• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een huis langs de snelweg kopen, waarom niet?

Rataplan

Mankinds only hope
Nu lag ik vanmorgen te denken, waarom zou ik geen huis langs de snelweg kopen nu?
Voor nu begrijp ik het wel waarom niet ivm het lawaai en de uitlaatgassen/fijnstof etc.
Maar maar maar, met de snelle veranderingen op gebied van de mobiliteit, lees elektrische auto's en geluidsarmere banden/ wegen etc zou het in de toekomst (10/15 jaar?) best wonen kunnen zijn.
Het voordeel nu is dat zulke plekken niet gewild zijn en dus voor Nederlandse en Belgische begrippen nog betaalbaar zijn.
Dan praat ik wel over boerderijachtig iets met een aanzienlijke kavel van minimaal een paar duizend m2.
Een duidelijke upgrade en voor een prepper die enigzins buitenaf zijn boeltje wil regelen lijkt mij dat niet verkeerd.
( Qua betaalbaarheid gaat het misschien meer op voor westelijk bewoonbare deel van beide landen.)

Mijn vraag is; blijft het toch teveel lawaai en fijnstof etc van ook electrische auto's of duurt het gewoon nog een generatie voordat het realiteit is wat ik nu voordraag?

Wat denken jullie?
 

Flos

SHTF Expert
Het probleem van uitstoot zal niet opgelost zijn op 1.2.3. Maar volgens mij zullen er meer problemen opduiken dan alleen de uitstoot. Maar dat was jou vraag niet.
 

Richard434

Prepper goeroe
Uit ervaring ik dat je aan geluid heel snel went.
Het eerste huisje van mijn vriendin en mij stond vrijwel exact langs het spoor.
In het begin hoorde je elke trein, maar al na een 2 maanden misten we het geluid van de treinen als de NS weer eens een storing had... ;)
Dit was een huis van rond 1900 dus aan geluidsisolatie was niet gedacht...

Wat fijnstof betreft, voor je binnenklimaat kan je filters op je ventilatiesysteem plaatsen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik vraag me af of de ontwikkelingen snel genoeg zullen gaan. "Gewone" personenauto's die volledig elektrisch rijden zijn er volgens mij nog niet en vrachtwagens zal helemaal een uitdaging worden. Daarnaast bestaat fijnstof maar voor een deel uit de stoffen die uit de uitlaat komen. Slijtage van banden en remmen zorgt ook voor veel fijnstof. Wat betreft geluid zal het ook niet heel veel beter worden. Ik hoorde laatst een stuk op de radio naar aanleiding van een rechtszaak om de maximale snelheid op een rijksweg van 100 naar 120 op te hogen. Een expert gaf aan dat de huidige generatie auto's zo stil is dat wat je hoort het geluid van de banden is. Op een enkele auto met hele zware motor na natuurlijk. Ook dat probleem zal niet zo snel opgelost worden.

Onderstaand nog even een linkje naar een artikel waarin wordt gesteld dat de hoeveelheid fijnstof in de lucht mogelijk mogelijk helemaal niet daalt op het moment dat alle vervoer elektrisch is. Een onderzoeker stel hierin dat 90% van het fijnstof niet meer uit de motor komt.
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Wij hebben precies het bedacht.
Uiteindelijk kan je idd een groot huis hebben met veel grond zonder veel uitlaatgassen uitstoot. Maar het duurt nog wel even voordat het zover is. Het aantal voertuigen wat gebruik moet maken van deze (spoor)wegen zal alleen maar toenemen wat dan toch weer geluid met zich meebrengt.
Je kan je ook afvragen hoe schoon de grond nu is en hoe lang het duurt voordat het zover is.
Maar als je het geld kan missen en je hebt er geen probleem mee om nu langs een dergelijke weg te wonen dan kan ik me voorstellen dat het uiteindelijk een goede investering kan zijn.
 

