• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EMP - iets om rekening mee te houden? Ik vrees van wel... Prep-tip!

V

Verwijderd lid 423

Gast
Andre,

Geen idee of je het oude forum kent ik heb daar destijds min of meer dezelfde posts gedaan. Deze zijn denk ik nog wel terug te vinden.

Ik heb mijn oplossingen geaard. (Is altijd discussie over wel/niet aarden)Dikte van je materiaal en de complete afdichting is de sleutelfactor in dit verhaal. Die dosimeter ken ik niet exact maar ik vermoed dat hier weinig tot geen electronica in zit dat emp gevoelig is. Zit er een batterij in? Denk het niet...je kalibreer apparaat zal mogelijk wel mispec emp proof zijn.
Bamiporto's maakt niet uit. Test dan meteen met je telefoon (wifi en 3/4G)
Ik heb destijds een oude defensie munitiekist "EMP proof gemaakt" voor iemand die dacht dat dit wel zou werken, door de randen kaal te schuren en af te dichten met alu-tape. Na een middag "knutselen" was die kist nog zo lek als een mandje. Na 2 lagen alu folie compleet om de kist heen te rollen (ik had geen zin meer om er nog meer tijd in te stoppen) had ik eindelijk geen 3/4G verbinding meer met een gsm in de kist. Wifi en de porto's kwamen wel gewoon binnen.....moraal van het verhaal?
Goede afdichting van deur/klep/opening, dik materiaal en 100% sluiting van alle wanden/naden. Alu-folie voor een sluiting is géén oplossing.
Oja en je te beschermen materiaal isoleren van de buitenlaag/kist. En werk in lagen van bescherming....

Geen aannames doen maar testen! :)

Weer gekruist...
Dat is ons lot kennelijk, maar is gelukkig geen langs elkaar heen praten ;-)

Die dosimeter ken ik niet exact maar ik vermoed dat hier weinig tot geen electronica in zit dat emp gevoelig is. Zit er een batterij in? Denk het niet...je kalibreer apparaat zal mogelijk wel mispec emp proof zijn.

Milspec emp proof kan ik mij voorstellen. Zo doordacht als dat ding in elkaar zit. Is voorzien van een rekenunit/processor, en bevat e.e.a. aan condensatoren, diodes en wat weet ik. Heeft ook iets van scheidingsdiodes op de verbindingen naar buiten. Bijgaand een paar foto's. Ik heb er indertijd ook een aantal binnenwerken van gekocht voor een appel en een ei, en daar voor diverse vrienden de Hamamatsu R1130 PMT buizen uit gehaald, om er scintillatie-probes van te maken. Jou zeggen die foto's meer dan mij denk ik...
Het apparaat is bedoeld om horloge dosimeters met RPL glas uit te lezen. Dat glas is zilver gedoteerd, en is gevoelig voor radioactieve straling. Hoe meer straling het heeft ontvangen, des te meer gloeit het glas onder UV-licht op, in zichtbaar geel licht. De PMT buis mat vervolgens die straling.

Groeten,
Andre
 

Bijlagen

  • photo (72).JPG
    photo (72).JPG
    41.1 KB · Weergaven: 45
  • photo (65).JPG
    photo (65).JPG
    45.3 KB · Weergaven: 46
  • photo (6).JPG
    photo (6).JPG
    41.6 KB · Weergaven: 41
  • photo (4) - Copy.JPG
    photo (4) - Copy.JPG
    27.2 KB · Weergaven: 39
  • photo (3) - Copy.JPG
    photo (3) - Copy.JPG
    70.3 KB · Weergaven: 38

prepass

Elementary prepper
Andre,

Ik weet zeker niet alles mbt EMP. Mijn inschatting is dat EMP wel degelijk een zaak is om rekening mee te houden. Als je ziet hoe makkelijk je met eenvoudige middelen een simpel EMP device kan maken (kan weinig schade op grote schaal toebrengen) dan kan je er vanuit gaan dat diverse staten dit al zeer ver hebben doorontwikkeld.
Tevens hebben de US strijdkrachten al enige tijd Cheyenne Mountain weer in gebruik genomen... En als je kijkt hoe in de koude oorlog ook onze bunkers waren voorzien van EMP beschermingsmaatregelen.....dan moet je deze optie zeker zéér serieus nemen. De gevolgen zullen enorm zijn ondanks dat de kans nu nog wat klein lijkt.... Gezien de toegenomen spanningen in de wereld kan ik me voorstellen dat inzet van een EMP capable wapen niet ondenkbaar is.....

