• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EMP - iets om rekening mee te houden? Ik vrees van wel... Prep-tip!

V

Verwijderd lid 423

Gast
Beste mensen,

De aanleiding voor dit bericht is, omdat ik denk een aardige en betaalbare prep-oplossing te hebben gevonden voor het beschermen van kleine elektronische apparatuur en data, tegen de gevolgen van een elektromagnetische puls... En dat graag met jullie deel.

Om tot op zekere hoogte zelfredzaam te zijn trekt me aan. Een samenleving zou eigenlijk ook zo moeten zijn ingericht dat iedereen die mogelijkheid heeft. Maar hoe velen van 17 miljoen zijn in staat om op de eigen voorraden in leven te blijven en uiteindelijk het eigen voedsel te verbouwen? Zo'n 20% zou het dan mogelijk redden, lees ik zo hier en daar.

Bij SHTF wordt vaak aan een aardbeving, stormvloed, wervelstorm o.i.d. gedacht. De kans dat zoiets ons treft is niet groot, en de gevolgen lijken mij dan toch wel te overzien. Tenminste, het moet wel raar lopen als we dan niet binnen enkele weken op "hulp van buiten" kunnen rekenen, en de samenleving niet redelijk blijft functioneren.
Maar wat, als men "van buiten" op gelijke wijze getroffen is? Hulp valt dan nauwelijks te verwachten.

Voor wie het nog niet kent, raad ik echt aan om het boek "One second after" van William R. Forstchen te lezen!!
Dat beschrijft zo'n totale ontwrichting van de infrastructuur door een elektromagnetische puls (EMP).
De kans dat ons een zware EMP overkomt door activiteit van alleen de zon is door wetenschappers ingeschat op 12% in de komende 10 jaar. Dat is qua kansberekening dan al eenmaal in een mensenleven. Nog meer vertrouwen heb ik in mijn eigen inschatting, en komt neer op zo'n 25% kans op zo'n EMP per komende 10 jaar (de 13% extra vanwege de kans door een kernwapen in de stratosfeer), en dan ben ik nog wel een leek en een onverbeterlijke optimist ;-)

Het probleem bij dit alles is, dat wij de afgelopen 75 jaar zo'n beetje alles gedigitaliseerd en geëlektrificeerd hebben, zonder na te denken over een goede bescherming tegen invloeden van buiten. Bij een stevige EMP is het in een klap uit met computers, elektriciteitsvoorziening, waterlevering, CV-verwarming, transport, internet, GSM, vaste telefonie e.d. Met z'n allen ineens terug naar 1800, maar helaas zonder de middelen en vaardigheden van toen.

Aardig is wellicht, om van alle rampen die ons kunnen treffen, eens te becijferen welk risico ze daadwerkelijk opleveren. Ik doe dit hier maar even houtje-touwtje, voor mijn locatie aan de kust, met zelf globaal ingeschatte waarden, maar probeer het ook eens... Die EMP scoort bij mij aardig... Misschien is dit iets voor een aardige discussie...

risico prioriteitsgetal = gevolgen (groot 10 - 1 klein) x genomen preventieve maatregelen (veel 1 - 10 weinig) x kans op optreden (groot 10 - 1 klein)

aardbeving = 4 x 4 x 2 = 32
storm = 4 x 4 x 5 = 80
overstroming = 7 x 5 x 3 = 105
kernramp (kerncentrale) = 7 x 6 x 4 = 168
kernramp (kernwapens/terrorisme) = 8 x 8 x 3 = 192
EMP natuurlijk (zon) = 8 x 7 x 4 = 224
kans EMP natuurlijk (zon) + kans door kernwapen in de stratosfeer = 9 x 8 x 5 = 360

Wie het (nog) oneens is met die 9 als gevolg: wel eerst het bovengenoemde boek lezen... ;-)


Ik vind het een aardig idee om ook in zo'n EMP geval ten minste nog een aantal weken een generator te hebben draaien tijdens het overschakelen op een andere leefwijze. En om dan werkende communicatie-apparatuur UHF/VHF en een werkende radio te hebben, en wat werkende schakelingen voor solar e.d. En wat te denken van een werkend e-book en het beschermen van data op SD's of een harde schijf!

Nu zal ik voor de generator zelf wel iets groters moeten verzinnen, maar: wie op zoek is naar een EMP-bescherming voor kleinere apparatuur...

Dick Berts schreef al eens, las ik: "Er bestaat niks degelijkers dan Swiss Army materiaal. Deze draagbare veldkeukens zijn perfect en heel betaalbaar. Ze zijn en masse afgestort door het Zwitserse leger. Binnenkort vind je ze niet meer. Je kookt het eten even op boven een dubbele brander die op auto benzine werkt en dan kookt het zichzelf gaar in een broeikist. In die broeikist zit ook het brander onderstel. Mooier dan dit bestaat niet. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel."

