• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ECB-president Christine Lagarde praat de markten omlaag

Mayo

Prepper goeroe

ECB-president Christine Lagarde praat de markten omlaag​


https://fd.nl/financiele-markten/1465301/ecb-president-christine-lagarde-praat-de-markten-omlaag


De financiële markten schrokken donderdag van de waarschuwing die Christine Lagarde afgaf. De inflatie is nog altijd 'veel te hoog', zei de president van de Europese Centrale Bank op het World Economic Forum in Davos. Ook liet zij doorschemeren dat er nog een aantal grote renteverhogingen aankomt.
Beleggers zijn volgens Lagarde te optimistisch als ze denken dat het einde van de verkrappingscyclus nabij is. 'Ik nodig ze uit om hun posities te herzien', zei ze. 'Wij gaan door met renteverhogingen.'
Na deze woorden zakten de aandelenbeurzen, die al in de min stonden, verder weg en liepen de obligatierentes over een breed front op. De AEX sloot 1,8% lager.

Met mede als reslutaat dat meteen de goudprijs omhoog ging, zie de bijlage.

Houden jullie dit soort ontwikkelingen in de gaten en stemmen jullie daar je goud / zilver -aankopen op af?
Of hebben jullie een soort van aankoop-schema waar jullie je aan (proberen te) houden?
Ik kijk tegenwoordig regelmatig de video's van '1 is 2', dat moge duidelijk zijn.. 🤣🤣

(voor een voorbeeld van 1 is 2: )

Naamloos.png
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik kende de website van "1 is 2" nog niet @Mayo. Maar ik volg wel de discussies op de website van Hollandgold.
Ik heb geen aankoopschema voor edelmetaal, maar heb een deel van de verkoopsom van mijn huis in NL in de afgelopen jaren omgezet in gouden en zilveren munten.

Daarnaast houd ik een bedrag in contanten aan. Dat lijkt me veiliger dan het op een bankrekening aan te houden. Wat wel op verschillende bankrekeningen staat, is bij voorkeur niet niet meer, dan ik er in 1 keer kan opnemen. Al wordt dat met de telkens verlaagde opnamelimiet wel erg lastig gemaakt.

Nu ik in de Filipijnen ben, is het lastig en kostbaar om edelmetalen daar naar toe te laten zenden. Alhier meer ge-investeerd in aankoop en renovatie van eenvoudige huisjes voor verhuur om mijn partner-AOW tzt aan te vullen en als toekomstvoorziening voor mijn Tropische Verrassing als mij wat overkomt.
 

Mayo

Prepper goeroe
Ik kende de website van "1 is 2" nog niet @Mayo. Maar ik volg wel de discussies op de website van Hollandgold.
Ik heb geen aankoopschema voor edelmetaal, maar heb een deel van de verkoopsom van mijn huis in NL in de afgelopen jaren omgezet in gouden en zilveren munten.

Daarnaast houd ik een bedrag in contanten aan. Dat lijkt me veiliger dan het op een bankrekening aan te houden. Wat wel op verschillende bankrekeningen staat, is bij voorkeur niet niet meer, dan ik er in 1 keer kan opnemen. Al wordt dat met de telkens verlaagde opnamelimiet wel erg lastig gemaakt.

Nu ik in de Filipijnen ben, is het lastig en kostbaar om edelmetalen daar naar toe te laten zenden. Alhier meer ge-investeerd in aankoop en renovatie van eenvoudige huisjes voor verhuur om mijn partner-AOW tzt aan te vullen en als toekomstvoorziening voor mijn Tropische Verrassing als mij wat overkomt.

Goed bezig, @PBear! :cool:

Hier in Nederland is vastgoed misschien toch wat duurder dan in de Filipijnen, ik ben in iedere geval niet verder gekomen dan het kopen van mn eigen huis 😂

Ik volg inderdaad ook HollandGold op youtube en daarnaast ook 1is2, Wealthion, Gold Republic, Coin Bureau en nog een paar anderen 🤪

Zelf vind ik het lastig om 'het juiste moment' te kiezen voor het kopen van edelmetalen...
De goedkoopste optie binnen mijn financiele bereik zijn de 1 ounce stukken, maar daar kan ik er per jaar niet echt veel van kopen.
Geinspireerd door de maker van 1is2 heb ik sinds deze maand met 2 anderen een 'schema' opgezet waarbij we elke maand samen 1 ounce kopen.
Door te kopen onafhankelijk van de prijs hopen we aan t eind van het jaar een mooie gemiddelde prijs te hebben betaald.

