• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Elektrisch verwarmen of niet

Hermanusb

Diehard Prepper
De woningbouw accepteert niet dat ik een airco ga plaatsen.
simpel gesteld het mag niet en ik wil geen gezeik.

We gaan 3 maanden elektrisch verwarmen zodat we minder gas verstoken, mocht het te koud worden wat ik niet verwacht gaan we bijstoken op gas.

wel heb ik de limiet gezet op 20 Kwh per dag Maximaal aan stroom verbruik.
ik weet niet precies hoeveel het verbruik stationair is.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Misschien is het een idee om veel minder of helemaal niet meer te verwarmen, en in de plaats daar van ideale kleding aan te schaffen, en meer te bewegen, dat doen wij al aardig wat jaren en voelen ons er goed bij.

Wat jaren geleden waren we te kouwelijk en kropen haast op de verwarming lieten ons lekker door bakken haha, naar buiten de koude in was dan een grote overschakeling, nu is de overgang veel minder groot, want je lichaam komt meer in actie om het lichaam op themperatuur te houden, ook nachts hebben we er baat bij.

Het is bij ons ontstaan door dat we extreem minima waren, maar ook omdat we wat achter de hand wilden hebben, hoe minder inkomen je hebt hoe groter de buffer moet zijn.

Ik hoop dat jullie wat aan onze ervaringen hebben, en het leven nog aangenamer mag worden, het is even een overschakeling, weer wat zoals het vroeger ging.

Doe je voordeel er mee, en je kan ook meer leuke dingen met je geld doen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb de radiator 23 okt ontvangen en gelijk in gebruik genomen.
het kreng is niet te tillen maar doet zijn werk goed.

ons huis is redelijk goed geïsoleerd en ik stel de radiator in op 17,5 graad.
dan is het ongeveer 18,5 tot 19 graden in de kamer en het werkt meer dan perfect.

Warmer hoeft van ons niet meer en de dames hebben we geleerd dat in de zomer zomer kleren aan kunnen en in de herfst en winter warmere kleding aan moet.
gisteren verstookten we 7 Kwh en de cv bleef lekker uit.
de komende 4 maanden zullen we voornamelijk de cv uit laten en de elektrische radiator gebruiken.
we moeten nog 2 maanden tot einde van het jaar en we hebben 618kuub gas verbruikt.

komende jaar ga ik kijken wat ik kan doen om in de winter wat stroom op te wekken.
of het gaat lukken weet ik niet maar we hebben nog 2 jaar saldering dus tegen die tijd zien we wel.
 

marzman

Diehard Prepper
Dat lijkt handig maar ik denk dat ik mijn gezin dat liever niet aandoe.
denk dat de meiden me vragen of ik de goedwijs kapot heb,

als ik alleen zou zijn had ik wel een dekentje gepakt

Je krijgt dan ook andere problemen, natte muren, schimmelvorming. Wij verwarmen minimaal en dan is het al af en toe een uitdaging het vocht uit de woning te krijgen in de winter.

Ik heb de radiator 23 okt ontvangen en gelijk in gebruik genomen.
het kreng is niet te tillen maar doet zijn werk goed.

ons huis is redelijk goed geïsoleerd en ik stel de radiator in op 17,5 graad.
dan is het ongeveer 18,5 tot 19 graden in de kamer en het werkt meer dan perfect.

Warmer hoeft van ons niet meer en de dames hebben we geleerd dat in de zomer zomer kleren aan kunnen en in de herfst en winter warmere kleding aan moet.
gisteren verstookten we 7 Kwh en de cv bleef lekker uit.
de komende 4 maanden zullen we voornamelijk de cv uit laten en de elektrische radiator gebruiken.
we moeten nog 2 maanden tot einde van het jaar en we hebben 618kuub gas verbruikt.

komende jaar ga ik kijken wat ik kan doen om in de winter wat stroom op te wekken.
of het gaat lukken weet ik niet maar we hebben nog 2 jaar saldering dus tegen die tijd zien we wel.
Is je huis dan nu al kouder dan 17,5 graad?

Ik heb een huis uit 1971 en daar is het nog 20 graden binnen momenteel (boven wel iets minder onder het plat dak).
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ons huis is in de woonkamer ongeveer 19 graden Als er geen zon is.
de radiator meet een veel lagere temp als hij uit staat.
die zet ik begin vd ochtend op 17,5 en dan begint hij wat te verwarmen waardoor de woonkamer ongeveer 19,5 wordt wat voor ons ruim genoeg is.
bij 20 graden vinden we het te warm.

schimmel krijg je vooral als je matig ventileert. (Dat zie je soms ook in caravans en campers.)
bij ons staat de hele dag het raam open op de boven etage tot we naar bed gaan.