Het is een zeer goed inzetbaar "wapen" dat geen directe slachtoffers met zich meebrengt. Plus de inzet op kleine schaal hoeft niet altijd meteen opgemerkt te worden. Kleine disrupties zijn vaak al voldoende om het kwetsbare technologische evenwicht te verstoren....
Extra aandacht voor dit soort zaken? Ik denk dat er al flink wat maatregelen worden/zijn genomen door de overheid (in de achtergrond)De media gaat dit niet oppakken. De overheid ook niet mbt voorlichting etc....

Doe goed onderzoek en kijk op het oude forum nog eens wat posts na mbt EMP.

Oja en alu tape werkt onvoldoende als afdichting. Bij Conrad zijn overigens goede fingers en pakkingen te koop (met certificering!)

Groet

Dag Prepass,

Onze reacties hebben zich juist gekruist zag ik.
Bedankt voor die sluiting-tip...
Dergelijke "vingers" heb ik ook al eens gezien, in elektronica kasten.
Ik vind het wel apart dat kleine spleten dan kennelijk geen probleem zijn. Heeft dan wellicht te maken met de golflengte?
Ik heb hier weer iets uit geleerd, bedankt...

Nu jij het nodige van EMP af weet, ben ik wel razend benieuwd naar hoe jij het EMP risico inschat?
Zou daar niet veel meer de aandacht naar uit moeten gaan, gezien de mogelijke gevolgen, ook vanuit de overheid?
Hoe kwetsbaar is onze infrastructuur...?

Groeten,
Andre
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Andre,

Ik weet zeker niet alles mbt EMP. Mijn inschatting is dat EMP wel degelijk een zaak is om rekening mee te houden. Als je ziet hoe makkelijk je met eenvoudige middelen een simpel EMP device kan maken (kan weinig schade op grote schaal toebrengen) dan kan je er vanuit gaan dat diverse staten dit al zeer ver hebben doorontwikkeld.
Tevens hebben de US strijdkrachten al enige tijd Cheyenne Mountain weer in gebruik genomen... En als je kijkt hoe in de koude oorlog ook onze bunkers waren voorzien van EMP beschermingsmaatregelen.....dan moet je deze optie zeker zéér serieus nemen. De gevolgen zullen enorm zijn ondanks dat de kans nu nog wat klein lijkt.... Gezien de toegenomen spanningen in de wereld kan ik me voorstellen dat inzet van een EMP capable wapen niet ondenkbaar is.....

Het is een zeer goed inzetbaar "wapen" dat geen directe slachtoffers met zich meebrengt. Plus de inzet op kleine schaal hoeft niet altijd meteen opgemerkt te worden. Kleine disrupties zijn vaak al voldoende om het kwetsbare technologische evenwicht te verstoren....
Extra aandacht voor dit soort zaken? Ik denk dat er al flink wat maatregelen worden/zijn genomen door de overheid (in de achtergrond)De media gaat dit niet oppakken. De overheid ook niet mbt voorlichting etc....

Doe goed onderzoek en kijk op het oude forum nog eens wat posts na mbt EMP.

Oja en alu tape werkt onvoldoende als afdichting. Bij Conrad zijn overigens goede fingers en pakkingen te koop (met certificering!)

Groet
Hi Prepass,

Ik denk dat er al flink wat maatregelen worden/zijn genomen door de overheid (in de achtergrond)

Ik hoop het... Maar heb daar zelf geen al te grote verwachtingen van...
Als ik zie dat zo'n 50% van het legermaterieel al defect langs de kant staat...
Ik bedoel, als de infrastructuur jarenlang op gelijke wijze is veronachtzaamd (is hier maar een vermoeden...) hoe valt die dan alsnog binnen een redelijk tijdsbestek beschermen? De zwakste schakel...

Ik meen eens te hebben gelezen dat de overheid het risico laag inschat.
Tja, wat heet een "laag risico": het is wel een risico op catastrofale gevolgen...
Of het met de risico-prioriteit-inschatting wel goed gaat daar?

Ik vond nu het volgende, via Googlen (even voor wat het waard is):

"Nee, de Nederlandse overheid is niet voorbereid op een EMP-aanval.


