• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Electra: Berekenen van verbruik en kosten

V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik denk dat de meeste hier toch wel weten hoeveel ze verbruiken, of in iedere geval weten hoe je dat uitrekent. En natuurlijk is het afhankelijk van het weer, maar dat is een mobiel paneel ook. Maar dit is niet echt het kleine off-grid waar de topik over gaat.
En als je op maand basis met een 10 kWh instalatie maar 60 kWh binnen haald, dan zou ik bijna denken dat je boven de poolcirkel woont, waar het maanden donker is.
 

Ray

SHTF Expert
December en januari zijn nu eenmaal de maanden met het minste licht en jij weet best dat ik niet boven de poolcirkel woon. Wonder boven wonder heeft iedere PV bezitter in NL de ervaring dat in die maanden de opbrengst 15 tot 20 keer lager is dan een topmaand in de zomer.

De opbrengst van typische 10 x 250 watt setup (van mijn vader), zes volledige winters:
1666348964912.png
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat de meeste hier toch wel weten hoeveel ze verbruiken, of in iedere geval weten hoe je dat uitrekent. En natuurlijk is het afhankelijk van het weer, maar dat is een mobiel paneel ook. Maar dit is niet echt het kleine off-grid waar de topik over gaat.
En als je op maand basis met een 10 kWh instalatie maar 60 kWh binnen haald, dan zou ik bijna denken dat je boven de poolcirkel woont, waar het maanden donker is.

Wat je verbruikt wel, maar wat het kost is best ingewikkeld nog met variabel tarief en alle taxen in het contract waarbij je zelf moet uitzoeken welke van toepassing zijn. Ik was tien minuten bezig in excell en toen keek ik eens in de appstore en zag een app van Engie Belgie die het precies aan gaf :p (via de website en de klantenzone was het dus na tien minuten nog niet duidelijk)
 

petroman

SHTF Expert
Wat je nodig hebt is en app, spreadsheet kladblok, waarin/op je bijhoud wat je meterstanden zijn.
Daarnaast de kosten per/uur/dag/maand qua tarief.
Wil je onafhankelijk zijn dan zal je per uur/dag/etc. zelf je standen moeten bijhouden.

De app van vattenfall kan je wel meterstanden invoeren met de hand maar dan staat daarnaast natuurlijk niet het op dat moment geldende tarief.
Maar dit alles hoort hier niet te staan maar bij de energie crisis of een apart topic over hoe reken ik mijn kosten door.
Laten we het hier beperken tot de technische aspecten van een klein off grid systeem.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als ik zo kijk naar de grafiek van @Ray , dan vraag ik me af of zo een kleine installatie in de winter zelfs maar genoeg opbrengt voor het laden van een telefoon. Maar "iets" is natuurlijk altijd beter dan niets. Maar aangezien er leden zijn die meer dan 10x minder stroom verbruiken als wij thuis zal het voor hun voldoende zijn.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Maar aangezien er leden zijn die meer dan 10x minder stroom verbruiken als wij thuis zal het voor hun voldoende zijn.
Dat is voor mij het hele punt...mensen zoals ik verlagen energieverbruik...door simpele maatregelen als ledLampen en kieren dichten, door radiatorfolie en op tijd de cv lager te zetten, door opnemen van de meterstanden en door het gebruiken van een P1 meter, soms door aanpassen van gedrag (snachts of weekend de was draaien) en bijhouden wat je energieverbruik is door de standen op te nemen of een energiemeter tussen apparaat en stopcontact te zetten, eens een apparaat te vervangen door zuiniger exemplaar...en zo verlaag en verlaag en verlaag je de energiebehoefte.
Het is niet dat je inlevert op comfort, dat is verlagen van de energiebehoefte.
Dat gaat niet in een jaar meteen goed, dat is een houding, een instelling, een bewust zijn, een voortdurend proces.
Voor mij is het dubbelop, zo help ik de aarde en mijn energierekening blijft laag...en ik red me in shtf een stuk makkelijker omdat ik de alternatieven ken. Voor mij de enige manier om te doen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dat iedereen zijn energie verbruik verlaagt is prima, zeker met zulke prijzen. Maar alles heeft een grens. Waar eindigt het? Dat je de hele avond onder een enkele spaarlamp zit en alle stekkers iedere keer uit de wand trekt als je een apparaat niet gebruikt? Of neem je het zoals het is en leef je zoals je gewend bent. Hier gaat de tv aan als ik op de afstandbediening druk, zonder eerst onder de kast te kruipen om de stekker erin te doen. En ook de koffiemachine schakel ik niet na ieder bakje uit.
En dat aarde helpen? Dat beetje wat ik nog vervuil na alles wat we al doen maakt ook niet meer uit zolang ze aan de ander kant van de wereld nog alles zo lozen en weggooien. Waar wij de druppels nog proberen op te vangen terwijl het aan de andere kant met door een 8 duims leiding erin stroomt.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik denk dat de meeste hier toch wel weten hoeveel ze verbruiken, of in iedere geval weten hoe je dat uitrekent. En natuurlijk is het afhankelijk van het weer, maar dat is een mobiel paneel ook. Maar dit is niet echt het kleine off-grid waar de topik over gaat.
En als je op maand basis met een 10 kWh instalatie maar 60 kWh binnen haald, dan zou ik bijna denken dat je boven de poolcirkel woont, waar het maanden donker is.

