• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Duizenden gasmaskers hebben filters met losse Asbest

EddyCorleone

Survivor
Extra vervelend want dit zijn een van de weinige gasmaskers die nog betaalbaar zijn die je kan dragen met gezichtsbeharing.

Dan maar even op zoek naar andere filters
 

Floshtf

Diehard Prepper
Die oudere Russische typen gasmaskers niet aan beginnen lijkt mij. Eigenlijk geen optie om jezelf te beschermen.
Had dit jaren terug ook al eens opgevangen. Goed dat dit gepost wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Verhaal laat russische gasmaskers zien.
Beetje raar verhaal want die kan je hier alleen bij de dump krijgen. Daar kunnen er wel duizenden van liggen maar toch raar verhaal.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Volgens min is juist onder preppers toch wel bekend dat je deze oude gasmasker links moet laten liggen. Een goed masker is inderdaad duur maar kan bescherming bieden. Zo'n oud masker is leuk voor de show.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens min is juist onder preppers toch wel bekend dat je deze oude gasmasker links moet laten liggen. Een goed masker is inderdaad duur maar kan bescherming bieden. Zo'n oud masker is leuk voor de show.

Want of omdat er asbest in zit ?!
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook al kost dit spul in vergelijk met huidige generaties niets .
Toch zal het geen enkele vorm van bescherming meer bieden .
En stel je hebt het nieuwste van het nieuwste dan nog heb je zo goed als niets .
Eenmaal besmet met oa druppels vloeistof dan is het nog een heel gedoe om jezelf en je gear te ontsmetten .
Ben je besmet dan heb je auto injectoren en pillen nodig en een speciaal ehbo gebeuren met de juiste apparatuur oa meters en desinfectie en aanvullende medicatie .
En wat denk je van eten en drinken met een masker op haha .
Daar zijn ook weer speciale items voor . Oa oplosbaar voedsel voor het drinksysteem dat misschien in het masker verwerkt is .
Enz enz .
Ex militairen weten dat gelukkig want de Hamil heeft een uitgebreide uitleg en die is niet misselijk kwa onderbouwing . HAMIL IS Handboek militair .
Waarom een Prepper dit u uberhaupt koopt begrijp ik niet .
Toch weer een nuttige bijdrage @J.J want ik wist het ook niet .
 

Myronprps

Prepper goeroe
Het masker zelf hoeft echt niet duur te zijn ligt er natuurlijk aan wat voor bussen je eronder zet.

Heb je een flinke baard moet bij je gasmasker dus ook een flinke pot met vaseline of nivea creme staan, meeste hier denken wel aan het gasmasker maar als je je hier zorgen om maakt zorg dan ook dat je beschermende kleding hebt. Defensie heeft niet voor niks de gasmaskers in combinatie met de beruchte NBC/CBRN pakken.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Myronprps dat klopt , je ademt niet alleen met je longen maar ook met je huid , tevens zou de lucht dingen
kunnen bevatten die je huid kunnen aantasten (denk aan een zuur , of mosterdgas etc ).
Alleen met een masker redt je het niet ,trouwens kijk maar eens als de brandweer naar een ongeluk met chemische
middelen gaan wat voor pakken ze aan hebben :rolleyes: .
gr will
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Myronprps dat klopt , je ademt niet alleen met je longen maar ook met je huid , tevens zou de lucht dingen
kunnen bevatten die je huid kunnen aantasten (denk aan een zuur , of mosterdgas etc ).
Alleen met een masker redt je het niet ,trouwens kijk maar eens als de brandweer naar een ongeluk met chemische
middelen gaan wat voor pakken ze aan hebben :rolleyes: .
gr will

Bingo! als je nu reëel kijkt wat het meest waarschijnlijke is zal dat waarschijnlijk traangas zijn. Natuurlijk enorm kut om in te ademen dus een masker wel fijn maar voor de huid valt het wel mee. tenzij je natuurlijk net geschoren bent...... dat brandt als een gek.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een gasmasker met asbest in het filter... Hoe verzinnen ze het zou je denken, maar het was natuurlijk gemaakt in een tijd dat asbest ook in het broodrooster zat, en dat bolletjes kwik gewoon leuk waren om mee te spelen.;)

Ik heb zelf eigenlijk (nog) nauwelijks een bescherming tegen een eventuele "gifgas-aanval".
Tenminste, de paar maskertjes die ik heb, hebben wel koolstoffilters (zonder asbest:rolleyes:), maar zijn een soort "snuitjes" die het gezicht zelf niet beschermen. Ze zijn wel klein en gemakkelijk mee te nemen.

Een volgelaat-gasmasker alleen, helpt ook niet tegen een strijdgas zie ik hierboven al opgemerkt.
En een gasmasker+gaspak/handschoenen+atropine+ontsmettingspoeder+training gaan mijn nu net even te ver;)
Persoonlijk, vind ik dat er nog genoeg andere zaken zijn om mijn prep-geld (zinniger) aan uit te geven.
Ik heb er vrede mee dat ik mijzelf niet tegen elk gevaar kan beschermen. Een atoombom boven op m'n pet, en ik ben er geweest. VX-gas of miltvuur in m'n tuin, idem.