Minister Van Middelkoop (2010):
"De reden is dat wij alleen maar die risico’s willen beschrijven waartegen wij ook daadwerkelijk maatregelen kunnen nemen. Deze EMP-aanval valt daar niet onder. De inzet die wij kiezen is om niet uit te gaan van een dergelijke aanval, maar juist om te zorgen dat een dergelijke aanval wordt voorkomen."


Vraag aan Minister Hillen (2012): hoe beoordeelt u specifiek de opmerkingen van de voorzitter van de Britse Defensiecommissie, James Arbuthnot, over de waarschijnlijkheid van een EMP-aanval, aangezien het een gemakkelijke manier is om met een klein aantal nucleaire wapens een zo groot mogelijk verwoestend effect te creëren?


"Met een door een nucleaire explosie veroorzaakte elektromagnetische puls kunnen onbeschermde elektronische systemen worden ontregeld of vernietigd. De elektronische circuits van apparatuur branden dan door. Om met een nucleaire EMP-aanval een zo groot mogelijk effect te creëren, is een explosie van een atoomwapen op enkele honderden kilometers hoogte vereist. Daarvoor is een draagraket nodig waarover alleen staten beschikken. De Nederlandse inlichtingdiensten beoordelen de waarschijnlijkheid van een nucleaire EMP-aanval als laag.""


Of de inspanningen van de overheid dan uit veel meer zullen bestaan, dan uit een "Kloppen op hout"...?

Groeten,
Andre
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Op het oude forum heb ik al eens geroepen dat het zinvol zou zijn als mensen een cursus gingen volgen. Er zijn zelfs gratis cursussen.
Als het zo eenvoudig zou zijn om en EMP wapen te maken, waarom dan die kernbom ?
Misschien toch iets met vermogen, frequenties etc. ?

Geen enkele defensie bunker is volledig EMI proof ook Chayenne mountain niet. Meestal wordt alleen de communicatie afdeling voorzien van afscherming.
Het gebruik van "vingers" is daar ook al voorbij gekommen.

Edit: voorbeeld gratis cursus

Edit-2: "wij" doen EMI onderzoek/metingen vanaf 1500V /25Kv. Voor hoger of certificering schakelen we op naar onze dochter in ene grote plaats in het oosten des lands.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Op het oude forum heb ik al eens geroepen dat het zinvol zou zijn als mensen een cursus gingen volgen

Adem in en adem uit ?

Als het zo eenvoudig zou zijn om en EMP wapen te maken, waarom dan die kernbom
gelijk heb je, eenvoudig beslist niet
maar het is wel een ontwikkeling die gestaag door gaat en zondermeer ( mijn inzien )
zal lijden tot een praktijk wapen, het is nu eenmaal een logies gevolg van de wedloop naar oorlogstuig welke in de perceptie van de massa acceptabel is/zijn
al is het maar vanwege de minimale schade die het aan "assets " doet
waarbij gelijk een heel nieuw probleem ontstaat, hoe maatschappelijk acceptabeler, hoe eerder het zal worden ingezet

en vlak niet uit, een kern wapen geeft fall out, en die discrimineert niet en kan net zo makkelijk je eigen bevolking treffen als de wind draait, of het hoog genoeg zat om eerst deels de wereld rond te trekken voor het naar beneden komt :)
dat is een van de weinige redenen dat het ding niet vaker is ingezet bij conflicten

laten we eerlijk zijn
je zegt waarom dan die kernbom,
die zal altijd blijven
net zoals sarin, mosterdgas, bio wapens, en andere goedkope en simpel te maken wapens
en in verhouding is een nuke eenvoudig te maken
en de afschrikking is groter vanwege het zichtbare resultaat en direct menselijk lijden

hahaha wat zou er zijn gebeurt als ze hadden gezegd tegen Japan
" en nou afgelopen of we doen je licht uit en je radio stuk maken "
 

petroman

SHTF Expert
je zegt waarom dan die kernbom,

Dat was een open vraag: de reden is namelijk simpel: energie. Je hebt nogal wat energie (power) nodig om een dikke puls te maken. Een kernexplosie heeft dat in zich.
LED lampen zijn grote EMI (interferentie/storing veroorzakende) bronnen. Wil je je EMI metingen verzieken dan moet je op kantoor alle TL lampen vervangen door LED.