Papillon

Diehard Prepper
Plus dat iedereen die op die weg rijdt naar je kan zwaaien als je daar woont. Er zijn andere goedkope alternatieven denk ik.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Plus dat iedereen die op die weg rijdt naar je kan zwaaien als je daar woont. Er zijn andere goedkope alternatieven denk ik.
Dat kan heel erg meevallen. Ik weet in de Hoekse Waard een "huis" te koop langs de rijksweg. De enige weggever dat er daar een huis staat is dat er een bord staat dat het te koop is. Voor de rest zie je alleen maar heel veel bomen.

https://www.google.nl/maps/@51.7785169,4.4234599,679m/data=!3m1!1e3

Voldoet trouwens wel aan het criterium "leuk stukje grond" met ruim 13 hectare. Vraagprijs ligt echter een ton of 6 boven mijn budget.

https://www.funda.nl/koop/klaaswaal/huis-49980842-dansersweg-3-a/
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Plus dat iedereen die op die weg rijdt naar je kan zwaaien als je daar woont. Er zijn andere goedkope alternatieven denk ik.
En gezonder, wat betreft, je groenten verbouwen, lekker buiten zitten de ramen open bij warmer weer, wat ook steeds extremer word, heel droog en wegzakkend natheid.
Waar ook aan gedacht moet worden, er rijden aardig wat rovers over de weg, zoeken juist dat soort woningen uit voor een roof overval, inbraken, zo worden minder gouw gestoord bij hun werk, en kunnen snel vertrekken dat zint hun wel, een snelle roof met ernstige gevolgen, je bewapenen ja dat mag weer niet, je verdedigen, tja dat ligt ook weer aan banden.

En met een SHTF velen kennen dat boerderijtje aan de weg, en weer ongezien kunnen ze hun slag slaan denken ze want ze weten niet dat daar een prepper woont die daar ook rekening mee heeft gehouden.
Maar ja dat is het eerste wat in hun op komt, en jullie zijn maar keer op keer de klos.

En jij kan wel denken och daar kan ik wel mee leven tja en je gezin.
Men kan daar makkelijk over denken, maar heb maar eens zo'n voorval mee gemaakt je leeft er niet meer rustig, en dan gaat het lawaai van het verkeer partenspelen want dan moet je het van je gevoel hebben dat er iets misschien gaande is en dat breekt een mens op.
Wij hebben heel veel en best hele erge dingen mee gemaakt, zijn daar door heel bewust van het leven.
De ergste dingen weten jullie nog niet van ons.

Denk heel goed ook bij deze dingen na.

Heel veel wijsheid toe gewenst, die trouwens al is begonnen door je vraag op het forum te zetten,
dat is wijs man.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laten we voorop stellen dat ik prima woon en geen verhuisplannen op korte termijn heb.

Dat fijn stof had ik meer opgezet omdat het nogal trending is momenteel.
Wanneer ik dadelijk een houtkachel ga stoken neemt het fijn stof in huis waarschijnlijk ook behoorlijk toe en als ik zie in wat voor stofwolken ik met klussen af en toe in sta en ondanks mondkapjes alsnog zwarte rotzooi uit mijn neus snuit, dan zie ik een wereld zonder te veel fijn stof nog niet echt ontstaan in NL.
Misschien ergens in een heel groot woud wel, maar daar is het misschien weer te vochtig etc.

Roversbendes etc, iedereen met onroerend goed en of enig interessante zaken van waarde al dan niet in het zicht loopt risico.
Met een groot agrarisch landschap en veel heel veel huizen, villa's, buitens en boerderijen vraag ik mij af waarom nou precies dit boerderijtje en waarom nu niet gewoon het huis dat ik nu bezit, waar ook heel de stad aan voorbij rijd elke dag.

Zichtbaar vanaf de weg is inderdaad niet altijd zo, vaak eerder niet als wel denk ik, maar dat zie je niet, hahaha.
Buitenaf en uit het zicht is vaak enkel bekend bij de lokale bevolking, die zelf net zo wonen of hooguit in een dorpje vlakbij.

@Papillon welke goedkopere alternatieven zijn er in Nederland of in Vlaanderen? of bedoel je in het buitenland?
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het zal nog even duren voordat er geen verbrandingsmotoren meer rijden.

die tesla's e.d. stoten veel meer fijnstof uit, dat komt omdat ze veel zwaarder zijn en daardoor de banden sneller slijten.
zie o.a. onderstaande link. Google staat er verder vol mee.

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-zorgen-niet-meer-voor-minder-fijnstof-87059
Fijnstof is er natuurlijk in verschillende vormen. De fijnstof uit een verbrandingsmotor is veel fijner dan die van de banden en daardoor voor de mens veel schadelijker.

