• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Electra: Berekenen van verbruik en kosten

marzman

Diehard Prepper
Berekenen van verbruik en kosten?

Het is dat ik pas per 1-11-2022 stroom en gas van Nextenergy krijg, want anders had ik voor morgen de calculator er niet bij hoeven pakken. Het moet niet veel gekker worden...

De app geeft aan dat de stroom de gehele woensdag 26/10 gratis is!
En gas kost die dag 0,26 Euro/m3 (kaal).


Wie van jullie solarguys krijgt een vaste vergoeding per kWh? Zullen we dan morgen maar even een verlengsnoertje overgooien en de winst delen? Ik doe dan net of ik een zonnepaneeltje ben! ;)

BIj de buren weer het stopcontact instoppen, dat zou waarschijnlijk nog te maken zijn ook ja en dan kunnen ze zeggen dat het van zonnepanelen is :)

De prijs cap gaat ook wel goed uitkomen voor jou. Op piekmomenten betaal je dan gewoon het tarief van de cap.
 

RockyFlats

Ruttaan
Kom, rol uit die kabel ;)
Ik denk dat het prijsplafond uiteindelijk iedereen nekt. We zullen het toch moeten terugbetalen. Ik hoorde laatst al, dat we ons voor dezelfde kosten allemaal 20 jaar klimaatneutraal zouden kunnen maken. Weggegooid geld en symptoombestrijding, dus, zoals zo vaak.
 

Flos

SHTF Expert
Ik lig er eigenlijk niet wakker van wat het allemaal kost.
Mijn geiser gebruik ik niet en de CV ligt ( nog niet aan )
Ik heb warm water van een elektrische boiler.
We koken ook elektrisch.
En met 24 zonnepanelen op het het dak draaid mijn meter enkel achteruit.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik lig er eigenlijk niet wakker van wat het allemaal kost.
Mijn geiser gebruik ik niet en de CV ligt ( nog niet aan )
Ik heb warm water van een elektrische boiler.
We koken ook elektrisch.
En met 24 zonnepanelen op het het dak draaid mijn meter enkel achteruit.

@Flos , dat is wel interessant eigenlijk... Er van uitgaand, dat jouw meter hoofdzakelijk achteruit draait, dan vraag ik mij af hoeveel lieden er bij jouw energieleverancier niet al gillend gek van zijn geworden, telkens bij de jaarafrekening. Je levert formeel immers geen energie (neem ik aan), of wel?
Geef je dan telkens de actuele (telkens lagere) meterstand door en krijg je dan geld terug, of is jouw energiemeter feitelijk jouw spaarpot? In dat laatste geval zou je steevast dezelfde (en betaalde) hoogste meterstand moeten doorgeven, tot je die ooit eens door meerverbruik overschrijdt? En, dan natuurlijk dwars voor die meter gaan liggen als ze het ooit zouden willen vervangen...:wave:
 

Flos

SHTF Expert
@RockyFlats
Ik heb nog nooit van energie leverancier veranderd. Dit omdat mijn schoonvader te werk gesteld was bij de grootste elektriciteit maatschappij van België. En dit niet om putten te graven. Mijn schoonouders hebben daar indertijd een mooi voordeel gekregen als ook hun kinderen. En daar profiteert in nog steeds van.
Ik heb lang mijn meter stand ( per mail ) door gegeven als 0 verbruik of enkele KW.s .
Maar ook ik begin te bezuinigen. En zo had ik vorig jaar meer dan duizend KWh minder verbruikt dan andere jaren.
Om een beetje een buffer te hebben heb ik maar 1/3 van mijn minder gebruik op gegeven. Niet wetende welke zomer we gingen krijgen.
Nu bezuinigen we eigenlijk nog meer ( omdat iedereen het doet zeker) en vooral op gas verbruik. Wat sinds mei 2022 nul is. Natuurlijk dit ten koste van de elektriciteit.
Maar van die wek ik er nog steeds meer op dan ik er verbruik. ( op jaar basis)
Mijn enige probleem is ( lijk u ook aangeeft ) is als ze op het idee komen om hier een zogenoemde slimme meter te plaatsen. Dan heb ik plots een groot minder verbruik. Of ze mij dat dan gaan uitbetalen ligt aan de Belgische overheid die nog steeds de terug betalings wet niet hebben goed gekeurd.
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats
Ik heb nog nooit van energie leverancier veranderd. Dit omdat mijn schoonvader te werk gesteld was bij de grootste elektriciteit maatschappij van België. En dit niet om putten te graven. Mijn schoonouders hebben daar indertijd een mooi voordeel gekregen als ook hun kinderen. En daar profiteert in nog steeds van.
Ik heb lang mijn meter stand ( per mail ) door gegeven als 0 verbruik of enkele KW.s .
Maar ook ik begin te bezuinigen. En zo had ik vorig jaar meer dan duizend KWh minder verbruikt dan andere jaren.
Om een beetje een buffer te hebben heb ik maar 1/3 van mijn minder gebruik op gegeven. Niet wetende welke zomer we gingen krijgen.
Nu bezuinigen we eigenlijk nog meer ( omdat iedereen het doet zeker) en vooral op gas verbruik. Wat sinds mei 2022 nul is. Natuurlijk dit ten koste van de elektriciteit.
Maar van die wek ik er nog steeds meer op dan ik er verbruik. ( op jaar basis)
Mijn enige probleem is ( lijk u ook aangeeft ) is als ze op het idee komen om hier een zogenoemde slimme meter te plaatsen. Dan heb ik plots een groot minder verbruik. Of ze mij dat dan gaan uitbetalen ligt aan de Belgische overheid die nog steeds de terug betalings wet niet hebben goed gekeurd.