Een EMI wapen heeft ook veul energie nodig om op de gewenste afstand iets te kunnen ontregelen. Overigens zal dit wapen maar tijdelijk werken want tegenmaatregelen zijn makkelijker uit te voeren dan bv de plaatdikte van je tanks vergroten tegen nog sterkere knaldingen van de vijand.
RVS gaas is een normale goed werkende afscherming zoals die in de industrie gebruikt wordt. Natuurlijk geld ook hier weer de macht van het getal. Meer en dikker etc. is meestal beter. De maaswijdte van het gaas bepaald de frequenties waartegen je je beschermd/beschermen kan. Hieruit volgt dan ook dat een plaat altijd beter is dan gaas. Verder is goede aarding cruciaal. Goed betekend hier: zodanig dat je via die weg geen energie binnen krijgt.
 

prepass

Elementary prepper
Petroman,

Ik denk dat ik de schoen wel pas dus trek 'm even aan, bepaal jij maar of ie goed zit dan.
Ik gaf volgens mij duidelijk aan dat EMP generende devices met enige kennis en kunde relatief makkelijk in elkaar te zetten zijn met relatief makkelijk voorhande zijnde artikelen. Inderdaad niet met de kracht gelijk aan een NEMP. Dat is ook de reden dat ik aangaf dat er op kleinere schaal verstoringen kunnen ontstaan die mogelijk al voldoende zijn om een redelijk kwetsbaar systeem flink te destabiliseren. Ik heb niet de illusie dat ik alles weet mbt EMP en afscherming. Ook of mijn oplossing afdoende is bij een NEMP weet ik niet. Simpelweg ook omdat dit nooit getest is. Neemt niet weg dat ik, voor zover het in mijn vermogen ligt, er zo veel als mogelijk aan wil doen om m'n apparatur te beschermen.

Heb jij overigens bepaalde oplossingen voor jezelf in place? Of zie je het nut er simpelweg niet van in?

Op het oude forum heb ik al eens geroepen dat het zinvol zou zijn als mensen een cursus gingen volgen. Er zijn zelfs gratis cursussen.
Als het zo eenvoudig zou zijn om en EMP wapen te maken, waarom dan die kernbom ?
Misschien toch iets met vermogen, frequenties etc. ?

Geen enkele defensie bunker is volledig EMI proof ook Chayenne mountain niet. Meestal wordt alleen de communicatie afdeling voorzien van afscherming.
Het gebruik van "vingers" is daar ook al voorbij gekommen.

Edit: voorbeeld gratis cursus

Edit-2: "wij" doen EMI onderzoek/metingen vanaf 1500V /25Kv. Voor hoger of certificering schakelen we op naar onze dochter in ene grote plaats in het oosten des lands.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb zo'n vermoeden als we zulke hoge emp golven krijgen dat televisies, radio's en ander elektronica kapot gaat. De straling dus danig hoog is dat wij ook een kern temperatuur krijgen van 100 graden. Ofwel de wereld is een megnetron geworden.
Ik schakel regelmatig 10kv en hoger in en uit. Maar ik voel de trafo's gewoon door me lijf heen als ze ingeschakeld worden. Het is een gebrom die je hoord maar ook zeker kan voelen.
En dicht bij een trafo werkt mijn telefoon ook niet. Gewoon geen ontvangs.
 

houthe

Senior Prepper
Ik heb zo'n vermoeden als we zulke hoge emp golven krijgen dat televisies, radio's en ander elektronica kapot gaat. De straling dus danig hoog is dat wij ook een kern temperatuur krijgen van 100 graden. Ofwel de wereld is een megnetron geworden.
Ik schakel regelmatig 10kv en hoger in en uit. Maar ik voel de trafo's gewoon door me lijf heen als ze ingeschakeld worden. Het is een gebrom die je hoord maar ook zeker kan voelen.
En dicht bij een trafo werkt mijn telefoon ook niet. Gewoon geen ontvangs.
Van een EMP gaan wij mensen niet warm worden hoor :) tenzij je misschien vol zit met pacemakers en andere elektronica...
 

