PBear
Mankinds only hope
Ik zie goud niet als middel om te betalen. Ik zie goud als een middel om tijdens een crisis je mogelijke overwaarde via goud te kunnen bewaren tot het moment dat die crisis voorbij is. Zilver zie ik echter wel als een betaalmiddel tijden een crisis. En dan liefst gewoon zilveren guldens. Iedereen begrijpt dat het ooit geld is geweest, en iedereen weet dat een zilveren gulden of zilveren rijksdaalder ook een intrinsieke waarde heeft. Vandaar dat ik ooit een paar kilo van die munten heb gekocht. En die zijn sowieso ondertussen in waarde verdubbeld, dat dat was geen slechte keuze. Ik denk niet dat ik ze ooit nodig zal hebben. Maar stel dat geld niks meer waard is, dan denk ik dat ik met die paar kilo munten meer zal kunnen kopen dan met die briefjes die niks meer aan intrinsieke waarde heeft, behalve dan om de kachel mee te kunnen aansteken.
Ik ben het helemaal met je eens. Zilver is als betaalmiddel geschikter dan goud.
Uiteraard moet je wel eerst de valutacrisis zien te overleven, dus zou je goud zo lang mogelijk bewaren. Het is moeilijk te voorspellen hoe lang de overgang naar een nieuwe valuta gaat duren en in hoeverre het bezit en/of transport van edelmetaal over landsgrenzen illegaal gaat worden. Goud lijkt me dan gemakkelijker mee te nenen dan kilo's zilver.
Ik houd zelf een voorraadje zilveren Maple Leafs en Philharmonikers aan. Die zijn waarschijnlijk buiten Europa beter verhandelbaar dan zilveren Nederlandse guldens, wat in mijn situatie van belang is.
Ik had een paar 10 grams goudbaartjes, maar die heb ik verkocht toen de goud:zilver ratio 1:100 was en er zilveren munten voor in de plaats gekocht.
Baartjes zijn niet zo courant als munten, wat ook bleek toen ik er niet de volle prijs voor kreeg, omdat ze niet in een gewaarmerkte blisterverpakking waren.
Zilver lijkt in de toekomstige jaren sneller in prijs te stijgen dan goud.