• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een baan in Zweden, emigreren?

Zou je naar Zweden verhuizen als je daar een baan aangeboden krijgt?

  • Jazeker!

    Stemmen: 23 59.0%
  • Ja, op voorwaarde dat (plaats reactie)

    Stemmen: 9 23.1%
  • Nee, want (plaats reactie)

    Stemmen: 7 17.9%

  • Totaal aantal stemmers
    39

Kciroj

Elementary prepper
Als je nu een leven op zou kunnen bouwen in Zweden, zou je daarvoor gaan verhuizen?
Ben benieuwd naar jullie afwegingen!

Greetz,
 
B

Burg

Gast
Op voorwaarde* Een leuke baan natuurlijk en een leuk onderkomen (huis/appartementje).

ik vind t een mooi land!
 

Friso

Prepper
Ja, ken de situatie van jou alleen niet goed.
Zoals je waarschijnlijk weet is het politiek gezien niet zo handig geregeld. Iets te fanatiek immigranten opgenomen, wat in dit geval de samenleving toch wel te veel heeft aangetast. Dus ligt eraan waar je dan zou gaan wonen. Ik zou uit de steden blijven, op het "platte" land daar wonen weinig mensen, en kun je een leuke community opzetten. Zweden zijn naar mijn mening van nature goede preppers, en bekijk het ook eens vanuit niet preppers perspectief. Gewoon van: zou ik daar graag oud worden? Zou ik zonder familie(weet niet waar ze van jou wonen) kunnen leven? En financieel? Huizen zijn relatief betaalbaar, maar andere dingen weer wat duurder. Mijn tip: schrijf gewoon op een A4 alle voor- en nadelen van het verhuizen en weeg het af. Hoop dat je er wat aan hebt, maar in ieder geval heel mooi aanbod dat je hebt gekregen! Groet,
Friso
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou het zeker willen overwegen, mits ik in een dorp en niet in de stad een leuk stuk grond met woning kan bouwen\kopen. Het is een behoorlijk sociaal land en de cultuur verschilt niet veel van de onze. Aanpassen is dus prima te doen.

Het is niet het land van mijn voorkeur en er zijn ook minpunten te noemen. Zoals de hoge kosten van energie om de koude winters weerstand te bieden (ik verwacht dat energie alleen nog maar duurder wordt). En verder wil ik noemen de vele migranten die het land heeft opgevangen. Dat gaat problemen geven in landen waar er teveel zijn.
 
J

jobs

Gast
Bedankt voor je reactie.
NL is beter SHTF-bestendig?
Welk scenario doel je op?
Beleid is hier niet echt tof maar het gaat misschien net nog.
Ruimtelijke mogelijkheden zijn beperkt.
Financieel moet men nog bijleren.
Dus vertel gerust...
 

Kciroj

Elementary prepper
Welk scenario doel je op?
Beleid is hier niet echt tof maar het gaat misschien net nog.
Ruimtelijke mogelijkheden zijn beperkt.
Financieel moet men nog bijleren.
Dus vertel gerust...

Van veel denkbare scenario's wint Zweden het bij mij, natuurrampen/overstromingen, (burger)oorlogen.
Ruimtelijke mogelijkheden 'beperkt'? Nederland is één van de dichtbevolkte landen ter wereld?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bevolkingsdichtheid
Als het goed mis gaat incl. paniek kom je NL niet meer uit lijkt mij zo.