Om een lang verhaal kort te maken: Ik voel op m'n klompen aan, dat juist die broeikist met kookketel, hoogstwaarschijnlijk een perfecte EMP-bescherming oplossing biedt, met minimale aanpassingen. De kist zelf heeft een gegoten aluminium deksel en een volledige RVS binnenwand. Daarin past de 25 liter RVS-ketel (met genoeg ruimte voor schuim-isolatie) die is voorzien van een werkelijk magnifiek sluitend rond RVS deksel. Levert zo een dubbele metalen mantel, en het geheel is oerstevig. Te bewaren spul gaat dan bijvoorbeeld in een washandje met daarom een plastic zak, in de ketel. Het geheel is ook eenvoudig te openen en sluiten. Die kist+ketel+onderstel vond ik afgelopen weekend in het noordwesten van het land voor maar 35 Euro... En ik vond vorige week de bijpassende dubbele benzinebrander voor 49 Euro... Dan niet alleen EMP bescherming, maar tegelijk EEN BEEST van een nood-kookvoorziening...
Ik voel mij hier de koning te rijk, met die spullen, echt! ;-)

Idee?

Groeten,
Andre
 

Arie

Diehard Prepper
Je beschrijft dus eigenlijk een kooi van faraday.
Als de kooi van faraday dus een emp tegen houd. Blijven auto's die in een stalen loods geparkeerd zijn ook gewoon fuctioneren.
Dat zijn dan ook 2 stalen schilden om de auto radio heen.
Dit is een beetje mijn gedachte na het lezen van je verhaal.
Neemt niet weg dat je wel een hele mooie kachel hebt en een mooie mini opslag hebt die je in huis kunt gebruiken.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
maar tegelijk EEN BEEST van een nood-kookvoorziening...
of een beest van een vlammenwerper met bom potentieel
soort van, hekel aan de buren en me huis pakket ?

persoonlijk ben ik zelf erg voorzichtig en zelfs enigszins gezond bevreesd voor alles wat brandstof onderdruk zet en ergens ook nog bewegende delen heeft
Alhoewel ik niet per definitie zeg dat dit ding onbruikbaar is
zijn hier minimaal de drie O's en nog een paar extra attentie punten zeker aan te raden

dat je wel een hele mooie kachel hebt en een mooie mini opslag hebt die je in huis kunt gebruiken
in huis, hmmm daar zijn ze al helemaal nooit voor gemaakt
 

Arie

Diehard Prepper
Ik had dat beter anders kunnen formuleren.
Je hebt helemaal gelijk niet binnen opstoken.
Maar als opslag voor spullen die een emp moeten overleven. En dan ergens droog binnen bewaren.
 

petroman

SHTF Expert
Over EMI/EMC/EMP is al veel zin en onzin geschreven.

De kans dat je een zonnevlam hebt tegelijk met de explosie van een kernwapen lijkt mij geen score van 9 maar eerder 0. Maar goed ik heb het boek niet gelezen.
Het ene is nl. een natuurlijk fenomeen en de andere het resultaat van een of andere maniak. Deze laatste zal met de eerste geen rekening houden.
Verder is een zonnevlam geen puls/piek maar zal die eerst reageren op ons magnetisch veld, afgebogen worden en zich spreiden. Daardoor is de invloed veel groter (oppervlakte) dan een echte explosie dus puls die ook nog eens redelijk lokaal plaatsvindt.

Je creatieve oplossing van de kookkist/hooikist is goed gevonden. Enige twijfel die ik heb is de rubber afdichting.

Verder is de zwitserse BVB brander mooi, sterk maar vooral enorm groot en heet. Voor koken alleen geschikt met de bijbehorende materialen en voor een heel peloton.
Op eerdere lampenmeetings werd er wel een op gekookt maar dat was geen feest. Je moet heel goed weten wat je doet want voor je het weet is je eten veranderd in een zwarte hoop.
Niet helemaal vreemd waren het de zwitsers zelf die er goed mee konden omgaan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik had dat beter anders kunnen formuleren.
Je hebt helemaal gelijk niet binnen opstoken.
Maar als opslag voor spullen die een emp moeten overleven. En dan ergens droog binnen bewaren.
Dat je dat bedoelde was wel duidelijk voor de meesten.
 

prepass

Elementary prepper
Beste Andre,

Ik lees een hoop aannames en goed bedoelde ideëen. Helaas met een hoog theorie gehalte en weinig praktijk/onderzoek erbij. Ik zou nieuwe klompen gaan kopen als ik jou was, want die voelen iets niet goed aan in mijn beleving.

"One second after" is een boeiend boek met een redelijke research door de auteur. Het blijft een fictief verhaal, met her en der zinvolle info....
Mbt de BVB kookset waar ik er ook een paar van heb: mooie aanschaf, als je 'm goed hebt nagekeken en voorzichtig hebt getest (met een brandblusser in de directe nabijheid!). En ja, je moet er mee leren koken....maar is goed te doen.
Die hooikist die erbij zit is 100% NIET EMP proof. Materiaal is van aluminium (slechte dempings eigenschappen mbt EMP) en heeft teveel kieren en slecht sluitende randen en deksel. Het rubberen seal werkt ook niet mee voor een metaal op metaal afdichting. Zelfs met het rubber eruit sluit de kist niet 100% om deze EMP proof te maken.
Ook de kookketel zelf is niet 100% EMP proof, ook deze sluiting is niet afdoende om EMP af te schermen. Ja, dit is getest door mij. Vergeet niet dat je met 3 soorten EMP te maken kan krijgen bij een NEMP/HEMP. Google maar eens op E1 E2 en E3 pulse. Ik kan je zeggen dat geen enkel onderdeel van de BVB set deze pulsen gaat afschermen.........
Leg maar een UHF porto in je kistje (en volume goed hard), sluit deze kist en zend met de andere porto naar de porto in je kist. Je hoort 100% zeker signaal binnen komen. Bij een goede EMP hoor je gewoon niets binnenkomen op de porto in de kist.
Ondanks je uitgaat van dubbelwandige EMP gaat dit niet werken. Als je 2 vergieten op elkaar legt loopt er nog steeds water door....... :(

