• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energiefiets - goedkoop zelf stroom opwekken?

Lai

Prepper goeroe
Je wasmachine er op laten draaien wil goed ;)



En je kan ook een kettingzaag of cirkelzaag er mee aandrijven! :thumbsup: Hier ga ik mij eens wat meer in verdiepen. :cool:



:lol:Kan ook nog bij geen brandstof meer.



Kort om, vele mogelijkheden voor een fietsaangedreven iets ;)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Het grootste probleem is dat je op een stilstaande fiets maar moeilijk je lichaamswarmte kwijt kunt terwijl je wel flink door moet trappen om voldoende energie op te wekken.

Met dit probleem ben ik zeer bekend, toen ik nog voor triathlons trainde ging dat in de winter gewoon door op de hometrainer op zolder. Op zich vrij gemakkelijk op te lossen met een middelgrote ventilator ter vervanging van de rijwind. Zou eventueel ook zelfs mechanisch kunnen worden aangedreven via de rotatie in je roller.

Ik zou zeggen, als je normaliter tijdens een SHTF toch nog sowieso een paar uur per dag op je hometrainer aan je conditie wilt werken is dit misschien wel handig om een beetje stroom te maken voor bijv. telefoon of zaklampje. Voor de rest sluit ik me aan bij de andere sprekers, efficientie, tijd per dag, zonnepaneeltjes, minimaliseren van elektriciteitsbehoefte, etc.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Okee, nu nog niet goedkoop of te koop, maar het levert wel energie bij activiteit die je toch al wel doet.

"Met een apparaat om elk been, kan na een uur op een normaal tempo naar verluidt genoeg elektriciteit worden geproduceerd om 4 smartphones op te laden. Bionic Power claimt ook dat de PowerWalk de kans op knieblessures verlaagt." link
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik moest bij dit windturbinetje meteen aan Flos denken. Omdat het zelf te maken is, niet te groot, en betaalbaar. Meer mensen zullen dit filmpje dan wel interessant vinden.

Onderste film is een uitvinding van een jonge student, net zoiets, alleen nu groots ingezet. Een kleine windturbine met zonnepaneel, wordt oa in Istanbul in het verkeer toegepast, windvlagen van bussen worden zo omgezet in energie.Vele kleintjes maken groots.



 

Psamathos

Prepper
Ik weet dat dit een dood topic is, maar ik heb een keer een energiefiets gebouwd voor een project op de uni. Opdracht was: Bouw een mens-aangedreven koelmachine inclusief vat wat 2l water zo ver mogelijk moet koelen in 30 min. Het werkte opmerkelijk goed, kregen er ongeveer 100W uit, wat je dan een minuut of 5 vol kon houden. Belangrijk om rekening mee te houden:
  • Een alternator heeft een spanning nodig om stroom te leveren, het heeft geen permanente magneten dus je hebt een auto-accu nodig die je NIET leeg laat lopen.
  • De versnellingen zijn soms nog wel eens moeilijk om goed te krijgen. Wij hadden een dubbele ketting-overbrenging. dus 2x grootste naar kleinste tandwiel. Alternator zat net achter het zadel (Verstelbaar om de ketting goed strak te kunnen krijgen).
  • Je wilt een vliegwiel. De alternator, wanneer je 'm gebruikt, is ongeveer zo zwaar als bergopwaarts trappen. Wat je alleen mist is de traagheid van je fiets, dus op de dode punten krijg je de trappers niet in beweging.
Al met al is dit iets wat wat waard is als je energie en tijd over hebt om te fietsen. Het moet dus niet je prio 1 zijn, tenzij je voor je eerste levensbehoeften afhankelijk bent van elektrische energie. Iemand had het over een koelkast, een paar jongens hebben dat geprobeerd. De 12V van de alternator kun je naar een omvormer sturen, maar typisch kunnen deze de hoge piekstroom om de compressor te starten niet aan. Je kunt beter proberen een accu op te laden en hiermee de compressor aan te drijven (als die DC is), maar al met al is een gat in de grond een betere optie om spul koel te houden.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje ik heb dat filmpje bekeken en heb er sterk mijn bedenkingen over ,. Dit is een verticale as molen met Lentz bladen
op zich niets mis mee maar zo even dat allemaal buigen , daar komt toch iets meer voor kijken , dit om te beginnen , tevens een 1Kilowatt
molen is geen klein dingetje , dat is een stevige molen waar behoorlijke grote krachten op komen en om te met dat fietswiel wat men liet zien
dat kan je wel vergeten , dat is leuk voor een klein molentje van 20 / 50 Watt of zo maar verder zou ik niet gaan .Als je echt een kilowatt molen bouwt dan heb je zowel boven als beneden een as met lagers nodig en dus ook een goede opstelling met de nodige lagers en alles goed uitgebalanceerd .
Tevens een Lentz wiekenstel is een molen voor laag toerental en zul je dus ook de nodige overbrengingen bij moeten gebruiken of een speciale veel polige generator , Hier wordt niets over vermeld of wat ook ;-( Op zich een leuk filmpje maar er komt iets meer bij kijken om zo'n molen te maken . (en bij die grote heb je waarschijnlijk hier in Nederland ook wel de nodige vergunningen nodig )
Wat ik hierboven schrijf is niet kwaad bedoeld hoor begrijp me goed , het is niet bedoeld als kritiek want een Lentz rotor is voor de doehelzver goed te maken maar er komt veel meer bij kijken en dat is hetgeen ik jammer vind van dit filmpje het geeft het beeld van even maken en dat is niet correct
gr will
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat jaartjes terug kon je dit toestel met een aardige korting als klant bij Essent kopen.
Je kon kiezen uit verschillende spanningen en aansluitingen, zelfs 220 volt.
Ik heb achteraf spijt het niet te hebben gekocht,


POWERplus Cougar Dynamo Energiestation - Energie station met 220V en 3 / 4,5 / 6 / 9 / 12V uitgang en USB uitgang - Noodstroom - LED verlichting - Fiets generator - Lader / Oplader mobiele apparatuur en telefoon.