Arie

Diehard Prepper
Nee gelukkig nog geen pacemakers.
Emp heb ik niet zoveel verstand van maar zulke straling is wel merkbaar lijkt mij.
Er zijn er maar weinig knapper van geworden van die kern bommen.
EMC problemen in installatie's gaat me beter af.
Maar dat is ook beroeps matig.
 

petroman

SHTF Expert
De term EMP ontstond pas nadat de amerikanen uitgelachen waren over de buizenradio in de russische MIG vliegtuigen, tijdens of na de koude oorlog.
De russen waren nl. eerder op de hoogte van de neveneffecten van en kernexplosie.
Ik ben zeker geen EMI expert maar wel kritisch inzake allelei aannames en vermoedens. Ik ben meer iemand van zelf logisch nadenken en als niemand mij iets kan uitleggen in jip en janneke termen dan wacht ik wel op de volgende deskundige. Maar dat terzijde.

EMP, dus de elektro magnetische PULS of piek is dus direct gerelateerd aan een explosie. In dit geval een nucleaire. De energie die daarbij vrijkomt is dermate hoog dat je dit effect er gratis bijkrijgt.
Door deze elektromagnetische energie krijg je in daarvoor gevoelige apparatuur : elektro magnetische interferentie of te wel beïnvloeding. Is de energie groot genoeg dan krijg je defecte apparatuur. Vergelijk het met je fietslampje aansluiten op 12v. Daar ken ie niet tegen en gaat kapot.

Dus tenzij je een apparaat kan bouwen dat zo veel energie kan opwekken en dit in een fractie van een seconde (puls) gericht kan wegsturen kan je niet over een emp (wapen) praten. Daar komt dan nog een nadelige factor bij en dat is de afstand. Hoe verder je van de bron bent des te meer energie je in de puls moet stoppen om hetzelfde effect te krijgen.
Een tennisbal 10 meter wegwerpen is iets anders dan 100 meter.

Ik de praktijk zul je nog veel meer obstakels tegenkomen. natuurlijk afscherming, gebouwen, gronddemping en noem maar op.

Is er dan geen gevaar ?
Ja en nee, je hebt aardig wat kennis nodig en apparatuur om ergens flink wat storende elektromagnetische energie in te krijgen. Ik vergelijk het dan maar met een generator naast je huis zetten en daarmee 380volt op je interne 220volt net te zetten. Dan knallen de lampen er wel uit ja. Maar wil ik dat voor de hele straat doen dan heb ik een beste generator nodig.
Een zonnevlam heeft dit potentieel maar is lastig te richten nog te sturen. Daar is er een kans dat de energie dusdanig hoog is en breed qua spectrum dat het aardmagnetisme dit niet tegen kan houden en dan kan je dus tijdelijk die energie tot op het aardoppervlak krijgen. En daar hangen kilometers draad en allerlei elektrische apparaten die het dan moeilijk gaan krijgen. Hoe moeilijk weet denk ik niemand. Je kan wel gaan rekenen met niveau X maar wie weet komt er niveau Y langs.
Terrorisme ?
Als je kijkt naar de laatste ijzzelstormen in bv de USA dan kan je snappen dat het elektrisch lam leggen van een land ook anders kan. Kernwapens jatten, kopen en dan laten afgaan op grote hoogte ? Zou best kunnen maar die kans lijkt mij erg klein. Maar die kans is er theoretisch wel.

EMI dus beïnvloeding van elektromagnetisme heb je overal en altijd van en in de buurt van elektrische apparaten. Tot en met zelfs je hartslag.
deels zal je dat voelen bij het inschakelen van grote vermogens zoals @Arie dit schrijft. De brom die hij beschrijft is overigens een geluid dus luchtverplaatsing. Die kan je dan ook voelen.

Maak ik mij zorgen over een EMP ? Ik niet want in mijn beleving zal dit alleen komen van een kernwapen al dan niet hoog in de lucht. Als dat gebeurd heb ik en ander groter probleem dan of mijn radio, telefoon of ander elektriek ding het nog gaat doen. Nog af gezien van het feit dat ook hier, bronvermogen, afstand etc. ook een rol spelen.

Dus samengevat: nee ik maak mij geen zorgen. Hoe zou ik eea oplossen ?
Niet zo heel moeilijk, ik zou een (rvs) stalen emi proof elektrokast kopen, aarden (met een aardpen) en ergens aan de muur shroeven.