Maar ik vind het wel een goed idee om tenminste enige bescherming te hebben tegen bijvoorbeeld giftige rook. Denk bijvoorbeeld aan het stilstaan in een tunnel waarin een brandje woedt, of bij brand in een gebouw. Met een snuitje-met-koolstoffilter bij de hand, is de overlevingskans vast groter.

Nu vind ik het sowieso een aardig idee om met beperkte middelen resultaat te boeken. Ook omdat we maar een beperkte aantal spullen "op de man kunnen dragen". Wie al over een gaspak beschikt, heeft dat misschien niet voortdurend bij de hand.;)

Met de gasaanval in de metro van Tokio in gedachten: hoewel de kans klein is, zou ons dat evengoed kunnen overkomen. In zo'n geval moeten we misschien een paar uren ademen door een koolstoffilter (tot er hulp arriveert), en voorkomen dat we in contact komen met besmette lucht.
Stel dat we dan een snuitje met koolstoffilter opzetten, en tegelijk in zo'n simpele mylar noodslaapzak stappen, en de opening daarvan rond het mondstuk dicht knijpen/tapen...
We zien dan niets en kunnen ons niet verplaatsen, maar ik vermoed dat het best een zinvolle bescherming biedt in zo'n situatie.

Googlend op mylar en nerve gas, vond ik:

http://www.upi.com/Defense-News/2002/08/16/US-offers-aid-to-Kurds-in-case-of-attack/54931029538541/
"Indeed, Saddam authorized his army to shell the Kurdish town of Halabja with Mustard and Nerve gas on April 16, 1988. The incident left at least 5,000 dead and thousands of others injured and diseased.

[MOD]quote ingekort, aangepast aan de forumregels[MOD]

Zo'n Mylar slaapzak, zou dan een prima beschermende barrière kunnen zijn, als we het gevaar "ergens in een hoekje kunnen uitzitten". En past, samen met een snuitje, gemakkelijk in een BOB. Wat vinden jullie?

Terzijde: ik vraag me af of zo'n mylar slaapzak misschien plaatselijk van z'n metaallaag kan worden ontdaan, en zou dan zo een zichtvenster hebben. Ik moet dat maar eens proberen op een nooddekentje... Misschien met wat aceton of met een zwak zuur...
 

petroman

SHTF Expert
Het is heel gevaarlijk (in de geschetste situatie) om materialen te noemen.
Mylar wordt ook gebruikt als DAMP DOORLATENDE laag op nieuwe daken onder de pannen. Mylar "an sich" heb je dus niks aan (witte verf overall van de action bv).

Net als bij ebola heb je een vloeistof en gas dichte laag nodig. Dus een regenpak is al wat maar niet gas dicht, een wetsuit wordt al beter. Maar een gaspak uit de dump, eentje die nog niet vergaan is, is de beste optie voor quick en dirty dan wel te verstaan.

Gezond verstand is nog altijd de beste optie, kijk of je de situatie kan vermijden door te gaan fietsen ipv de ondergrondse te nemen.
Zorg voor rugdekking: betonnen pilaren, plantenbakken,
Vermijd drukke toeristische plaatsen,
etc.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Wim,

Mylar folie als waterdamp-doorlatende laag? Krijg nou wat...:eek: Het moet dan wel een regelrechte sadist :cool:zijn geweest die dat heeft bedacht, en z'n klanten moet dan wel masochisten :pzijn... Tenzij ... er misschien gaatjes in zijn geprikt... (dan werkt het wellicht, als dampdoorlatende folie ?).

Maar ik bedoel hier natuurlijk geen gaten-geprikte-en-kierende dakfolie rommel, maar juist het Chinese Mylar-slaapzak kwaliteitsproduct;)

Mylar folie is een gesloten polyester folie. Het is gemaakt van hetzelfde spul als waarvan de PET flessen zijn gemaakt, en dat zijn geen action overalls. Tenminste, wat daar uit loopt, drink ik niet op... Mylar folie is natuurlijk wel open als je er gaten in prikt, zoals een fles open is als je er de dop af haalt. Anders, is het echt behoorlijk dicht en chemisch resistent. De USA ambassade gebruikt kennelijk ook Mylar-ABC-pakken...
OK, bijna alles is wel doorlatend voor iets, maar als het gaat om overleven dan kruip ik in zo'n situatie graag even in een mylar slaapzak die ik bij de hand heb, en jij hurkt dan tussen een pilaar en een plantenbak (met een gaspak dat thuis ligt)?

Mijn oplossing is niet ideaal, maar met paarse lippen tussen een pilaar en een plantenbak, is toch ook geen pretje;)

upload_2017-3-27_22-24-44.png
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
yup, en je kan er dus slaapzakken tot pet flessen van maken dus de term mylar op zich is niet zalig makend, daar gaat het om.