Je wilt een generator laten draaien in een wereld die compleet is stil gevallen door een EMP? Geen idee hoeveel lawaai een generator maakt dan? Wat te denken van de opslag van brandstof? Zonnepanelen en je electriciteits consumptie verminderen is beter haalbaar én veiliger dan een luidruchtige generator in een doodstille omgeving...... Er staan in no-time "boefjes" voor je deur.... En een Goal Zero setje is zo in een goede EMP proof box gestopt....

Ik wil je enthousiasme niet verzieken. Dat is lovenswaardig. Alleen is het wel zinvol om informatie die je deelt op feiten te baseren en niet op aannames en gevoel :)

Succes met je zoektoch naar een goede EMP proof setup!


Beste mensen,

De aanleiding voor dit bericht is, omdat ik denk een aardige en betaalbare prep-oplossing te hebben gevonden voor het beschermen van kleine elektronische apparatuur en data, tegen de gevolgen van een elektromagnetische puls... En dat graag met jullie deel.

Om tot op zekere hoogte zelfredzaam te zijn trekt me aan. Een samenleving zou eigenlijk ook zo moeten zijn ingericht dat iedereen die mogelijkheid heeft. Maar hoe velen van 17 miljoen zijn in staat om op de eigen voorraden in leven te blijven en uiteindelijk het eigen voedsel te verbouwen? Zo'n 20% zou het dan mogelijk redden, lees ik zo hier en daar.

Bij SHTF wordt vaak aan een aardbeving, stormvloed, wervelstorm o.i.d. gedacht. De kans dat zoiets ons treft is niet groot, en de gevolgen lijken mij dan toch wel te overzien. Tenminste, het moet wel raar lopen als we dan niet binnen enkele weken op "hulp van buiten" kunnen rekenen, en de samenleving niet redelijk blijft functioneren.
Maar wat, als men "van buiten" op gelijke wijze getroffen is? Hulp valt dan nauwelijks te verwachten.

Voor wie het nog niet kent, raad ik echt aan om het boek "One second after" van William R. Forstchen te lezen!!
Dat beschrijft zo'n totale ontwrichting van de infrastructuur door een elektromagnetische puls (EMP).
De kans dat ons een zware EMP overkomt door activiteit van alleen de zon is door wetenschappers ingeschat op 12% in de komende 10 jaar. Dat is qua kansberekening dan al eenmaal in een mensenleven. Nog meer vertrouwen heb ik in mijn eigen inschatting, en komt neer op zo'n 25% kans op zo'n EMP per komende 10 jaar (de 13% extra vanwege de kans door een kernwapen in de stratosfeer), en dan ben ik nog wel een leek en een onverbeterlijke optimist ;-)

Het probleem bij dit alles is, dat wij de afgelopen 75 jaar zo'n beetje alles gedigitaliseerd en geëlektrificeerd hebben, zonder na te denken over een goede bescherming tegen invloeden van buiten. Bij een stevige EMP is het in een klap uit met computers, elektriciteitsvoorziening, waterlevering, CV-verwarming, transport, internet, GSM, vaste telefonie e.d. Met z'n allen ineens terug naar 1800, maar helaas zonder de middelen en vaardigheden van toen.

Aardig is wellicht, om van alle rampen die ons kunnen treffen, eens te becijferen welk risico ze daadwerkelijk opleveren. Ik doe dit hier maar even houtje-touwtje, voor mijn locatie aan de kust, met zelf globaal ingeschatte waarden, maar probeer het ook eens... Die EMP scoort bij mij aardig... Misschien is dit iets voor een aardige discussie...

risico prioriteitsgetal = gevolgen (groot 10 - 1 klein) x genomen preventieve maatregelen (veel 1 - 10 weinig) x kans op optreden (groot 10 - 1 klein)

aardbeving = 4 x 4 x 2 = 32
storm = 4 x 4 x 5 = 80
overstroming = 7 x 5 x 3 = 105
kernramp (kerncentrale) = 7 x 6 x 4 = 168
kernramp (kernwapens/terrorisme) = 8 x 8 x 3 = 192
EMP natuurlijk (zon) = 8 x 7 x 4 = 224
kans EMP natuurlijk (zon) + kans door kernwapen in de stratosfeer = 9 x 8 x 5 = 360

Wie het (nog) oneens is met die 9 als gevolg: wel eerst het bovengenoemde boek lezen... ;-)


Ik vind het een aardig idee om ook in zo'n EMP geval ten minste nog een aantal weken een generator te hebben draaien tijdens het overschakelen op een andere leefwijze. En om dan werkende communicatie-apparatuur UHF/VHF en een werkende radio te hebben, en wat werkende schakelingen voor solar e.d. En wat te denken van een werkend e-book en het beschermen van data op SD's of een harde schijf!

