kan ontladen tot 90/95%.
Ik zou daar wel eens een date sheet van zien.
Mijn accu’s kunnen bij uitzondering maar tot 70% ontladen worden zonder direct kapot tegaan en geadviseert word om voor een langere levens duur niet verder dan 50% te gaan.
Je hebt dus naar mijn info maar 3.3ah ter beschikking.
 

Niels

Mankinds only hope
Lithium batterijen zijn doorgaans op 4,2V 100%, en op 3V 0%, houd daar rekening mee.
Lees de specificatie's van lithium cellen goed door! Ontlaad NOOIT verder dan wat opgegeven word, doe je dat wel is er direct brandgevaar.
En neem dit niet met een korrel zout, het risico is niet aanvaardbaar, en als leek zou ik er ook niet voor kiezen, tenzij je er iemand in betrekt
die je kan adviseren over de juiste regelingen enz.
 
Bovenaan