• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY]Zeep maken

Wafels

Diehard Prepper
@Erny dank je voor je naam verbetering :oops: (zal het onthouden ) dat met die wodka lijkt me wel een goeie
Hoeveel moet je daar van drinken om die klachten niet meer te hebben :p Ik drink (nagenoeg ) geen alcohol
maar ik herinner me het principe van de wodka om dat te gebruiken voor tinctuur ed (verhouding water/alcohol is goed)
en salie heb ik staan Ik zal het eens proberen , meestal brand ik het of gebruik ik het onder de douche .
. Koffie voor je handen kende ik niet en koffie drink ik wel en ik vermoed dat koffie
die je gebruikt hebt je ook nog wel een keer kunt gebruiken als schrub middel .
(maar ik hou het wel bij zout hoor )
gr will
 

Erny

Last (wo)man standing
@Wafels Met koffieprut bedoel ik dus ook "koffie die je gebruikt hebt". ;)
De aanwijzingen voor de Salie Tinctuur en de dosering staan op die site van Jasmin, even op de eerste pagina opzoeken.

En over hoeveel alcohol je moet drinken om geen overgangsklachten meer te hebben... nou... daar ben ik nog niet achter en heb toch de afgelopen jaren behoorlijke hoeveelheden geprobeerd. :fluit: De klachten werden er niet echt beter van.:( Het enige positieve effect was dat ik na het drankgelag wél uren achtereen kan slapen, hetgeen door de opvliegers dus normaal maar 1 á 2 uur is. :p
 

Kanina

Diehard Prepper
Tja, als je lam bent merk je nergens meer wat van :p
Maar is het de salie die dat soort klachten verminderd? En waarom niet salie zo gebruiken? Of als thee?
 

Erny

Last (wo)man standing
@Kanina
De Salie zo gebruiken is altijd goed maar dan moet je er ook weer behoorlijk veel van eten om enige werking te bespeuren en dat is dan weer niet zo lekker, het overheerst al snel.

Salie - framboosblad thee:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...gen-overgang-opvliegers-en-misselijkheid.html

Mijn probleem met thee e.d. is dan weer dat je het gedurende de dag regelmatig moet drinken om genoeg van de werkzame stoffen binnen te krijgen. En dat lukt mij dus weer niet. Met de Tinctuur heb ik meer kans op succes omdat ik die mee kan nemen.

Een Salie aftreksel:
http://www.overgangnatuurlijk.nl/2012-02-14/salie-bondgenoot-van-vrouwen-in-de-overgang/kruiden

http://www.overgang.nl/overgangstips/kruiden/salvia-officinalis/

Lees je maar eens in op "fyto-oestrogenen". :cool:

Ik geef je gelijk even deze link mee:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...lachten-voeding-zorgt-voor-hormoonbalans.html

Maar met het overgangsgebeuren geraken we behoorlijk Off Topic... ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Vwb het zelf zeep maken met loog en olie/vet: maakt die olie/vet de uiteindelijke zeep ook beperkt houdbaar..?

Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan en heb nog stukken zeep in de kast liggen die al járen oud zijn, maar heb geen idee of die ook op die manier gemaakt zijn
(maar dan fabrieksmatig :rolleyes: )
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Vwb het zelf zeep maken met loog en olie/vet: maakt die olie/vet de uiteindelijke zeep ook beperkt houdbaar..?

Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan en heb nog stukken zeep in de kast liggen die al járen oud zijn, maar heb geen idee of die ook op die manier gemaakt zijn
(maar dan fabrieksmatig :rolleyes: )
In de fabriek worden harde stukken zeep op een zelfde manier gemaakt alleen wordt deze daarna ongeveer 1-2 uur verwarmd op 90-100 graden onder roeren. Dit om het proces van verzepen en uitreageren te versnellen zodat deze dan na 2 uur klaar is in plaats van de 6 weken die er anders voor staat om de zeep te laten rijpen.
Zeep die al wat ouder is droogt hooguit een beetje uit waardoor ze ook wat meer je huid uit kunnen drogen bij gebruik maar kwaad kan het zeker niet.

Vandaag rijst-kokos-zeep gemaakt en nu is het weer een paar weken wachten totdat we het uit kunnen proberen. Dat wachten is nog het moeilijkste maar daar heb ik ook last van met bijvoorbeeld likeuren:fluit:
Als ingredienten voor de zeep heb ik gebruikt:
150 gram gekookte rijst
72 gram natriumhydroxide
190 gram water
250 gram rijstolie
200 gram kokosolie
50 gram pindaolie
 
Bovenaan