• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DIY Vuurpomp

Dorpsgek

Survivor
Een vuurpomp is een buis(je) die aan de bovenkant open is en aan de onderkant gesloten. In die buis stop je een passende staf. Om eea vrijwel lucht dicht te krijgen gebruik je een sealtje. Wanneer je de staf keihard in de buis schuift verwarmt de lucht vanwege het snelle samenpersen. De lucht wordt zo warm dat het stukje charcloth wat onderin ingeklemd zit vlam vat en gaat smeulen. Eigenlijk is het een klein dieselcilinder.

Zie hier een voorbeeld filmpje
 

AWOL

Prepper goeroe
Hoeft niet perse charcloth te zijn, je kunt dit toepassen met verschillende soorten tinder (die je dus ook gewoon in de natuur kunt vinden)
 

Wafels

Diehard Prepper
@AWOL hier in Europa zijn weinig natuurlijk ''tinders'' voor in je fire piston tenminste zo
uit de natuur , dingen als lisdodde pluis of distel pluis ed verkoold werkt het , net als verrot hout
of de zachte kern van een vlierbes ,maar verder werkt enkel stukjes van de kogelhout zwam (onbehandeld)
( King's Alfred cake ) .Dingen als vezels van een Birmese fish palm tree zul je hier niet vinden denk ik
Mocht je natuurlijke tinders van hier voor een fire piston kennen hou ik me zeker aanbevolen .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Dorpsgek

Survivor
De knop is om goed te kunnen 'rammen'. Het druk effect krijg je alleen als er vaart en kracht in zit. Met deze knop verdeel je de kracht op je hand en kan je behoorlijk rammen. Het is nu een stukje plexiglas maar had ook van hout of ander materiaal kunnen zijn.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Dorpsgek @dubbel0 Berk is goed tinder materiaal om een vuurtje te maken , maar in een fire piston doet
het weinig ik heb aanzienlijk wat dingen uitgeprobeerd maar helaas met weinig succes
dingen als de kern van een Toorts ( Mullein) zou ook moeten werken en ik heb kapok geprobeerd
want dat zou ook moeten werken (ipv gewone watten is kapot wat vettig van zichzelf en fijner van structurr
maar zelfs werkte niet. Nu weet ik dat de afdichting van een fire piston cruciaal is en de mijne zijn niet op een
draaibank gemaakt maar gewoon met de hand dus misschien dat u wat meer geluk heb met natuurlijke
tondel .Pluis van de populier is ook heel erg fijn van structuur , net als van de clematis en ik heb verbrande
''haartjes '' gezien als ik het probeerde maar het blijft niet branden het gaat gewoon uit .
ook verrot hout bruin rot en wit rot zijn goede kooltjes verlengers , maar in mijn fire piston deed het niets
de kogel houtzwam ( King's Alfred cake oftewel de cramp ball) werkte prima .Amadou heb ik niet kunnen
vinden maar aangezien je het met flint & steel kunt aansteken neem ik aan dat het zou kunnen werken
@J.J bij een fire piston gaat het er niet om om er hard op te slaan , het gaat erom dat je snel slaat.
hoe sneller je de druk kunt verhogen in de cilinder , des te hoger wordt de temperatuur .
War het gebruik van een fire piston betreft , het is gewoon een stukje gereedschap en je hebt de nodige
ervaring nodig . zoals hem schoon houden , voor gebruik ( u gebruikt een O-ring als seal) een klein beetje
vaseline erop doen , en de charcloth of wat anders iets boven de zuiger uit laten steken , dus niet in de holte
proppen . De charcloth ( of wat anders) moet makkelijk tot ontbranden te zijn ,dus de hete lucht moet er goed bij kunnen.
Een klein haakje of naaldje is wel handig om de charcloth eruit te plukken als het brand .
mocht u kapok willen proberen , bij een tuincentrum als Intratuin verkopen ze bij de dieren afdeling kapok
peulen (het wordt gebruikt als natuurlijk nest materiaal voor vogels)
Ik hoor graag van u als het lukt met andere natuurlijke materialen .
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@J.J de massa van die knop is heel erg klein , als je het over kilo's hebt dan zou het kunnen , maar het gewicht
van dat knopje is wellicht 200 gram of zo en zal dus geel belemmering zijn net zo min als het gewicht van de messing zuiger
het gaat puur om de beweging die je maakt . het zelfde geldt bij flint & steel je slaat zo snel mogelijk met je vuursteen langs
het staal , maar bij de fire piston is het nog belangrijker .
gr will
 

Dorpsgek

Survivor
Het formaat van de knop heeft te maken met het feit dat je snel naar beneden moet en de piston op een gegeven moment tot een abrupte stop komt. Kan allemaal best met een klein knopje maar een grotere knop geeft meer spreiding op de palm van je hand. De vuurpomp is geen magisch ding wat elke keer met 1 slag werkt.....was dat maar zo. Maar met een groter knopoppervlak maakt het niet uit of je 3 0f 4 keer moet persen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Dorpsgek dat klopt :D:rolleyes: maar met 2 of 3 keer lukt het mij meestal toch wel (zeker als je alles goed schoon hebt gemaakt
en een klein beetje vaseline op de O-ring hebt gedaan . een paar vraagjes over uw fire piston , kunt u hem langzaam helemaal naar beneden
drukken en komt hij dan helemaal omhoog of blijft hij er voor plm de helft in zitten ?? en ik zag aan de bovenkant ook
een messing ring zitten , waarvoor dient deze en heeft u de bovenkant ook ietsjes conisch gemaakt zodat de zuiger en O-ring in het begin
er makkelijk ingaan ??
Tevens ik heb hier een Toorts liggen die ik vorig jaar '' geplukt '' hebt en ik heb de kern het ''pit'' waat uit gehaald en bekeken
het is anders als van een vlierbes .Het is fijner van structuur en als je het aansteekt blijft het goed door gloeien .In mijn fire pistons
kreeg ik het niet aan , enkel door eerst een klein deel aan de bovenkant te verkolen , dan is het geen probleem maar dat geldt voor
alle verkoolde dingen .
Mocht u een keer lisdodde pluis willen proberen als tondel en verkolen , dan is een kleine handigheid door de pluis eerst iets nat
te maken en dan in een buisje te persen dat net iets groter is als het gaatje in de zuiger van uw fire piston . Vervolgens deze pluis
dan verkolen .U krijgt dan een mooi verkoold staafje wat precies in het gaatje van de zuiger past . Het verkoolde pluis is wel
erg bros maar het werkt goed .
Mocht u zich nog een keer willen verdiepen in de berekening van zo'n fire piston
hier staat een leuke formule (het is het plaatje waar je op kunt klikken )
http://www.bbc.co.uk/bang/article_firepiston.shtml