Nu zal ik voor de generator zelf wel iets groters moeten verzinnen, maar: wie op zoek is naar een EMP-bescherming voor kleinere apparatuur...

Dick Berts schreef al eens, las ik: "Er bestaat niks degelijkers dan Swiss Army materiaal. Deze draagbare veldkeukens zijn perfect en heel betaalbaar. Ze zijn en masse afgestort door het Zwitserse leger. Binnenkort vind je ze niet meer. Je kookt het eten even op boven een dubbele brander die op auto benzine werkt en dan kookt het zichzelf gaar in een broeikist. In die broeikist zit ook het brander onderstel. Mooier dan dit bestaat niet. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel."

Om een lang verhaal kort te maken: Ik voel op m'n klompen aan, dat juist die broeikist met kookketel, hoogstwaarschijnlijk een perfecte EMP-bescherming oplossing biedt, met minimale aanpassingen. De kist zelf heeft een gegoten aluminium deksel en een volledige RVS binnenwand. Daarin past de 25 liter RVS-ketel (met genoeg ruimte voor schuim-isolatie) die is voorzien van een werkelijk magnifiek sluitend rond RVS deksel. Levert zo een dubbele metalen mantel, en het geheel is oerstevig. Te bewaren spul gaat dan bijvoorbeeld in een washandje met daarom een plastic zak, in de ketel. Het geheel is ook eenvoudig te openen en sluiten. Die kist+ketel+onderstel vond ik afgelopen weekend in het noordwesten van het land voor maar 35 Euro... En ik vond vorige week de bijpassende dubbele benzinebrander voor 49 Euro... Dan niet alleen EMP bescherming, maar tegelijk EEN BEEST van een nood-kookvoorziening...
Ik voel mij hier de koning te rijk, met die spullen, echt! ;-)

Idee?

Groeten,
Andre
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Je beschrijft dus eigenlijk een kooi van faraday.
Als de kooi van faraday dus een emp tegen houd. Blijven auto's die in een stalen loods geparkeerd zijn ook gewoon fuctioneren.
Dat zijn dan ook 2 stalen schilden om de auto radio heen.
Dit is een beetje mijn gedachte na het lezen van je verhaal.
Neemt niet weg dat je wel een hele mooie kachel hebt en een mooie mini opslag hebt die je in huis kunt gebruiken.
Dag Arie,
Inderdaad, een soort kooi van Faraday.
Alleen is het zo, dat een "gewone" kooi van Faraday helaas geen EMP straling tegen houdt.
Ik heb die wijsheid ook alleen van anderen, maar las dat ook kleine openingen in een "kooi" al funest kunnen zijn.
In een volledig stalen loods zijn sowieso de eventuele ramen en de deuren een probleem lijkt me, of in ieder geval de spleet tussen deur en deurpost. Maar als je die voortaan afplakt met aluminium tape, dan blijft jouw auto het doen ;-)
Ik heb eens een militaire FH 38/380 GN dosimeter op de kop getikt, en die was EMP beschermd. Achter het kleine glazen uitlees-schermpje was een heel fijn metaalgaas aangebracht, dus kleine gaatjes zijn dus kennelijk geen probleem.
En een prima kachel/kookbrander is het zeker. Om behoorlijk EMP-dicht te zijn, vermoed ik dat wat schuimisolatie om de ketel, en aluminiumfolie of metaalgaas om de rubberen dichtingsring, en alu-plakband op de kist-sluiting volstaat.

Groeten,
Andre
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
of een beest van een vlammenwerper met bom potentieel
soort van, hekel aan de buren en me huis pakket ?

Het is maar even, dat iedereen gewaarschuwd is ;-)

persoonlijk ben ik zelf erg voorzichtig en zelfs enigszins gezond bevreesd voor alles wat brandstof onderdruk zet en ergens ook nog bewegende delen heeft
Moet ik je gelijk in geven. En benzine is sowieso een verhaal apart. Maar het is oerdegelijk militair spul, en lijkt mij niet iets dat bij verstandig gebruik een gevaar oplevert, buitenshuis tenminste.

in huis, hmmm daar zijn ze al helemaal nooit voor gemaakt

Haha, inderdaad. Maar die kookkist zou het wel overleven denk ik. Ook prima als brand-kluis vermoed ik ;-)
 

petroman

SHTF Expert
Toch wel jammer van al die mensen die hun mobieltje in alu folie gewikkeld hebben.
Dat niemand eerder op het idee gekomen is dat alufolie niet werkt. Ik zal ook morgen even naar de firma bellen die kunststog EMI proof kisten maakt dat hun product lariekoek is.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Over EMI/EMC/EMP is al veel zin en onzin geschreven.

De kans dat je een zonnevlam hebt tegelijk met de explosie van een kernwapen lijkt mij geen score van 9 maar eerder 0. Maar goed ik heb het boek niet gelezen.
Het ene is nl. een natuurlijk fenomeen en de andere het resultaat van een of andere maniak. Deze laatste zal met de eerste geen rekening houden.
Verder is een zonnevlam geen puls/piek maar zal die eerst reageren op ons magnetisch veld, afgebogen worden en zich spreiden. Daardoor is de invloed veel groter (oppervlakte) dan een echte explosie dus puls die ook nog eens redelijk lokaal plaatsvindt.

Je creatieve oplossing van de kookkist/hooikist is goed gevonden. Enige twijfel die ik heb is de rubber afdichting.