Maar nogmaals ik gebruik mijn verstand en dat hoeft niet volledig up to date te zijn.
Misschien zijn er wel geheime stoorfrequenties die wij stervelingen niet kennen.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Wil je je EMI metingen verzieken dan moet je op kantoor alle TL lampen vervangen door LED.

hahaha ja dat werkt bijna net zo leuk ( als effect ) als alle TL's hetzelfde uitvoeren ( dus 1 type , induc of capa ) en niet afwisselen
alleen gaat daar je fase vervuiling mee omhoog

maar ik hat ondertussen ook begrepen dat led invloed kan hebben op je meter ( digitaal )
maar daar ben ik nog niet hard achter
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb zo'n vermoeden als we zulke hoge emp golven krijgen dat televisies, radio's en ander elektronica kapot gaat. De straling dus danig hoog is dat wij ook een kern temperatuur krijgen van 100 graden. Ofwel de wereld is een megnetron geworden.
Ik schakel regelmatig 10kv en hoger in en uit. Maar ik voel de trafo's gewoon door me lijf heen als ze ingeschakeld worden. Het is een gebrom die je hoord maar ook zeker kan voelen.
En dicht bij een trafo werkt mijn telefoon ook niet. Gewoon geen ontvangs.

De term EMP ontstond pas nadat de amerikanen uitgelachen waren over de buizenradio in de russische MIG vliegtuigen, tijdens of na de koude oorlog.
De russen waren nl. eerder op de hoogte van de neveneffecten van en kernexplosie.
Ik ben zeker geen EMI expert maar wel kritisch inzake allelei aannames en vermoedens. Ik ben meer iemand van zelf logisch nadenken en als niemand mij iets kan uitleggen in jip en janneke termen dan wacht ik wel op de volgende deskundige. Maar dat terzijde.

EMP, dus de elektro magnetische PULS of piek is dus direct gerelateerd aan een explosie. In dit geval een nucleaire. De energie die daarbij vrijkomt is dermate hoog dat je dit effect er gratis bijkrijgt.
Door deze elektromagnetische energie krijg je in daarvoor gevoelige apparatuur : elektro magnetische interferentie of te wel beïnvloeding. Is de energie groot genoeg dan krijg je defecte apparatuur. Vergelijk het met je fietslampje aansluiten op 12v. Daar ken ie niet tegen en gaat kapot.

Dus tenzij je een apparaat kan bouwen dat zo veel energie kan opwekken en dit in een fractie van een seconde (puls) gericht kan wegsturen kan je niet over een emp (wapen) praten. Daar komt dan nog een nadelige factor bij en dat is de afstand. Hoe verder je van de bron bent des te meer energie je in de puls moet stoppen om hetzelfde effect te krijgen.
Een tennisbal 10 meter wegwerpen is iets anders dan 100 meter.

Ik de praktijk zul je nog veel meer obstakels tegenkomen. natuurlijk afscherming, gebouwen, gronddemping en noem maar op.

Is er dan geen gevaar ?
Ja en nee, je hebt aardig wat kennis nodig en apparatuur om ergens flink wat storende elektromagnetische energie in te krijgen. Ik vergelijk het dan maar met een generator naast je huis zetten en daarmee 380volt op je interne 220volt net te zetten. Dan knallen de lampen er wel uit ja. Maar wil ik dat voor de hele straat doen dan heb ik een beste generator nodig.
Een zonnevlam heeft dit potentieel maar is lastig te richten nog te sturen. Daar is er een kans dat de energie dusdanig hoog is en breed qua spectrum dat het aardmagnetisme dit niet tegen kan houden en dan kan je dus tijdelijk die energie tot op het aardoppervlak krijgen. En daar hangen kilometers draad en allerlei elektrische apparaten die het dan moeilijk gaan krijgen. Hoe moeilijk weet denk ik niemand. Je kan wel gaan rekenen met niveau X maar wie weet komt er niveau Y langs.
Terrorisme ?
Als je kijkt naar de laatste ijzzelstormen in bv de USA dan kan je snappen dat het elektrisch lam leggen van een land ook anders kan. Kernwapens jatten, kopen en dan laten afgaan op grote hoogte ? Zou best kunnen maar die kans lijkt mij erg klein. Maar die kans is er theoretisch wel.

EMI dus beïnvloeding van elektromagnetisme heb je overal en altijd van en in de buurt van elektrische apparaten. Tot en met zelfs je hartslag.
deels zal je dat voelen bij het inschakelen van grote vermogens zoals @Arie dit schrijft. De brom die hij beschrijft is overigens een geluid dus luchtverplaatsing. Die kan je dan ook voelen.