1200x1125.4.jpg1200x1009.jpg1200x834.2.jpg124x93.3.jpg



Powerbank Essent (2).jpg


Productbeschrijving​

De POWERplus Cougar is een echte alleskunner.

Opladen door middel van dynamo (fietsende beweging), AC (220V, adapter bijgesloten) of DC (12V, adapter bijgesloten).

7Ah interne 12V batterij. Ingebouwde omvormer voor 220V uitgang (100W uitgangsspanning maximaal).

Tevens ingebouwde LED lamp en handige opbergvak voor stekkertjes e.d.

Ideaal als noodstroomvoorziening (tot 100W), voor de caravan, camper, boot etc.

Productspecificaties​

Overige kenmerken​

Gewicht4.8 kg

EAN​

EAN8717853700668

Dank je wel @joepmeloen je hebt het gevonden, prachtig.
 

marzman

Diehard Prepper
Wat jaartjes terug kon je dit toestel met een aardige korting als klant bij Essent kopen.
Je kon kiezen uit verschillende spanningen en aansluitingen, zelfs 220 volt.
Ik heb achteraf spijt het niet te hebben gekocht,

Bekijk bijlage 23776

haha, wat een gaaf ding :) Kunnen de meeste elektrische fietsen niet bijladen als je bergaf gaat? (die van mij wel), dan kun je hem ook permanent zo instellen en dan laadt je de accu bij door te fietsen (moet je wel knetterhard stampen :p )
 
  • Haha
Waarderingen: JJ&A

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Wat jaartjes terug kon je dit toestel met een aardige korting als klant bij Essent kopen.
Je kon kiezen uit verschillende spanningen en aansluitingen, zelfs 220 volt.
Ik heb achteraf spijt het niet te hebben gekocht,

Bekijk bijlage 23776

Had gelezen over dat ding dat ie 100 watt kan opbrengen.. geloof er niks van, maar een radiootje en een led lampje op een accuutje moet kunnen...

Joepie heedt natuurlijk ook nog een ideetje;

Iemand met een dikke buik en met behulp van de zwaartekracht... hoe je dat invult mag je zelf weten, maar denk aan iets wat naar beneden gaat als je er op staat (ouwe peertjes klok).
Eenmaal beneden trek je het platform weer omhoog ( dat hoeft niets te wegen met catrolletjes en zo) persoon loopt zelf de trap op en gaat op het platform staan, waarna die weer naar beneden zakt. Minimale inspanning want je staat stil en loopt misschien elk kwartier een trap op...

il_794xN.4415993901_iwvh.jpg

Misschien leuk in een modern gebouw waar je dit met de lift kan doen.. omhoog kost energie, maar dat kosstee het sowieso al, en maar beneden wekt die energie op (duurt alleen een tijdje voordat je beneden bent verwacht ik).

Edit:
Even gegoogled;
https://www.hieropgewekt.nl/kennisd...nergie-op-te-slaan-met-zwaartekracht#tot-slot
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:

marzman

Diehard Prepper
Had gelezen over dat ding dat ie 100 watt kan opbrengen.. geloof er niks van, maar een radiootje en een led lampje op een accuutje moet kunnen...
Ik denk dat je 100 Watt wel weg kan fietsen op een stevige hometrainer (en nog wel iets meer ook), maar op deze constructie lijkt het me ook wat optimistisch. Dit ding vliegt alle kanten op als je 100 Watt moet overbrengen :)
 

marzman

Diehard Prepper
Ik ben verbaast @joepmeloen dat jij het toestel hebt ontdekt ik kan het niet terug vinden, kan je mij er bij helpen het terug te vinden???

Als je met rechts klikt op het plaatje kun je een google image search doen (in Chrome). Ik kwam gisteren op een Italiaanse website met een pdf waar ik ook die 100 Watt zag staan, en dat je negen uur moet fietsen om hem op te laden 😅
 
  • Haha
Waarderingen: JJ&A

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als je met rechts klikt op het plaatje kun je een google image search doen (in Chrome). Ik kwam gisteren op een Italiaanse website met een pdf waar ik ook die 100 Watt zag staan, en dat je negen uur moet fietsen om hem op te laden 😅

Haha dan moet je wel een weekje elke dag fietsen, om verder te komen, maar dan heb je ook Watt. :thumbup:
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Als je met rechts klikt op het plaatje kun je een google image search doen (in Chrome). Ik kwam gisteren op een Italiaanse website met een pdf waar ik ook die 100 Watt zag staan, en dat je negen uur moet fietsen om hem op te laden 😅

Beste @marzman

Ik moet zeggen dat ik de prijs €45, voor een tweede hansje schappelijk vind, ook de foto's zijn nog duidelijker:
https://www.ricardo.ch/de/a/stromerzeuger-cougar-power-plus-pedal-1124525850/

Alleen zie ik niets over de verzendkosten.
 
Bovenaan