• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Draagbare opladers op zonlicht

petroman

SHTF Expert
Toevallig kwam ik deze zonnelader pagina weer tegen en tevens de beste draagbare zonnelader upgrade er van.
Handig om te bewaren en te delen, dacht ik zo.

Maar meteen ook een oproep om jullie ervaringen te hier delen. En met name zelfbouw systemen.
Zelf twijfel ik nog tussen een anker of lidl draagbaar systeem. Ik weet dat er her en der al ervaringen staan op het forum maar die zijn wat verstopt en weggezakt. Vandaar dit topic als verzameltopic.

Graag on topic blijven met eigen ervaringen.
Niet alleen of het werkt maar ook hoe bevalt het in de praktijk. Is zo iets handig aan je rugzak ? Kunnen ze tegen een regenbui ? Dat soort zaken.
 
G

Gamble

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
20170515_153952.jpg
Ik liep laatst in de Action deze powerbank tegen het lijf voor nog geen 8,95.
Alhoewel ik er niet echt vertrouwen in had, nam ik hem toch mee om uit te proberen enkel en alleen omdat de kleur zo goed stond naast mijn Scorpion radio op zonne energie (klik op foto om de Scorpion ook te zien op de foto):lol:
20170515_154340.jpg

De beschrijving gaf aan dat de lader het beste werkte na 3x volledig opgeladen te zijn.
Behalve op zonne energie kan de lader middels meegeleverde (android) kabel ook via usb opgeladen worden.
Met 3 dagen verspreid over enkele weken testen met een gemiddelde zon temperatuur tussen de 20 en 25 graden, deed de lader er zo'n 5 tot 6 uur over om volledig opgeladen te zijn.
Dat denk ik althans, want de lader geeft niet aan wanneer hij volledig opgeladen is (minpuntje)
De eerste 2x kreeg ik een resultaat van zo'n 35% batterij nadat ik mijn telefoon er op laadde.
De 3de maal bemerkte ik meer resultaat en laadde hij mijn telefoon tot ongeveer 65% op.
Dit is dan uiteindelijk na meerdere malen testen wel het maximum aan oplaad capiciteit.

20170525_130745.jpg

Tussendoor ben ik hem eens 2 dagen vergeten, hangend aan mijn schuurtje terwijl het stortregende.
Ik kan dus zeggen dat hij waterproof is en dat voor 8,95 valt me alles en behoorlijk mee.

Een laptop zal je er zeker niet mee kunnen opladen (althans niet voldoende), voor een telefoon is hij uitermate geschikt.
Met de bijgeleverde karabijnhaak, hang je hem lekker aan je tas terwijl je aan het lopen bent.
De kwaliteit van de karabijn is kut zoals je zou verwachten, maar deze kan je uiteraard altijd vervangen voor een betere.

Ik heb de lader nog niet goed genoeg getest in regenachtige en bewolkte omstandigdheden. Hij laad dan overigens wel, maar tot nu toe heb ik er altijd een dag met zon bij gepakt voordat ik hem gebruikte.
Dit is dus iets wat ik nog goed moet testen en wat zeker belangrijk is om te weten in ons regenachtige landje.
Omdat ik enkel een lader nodig heb tijdens mijn tochten voor extraatje om mijn telefoon eventueel op te laden, is de powerbank (tot nu toe), voldoende om in mijn tas te hebben.
Laptops of ander electronische zaken, zijn geen items die ik mee neem, ook niet op vakantie en een grotere maximum aan capiciteit heb ik dan ook niet nodig.

Ik wil wel nog eens een goede powerbank kopen, maar tot nu toe moet ik zeggen dat ik (zeker met de prijs) niet geheel ontevreden ben.