Nog een waarschuwing voor degene die op het idee komen om zo'n fire piston te willen maken met plastic of PVC buis wees daar erg voorzichtig
mee zeker als je iets vaseline gebruikt , ik heb zelf er interessante ervaring mee opgedaan :fluit: dat zoiets inderdaad werkt
net als een diesel motor en het zelfs kan '' ontploffen '' (het buisje spat uit elkaar !!!)
gr will
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nog een waarschuwing voor degene die op het idee komen om zo'n fire piston te willen maken met plastic of PVC buis wees daar erg voorzichtig
mee zeker als je iets vaseline gebruikt , ik heb zelf er interessante ervaring mee opgedaan :fluit: dat zoiets inderdaad werkt
net als een diesel motor en het zelfs kan '' ontploffen '' (het buisje spat uit elkaar !!!)

Haha, hetzelfde principe geldt voor luchtdrukwapens, doe je wat olie oid in de holte van de diabolo dan zal dit ook ontploffen en (mogeliojk) extra snelheid aan de pellet meegeven, effectief maak je er dan een vuurwapen mee. Let op: dit kan en zal zeker op de lange duur je luchtdrukwapen beschadigen. Men noemt dit ook "dieseling". Overigens zijn er velen die het een mythe noemen dat de pellet ook werkelijk sneller gaat door dieseling en het lijkt meer een psychologisch effect door de knal en rook. Hoe dan ook zal het je afdichtingen uiteindelijk beschadigen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@AWOL vroeger hadden ether injectors voor luchtbuksen en die zorgden er wel degelijk voor dat een
5,5 mm luchtbuks de eigenschappen kreeg van een .22 kort buks:cool: (en dus ook onder de wapenwet viel)
maar tegenwoordig zie je deze dingen niet meer . ik geloof best dat een drupje olie (of zoiets :D )
helpt , zeker als je een krachtige buks hebt .
gr will
 

Dorpsgek

Survivor
@Wafels. De messing ring bovenaan is tweeledig. Ten eerste een sierstukje met een iets wat tapse opening om de om de staf te leiden en ten tweede een soort van buffer/ remblok om de kracht van het neerkomen iets te verdelen. Is de sierring nodig?....... helemaal niet want het plastic stop ook wel op de kale buis. Maar omdat het kon en we er zin in hadden is hij er gekomen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Dorpgek ik snap je sierring , mijn piston is gewoon langer als de cilinder dus hij gaat gewoon tot op de bodem
en er stoot van boven nergens tegen . Dat tapse deel moet je echt hebben want anders slijt je afdichting (O-ring of
andere afdichting ) veel teveel . Ik ben benieuwd of je dingen als kapok ed aan het branden krijgt . de mijne werkt enkel
maar met char cloth ed ( of die kogel houtzwam) . Van welk materiaal is je o-ring ?? ( rubber ,siliconen)
gr will
 

Dorpsgek

Survivor
@Dorpgek ik snap je sierring , mijn piston is gewoon langer als de cilinder dus hij gaat gewoon tot op de bodem
en er stoot van boven nergens tegen . Dat tapse deel moet je echt hebben want anders slijt je afdichting (O-ring of
andere afdichting ) veel teveel . Ik ben benieuwd of je dingen als kapok ed aan het branden krijgt . de mijne werkt enkel
maar met char cloth ed ( of die kogel houtzwam) . Van welk materiaal is je o-ring ?? ( rubber ,siliconen)
gr will

De o-ring is van rubber maar ik verwacht niet dat deze een eeuwigheid meegaat. Aan de andere kant zijn de ringetjes zo klein dat je ze makkelijk in een holle kies stopt en meeneemt.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Dorpsgek dat klopt een O-ring is best kwetsbaar (zeker in koud weer) , maar als de passing goed is en je hem schoonhoud en invet
valt het reuze mee ,alhoewel levenslang er niet in zit :rolleyes: een paar reserve O-ringetjes is een goed idee .
Heeft u wel eens overwogen om een fire piston te maken met zo'n pakking
http://www.beaverbushcraft.co.uk/ou...ium-PyroPiston-Fire-Piston-Silver-858010.html
want deze pakking zou je zelf altijd kunnen maken van een stukje rubber of leer . Een O-ring is niet echt iets wat je zelf
kunt doen .Zo'n pakking als deze fire piston gebruikt wel , en aangezien u overeen draaibank beschikt moet
deze fire piston toch ook goed te doen zijn voor u:cool: ik heb indertijd er één gemaakt, maar zo op het handje is het erg moeilijk
om alles uitgelijnd te houden alhoewel hij wel werkte , maar erg veel energie kostte om een koolte te krijgen :rolleyes:
grwil
 
Bovenaan