@Flos , als ik het goed begrijp, dan lever je dus ieder jaar elektriciteit terug zonder daarvoor iets te krijgen? Of accepteert het energiebedrijf het, als je "in de min" aangeeft zodat je dat negatieve saldo ook weer eens zou kunnen inlopen tot "0" zonder te betalen?

Je spint er natuurlijk wel garen bij, dat je in de zomer flink kunt opwekken en die kWh in de winter kunt verbruiken, terwijl de elektriciteit in de donkere maanden voor het energiebedrijf wel het duurst zal zijn. Die is jouw opslagbatterij, en het kost jou geen cent, mooi. Een thuisbatterij kost al gauw zo'n 7.000 Euro, dus dat is winst.

Ik vermoed wel, dat men in de toekomst steeds meer naar tarieven per uur toe zal gaan (dynamische tarieven), en zeker zal trachten om jou een slimme meter aan te smeren. Een vriend van mij heeft dat lang kunnen afhouden, en misschien lukt hem dat nog steeds. Telkens "niet thuis/even elders zijn" als ze een meter willen plaatsen, helpt natuurlijk wel...;)
Het voordeel van eigen opwekking heb je dan nog steeds, ook als die terugbetalings-wet niet van de grond komt.

Verwarm je al met airco's? Dat is te overwegen, omdat dat maar zo'n 1/5 van het aantal kWh kost dan bijvoorbeeld straalkachels, elektrische radiatoren, IR-panelen en dergelijke. Moet je dan ooit voor duurdere kWh gaan betalen in de winter, met dynamische (uur)tarieven en een slimme meter, dan betaal je er in ieder geval veel minder.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item...nder-te-gebruiken-maar-geven-wel-onzekerheid/
 

Flos

SHTF Expert
Ik verwarm nog niet met airco. Maar ik zal er even over hebben met ons Barbara.
Natuurlijk ligt het veel aan de gas prijs. En die wordt nog steeds voor heel Europa bepaalt in Den Haag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik verwarm nog niet met airco. Maar ik zal er even over hebben met ons Barbara.
Natuurlijk ligt het veel aan de gas prijs. En die wordt nog steeds voor heel Europa bepaalt in Den Haag.

@Flos, als je airco's vergelijkt, let dan op het SCOP rendement. Ik heb er hier een van 1000 € (kale prijs, incl. BTW) met scop 4,7 en een van 1550 € met SCOP van 5,1. De laatste levert 5,1 kWh aan warmte voor iedere 1 kWh aan opgenomen elektriciteit. Reken voor het gemak met 10 kWh uit 1 m3 gas en een SCOP van 5: de stookkosten zijn dan gelijk zodra 1 m3 gas tweemaal zo duur is als 1 kWh elektriciteit. Ik kan dan net naar gelang de prijzen zich verhouden, met airco of op gas verwarmen. Warm water laat ik op gas lopen, maar dat is maar 15% van het oorspronkelojk gasverbruik.
 
Bovenaan