Verder vind je mij niet achter de plantenbak want ik kom dus niet op die aanlokkelijke locaties.
Op zich is je verhaal wel goed maar wanneer weet je dat er een geurloze dodelijk iets gebruikt is ? Als er mensen om je heen omvallen ? je hebt gewoon geen tijd.

Gasmasker op, regenpak aan, inclusief, wanten en schoenovertrek en maken dat je wegkomt is voor ons stervelingen de enige optie. Hoewel ik in een volle trein/metro dan nog andere bijverschijnselen verwacht. (icm jouw gasmasker en pak)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Haha, OK, dan niet achter de plantenbak. Je noemde dat als rugdekking, vandaar.

De tijd ontbreekt, helemaal waar....
Enig nut zie ik wel bij een waarschuwing vooraf, bijvoorbeeld voor een gaswolk die wordt aangekondigd.
En dan zal een Gasmasker+regenpak+wanten+schoenhoezen, alles aan elkaar getaped en wegrennen, vast beter zijn dan in een slaapzak kruipen.
Die mylar nood-slaapzak was even een gedachte, als mogelijk middel, voor het geval dat er verder niets beters bij de hand is.
Maar inderdaad, wat doet een ander die naar adem staat te happen zodra die "een zak met een gasmasker" ziet staan?;)
Strijdgassen mogen dan akelig zijn, maar de medemens blijft wel het allergrootste gevaar voor "lijf en leden" lijkt me, zodra het er eens echt om spant.
 

Ray

SHTF Expert
Een NBC pak en gasmasker (en ontsmettingsinstallatie en assisterend personeel), ik zie het nut er niet van in als prepper, of je moet een heel specifiek scenario voor ogen hebben en voor de hele riedel ben je meer dan een paar duizend kwijt.

Bij een chemisch of nucleair incident (of zelfs aanval met gas) is de beste optie: Ramen en deuren sluiten, ventilatie uitzetten en/of dichtplakken met ducttape en de boel uitzitten. Een huis is al snel vierhonderd kuub lucht of meer en de zuurstof daarin gaat redelijk lang mee voor een gezin en we wonen allemaal in tochtdichte zo niet bijna gasdichte huizen hier in 't Westen. Ik zou eerder een ABC filter op m'n huis zetten voor een beetje extra zuurstof, dan op m'n kop. Laten we wel wezen, mocht ik ergens op een NS station oid slachtoffer zijn van een gifgasaanval, heb ik geen NBC pak en gasmasker in een handig vakje in m'n broek zitten en ben ik gewoon de lul helaas.

Dergelijke pakken en maskers zijn voor mensen die ondanks de gevaarlijke omgeving, toch een specifieke taak moeten doen, voornamelijk het probleem verhelpen en die noodzaak is er niet voor de gemiddelde prepper.

Chemische verontreiniging blijft maar kort hangen, dat kun je gemakkelijk uitzingen in een afgesloten huis, hoogstwaarschijnlijk betreft het zelfs een lokale ramp door chemische industrie en wordt 'eraan gewerkt'.

Bij nucleaire rampen duurt het wat langer, Vandaar het minimaal twee weken bug-in (thuis blijven) 'dogma' in de prepperswereld, maar het voordeel is dat je dan alleen het stof hoeft buiten te houden, een bovenraampje met slechts een theedoek laat zuurstof door, maar stopt bijna alle radioactieve stof. Koop een pak Kirby stofzuigerzakken en je hebt HEPA 11 filter materiaal zat (filtert ook het kleinste fijnstof, wordt bv in operatie kamers gebruikt).

Zelfs zonder regen is na een week of twee alle radioactieve stof neergeslagen en kun je weer naar buiten (met FPP3 maskertje op), bv om met een voertuig betere oorden op te zoeken (vandaar, vervang die interieurfilters van je auto eens).
 

P.Oemel

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:

FKAGB

Prepper goeroe
Het is heel gevaarlijk (in de geschetste situatie) om materialen te noemen.
Mylar wordt ook gebruikt als DAMP DOORLATENDE laag op nieuwe daken onder de pannen. Mylar "an sich" heb je dus niks aan (witte verf overall van de action bv).

Net als bij ebola heb je een vloeistof en gas dichte laag nodig. Dus een regenpak is al wat maar niet gas dicht, een wetsuit wordt al beter. Maar een gaspak uit de dump, eentje die nog niet vergaan is, is de beste optie voor quick en dirty dan wel te verstaan.

Gezond verstand is nog altijd de beste optie, kijk of je de situatie kan vermijden door te gaan fietsen ipv de ondergrondse te nemen.
Zorg voor rugdekking: betonnen pilaren, plantenbakken,
Vermijd drukke toeristische plaatsen,
etc.
Bedoel je geen Tyvek hier? Witte overals van de Action is meestal Tyvek.
 
Bovenaan