• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogtijd cement/vermiculite mix?

R

Ronin K.

Gast
Dat is wel zo, maar ik had ook raad gevraagd aan de bevriende helper. Hij is haardshpecialst geweest in Zweden 8 jaar lang. En gaf aan dat het een aangekoekte iso laag vormt in de schoorsteen en na een paar dagen echt wel gestookt mocht worden.

tja zelfs die kachelboer in NL zei dat het helemaal niet keihard hoeft te uitharden omdat mocht er ooit iets zijn met de RVS buis, je het er met geen mogelijkheid meer uit krijgt. Ook zal het een zorg zijn als er scheurtjes ontstaan hier en daar in het cement mix, en het schijnt daarbij ook juist niet voor te komen omdat het een beweegbare massa blijft liet ik mij vertellen.

Dus dit in overweging, brandt mn kacheltje prima.

Tja en schoorsteen brand? noem mij eigenwijs, en dat ben ik ook enorm, maar ik stook al jaaaren echt gewoon wat ik voor handen heb, en heb zelf zon schoorsteen veegset en ram die stok er 2 keer per jaar doorheen.

Nog nooit ergens last van gehad.

Soms lijkt het net als met houdbaarheid, er zijn allemaal uitersten en idealen, maar hard is hard, en het wordt niet ineens zachter.
 

Niels

Mankinds only hope
Hallo @Ronin K.

Ik heb ook een dubbelwandig flexibel RVS kanaal in mijn bestaande schoorsteen getrokken zonder fermeceliet (of hier het ook heet).
Net als wat @Flos al zegt, waarom zou je dat gebruiken?
Als je kanaal lang genoeg is, dan ontwikkel je vanzelf genoeg trek (=thermische trek) waardoor je kachel goed brand.
Als je kanaal heeeeeeeeeeel lang is, en je brand op een heeeeeeeel laag pitje kan er misschien iets gaan condenseren,
maar dit lijkt me niet snel te gebeuren.
Bij een HR cv-ketel heb je overigens altijd condens. Als die niet condenseert is er weinig HR aan je ketel.
Hier kun je zien wanneer iets gaat condenseren:
AirPsychrometricChart.gif

Helaas vallen de temperaturen buiten het bereik, maar voor je beeldvorming.
Het is dus o.a. afhankelijk van hoeveel vocht er in de lucht zit.

Maar over je vraag...
Je kan toch gewoon die verkoper vragen wat kan?
Als die geen zinnig antwoord heeft, bel een andere.
 
R

Ronin K.

Gast
Ja nu gewoon afgegaan op het advies van een mede prepper die veel in Noorwegen, Zweden en Ijsland heeft gewerkt met kachels. Zijn idee was om het niet alleen om een betere verbranding te isoleren, maar ook omdat een stabiele omhulsing van de RVS pijp zorgt voor minder beschadiging, en makkelijker met vegen enz.
Ergens vind ik het juist erg jammer dat de rest van de schoorsteen niet meer opwarmt, want eerder had ik dus warmte door het hele huis van mn kachel.

Alleen toen ik uit de kledingkast, waar de schoorsteen doorheenloopt soort gas lucht rook, vond ik dat het tijd werd voor die flexibele RVS pijp.

Die dus op marktplaats gekocht voor 50 euro, en voor 58 euro isolatie en cement, 2 avonden werk en nu werkt het naar behoren, de trek is nog evengoed en misshcien beter.

al woon ik ook wel in een erg open gebied.

edit, vermiculite en perlite gebruiken ze ook bij pizza ovens buiten, en ook gewoon gemengd in het cement. Ergens zal er wel over nagedacht zijn.

Joh het hele zaakje hangt nu in de schoorsteen en blijft wel hangen denk ik.
 
Bovenaan