@logan1202

voor mij ziet het er als volgt uit.

lang geleden kreeg ik een giga rekening en sindsdien volg ik mijn verbruik In exel.
links de meterstanden en aan de rechterkant het verbruik Bij gas totaal en bij saldo
daarnaast de opbrengst vd panelen

E51512FC-00E5-4C77-A01F-5A293709CB45.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
V

Verwijderd lid 482

Gast
Tegenwoordig maken computers het een stuk simpeler. Je kan inloggen op je eigen slimme meter en op je PV installatie. En daar kan je terug kijken op je verbruik per dag. Gas is wat anders, dat moet je nog opschrijven, maar daar valt weinig winst te behalen. Anders dan de verwarming lager zetten gaat niet.
Ga je naar een variabele tarief, waar de stroom per uur wisselt, dan loont het zich om op die tijden de boiler hoog te stoken of ander grote verbruikers te benutten. Dit heeft echter ook een grens, je moet niet je leven laten bepalen door de stroomprijs.
En echt grote winst maak je als je ook echt groot verbruikt. En dat is voor de meeste van ons geen optie.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij kijken totaal niet naar de prijs voor stroom of gas.
ik kijk wel wie het hoogste teruglever tarief betaald, en dat is gezien mijn overlevering logisch.
alles kan automatisch..
ik doe het al jaren met een exel bestandje.
qua energie verbruik hebben we wel overal led verlichting gedaan, en we warmen het huis niet meer in de ochtend op want de zon doet dat toch wel grotendeels vd tijd.

vanaf begin maart is hier de kachel niet aan geweest.
ik begrijp wel goed dat er veel mensen in veel beroerdere situaties zitten.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik had vorig jaar een excel bestandje, maar vind het met variabel tarief te ingewikkeld worden. En het is ook niet echt meer nodig gelukkig

Ik let op het gelijktijdig verbruik ivm het capaciteitstarief (hiervoor gebruik ik een P1 meter) dat er aan komt volgend jaar (in Belgie) en op het verbruik (daarvoor kijk ik bij Engie). Uiteindelijk gaat het me ook vooral om de kosten natuurlijk.

@logan1202 Gas wordt bij mij ook geregistreerd door de slimme meter maar niet per kwartier. Volgens mij wordt het dagelijks bijgewerkt om 6 uur smorgens. Electriciteit kan ik per kwartier zien of live via de p1 meter.
 

marzman

Diehard Prepper
@Hermanusb ik heb ook Engie (Belgie), gasverbruik zie ik per uur inderdaad per uur, maar wel met wat achterstand. Laatste update bij Engie is 20 oktober, laatste update bij fluvius 21 oktober (en het is 22 oktober).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het berekenen van je gas en stroom is simpel. En zelfs de omrekening kan je voor het gemak gewoon 10 nemen. 1 m3 gas is 10 kWh
Het omzetten is een ander probleem. De meeste mensen stoken of gas of stroom ( of iets anders maar dat is hier niet van toepassing. )
En dar maakt bezuinigen moeilijker. Maar zoals @Hermanusb als zegt kan je wel de aanbieder nemen die het meeste voor je overschot geeft. Dan zou je in ieder geval daarmee een deel van je gas betalen.
 

marzman

Diehard Prepper
@logan1202 Mijn stroomkosten zijn hoger dan mijn gaskosten. Misschien dat dit anders wordt als de kachel aan moet ;) Zonnepanelen heb ik helaas nog niet. Wilde eerst nog mijn dak isoleren, maar het is allemaal zo duur geworden dat ik er nog geen werk van heb gemaakt.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@marzman

wij betalen alles van 9 zonnepanelen.
dit jaar betaal ik 900 euro aan Enige en we krijgen 940 euro terug, en als presentje nog 2 keer 190 euro.

die 2 keer 190 euro is belachelijk maar hij kan in het potje voor de opleiding vd oudste.
 

RockyFlats

Ruttaan
Berekenen van verbruik en kosten?

Het is dat ik pas per 1-11-2022 stroom en gas van Nextenergy krijg, want anders had ik voor morgen de calculator er niet bij hoeven pakken. Het moet niet veel gekker worden...

De app geeft aan dat de stroom de gehele woensdag 26/10 gratis is!
En gas kost die dag 0,26 Euro/m3 (kaal).


Wie van jullie solarguys krijgt een vaste vergoeding per kWh? Zullen we dan morgen maar even een verlengsnoertje overgooien en de winst delen? Ik doe dan net of ik een zonnepaneeltje ben! ;)
 
Bovenaan