Greetz,
 

Flex

Prepper
Absoluut, direct doen! Niet alleen is het een avontuur om ergens anders een nieuw bestaan op te bouwen (zelf 8 keer gedaan), maar Zweden heeft ook de ruimte (en niet dicht bevolkt) om te preppen, er is nog natuur, goedkoop land te krijgen, vriendelijke/rustige mensen, enz... Nogmaals, doen!, je kan altijd terug mocht het niet bevallen
 

Sick-prep

Prepper
Waneer gaan we ? Ik bouw wel een blokhut als we gaan zitten we lekker warm hopenlijk ergens op een berg bovenin waar het snoei koud kan zijn komt geen mens heen als shtf lekker veilig
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik spreek de taal niet (dat valt wel te leren), dat vind ik nogal een probleem, als je bijvoorbeeld brieven van de gemeente krijgt, of als je ziek word. Dat is misschien een beetje angsthazich of schaamte van mijn kant.
Maar als er hier shtf gebeurd en daar schijnt het veilig te zijn dan is het een goede mogelijkheid, maar niet voor zomaar, daar laat ik teveel leuke vrienden en familie voor achter.
 

Flex

Prepper
@joepmeloen Naar het buitenland gaan, is niet voor iedereen, en inderdaad "vrienden en familie" is het meest gehoorde argument, en zeker niet zonder reden, het brengt geluk in je leven. Echter, als iemand naar het buitenland gaat dan:
* Komen vrienden en familie graag langs, en er is ook Skype
* Een nieuwe taal leren is goed voor de breincellen, en Zweeds is trouwens erg gemakkelijk (soort mix tussen Fries en Engels, je leert het in 3-6 maanden max)
* Je leert veel nieuwe vrienden, en een ander cultuur, het opent je ogen
* Je krijgt nieuwe ideeen, ook qua werk, breder inzetbaar, meer kansen

De 1st stap is altijd het moeilijkst, maar daarna wordt het gemakkelijk, de wereld wordt je speelveld.

Vanuit Prepper-perspectief, flexibiliteit is goed, Nederlands is redelijk overvol met mensen, dus een land dat minder bevolkt is, met genoeg natuur/land..... ik zou niet al te lang wachten, grijp de kans, wordt flexibel. Echter, doe het voor het avontuur, niet voor shtf strategieen, alhoewel mooi meegenomen
 
D

Deleted member 101

Gast
Buiten wonen, dus ver van de steden kan ook gevaarlijk zijn bij een SHTF. In Argentinië zijn destijds veel afgelegen boerderijen overvallen en werden de bewoners dagenlang misbruikt en daarna vermoord door bendes. Dus in een bewoond gebied wonen heeft ook wel voordelen.
 

KWA

Elementary prepper
Ja op voorwaarde dat...

- Ik makkelijk weer terug kan als het me niet bevalt
Ik ben niet zo'n held met veranderingen en het vooruitzicht van een half jaar schemer/donker trekt me niet zo heel erg aan. Net zo min als het andere half jaar alleen maar licht want ik ben doorgaans wakker als het licht is (vind ik hier in de zomer al ellendig)

- Mijn partner en kind ook mee kunnen (en willen!) en kunnen aarden
Momenteel is mijn partner de kostwinner, dus die moet ook maar zomaar alles laten vallen dan -> best spannend

- Het mijn droombaan is (of iig iets heel tofs, aangezien ik het hier ook al best hard naar mijn zin heb -krijsdagen uitgezonderd-)
Zie vorig punt. Ik heb het hier werktechnisch gezien heel goed, dat ga ik niet voor zomaar een baan vaarwel zeggen.

- Ik het daar minstens even goed krijg -huisvestingtechnisch gezien- als ik het hier nu heb
Ik voel er niet veel voor om daar op een flatje driehoog achter te gaan zitten midden in de grote stad. Misschien is dat anders als er echt een geweldige baan tegenover staat, maar ik kan me er geen enkele voorstellen die geweldig genoeg zou zijn.


Zou je je stelling veranderen en zou mijn partner een baan aangeboden krijgen, dan zou ik veel makkelijker mee gaan. Ik ben nu niet de kostwinner en er hangt heel weinig van mij(n inkomen) af.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Nee.

Ik vind Zweden een prachtig land, maar veel te eentonig en saai.

Verder wonen mijn kinderen en ex-vrouw hier (en natuurlijk de rest van mijn familie).
Echt sociaal aangelegd ben ik niet, maar zou ze toch echt gaan missen.
 
Bovenaan