@FKAGB Er rijden al jaren volledig elektrische auto's rond, veelal met bescheiden actieradius zoals de Nissans, Renaults e.d maar zo'n Tesla Model S haalt met grootste accupakket een 650 kilometer. Het gaat nu hard, nu ook de Model 3 is verschenen.

Een huis aan de snelweg kopen, puur op de speculatie dat die omgeving gezonder gaat worden in de toekomst dan hij nu is, ik zou het niet doen. Nog steeds worden er verhoogde loodconcentraties gemeten in de grond rond snelwegen, terwijl we dat al vele jaren geleden hebben afgeschaft. Uitlaatgassen, remblokstof, oliën , bandenstof, er komt nog zo veel meer af van auto's.
 

Papillon

Diehard Prepper
Laten we voorop stellen dat ik prima woon en geen verhuisplannen op korte termijn heb.

Dat fijn stof had ik meer opgezet omdat het nogal trending is momenteel.
Wanneer ik dadelijk een houtkachel ga stoken neemt het fijn stof in huis waarschijnlijk ook behoorlijk toe en als ik zie in wat voor stofwolken ik met klussen af en toe in sta en ondanks mondkapjes alsnog zwarte rotzooi uit mijn neus snuit, dan zie ik een wereld zonder te veel fijn stof nog niet echt ontstaan in NL.
Misschien ergens in een heel groot woud wel, maar daar is het misschien weer te vochtig etc.

Roversbendes etc, iedereen met onroerend goed en of enig interessante zaken van waarde al dan niet in het zicht loopt risico.
Met een groot agrarisch landschap en veel heel veel huizen, villa's, buitens en boerderijen vraag ik mij af waarom nou precies dit boerderijtje en waarom nu niet gewoon het huis dat ik nu bezit, waar ook heel de stad aan voorbij rijd elke dag.

Zichtbaar vanaf de weg is inderdaad niet altijd zo, vaak eerder niet als wel denk ik, maar dat zie je niet, hahaha.
Buitenaf en uit het zicht is vaak enkel bekend bij de lokale bevolking, die zelf net zo wonen of hooguit in een dorpje vlakbij.

@Papillon welke goedkopere alternatieven zijn er in Nederland of in Vlaanderen? of bedoel je in het buitenland?

Nou ik verbaasde mij over de mogelijkheden redelijk centraal in NL, voor iets meer dan een ton een (klein) vrijstaand huisje, met redelijk wat grond eromheen bij het water. Als ik mijn huis redelijk kan verkopen lijkt mij dat misschien nog een mooie optie om laag in de maandlasten uit te komen, en zo meer te kunnen ondernemen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Nou ik verbaasde mij over de mogelijkheden redelijk centraal in NL, voor iets meer dan een ton een (klein) vrijstaand huisje, met redelijk wat grond eromheen bij het water. Als ik mijn huis redelijk kan verkopen lijkt mij dat misschien nog een mooie optie om laag in de maandlasten uit te komen, en zo meer te kunnen ondernemen.

Als je die kans hebt, zou ik hem pakken.

Hier in het westelijk gedeelte is alles duur en wanneer het een populair gedeelte is schreeuwend duur.
Wat ik dus als betaalbaar beschouw is in bijv. de achterhoek precies wat mij mooi lijkt en dan op een locatie die beter gesitueerd ligt, dus niet langs een snelweg.
 
D

Deleted member 101

Gast
Als je geen haast hebt en op zoek naar een koopje in de regio Luik net waar de Ardennen beginnen kun je wel een slag slaan. Een aardig optrekje waar oude mensen in wonen en huur willen betalen 700 euro totdat ze er uit moeten of zijn heengegaan. Nabij het plaatsje Chevron.
Maar de instinker is de N66 een kleine provinciale weg, die net een recht stuk heeft achterlangs dit perceel en in de weekenden met mooi weer net een TT circuit is. De motoren komen de hele dag op zaterdag en zondag volgas langs het perceel en loeien het uit. Geen 10, geen 100 maar schat wel honderden per dag.
Dan heb je wel je portie fijnstof binnen.
En wat ik er mee wil zeggen is dat de motoren nog lang niet zo schoon worden als de personenauto's
En de geluidsuitstoot is ook niet mals.
En altijd en weekje gaan kijken in de buurt als je denkt een mooi stekkie gevonden te hebben.