Verder is de zwitserse BVB brander mooi, sterk maar vooral enorm groot en heet. Voor koken alleen geschikt met de bijbehorende materialen en voor een heel peloton.
Op eerdere lampenmeetings werd er wel een op gekookt maar dat was geen feest. Je moet heel goed weten wat je doet want voor je het weet is je eten veranderd in een zwarte hoop.
Niet helemaal vreemd waren het de zwitsers zelf die er goed mee konden omgaan.

De kans dat je een zonnevlam hebt tegelijk met de explosie van een kernwapen lijkt mij geen score van 9 maar eerder 0. Maar goed ik heb het boek niet gelezen.
OK, zo was het ook niet bedoeld, maar ongelukkig geschreven. Ik bedoelde dat de totale kans op het een of het ander, en dus op het EMP gevolg, groter is (van een willekeurige 4 naar 5) dan alleen uitgaand van de zon als veroorzaker. Het boek gaat over een kernwapen dat op tientallen kilometers hoogte boven de USA klapte, kennelijk door toedoen van de een of andere staatsmacht of terroristische organisatie. Er schijnen tekenen te zijn dat Noord Korea juist aan zo'n EMP wapen werkt. En, die jongens hebben al een ... satelliet gelanceerd die, op tientallen kilometers hoogte, vrolijk rondjes draait over (ook) de USA... Echt ;-) Maar, ik maak mij over N-Korea niet veel zorgen. Maar juist om ISIS/Al Qaida en dergelijke hemelbestormers. En er om, dat het niet anders kan dan dat er hier of daar wel kernwapens in omloop moeten zijn, voor wie er wat voor over heeft.
Motief en mogelijkheden zijn voorhanden vermoed ik, dus is het gewoon even wachten op de klap.

Verder is een zonnevlam geen puls/piek maar zal die eerst reageren op ons magnetisch veld, afgebogen worden en zich spreiden. Daardoor is de invloed veel groter (oppervlakte) dan een echte explosie dus puls die ook nog eens redelijk lokaal plaatsvindt.

Hmmm, ik ben geen EMP expert, en help het hopen. Maar wat ik tot nu over kernwapens in de stratosfeer heb gelezen, laat juist invloed over een groot gebied zien. Een of twee kernbommen op grote hoogte zouden voldoende zijn om geheel USA naar begin 19e eeuw te katapulteren. Hier in Europa zijn we ook zonder EMP al behoorlijk op weg in die richting, als je het mij vraagt. Ook zonder zo'n EMP wordt het hier vanzelf een bananenrepubliek, als het zo door gaat (met Europa) ;-)

Je creatieve oplossing van de kookkist/hooikist is goed gevonden. Enige twijfel die ik heb is de rubber afdichting.

Die rubberen afdichting is zeker nog niet afdoende, en is vast een levensgroot lek. Maar, als een eenvoudige aluminium folie (zeg, iets langer dan het rubberen koord lang is) een paar maal om het rubber geslagen, niet al een eenvoudige en goede EMP-seal vormt, scheer ik mijn baard af. Ik zou wel tegelijk voor wat metallisch contact zorgen, tussen het RVS van de kist, het aluminium van het rubberen koord en het aluminium van het deksel, dus de lak ten minste op enkele plekken waar die afdichting raakt weg schuren (of rondom). In plaats van aluminiumfolie om het rubber, wil ik eens kijken naar een fijn en flexibel RVS- of kopergaas: dat is vast beter bestand tegen herhaaldelijk openen en sluiten. Maar, ach, aluminiumfolie kost ook de kop niet.

Ook is het van belang om de ketel en kist elektrisch van elkaar te isoleren. Een eenvoudig kunststof schuim, zoals van een aerobic matje, in de kist is m.i. voldoende.
De sluiting tussen deksel en ketel is zo perfect glad (fijn gedraaid oppervlak), en heb ik echt nog nergens zo gezien. Omdat het gehele deksel ook nog eens klemmend wordt aangetrokken, kan ik mij moeilijk voorstellen dat daar nog een verdere afdichting nodig zou zijn. Een stuk alu-plakband kan natuurlijk, maar nodig lijkt mij dat niet. Als alles wat er in de ketel gaat, apart in een doek + PE zak wordt verpakt, dan is ook dat ook weer elektrisch van de ketel geïsoleerd. En, tot slot de kist zelf nog aarden, is niet gek.

Op eerdere lampenmeetings werd er wel een op gekookt maar dat was geen feest. Je moet heel goed weten wat je doet want voor je het weet is je eten veranderd in een zwarte hoop.

