• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Duivels energie dillema gas of niet

Harry Nack

Last (wo)man standing
Even nieuw leven inblazen.

Ik ben "bijna" zo ver om het huis aan te schaffen maar de laatste kink moet nog uit de kabel ... Administratieve rompslomp.

Op elektra zit dus zware subsidie in Spanje. Van een vriend met kinderen hoorde ik zelfs dat je minder betaald naarmate je gezin groter is. Dat klinkt raar maar is waar.

Hij heeft momenteel 3 kinderen dus krijgt hij 35% korting op zijn elektra rekening. Dus voor iedere 100€ aan elektra wat hij verbruikt, betaalt hij er maar 65€. Geldt trouwens op meer dingen zoals het OV. In september komt nr 4 en dan betaalt hij nog maar 50%. Ik moet dus verifiëren in hoeverre dit voor buitenlanders geldt die zich hier willen vestigen.
 

Niels

Mankinds only hope
Hoe koud word het daar in de winter? Als het niet kouder word dan 5 graden zou ik een lucht-water warmtepomp nemen die dus op elektra werkt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hoe koud word het daar in de winter? Als het niet kouder word dan 5 graden zou ik een lucht-water warmtepomp nemen die dus op elektra werkt.

Dat is inderdaad de temperatuur gemiddeld in de nacht, maar bij strenge winter komt het soms rond het vriespunt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@wildemossel, ik kende het artikel al maar weet niet of dit echt zo is en geldt in mijn autonome regio.

Ik heb al jaren 15 panelen, weliswaar off grid en vele buren met mij. Ook mensen die een vaste aansluiting hebben. Niemand heeft er eigenlijk van gehoord.

Nu weet ik niet of er mensen actief terugleveren maar anders zou ik een deel off the grid houden om bijvoorbeeld een powerwall mee te laden. Dan ben ik grotendeels onafhankelijk van energie alleen kan ik niet terugleveren om te salderen. Je kunt je powerbank zo instellen dat deze eerst verbruikt wordt en onder een bepaald vermogen schakelt deze over naar netstroom.

Het grootste dilemma hier is dat energie hier erg goedkoop is en de solar met powerbank rete duur zijn. Mogelijk verdiend deze zich dan niet terug. Ik wil graag deels onafhankelijk zijn maar dat is dan slecht voor de portemonnee.

Een voorbeeld.
Een goede electrische boiler van 200 liter kost hier nog geen 200-250€ en de elektra zoals gezegd is relatief goedkoop.

Nu zou ik een zonneboiler willen, evt met groot buffervat van 1000-2000 liter. Dat kost dan weer duizenden euro's in aanschaf voor 10 tot 20 jaar levensduur.

Voor dat geld kan ik dus een berg elektriciteit kopen of andere investeringen doen.

Lastig dus.
 
Bovenaan