Dit is dus al jaren te koop voor 239000, maar zal ook wel voor minder gaan denk ik.
http://www.huisenaanbod.nl/nr=2015507

Nee heb er geen belang bij woon er ook niet, maar heb het een weekje in de gaten gehouden je kunt er iets verderop (een stuk van de weg af ) een huis huren.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ale fijnstof en zware metalen etc. liggen natuurlijk dan al wel op je land.

Maar elk land wordt bewerkt door tractoren met zware diesel motoren, langs elk land ligt nagenoeg wel een weg, zelfs b wegen zijn tegenwoordig druk bereden.
Ons land is klein, dichtbevolkt en de industrie zit bijna voor iedereen wel om de hoek.
Wij hebben hier zelfs last van uitstoot van industrie vanuit Engeland.
Met bepaalde wind strijkt er soms Sahara zand neer in Nederland/België.
Wat zich in het verleden allemaal heeft afgespeeld op vele gronden, juist in de steden etc is vaak ook niet best en zelfs niet altijd bekent.
De vele akkers waar wij aan voorbij rijden dagelijks staan vol producten die een paar maanden later op ons bord liggen.
Dus in die zin betwijfel ik of er nog zuivere grond bestaat hier.

Niet dat mijn voorkeur er naar uit gaat om pal aan een snelweg te wonen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Familie van me woont vlak langs een snelweg. Het lawaai valt mee omdat er een geluidscherm is. Het geluid gaat daardoor over hen heen. Maar ze zitten bijna nooit in de tuin. Maar wel in een serre met openslaande deuren.
 
L

LadyPrepper

Gast
Los van alle genoemde nadelen en beperkingen moet je je afvragen of je zoiets ooit weer kunt verkopen.. lokatie lokatie lokatie blijft nog altijd het belangrijkste bij de aankoop van een huis, ook een BOL.
 

Robert

Diehard Prepper
Ik denk dat je het huis langs de snelweg gewoon moet kopen Rataplan. En jezelf niet te druk maken over fijnstof. Ik vind het een super plan. Het is dat ik zelf door de kids en de zorg voor mijn moeder niet weg kan uit eindhoven maar anders leek het mij ook wel wat. Ik heb altijd gezegd: als ik later rijk ben koop ik een boerderij. Niet dat ik echt rijk wordt maar met dat plan van jou heb je me op een idee gebracht.
We wonen in eindhoven zuid niet zo ver van de grootste kruising van nl> knooppunt leenderheide: daar waar de a2 en de a67 kruisen. Als je de authoroties moet geloven is het behoorlijk smerig maar is dat dan 2 km verderop ineens weer schoon? En daar zit hem volgens mij de kneep, wij zijn met onze info afhankelijk van hetgeen de overheid ons meldt. Geen van ons heeft de apparatuur om het zelf te meten. Natuurlijk komt er dichtbij de snelweg meer rommel in je tuin. Maar het verschil is m.i. gelul achter de komma. Ik zeg kopen de boerderij. JONGUH!
 

Rataplan

Mankinds only hope
Zoals gezegd heb ik geen plannen om te verhuizen, wel speelt de gedachte van goedkoop iets aanschaffen op een voor nu mindere plek en evt hopend op verbeteringen in de toekomst waardoor het onaangename verandert in redelijk of goed aangenaam wonen.
De reden dat deze gedachte door mijn hoofd ging is gekomen door het onroerend goed aangeboden in de link hieronder.

https://www.huislijn.nl/koopwoning/nederland/zeeland/s-heer-arendskerke/toldijk-3_1/details/

Ik ben hier meermaals wezen kijken, zonder makelaar.
Dat er verkocht onder voorbehoud staat zegt niks, dat is al een jaar of drie/vier minstens en de vraagprijs is ook belachelijk.
Ik heb al eens contact gehad met de makelaar, was een beetje vreemd gesprek.
Ik weet niet wat ze precies aan het doen zijn, maar het lijkt wel alsof ze niet willen verkopen.
Het geheel is inmiddels ingestort, dus hou je eigenlijk een hoop stenen en planken over en dus de kavel, naar mijn idee komt het dan zeker in een prijsklasse die goed haalbaar is.
En nee ik had geen plan om het geheel weer op te bouwen, juist heel eenvoudige bewoning zou ik preferen, het gaat meer om de kavel en de interessante prijs ( wat het reëel waard is).
 
Bovenaan