Nu die regenachtige bewolkte dagen nog eens gebruiken om te testen en dan zal ik met een slotconclussie komen ;)
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb zelf de goal zero guide 10 plus en ben er zeer tevreden over.
Met regenachtig weer brand er een ledje op dat hij aan het laden is maar na een week is de baterij nog niet vol.
Met zonnig weer werkt het perfect en heb je aan het einde van de dag echt een volle accupack.
Ik hang hem ook wel eens achter het raam of op het dachboard van de auto en ook dat werkt uitstekent.
Als ik met deze ervaring nu zou ik de volgende keer een grotere capasieit paneel nemen.
Een zonnepaneel van 20w maakt het makelijker om met iets minder weer de boel op teladen hoop ik.
Ook heb ik de goal zero batterijen vervangen voor eneloops.
De usp aansluiting op het paneel zelf werkt bij mijn 7w paneel eigenlijk niet.
Als er veel zon staat werkt hij zonder powerbank maar een beetje bewolking en het stopt weer. En laad ik de power bank via de goal zero stekker werkt dat eigenlijk altijd wel.
Ook is de usb aansluiting direct op het paneel erg begrenst heb ik het idee.
Het goal zero paneeltje werkt prima in combinatie met de powerbank.

image.jpg


https://www.conrad.nl/nl/solarlader...457921:pla-297038840521_pla-1359728&WT.srch=1
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een GEONAUTE . Eigenlijk nog maar heel weinig gebruikt. Eens een kampeerlamp mee proberen opladen maar dat lukte niet.
20170728_163702.jpg 20170728_163710.jpg
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wij hebben een draagbare zonlich accu van de Lidl. Kostte €10.

20170728_200720.jpg
In de handleiding staat dat het 5x8 uur duurt om het ding op te laden. Het ligt bij ons al weken op een redelijk zonnige plek en is nog steeds niet vol. Het maximale wat gebrand heeft is drie van de vijf lampjes.

We hebben het ding aan het stopcontact gelegd en dan lukt het wel om de powerbank vol te krijgen. Dan lukt het ook om de telefoon deels op te laden.

In de handleiding staat trouwens dat het ding niet in de zon mag liggen. Al met al was deze aankoop zonde van onze €10. De telefoon laad nauwlijks op en de accu laad ook nauwlijks op op zonlicht.

Een pluspunt is dat ie wel spatwaterdicht is.
 

AWOL

Prepper goeroe
Wij hebben een draagbare zonlich accu van de Lidl. Kostte €10.

Bekijk bijlage 7864
In de handleiding staat dat het 5x8 uur duurt om het ding op te laden. Het ligt bij ons al weken op een redelijk zonnige plek en is nog steeds niet vol. Het maximale wat gebrand heeft is drie van de vijf lampjes.

We hebben het ding aan het stopcontact gelegd en dan lukt het wel om de powerbank vol te krijgen. Dan lukt het ook om de telefoon deels op te laden.

In de handleiding staat trouwens dat het ding niet in de zon mag liggen. Al met al was deze aankoop zonde van onze €10. De telefoon laad nauwlijks op en de accu laad ook nauwlijks op op zonlicht.

Een pluspunt is dat ie wel spatwaterdicht is.

Ik heb deze ook, zelfde prijs maar dan gekocht bij Big Bazar, 5000 mAh. Bij mij duurde het ook eeuwig voor die volledig geladen was maar is uiteindelijk wel gelukt. Het zijn overigens 4 lampjes, het eerste lampje is een "laad indicator".
Ook bij mij in de handleiding "alleen in de zon leggen bij noodgevallen". Men wil dus dat je het ding gebruikt als een nogal grote powerbank met beperkte capaciteit... Nou ja tevreden noem ik mij niet over het ding maar is redelijk robuust en spatwaterdicht en door de 5000 mAh toch bruikbaar om circa 2 x een smartphone te laden met een kans het ding weer wat op te laden als er zon is, heeft twee laadpoorten en een zaklampje. Een aanrader is het niet, die 10 euro kan beter gestopt worden in een beter laad product.
 

AWOL

Prepper goeroe
Hier ook nog een reviewtje over een silvercrest ladertje die ik heb maar ondertussen oud is en bij Lidl nu vervangen is voor een geupgrade versie. Dus even een link naar het oude forum mocht iemand het interesseren: http://preppers.nl/forum/threads/97...lvercrest-solar-oplader?highlight=silvercrest

Ik heb ook nog een Silvercrest zonnepaneeltje (4 x A4 formaat, opvouwbaar) maar heb daar alleen ervaring mee binnenshuis achter glas en niet "outdoor".
Hier een link naar een andere variant die ze verkopen van 2xA4: https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Opvouwbaar-zonnepaneel/p100217453
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Die van ons heeft wel in de zon gelegen. Ik zie nu dat de zijkant opengebarsten is. Ga hem zo slopen om te kijken of de batterij kapot is.