We zullen het gaan zien 😁
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Goed bezig, @PBear! :cool:

Hier in Nederland is vastgoed misschien toch wat duurder dan in de Filipijnen, ik ben in iedere geval niet verder gekomen dan het kopen van mn eigen huis 😂

Ik volg inderdaad ook HollandGold op youtube en daarnaast ook 1is2, Wealthion, Gold Republic, Coin Bureau en nog een paar anderen 🤪

Zelf vind ik het lastig om 'het juiste moment' te kiezen voor het kopen van edelmetalen...
De goedkoopste optie binnen mijn financiele bereik zijn de 1 ounce stukken, maar daar kan ik er per jaar niet echt veel van kopen.
Geinspireerd door de maker van 1is2 heb ik sinds deze maand met 2 anderen een 'schema' opgezet waarbij we elke maand samen 1 ounce kopen.
Door te kopen onafhankelijk van de prijs hopen we aan t eind van het jaar een mooie gemiddelde prijs te hebben betaald.

We zullen het gaan zien 😁

Heb je het dan over 1 ounce silver of 1 goud / platinum?

In het geval van zilver is dat tussen de 20,- / en 40,- en zou ik in die financliële situatie eerder voor blikvoer kiezen. als daar ruimte voor is.


Ze zeggen vaak dat een bar goedkoper is vanwege de maakkosten en je voor een munt nog extra voor de flair betaald. Dus zeg dat je 1 kilo bar goedkoper is dan 1 kilo harmonicer muntjes... dat kan alleen als je over beide btw moet betalen.
In Nederland maakt de prijs niet zo heel veel uit volgens mijn tussen een bar en een coin (waar je extra voor betaald, omdat er geen btw op zit is de goedkoopste coin net zon duur als een bar)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Prepper goeroe
Heb je het dan over 1 ounce silver of 1 goud / platinum?

In het geval van zilver is dat tussen de 20,- / en 40,- en zou ik in die financliële situatie eerder voor blikvoer kiezen. als daar ruimte voor is.


Ze zeggen vaak dat een bar goedkoper is vanwege de maakkosten en je voor een munt nog extra voor de flair betaald. Dus zeg dat je 1 kilo bar goedkoper is dan 1 kilo harmonicer muntjes... dat kan alleen als je over beide btw moet betalen.
In Nederland maakt de prijs niet zo heel veel uit volgens mijn tussen een bar en een coin (waar je extra voor betaald, omdat er geen btw op zit is de goedkoopste coin net zon duur als een bar)

Nee, ik heb het dan over goud.
Blik(voer) en dergelijke is in voorzien, net als een paar maanden 'leefgeld'.

Bars zijn inderdaad iets goedkoper dan munten, maar met de verkoopprijzen wordt dat weer recht getrokken.
Kijk je bv naar de Maple Leaf, dan betaal je op zo'n munt ca 3-4% premie. Bij verkoop krijg je daar dan de spotprijs voor.
Op een bar van 1 ounce zit ca 1,70-3% premie, maar bij verkoop krijg je dan 1,5% ónder spotprijs.

Uiteindelijk maakt het dus niet uit of je een bar of een munt koopt (alleen vind ik een munt mooier :cool:)
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb het dan over goud.
Blik(voer) en dergelijke is in voorzien, net als een paar maanden 'leefgeld'.

Bars zijn inderdaad iets goedkoper dan munten, maar met de verkoopprijzen wordt dat weer recht getrokken.
Kijk je bv naar de Maple Leaf, dan betaal je op zo'n munt ca 3-4% premie. Bij verkoop krijg je daar dan de spotprijs voor.
Op een bar van 1 ounce zit ca 1,70-3% premie, maar bij verkoop krijg je dan 1,5% ónder spotprijs.

Uiteindelijk maakt het dus niet uit of je een bar of een munt koopt (alleen vind ik een munt mooier :cool:)

Munten hebben nog een ander voordeel t.o.v. staven of "bars". Er is een muntwaatde op afgebeeld, die veelal aanzienlijk lager is dan de goud- of zilverwaarde. En dat is van belang als je ze mee naar een buitenland wil nemen.
Veel landen hanteren maximum bedragen van de waarde van de spullen die je mag importeren of exporteren.
Voor "bars" telt dan de actuele koerswaarde maar voor munten geldt dan de op de munt afgebeelde waarde.

Voor een 1 oz gouden Maple Leaf is dat 150 Canadese dollar, wat neerkomt op ca. 102 euro tegen de huidige koers.
De goudwaarde daarintegen ligt thans tegen de 1800 euro.
De 1 oz Wiener Philharmoniker, met een even hoge goudwaarde heeft een "face value" van slechts 100 euro.

Dat kan van cruciaal belang zijn, als je in een SHTF met gezwinde spoed het land moet verlaten, om elders een bestaan op te bouwen. Vooropgesteld, dat in die situatie nog vliegverkeer mogelijk is en de grenzen nog niet gesloten.

Toch heb je met een voorraadje gouden munten een betere mogelijkheid om je een uitweg te kopen, dan zonder.
Daarom dragen mariniers van de VS, die achter de frontlinies gedropt worden ook enkele gouden munten met zich mee.
 
Bovenaan