• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

drinkwater bewaren, the easy way

justme igor

Diehard Prepper
Vaten die eerder een water verdunbaar zuur bevatten, kun je veilig herbestemmen voor drinkwateropslag mits je het reinigingsprotocol nauwkeurig uitvoert.

1. Neutralisatie & eerste reiniging Vul het vat volledig met water, spoel en leeg het.
  2. Vul opnieuw en voeg 1 eetlepel baking soda per 10 liter toe (koud water volstaat).
  3. Laat dit 12 uur staan, zet het vat vervolgens 12 uur omgekeerd zodat alle binnen vlakken contact hebben met de oplossing.
  4. Naspoelen: Spoel het vat twee keer met schoon regenwater of drinkwater.
  5. Drogen: Laat het vat bij voorkeur een dag in direct zonlicht drogen, UV en warmte versnellen de afbraak van restverontreinigingen.
  6. Desinfectie: Vul het vat en voeg 15–30 ml dunne bleek per 10 liter toe(voor een 20‑liter vat dus 3–4 eetlepels).
  7. Laat dit 30 minuten staan, zet het vat daarna 30 minuten op de kop.
  8. Spoel opnieuw twee keer.
  9. Conservering van drinkwater: Voor langdurige opslag: 1 ml dunne bleek per 10 liter drinkwater.
  10. Dit levert een houdbaarheid van 1–3 jaar; er zijn meldingen van tot 5 jaar bij koele, donkere opslag.
  11. Vorstbeveiliging: Bij kans op bevriezing: knijp het vat licht in vóór het sluiten zodat er een onderdruk ontstaat.
  12. Draai de dop handvast en geef daarna 1/8ste tot een 1/4de slag extra met een waterpomptang.
  13. Gebruik: Het water is direct drinkbaar.
  14. Eventueel 10–20 minuten laten luchten, de meeste chloor verdampt na overschenken.
  15. Regenwater voor consumptie: Regenwater moet eerst worden bezonken, gefilterd en gechloreerd voordat het veilig is.

Maar dan ben je te laat als er geen water meer uit de kraan komt....

Correct, vandaar mn jerrycans, en mijn experimenten met regenwater, ik besteed dat geld van flessen water liever in materialen om regen of sloot water om te zetten in drink water.
Ik zocht weer even op kopen van actieve kool per kilo, ik weet dat er "wat" loos is in de wereld, maar de prijs is 3x over de kop gegaan...in nog geen 4 maanden tijd......
Ga eerst zitten, met een kopje koffie of thee erbij en open dan pas de link.... :shocked:

https://www.wtw-filtershop.nl/actieve-koolstof-navulpak-kg-voor-buf-o-150-mm-ber.html

Actieve kool is trouwens ook zo te maken, zakje houtskool van hardhout, caci2 en een oven tot 260C.
Hier het water voor gefilterd er doorheen laten lopen en opslaan met 1ml dunne bleek per 10 liter water.
Spuitjes zoals bij de dierenarts zijn bij een hoop agrifirms en boeren speciaal zaken voor nog geen halve euro te koop.
Ik raad dit echt aan.

We weten nu dat we in een shtf voor drie maanden water moeten hebben (droge zomer), a 2L PP/PD.
Deze hoeveelheid voor drie maanden, opslaan is bijna niet te doen.
Voor ons twee met drie hondjes zitten we al ca op 8L pd das bijna 300L per maand dus 1m3 ergens opslaan met een liter bleek erin, dat is nogal wat.
Een IBC container ingraven is een optie, maar dan zal je er twee moeten hebben, een in gebruik en een voor vullen.
Beide zullen een 10W uvc lampie en een pompie moeten hebben EN een zuurstof pompje.

Menigeen hier zal niet zo snel onder zijn terras even 2m3 aarde gaan uitspitten, en later een hard houten balk laag erover doen met een terras...
Het benodigde filter om regen water te filteren zal ook heel snel herkenbaar worden.

Water winnen per week of maand en dat opslaan zal denk ik voor de meeste meer voor de hand liggen.
Sloot/regen water koken is een laatste middel, je verbruikt dan kostbare brandstof.

Ik denk dat opslaan de easy way voor eerste nood te ledigen echt in jerrycans is met wat dunne bleek.
Morgen er trouwens nog eens 4 bijhalen voor drink en twee voor vuil

Hier het water voor gefilterd er doorheen laten lopen en opslaan met 1ml dunne bleek per 10 liter water.
En hiermee zette je me even flink op het verkeerde been.
Ik interpreteerde het namelijk alsof je het water over de kool moest laten lopen voordat het gefilterd was. :)
Maar je bedoelt natuurlijk voorgefilterd, en dat is dus na het filteren.

Taal is leuk.

Terug
Bovenaan