20170728_210916.jpg

De batterij is nu bol. Dat lijkt me niet zoals het hoort. Dus het klopt dat je hem niet in de zon moet leggen. :confused:

20170728_212621.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb ook de GoalZero set zoals @Arie die heeft.
Met de Guide 10+ werkt het uitstekend, maar de USB poort op het paneel zelf is ruk!
Als je volle zon hebt kun je wel je telefoon of een apparaat er direct mee laden, maar als de zon weg gaat trekt het direct je apparaat leeg!
Heel vreemd, maar dat gaat echt in rap tempo! Met verschillende Samsung telefoons getest.
Met de Guide 10+ is het uitstekend. Gewoon overdag de Guide 10+ laden, en snachts daarmee je telefoon, klaar.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen gebaseerd op reviews online zou ik voor Anker producten gaan.
Heeft voor en nadelen... Li-ion vaste powerpack, en NiMH batterijen... (Ik ben Li-ion freak).
De GoalZero is trouwens te koppelen. Je kan 2 van die Nomad 7 panelen aan elkaar hangen, en dan rapper je Guide 10+ of whatver laden.
Maar goed, mijn ervaring is dat het in de winter gewoon RUK is met zonnepanelen. Werkt wel, maar soms, en traag, niet genoeg, je hebt dan meer nodig.

Ik heb ook een directe 7W paneel zelfde afmeting als de Nomad 7 maar dan van het merk Kalibri, deze doet het dus ook goed in de volle zon, maar als de zon even weg is trekt het ook je telefoon leeg (meerdere telefoons getest).

Trouwens, als je voor Anker gaat zou ik ZEKER onderzoeken of die ook bij minder licht de powerbank bij laad.
Mijn inziens word de powerbank altijd via USB geleden, en USB is 5 volt (feit), dus dat paneel moet altijd 5 volt genereren wil het de powerbank laden.
Het kan ook zijn dat er elektronica in het paneel zit wat er voor zorgt dat het naar 5 volt geboost word hoor, dat weet ik niet.
Ook heb je te maken met interne weerstanden, en weet ik veel wat allemaal niet meer.
Ik weet gewoon dat de GoalZero nog zo efficiënt mogelijk bij laad met weinig licht. Het lijkt mij met een USB standaard (USB is gestandaardiseerd) lastiger e.e.a. efficiënt te houden.


@Tanfana , ik zie een uitdaging in een brief schrijven aan de Lidl hoe ze zich dan bedacht hadden het ding bij te laden :p.
Pas trouwens op met de accu. Prik dat zakje niet kapot (dat was het officiele antwoord), wand hek kan spontaan ontbranden.
(Onofficiele antwoord:) Neem een oude tegel, gooi die accupac er op, en ros met een groot stuk metaal een gat aan die zak!
Wel oppassen met gezicht enzo, liefst met een lange stok ofzo. Liefst ook met zo veel mogelijk lading. Hoe meer lading hoe meer vlammen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Tanfana, kan het ding natuurlijk ook weer dichtmaken en zich melden bij haar lokale LIDL en zeggen dat haar oplader zwanger geraakt is.
En dat ze graag haar geld retour wil zien.

Meestal bewaar ik de bonnetjes. Maar van deze oplader heb Ik dat helaas niet gedaan. Dus we gaan voor het experiment van @Niels. :fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Meestal bewaar ik de bonnetjes. Maar van deze oplader heb Ik dat helaas niet gedaan. Dus we gaan voor het experiment van @Niels. :fluit:

Je hoeft helemaal geen bonnetje te laten zien. Ze weten zelf best wel wat ze verkocht hebben.
Een afschrijving ( digitaal betaald) geldt ook.
En anders is daar de importeur nog.
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik heb Waka Waka's; doen het prima en ik vind ze super handig, ook als bed lampje. Je kunt ze zelfs op een fles zetten om het licht op die manier te projecten. Opladen in de volle zon kost een dag en met minder zon duurt het wat langer. Met 1 Waka Waka kan ik mijn phone 100 % opladen. Je moet ze alleen niet in 45 graden brandende zon leggen, dat vinden ze niet fijn. Ik heb ze in het zwart, geel, grijs en wit.
 
Bovenaan