Haha, en is dan dus niet ver verwijderd van het ... uiteindelijke resultaat. ;-)
Ik las, dat er ook wel twee onderstellen op elkaar werden gebruikt om de afstand tot de vlam te vergroten. En heb bij het uitproberen afgelopen weekend gemerkt, dat die pitten kennelijk toch iets regelbaar zijn. Voorzichtig spelen met de kraan, en ik heb het idee dat brandstofverbruik en vermogen met pakweg de helft kan worden teruggebracht... Moet ik nog wel verder testen (of het dan stabiel blijft branden?)... En maar een van de twee branders gebruiken is natuurlijk een optie. Ik ga vast nog eens kijken naar een fijnere sproeier, ook dat moet lukken.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Voor de mensen met een absoluut doomsday gevoel
http://www.heteindevandewereld.nl/index.html

iets minder dramatisch
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls
In principe is bescherming van apparatuur tegen EMP simpel, omdat het verschijnsel kortstondig optreedt: de apparatuur onderbrengen in een geaarde metalen doos (liefst blik of staal, vanwege de hoge magnetische permeabiliteit van ijzer) is voldoende. Het beveiligen van netwerken in huizen en gebouwen en het openbare elektriciteitsnet zal veel moeilijker en duurder zijn

en deze vond ik zelf vroegahh erg leerzaam :) ( weet alleen niet meer van wanneer het is/was )
publications.tno.nl/publication/34607566/lF9xTH/mohring-1972-bescherming.pdf


en voor de mensen die nog denken dat het fictie is en legers er nog jaren aan zullen moeten werken
uit 2012
http://www.boeing.com/features/2012/10/bds-champ-10-22-12.page
naar zeggen van boeing zelf was het een sucsesvolle test met een EMP raket
after the missile successfully defeated electronic targets with little to no collateral damage.
waar bij Vooral de nadruk word gelegd zoals altijd dat er weinig collateral damage
zou zijn
waarbij altijd zo snel mogelijk over de ellende van niets meer functioneren heen wordt geluld, waardoor mogelijk zelfs meer mensen in nood zouden kunnen komen dan met een conventionele oorlog ( de hele infra structuur en bevoorrading en industrie watervoorziening beveiligingen, kan in 1 klap uitgeschakeld zijn )
 

W-O-L-F

Senior Prepper
en dan deze nog

http://www.survivalbased.com/surviv...e-open-after-an-emp-how-to-protect-your-gear/
EMP-all-metal-cargo-trailer.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Voor de mensen met een absoluut doomsday gevoel
http://www.heteindevandewereld.nl/index.html

iets minder dramatisch
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls
In principe is bescherming van apparatuur tegen EMP simpel, omdat het verschijnsel kortstondig optreedt: de apparatuur onderbrengen in een geaarde metalen doos (liefst blik of staal, vanwege de hoge magnetische permeabiliteit van ijzer) is voldoende. Het beveiligen van netwerken in huizen en gebouwen en het openbare elektriciteitsnet zal veel moeilijker en duurder zijn

en deze vond ik zelf vroegahh erg leerzaam :) ( weet alleen niet meer van wanneer het is/was )
publications.tno.nl/publication/34607566/lF9xTH/mohring-1972-bescherming.pdf


en voor de mensen die nog denken dat het fictie is en legers er nog jaren aan zullen moeten werken
uit 2012
http://www.boeing.com/features/2012/10/bds-champ-10-22-12.page
naar zeggen van boeing zelf was het een sucsesvolle test met een EMP raket
after the missile successfully defeated electronic targets with little to no collateral damage.
waar bij Vooral de nadruk word gelegd zoals altijd dat er weinig collateral damage
zou zijn
waarbij altijd zo snel mogelijk over de ellende van niets meer functioneren heen wordt geluld, waardoor mogelijk zelfs meer mensen in nood zouden kunnen komen dan met een conventionele oorlog ( de hele infra structuur en bevoorrading en industrie watervoorziening beveiligingen, kan in 1 klap uitgeschakeld zijn )

Dag Wolf,
en deze vond ik zelf vroegahh erg leerzaam :) ( weet alleen niet meer van wanneer het is/was )
Bedankt voor de link naar die PDF!!
Waar ken ik die letters toch van:) ik weet dat misschien "op tamelijk gelijke wijze" ook niet meer ...
Haha, jij haalt niemand het FEL over de oren, blijkt maar weer ;-) :)
Interessant artikel, maar moet ik nog wel even goed voor gaan zitten...

de hele infra structuur en bevoorrading en industrie watervoorziening beveiligingen, kan in 1 klap uitgeschakeld zijn
Dat vind ik tegelijkertijd het bevreemdende. Dat juist dat risico niet voor vol wordt genomen. Als kippen zonder kop... Als ik een terrorist zou zijn, of een een staat met wat moeite met USA of EU's (tanende) macht, dan zou ik maar een ding nastreven. Die lui zijn er, en dergelijke staten ook denk ik. Juist die combinatie van een m.i. waarschijnlijke beschikbaarheid van kernwapens, en motief, en de factor mens, maken dat het gewoon eens gebeurt. Hopelijk duurt het nog even en is het ver weg, maar met onze politici en Europa, zijn we op de allerbeste weg om niet al te lang te hoeven wachten. Zoals Putin pesten, wat een gein! Zo hebben we tenminste nog iets aan onze prep spullen! ;-)

Groeten,
Andre
 

prepass

Elementary prepper
Beste Rockyflats/Andre voor het openen n sluiten van deuren/deksel etc heb je in de industrie zogenaamde "fingers"....vele malen beter dan gaas om een afdichting te maken. Er zijn gaas seals die voldoende demping geven maar die zijn dan ook gecertificeerd en getest op werking.
Zie hieronder de types sluitingen. Mijn EMP "oplossing" maakt gebruik van sluiting type "D".
image.jpeg
Hieronder de afbeelsing van een "finger" welke te gebruiken is zoals op de foto hierboven (grijze delen)
image.jpeg

Had je mijn post doorgelezen? Je blijft nog steeds flink wat aannames doen over zo'n enorm belangrijk issue als EMP. Zou echt jammer zijn als je na een EMP denk je zaken op orde te hebben en alle apparatuur blijkt "dood" te zijn.....en dan?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Beste Andre,

Ik lees een hoop aannames en goed bedoelde ideëen. Helaas met een hoog theorie gehalte en weinig praktijk/onderzoek erbij. Ik zou nieuwe klompen gaan kopen als ik jou was, want die voelen iets niet goed aan in mijn beleving.

