• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY] Indoor IKEA Aquaponics systeem

dimidrie

Senior Prepper
Hoi @Aquaponicsnederland , welkom op dit forum dat niet alleen wordt bevolkt door heren, maar ook door even zo vele dames!

Wij hebben een apart gedeelte in het forum waar nieuwe leden zich (vrijwillig) kunnen voorstellen. Jij hebt ervoor gekozen om met de nickname Aquaponicsnederland jouw eerste reactie te posten in een draadje over een zelbouw- aquaponicssysteem waarbij jouw boodschap aan de topicstarter en andere forumleden is:"begin er maar niet aan en als je dat toch doet bel mij dan maar want ik ben de auquapinics-expert c.q. -professional."
Ik chargeer misschien een beetje, maar zo kwam het wel een beetje op mij over in eerste instantie.
Het leest een beetje als een verkapte advertentie voor jouw aquaponicswerkzaamheden i.p.v. als een bijdrage aan dit draadje en dat zal de bedoeling niet zijn geweest toch?
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ook dat verhaal van SaintNicholaas is een verhaal van iemand die niet weet waar hij over praat. Ik wil hem niet afzeiken maar moet hier toch even het één en ander over kwijt.

weetje,
ik heb bewust het hele topic 3x doorgelezen nadat ik je post zag
en iedereen weet hier ondertussen wel dat ik beslist geen poesje ben, en kampioen rot uit de hoek komen ben

maar je post stuit zelfs mij tegen de borst

iemand deelt open en eerlijk dat hij met iets bezig is en geeft aan dat het een eerste poging is en wil dat trots delen
anderen werken mee en denken positief

jij echter komt als binnenkomer
brullend en briesend binnen vallen
gelukkig maak je geen enkele indruk zo op de mensen hier, daar staan ze mijlen ver boven.

in de hoek jij en ga je schamen, om als de klas bully gelijk tegen iemand van leer te trekken
jammer als de mogelijke kennis die je zou kunnen hebben de groep verder niet ten goede komt maar :
kom maar terug als je een toontje lager zingt

en zoals iemand al opmerkte, ben je waarschijnlijk op het idee gekomen hier een account aan te maken en dan klanten te winnen
gek genoeg heb ik daar zelf niet zo'n probleem mee of sterk bezwaar tegen

>>>>>>>>>>maar wel op de manier zoals je dat bij deze hebt gedaan

het vragen om het per PM te doen in plaats van juist vragen open hier te doen behandelen, maakt het nog verdachter

het gaat lang duren voor je het vertrouwen zal terug winnen denk ik zo

Af door de "Grote Groene Deur " in het enge bos
 

Simurgh

Senior Prepper
Als het om klanten te winnen is weet ik niet, maar ik heb het vooral als een waarschuwing gelezen. Eentje die helaas overeenkomt met mijn pogingen om dit succesvol op te zetten. Het is echt niet zo eenvoudig als dat het wordt voorgeschoteld helaas. Dat het wellicht wat minder fel had mogen zijn dat klopt wel, maar ik ben toch ook wel bij met zijn bevestiging dat het niet zo makkelijk is. Inmiddels dacht ik namelijk gek te zijn of dat het bij mij raar was. Gelukkig gaat in de volle grond ook dit jaar weer tot volle tevredenheid
 

SaintNicholas

Survivor
Als starter van dit topic voel ik mij zeker niet aangevallen, want dit is nou eenmaal een forum waarin je (opbouwende) kritiek kwijt kunt en met discussies de kennis kunt verbreden. Of de reactie van @Aquaponicsnederland helemaal belangeloos is betwijfel ik. Inhoudelijk wil ik wel even het volgende erover kwijt.

Ik heb niet beweerd dat het gemakkelijk is om een aquaponics systeem op te zetten, noch dat ik precies weet waar ik het over heb. Het idee van aquaponics heb ik via een ex-collega, die al enkele jaren succesvol een systeem in zijn tuin heeft draaien waar hij relatief weinig onderhoud aan heeft. De opbrengsten qua groenten van zijn systeem zijn rendabel, maar het Nederlandse klimaat is helaas niet geschikt om zo'n tuinsysteem in de winter door te laten draaien. Dus in de winter heb je niets, of je moet voor een indoor systeem gaan.

Dit "Ikea" indoor systeem heb ik gebouwd om mee te experimenteren, met een beetje kennis van mijn ex-collega en informatie van Internet. En natuurlijk is het leuk en leerzaam on het op dit forum te delen, want het past wel degelijk in een lifestyle waarin je zelf voedsel op duurzame en biologische wijze kunt produceren. De leercurve van een Aquaponics systeem is inderdaad heel erg steil en kan veel tijd en geld gaan kosten. De hobbyisten proberen echter met zo weinig mogelijk middelen (zelfbouw) maximaal rendement te halen uit hun systeem. Voor long term survival is dit systeem wellicht niet geschikt maar wel voor mensen die niet (geheel) afhankelijk willen zijn van de supermarkt of die het leuk vinden om te experimenteren.

Mijn systeem draait inmiddels niet meer, want ik ben ermee gestopt. Er gaat nu teveel tijd in zitten en daarom heb ik de vissen in een gewoon aquarium geplaatst. Maar ik blijf het een interessant systeem vinden en acht de kans groot dat ik het in de toekomst wel weer ga proberen. Ik zou zeggen, laat je niet ontmoedigen als je dit wilt gaan doen, maar reken niet meteen op goede resultaten. Mocht je inspiratie willen opdoen of meer willen weten over Aquaponics dan kan ik je aanraden om een keertje de Aquaponics Geodome te bezichtigen. Alle info staat op: http://www.eigentuininhuis.nl (En ik ben niet verbonden aan deze instantie..) ;)
 
L

lid 989

Gast
check mijn preppers bijbel blz 415
Ik ging naar je Dropbox maar zie geen prepperbijbel; waar vind ik die?
Je Dropbox ziet er goed uit dus ik ben benieuwd wat je op schrift hebt gesteld. Ik heb zelf iets opgebouwd in het Engels en zie graag waar anderen mee bezig zijn.

[MOD]link verwijderd[MOD]
 
Bovenaan