Maak ik mij zorgen over een EMP ? Ik niet want in mijn beleving zal dit alleen komen van een kernwapen al dan niet hoog in de lucht. Als dat gebeurd heb ik en ander groter probleem dan of mijn radio, telefoon of ander elektriek ding het nog gaat doen. Nog af gezien van het feit dat ook hier, bronvermogen, afstand etc. ook een rol spelen.

Dus samengevat: nee ik maak mij geen zorgen. Hoe zou ik eea oplossen ?
Niet zo heel moeilijk, ik zou een (rvs) stalen emi proof elektrokast kopen, aarden (met een aardpen) en ergens aan de muur shroeven.

Maar nogmaals ik gebruik mijn verstand en dat hoeft niet volledig up to date te zijn.
Misschien zijn er wel geheime stoorfrequenties die wij stervelingen niet kennen.

Dag Wim,

De kans op EMP door de zon lijkt mij toch niet zo klein. Een kans van 12% in 10 jaar las ik ergens. En we zijn in juli 2012 kennelijk al door het oog van de naald gekropen...

Ik vraag me af of we nog wel 10 jaar hebben, tot aan een eerste EMP ramp door een kernbom. Het schijnt, dat een kernbom buiten de dampkring op aarde geen verdere effecten oplevert dan alleen zo'n EMP. Fortschen heeft het er in zijn boek over dat er hooguit iets van een flits(je?) te zien zou zijn, en zal wel afhangen van de afstand, en of dag of nacht. Als dat zo is, dan is er voor een agressor ook minder reden om terughoudend te zijn met het zo inzetten van een kernwapen lijkt me. En als niet direct vast te stellen is dat er een kernwapen is ingezet, en door wie, en er nauwelijks zichtbare schade ontstaat, dan is de kans op een snelle vergelding klein. En al helemaal door een land dat juist getroffen is door een EMP.
Ik kan mij niet voorstellen, dat van de meer dan 15.000 kernwapens op de wereld, er niet een aantal "te koop" zullen zijn (corruptie...), en wie weet wat er in voormalige USSR landen nog in schuurtjes ligt?

Ik denk dat ik maar eens wat spullen in een metalen doos ga stoppen.
Misschien aardig om jou/jullie ideeën te horen, tips?

Ik denk aan:
- 2 UHF/VHF portofoons, met oplader (Baofeng GT-3TP). Hebben ook een FM-radio ingebouwd;
- een opvouwbaar zonnepaneeltje (moet ik nog aanschaffen);
- drie batterijhouders (type Solarstorm 18650) met 18650 li-ion batterijen. Hebben 5V (usb) uit en 8,4V uit, en lijken ideaal voor opladen via usb, voor direct aansluiten van een 8,4V lamp, maar ook voor direct aansluiten op de Baofeng GT-3TP (over de 8,4V accu). Door die in serie te zetten, kan ik er ook gelijk meer dan 24V van maken, en dan via een step-down converter een laptop voeden;
- een e-reader met het nodige leesvoer op SD;
- een harddisk back-up met o.a. familiefoto's en wat PDF's. Pas op met SSD drives - ik heb gehoord dat die niet te lang zonder stroom kunnen... Langer dan een jaar niet aangesloten schijnt dataverlies te kunnen opleveren...;
- een mini-laptopje. Ik heb hier een oude Acer One, en doet het nog goed;
- een universele oplader voor AA-AAA-en 18350 en 18650 Li-Ion;
- een aantal AA en AAA Eneloop NiMH batterijen;
- ....


Maar... dilemma... nu ik op dat acertje one aan het typen ben, zit die niet in de metalen kist.... ;-)
Het nodige dubbel hebben, of het er op wagen, of zelf in een kist kruipen natuurlijk (dat komt er sowieso eens van ;-)

Groeten,
Andre
 

petroman

SHTF Expert
@Andre ,

Mijn tips staan in het artikel.
Alles kan maar is alles ook een reeel risico ?
Er kan een vliegtuig neerstorten on mijn huis, er kan ook een meteoriet binnenkomen, er kan ook een zonnevlam ontstaan die onze bescherming wegfikt en onze maatschappij terugbrengt naar die, zoals we die nu kennen in vele afrikaanse landen.
Ik geloof niet zo zeer dat het eenvoudig is om een intercontinentale ballistische raket met kerkop te scoren en dan af te vullen en ook nog af te vuren. Ja het zou misschien kunnen maar realitsch ? Je kan makkelijker 100 strijders op weg sturen met een weldoordacht plan....
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Wim,

Inderdaad, wat zijn de risico's die de aandacht verdienen...