"One second after" is een boeiend boek met een redelijke research door de auteur. Het blijft een fictief verhaal, met her en der zinvolle info....
Mbt de BVB kookset waar ik er ook een paar van heb: mooie aanschaf, als je 'm goed hebt nagekeken en voorzichtig hebt getest (met een brandblusser in de directe nabijheid!). En ja, je moet er mee leren koken....maar is goed te doen.
Die hooikist die erbij zit is 100% NIET EMP proof. Materiaal is van aluminium (slechte dempings eigenschappen mbt EMP) en heeft teveel kieren en slecht sluitende randen en deksel. Het rubberen seal werkt ook niet mee voor een metaal op metaal afdichting. Zelfs met het rubber eruit sluit de kist niet 100% om deze EMP proof te maken.
Ook de kookketel zelf is niet 100% EMP proof, ook deze sluiting is niet afdoende om EMP af te schermen. Ja, dit is getest door mij. Vergeet niet dat je met 3 soorten EMP te maken kan krijgen bij een NEMP/HEMP. Google maar eens op E1 E2 en E3 pulse. Ik kan je zeggen dat geen enkel onderdeel van de BVB set deze pulsen gaat afschermen.........
Leg maar een UHF porto in je kistje (en volume goed hard), sluit deze kist en zend met de andere porto naar de porto in je kist. Je hoort 100% zeker signaal binnen komen. Bij een goede EMP hoor je gewoon niets binnenkomen op de porto in de kist.
Ondanks je uitgaat van dubbelwandige EMP gaat dit niet werken. Als je 2 vergieten op elkaar legt loopt er nog steeds water door....... :(

Je wilt een generator laten draaien in een wereld die compleet is stil gevallen door een EMP? Geen idee hoeveel lawaai een generator maakt dan? Wat te denken van de opslag van brandstof? Zonnepanelen en je electriciteits consumptie verminderen is beter haalbaar én veiliger dan een luidruchtige generator in een doodstille omgeving...... Er staan in no-time "boefjes" voor je deur.... En een Goal Zero setje is zo in een goede EMP proof box gestopt....

Ik wil je enthousiasme niet verzieken. Dat is lovenswaardig. Alleen is het wel zinvol om informatie die je deelt op feiten te baseren en niet op aannames en gevoel :)

Succes met je zoektoch naar een goede EMP proof setup!

Beste Prepass,

Bedankt!
Ik heb het merendeel van m'n kennis uit boeken, en ben geen expert...
Ik heb al wel eens met elektromagnetische afscherming van verlichtingsarmaturen van doen gehad, vanwege afscherming van storingsrisico door de hoogfrequente ballast van het ding, maar dat was het dan wel wat de praktijk betreft met dat deel van het elektromagnetisch spectrum.
Interessant is het... electromagnetische straling...
Deze poster is een favoriet van me, en laat het gehele spectrum zien...
http://www.unihedron.com/projects/spectrum/downloads/

Materiaal is van aluminium (slechte dempings eigenschappen mbt EMP


Ik heb eens een militaire FH 38/380 GN dosimeter op de kop getikt, en die was EMP beschermd. De omkasting daarvan is geheel van aluminium. Nu zal het gewicht bij de materiaalkeuze ook een rol hebben gespeeld, maar zo slecht kan aluminium dan toch niet zijn? Daar komt bij, dat de deksel van de kookkist zo'n 4-5 mm dik lijkt te zijn, en de omkasting van die dosimeter zo'n 1,5 mm. Speelt de dikte trouwens wel een rol, of gaat het meer om de afscherming zelf (grotendeels ongeacht de dikte)?

Die hooikist die erbij zit is 100% NIET EMP proof. Materiaal is van aluminium (slechte dempings eigenschappen mbt EMP) en heeft teveel kieren en slecht sluitende randen en deksel. Het rubberen seal werkt ook niet mee voor een metaal op metaal afdichting.

Hmmm, zojuist misschien de oplossing (?) gevonden: een doek van fijn RVS-metaalgaas rondom tot juist over de rand leggen, en het rubber drukt dit vervolgens perfect tegen de RVS-binnenwand ;-)

Ook de kookketel zelf is niet 100% EMP proof, ook deze sluiting is niet afdoende om EMP af te schermen.

Zou een aluminium tape over de sluiting dan voldoende zijn?

Leg maar een UHF porto in je kistje (en volume goed hard), sluit deze kist en zend met de andere porto naar de porto in je kist. Je hoort 100% zeker signaal binnen komen. Bij een goede EMP hoor je gewoon niets binnenkomen op de porto in de kist.

Bedankt voor die tip, en ga ik zeker proberen!
Haha, nu zijn het wel "bami-porto's" hoor, en of dat nog wat uitmaakt? ;-)
(Maar ik ben er gek op: Baofeng GT-3's, en die kan ik een ieder van harte aanbevelen!).

Ondanks je uitgaat van dubbelwandige EMP gaat dit niet werken. Als je 2 vergieten op elkaar legt loopt er nog steeds water door....... :(
Achter het kleine glazen uitlees-schermpje van de FH 38/380 GN dosimeter was een heel fijn metaalgaas aangebracht, dus metaalgaas en kleine gaatjes zijn kennelijk geen probleem???

Zonnepanelen en je electriciteits consumptie verminderen is beter haalbaar én veiliger dan een luidruchtige generator in een doodstille omgeving......

Mee eens, en ik denk dat wij niet veel elektriciteit nodig hebben als het er op aankomt. Het gaat mij dan meer om het overbruggen van de eerste weken (koelkast/vriezer), en daarna wat sporadisch opladen van accu's en bami-porto's. Leegeten van de vrieskist en pekelen kost ook tijd...

...Er staan in no-time "boefjes" voor je deur....
Tja, ehhh .... ik woon al in de Randstad, dus ben wat dat betreft al prima verzorgd ;-)

Misschien moet ik mijn EMP-eritis toch wat nuanceren. Ik ben niet overdreven bezorgd wat een EMP aangaat, en zal mijn huis niet snel in folie verpakken. Maar, vind het wel verstandig om te investeren in ook iets van bescherming van de meest essentiële elektronica. Een goede bescherming tegen EMP zit hem kennelijk meer in weten hoe, en hoeft m.i. niet veel te kosten. Met een gesloten metalen doos of kist, met aluminium tape over de sluiting, zou het toch al moeten kunnen? Met de inhoud wel elektrisch geïsoleerd van de kist zelf, en de kist geaard?

Misschien kan jij wat adviezen geven? Wat zou in principe voldoen?
Graag hoor ik van je...

Groeten,
Andre
 

prepass

Elementary prepper
Andre,

Geen idee of je het oude forum kent ik heb daar destijds min of meer dezelfde posts gedaan. Deze zijn denk ik nog wel terug te vinden.

Ik heb mijn oplossingen geaard. (Is altijd discussie over wel/niet aarden)Dikte van je materiaal en de complete afdichting is de sleutelfactor in dit verhaal. Die dosimeter ken ik niet exact maar ik vermoed dat hier weinig tot geen electronica in zit dat emp gevoelig is. Zit er een batterij in? Denk het niet...je kalibreer apparaat zal mogelijk wel mispec emp proof zijn.
Bamiporto's maakt niet uit. Test dan meteen met je telefoon (wifi en 3/4G)
Ik heb destijds een oude defensie munitiekist "EMP proof gemaakt" voor iemand die dacht dat dit wel zou werken, door de randen kaal te schuren en af te dichten met alu-tape. Na een middag "knutselen" was die kist nog zo lek als een mandje. Na 2 lagen alu folie compleet om de kist heen te rollen (ik had geen zin meer om er nog meer tijd in te stoppen) had ik eindelijk geen 3/4G verbinding meer met een gsm in de kist. Wifi en de porto's kwamen wel gewoon binnen.....moraal van het verhaal?
Goede afdichting van deur/klep/opening, dik materiaal en 100% sluiting van alle wanden/naden. Alu-folie voor een sluiting is géén oplossing.
Oja en je te beschermen materiaal isoleren van de buitenlaag/kist. En werk in lagen van bescherming....

Geen aannames doen maar testen! :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Beste Rockyflats/Andre voor het openen n sluiten van deuren/deksel etc heb je in de industrie zogenaamde "fingers"....vele malen beter dan gaas om een afdichting te maken. Er zijn gaas seals die voldoende demping geven maar die zijn dan ook gecertificeerd en getest op werking.
Zie hieronder de types sluitingen. Mijn EMP "oplossing" maakt gebruik van sluiting type "D".
Bekijk bijlage 2039
Hieronder de afbeelsing van een "finger" welke te gebruiken is zoals op de foto hierboven (grijze delen)
Bekijk bijlage 2040

Had je mijn post doorgelezen? Je blijft nog steeds flink wat aannames doen over zo'n enorm belangrijk issue als EMP. Zou echt jammer zijn als je na eenhttps://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/emp-iets-om-rekening-mee-te-houden-ik-vrees-van-wel-prep-tip.1469/#post-21907 EMP denk je zaken op orde te hebben en alle apparatuur blijkt "dood" te zijn.....en dan?

Dag Prepass,

Onze reacties hebben zich juist gekruist zag ik.
Bedankt voor die sluiting-tip...
Dergelijke "vingers" heb ik ook al eens gezien, in elektronica kasten.
Ik vind het wel apart dat kleine spleten dan kennelijk geen probleem zijn. Heeft dan wellicht te maken met de golflengte?
Ik heb hier weer iets uit geleerd, bedankt...

Nu jij het nodige van EMP af weet, ben ik wel razend benieuwd naar hoe jij het EMP risico inschat?
Zou daar niet veel meer de aandacht naar uit moeten gaan, gezien de mogelijke gevolgen, ook vanuit de overheid?
Hoe kwetsbaar is onze infrastructuur...?

Groeten,
Andre
 
Bovenaan