Dus ja,
20 graden krijgen wij nu niet meer voor elkaar zonder te verwarmen.

wat bijzonder is.
ons vorige huis was bokkekoud als het geen 21 graden is.
deze is te warm bij 20 graden.

kans is wel aanwezig dat we regelmatig de cv even een dagje aanzetten, als moeders de vrouw was wil draaien maar hij zal niet vaak aan staan.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ons huis is in de woonkamer ongeveer 19 graden Als er geen zon is.
de radiator meet een veel lagere temp als hij uit staat.
die zet ik begin vd ochtend op 17,5 en dan begint hij wat te verwarmen waardoor de woonkamer ongeveer 19,5 wordt wat voor ons ruim genoeg is.
bij 20 graden vinden we het te warm.

schimmel krijg je vooral als je matig ventileert. (Dat zie je soms ook in caravans en campers.)
bij ons staat de hele dag het raam open op de boven etage tot we naar bed gaan.

Dus ja,
20 graden krijgen wij nu niet meer voor elkaar zonder te verwarmen.

wat bijzonder is.
ons vorige huis was bokkekoud als het geen 21 graden is.
deze is te warm bij 20 graden.
Vooral in het noorden van het land.

Heel waarschijnlijk was jullie vorig huis van zich zelf vochtig, dat kan als de muren niet goed zijn, en ook nog eens door het aanzuigen van grondwater, wij hebben vaak slechte huizen gehad, en weten er redelijk mee om te gaan.
Je kan vaak de slechte muren herkennen aan de buitenkant door dat ze haal lang of zelfs altijd vochtig zijn laag bij de grond.

In de ergste gevallen is het enige wat je kan doen is verhuizen, of de muren moeten opnieuw worden aangepakt, dat betekend het oude sement **bros geworden sement** tussen de stenen weg te zand stralen, of met een "naaldbikhamer elektrisch" of zelfs de muur afbreken en opnieuw op metselen, beiden hebben we mee gemaakt en het probleem was verholpen.

Een vochtig huis blijft zelfs bij themeraturen ruim boven de 20 graden kil aan voelen, en je kleding blijft vochtig, met schimmelvorming door het huis.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Is je huis dan nu al kouder dan 17,5 graad?

Ik heb een huis uit 1971 en daar is het nog 20 graden binnen momenteel (boven wel iets minder onder het plat dak).

Ja al een paardagen 17 graden en avonds dan 17,5, ik ben nu even gaan kijken en verrassen is het 16,5 graden en ik zit in mijn T-shirt en hoef nog niet mijn armen warm te wrijven.
Wij wonen ook in een ouder huurhuis van schatten wij 1970.

We blijven wel dagelijks de acht hoog trappen van de flat lopen met een aardig snelheid, om de circulatie in de aderen te vergroten, maar de voeten krijg ik haast niet warm moet met een warme kruik naar bed, ander worden ze steeds kouder en kan ik niet meer slapen, daar baal ik wel van.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ja al een paardagen 17 graden en avonds dan 17,5, ik ben nu even gaan kijken en verrassen is het 16,5 graden en ik zit in mijn T-shirt en hoef nog niet mijn armen warm te wrijven.
Wij wonen ook in een ouder huurhuis van schatten wij 1970.

We blijven wel dagelijks de acht hoog trappen van de flat lopen met een aardig snelheid, om de circulatie in de aderen te vergroten, maar de voeten krijg ik haast niet warm moet met een warme kruik naar bed, ander worden ze steeds kouder en kan ik niet meer slapen, daar baal ik wel van.

Misschien moet je iets zoals dit kopen, die kan je omslaan en is die twee keer zo dik.
8e083e90e5a3235fa2a66ca230263f12f4fb6219_original.jpeg.jpg
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik ben een paar maand verder en mijn ervaringen met deze radiator is eigenlijk uitstekend.
als ik enkel verwarm met deze radiator stoken we ca 25 kwh per dag weg.
in december zitten we nu op 470 Kwh.

maar we zijn iets anders gaan stoken waardoor we minder stroom verbruiken en wel iets gas.
ik warm de woonkamer op tot een graad of 18,5 met de Radiator.

vervolgens zet ik de cv een halve tot1 graad maximaal hoger.
hele huis is dan comfortabel en het gas verbruik een fractie van het afgelopen jaar.
we hebben nog ruim 500 Kwh over zelfs en het nieuwe jaar begon 27 dec.

dat betekend dat we de komende 2 maanden het zelfde gaan doen.
en einde van het jaar in Nov en Dec ook.

mijn verwachting is dat we komend jaar maximaal 350 tot 400 kuub gas gaan stoken en onze elektriciteits voorziening ongeveer neutraal zal zijn.
 
Bovenaan