Er zijn vast genoeg lieden die over de diverse risico's beter op de hoogte zijn dan wij.
Alleen, is men aardig gewend om het klootjesvolk (ons) daarover niet te informeren.
Het is allemaal hosanna. De economie draait prima, Rutte lacht, Europa is fantastisch en de Euro is het beste dat ons is overkomen. Om over de multiculturele samenleving nog maar te zwijgen.
Voor wie dat alles gelooft tenminste...

Ik zie vooral een samenleving die veel kwetsbaarder is dan tientallen jaren geleden, en een generatie die mij toch minder in staat lijkt om er op eigen kracht nog iets van te maken, zodra het eens tegen zit.
Ik ben blij dat er mensen zijn zoals wij, die proberen om die kwetsbaarheid terug te dringen.
We moeten het alleen zelf maar uitzoeken, en er zelf maar naar raden waar de grootste risico's en kwetsbaarheden liggen, die de aandacht verdienen.

Dus beginnen we allemaal ergens, doen we ons ding en maken we er zo goed en zo kwaad als het gaat het beste van. Alleen, gaat dat in de goede richting, waar werken we naar toe en wanneer is het wat preppen betreft wel genoeg? Ieder van ons heeft vast wat extra pakken macaroni e.d. in huis. Maar wat als dat op is? Oké, dan is de rijst aan de beurt, maar ook dat raakt op.

Zou het niet "normaal" dat een ieder z'n verantwoordelijkheid neemt, en:
- er voor zorgt om ten minste een aantal weken volledig zelfvoorzienend te zijn;
- alvast zorgt voor mogelijkheden om dan over te schakelen op o.a. eigen voedselvoorziening (of samen met anderen) e.d.?
Nu doen de meesten dat echt niet denk ik.
En die komen dus bij een SHTF na een weekje of zo bij ons op de koffie, ook ongevraagd.

Ons allergrootste risico, vrees ik, is onze medeburger die nu alles voor vanzelfsprekend neemt, en onze zorgen straks pas weet te waarderen...

Trouwens, nu ik er aan denk: ik heb hier ook zo'n mooie Petromax, twee zelfs!
Ehhhh, en of die dan niet tot vlammenwerpers om te bouwen zijn? ;-)
Gekheid natuurlijk, maar toch...

Er is wat mij betreft een dringende behoefte aan wat indringende Postbus 51 spotjes, met echte inhoud ;-)

Groeten,
Andre
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@petroman Hoezo 100, meer dan 140 dagen! Dat reanimeren van jou is wel een olifantsdracht, zeg;)
Leuke info, van jouw link. In een leuk draadje, door jou weer tot leven gewekt.
Wij ouwetjes kunnen er best nog wat van..., ouwehoeren bedoel ik (ook)... :rolleyes:
 

drent

Diehard Prepper
Mooie verhalen allemaal, maar bij een shtf op die schaal gaan ook alle kernreactoren op tilt, iets met koeling nodig enzo. Paar hackers die maandje de stroom plat kunnen gooien en iedereen gaat ellende krijgen met stralingsziekten, of daar net als bij kernbommen ook een nucleaire winter aan vast zit, weet ik niet, maar zou zeker kunnen.
 

petroman

SHTF Expert
Mooie verhalen allemaal, maar bij een shtf op die schaal gaan ook alle kernreactoren op tilt, iets met koeling nodig enzo. Paar hackers die maandje de stroom plat kunnen gooien en iedereen gaat ellende krijgen met stralingsziekten, of daar net als bij kernbommen ook een nucleaire winter aan vast zit, weet ik niet, maar zou zeker kunnen.

Als je iets niet weet moet je het (hier) ook misschien niet ventileren ?
Dit gaat over elektro magnetisme > EMI=elektro magnetische interferentie (beinvloeding) tgv een eventuele P=pulse (plotselinge, kortstondige verhoging van)

Een kerncentrale is iets anders dan een kernbom.
 
Bovenaan