• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eerste keer zelf likeur maken.

Fitsein

Survivor
Goedenavond,

Voor de eerste keer zelf likeur gemaakt, en as. Zondag is het eindelijk zo ver, dan heeft deze 40 dagen kunnen staan en mag hij open :)!

Zelf had ik nog nooit eten of drinken "gemaakt" of bewerkt op deze wijze en was dit geheel nieuw voor mij. IK moet zeggen dat ik er erg van heb genoten en er een wereld voor me is open gegaan.

Wat ik heb gemaakt is Cointreau, dit met behulp van Deze pagina en @Stuudje , nogmaals bedankt.

Allereerst verbaasde het me hoeveel suiker hier wel niet in ging ... 44 klontjes (zie foto)... Hier wil ik me nog eens in verdiepen om alternatieven te zoeken, om een wat " gezondere" drank te maken.Tips zijn altijd welkom. Ook moeten er 40 koffieboontjes in, deze heb ik op aanraden van forumleden niet los er in gegooid, maar in de sinaasappel gedrukt. Hier had ik natuurlijk eerst sneetjes in gemaakt!
IMG_1821.jpg

Naar mate de dagen verstreken en ik elke dag netjes de pot schudt, werd het wat geliger en loste de suiker langzamerhand op, fijn om te zien dat er resultaten komen!

IMG_1822.jpgIMG_1824.JPG


Sinds ca. dag 30 begint het water wat te vertroebelen. Kleine stukjes sinaasappel en schil komen los en de koffieboontjes gaan zinken. Ook komen er kleine zwarte puntjes los uit de vanillestick, wat het erg vies laat lijken.

IMG_2394.jpg


Na even goed schudden ziet het er weer mooi uit:
IMG_2392.jpg

Nog 5 dagen en dan is het af en zal ik het ongefilterde en gefilterde eindresultaat hier tonen. Ook zal ik onderzoeken of de smaak wel voldoet, dat gaat wel goed komen verwacht ik.

Mocht dit slagen zal ik zeker verdergaan met andere dranken, het is namelijk een erg leuk proces om te volgen! Mocht het smaken is het zeker iets wat ik ga uitbreiden,

Mochten meer mensen dit willen overwegen wil ik ze zeker aanraden dit te proberen. Je hoeft er niet veel aan te doen, echter denk je er toch elke dag even aan en zit je te wachten tot hij klaar is! :) Leuke kleine hobby!

Groet,

Fitsein
 

Fitsein

Survivor
as promised, de resultaten:
IMG_2497.jpg

Hij was wat uhm, te zoet. De suiker explodeert in je mond. Misschien dat dat anders is als hij goed koud is. Puntje om over na te denken.


Omdat het toch redelijk een verslavend iets is, vandaag nog twee aangemaakt!

- Een bosbessenlikeur (blauwe bes), redelijk simpel en 2 tot 6 maanden wecktijd. Daarna met de besjes nog jam o.i.d. te maken.
- Een bosvruchtenlikeur, ook simpel en een week wecktijd.

Deze combinatie heb ik omdat er dan 1 lang loopt, en met de andere kan ik wekelijks even wat nieuws doen nu. Als deze bevallen wordt het een espressolikeur en ga ik me verdiepen in het wecken van non dranken en alcohol. Zag veel dingen met fruit en kwark voorbij schieten!

IMG_2538.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb hier een paar varianten staan van die namaak cointreau. De een is al wat beter dan de andere. Ik probeer graag iets anders. Vorige week heb ik nog een pot gemaakt met 1 pompoen 2 sinaasappels en twee mandarijntjes. De klontjes heb ik vervangen door 50% kristal suiker en 50% licht bruine suiker. En een zakje vanillesuiker. De koffie bonen zitten in de sinaasappels en ik heb er ook een kaneel stok in gedaan.
De jenever en de pure alcohol is vervangen door 70° sterke moonshine.
 

Fitsein

Survivor
Tof @Flos! Ik zou het ook wel met moonshine willen en kunnen, alleen kom ik er niet zo snel aan.

Misschien toch zelf maar eens alcohol leren maken, helemaal van scratch tot eindproduct zelf in de hand!
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan