• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eten verwarmen op kaarsjes/waxinelic

Truus

Prepper
HAllo,ik heb een vraagje.
Ik wil graag deze verwarmer aanschaffen voor mijn nood pakket.
Nu vraag ik mij af ,kan ik beter Om evt eten te verwarmen een glazen pot(bv theekan) of een gewone pan er voor gebruiken.We zijn met ons 2en.Ik ben nog maar een beginnende prepper.

168x121.jpg

Glas zal warmte minder goed geleiden dan metaal.
Omdat je met vier waxine lichtjes een beperkte warmte kan opwekken zou ik zeggen dat glas een betere keuze zou zijn.
Mijn redenatie is dat er dan minder warmte verdwijnt naar de wanden en er meer overblijft voor de bodem waar je product het meeste contact mee heeft.

Dat is mijn enige onderbouwing.😁😊

Vermoedelijk doet een spiritus- of gelbrander het een stuk beter.
(Maar dat was je vraag niet.😉)

HAllo,ik heb een vraagje.
Nu vraag ik mij af ,kan ik beter Om evt eten te verwarmen een glazen pot(bv theekan) of een gewone pan er voor gebruiken.We zijn met ons 2en.Ik ben nog maar een beginnende prepper.

Bekijk bijlage 28528
@Truus , je hebt het over verwarmen en bedoel je dan warm houden? Ik vermoed, dat je wellicht wilt gaan koken, en dan heb je wel meer warmte nodig.

Zelf zou ik zowel voor warm houden als voor koken liever metaal gebruiken. Aluminium bijvoorbeeld, of roestvrij staal. Als dat ongecoat is dan heeft het ook nog eens het voordeel dat het nauwelijks warmte uitstraalt dus heb je minder warmteverlies. En, ook heel belangrijk, het kan niet breken.

Ik zou geen waxinelichtjes gebruiken, maar eerder een alcoholbrandertje zoals deze. Dat geeft voldoende hitte om echt te koken, en het verbrandt schoner (minder fijnstof en geen roet). Met wat flessen bio-ethanol van De Action op voorraad kook je dan heel wat weg. Het deksel sluit hermetisch dus ook gevuld kan je er eventueel mee op stap.
1000061365.png
Succes met het koken!

@Truus , je hebt het over verwarmen en bedoel je dan warm houden? Ik vermoed, dat je wellicht wilt gaan koken, en dan heb je wel meer warmte nodig.

Zelf zou ik zowel voor warm houden als voor koken liever metaal gebruiken. Aluminium bijvoorbeeld, of roestvrij staal. Als dat ongecoat is dan heeft het ook nog eens het voordeel dat het nauwelijks warmte uitstraalt dus heb je minder warmteverlies. En, ook heel belangrijk, het kan niet breken.

Ik zou geen waxinelichtjes gebruiken, maar eerder een alcoholbrandertje zoals deze. Dat geeft voldoende hitte om echt te koken, en het verbrandt schoner (minder fijnstof en geen roet). Met wat flessen bio-ethanol van De Action op voorraad kook je dan heel wat weg. Het deksel sluit hermetisch dus ook gevuld kan je er eventueel mee op stap.
Bekijk bijlage 28533
Succes met het koken!

Dank je voor de tip.Maar is dit niet gevaarlijk?
Ik woon op een flat 11 hoog enwe hebben geen gasaansluiting.
Dit wil ik gebruiken als er geen stroom meer is.Zelf ben ik bang dat ik het verpruts.
Een camping
pingsetje is mij ook aangeraden,maar ik ben erg onhandig en vooral met zo'n gasflesje.
Dus ik dacht dat kaarsen het veiligst waren,maar ik zeker kijken naar deze
brander.Waar kan ik het kopen?

Hoi Truus. Ik heb het een tijd geleden geprobeerd om op die manier een kom soep op te warmen, maar dat was geen succes. Het duurt erg lang voor de soep enigszins warm wordt en meer dan lauw werd het niet. Ik zou inderdaad kijken in de kringloop of op Marktplaats voor een petroleumstel. Ik kocht een 3 pitter voor 10 euro. Koop geen 1 pitter, want die wordt ook niet warm genoeg.

Koop geen 1 pitter, want die wordt ook niet warm genoeg.

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik gebruik in 95% van de gevallen mijn 1 pitter voor alle gerechten waar ik naar link. Het is juist die 1 pitter die perfect werkt voor slowcook gerechten. Met een 2 of 3 pitter gaat het veel te snel. Maar als je wil bakken dan heeft @phtvs helemaal gelijk. Een kop soep ga je trouwens prima kunnen opwarmen met een 1 pitter. Ik zit meestal rond de 86 graden, en dat is een perfecte temperatuur om te slowcooken. (wel met deksel op de pan)

Laatst bewerkt:
Dank je voor de tip.Maar is dit niet gevaarlijk?
Ik woon op een flat 11 hoog enwe hebben geen gasaansluiting.
Goed, dat je een alternatieve kookmogelijkheid zoekt @Truus!

Tja, alcohol is brandbaar dus het blijft wel oppassen. Maar stoot je het niet om en plaats je zo'n brandertje op een onbrandbare plek (het elektrisch kookveld bijvoorbeeld) dan kan er niet veel fout gaan. De vlam is niet altijd duidelijk zichtbaar, en tussendoor bij willen vullen dat is een fout die je niet moet maken.
Dit wil ik gebruiken als er geen stroom meer is.Zelf ben ik bang dat ik het verpruts.
Een camping
pingsetje is mij ook aangeraden,maar ik ben erg onhandig en vooral met zo'n gasflesje.
Op zich kan daar weinig mee fout gaan. Er zijn van die kleine vierkante eenpitsbrandertjes waar een langwerpig gasbusje in past, en die zijn m.i. relatief veilig en eenvoudig in gebruik. De eindige voorraad aan gasbusjes vind ik een nadeel, terwijl je op (stel) 5 of 10 literflessen bio ethanol lang kunt koken en veel voordeliger.
Dus ik dacht dat kaarsen het veiligst waren,maar ik zeker kijken naar deze
brander.Waar kan ik het kopen?
Ethanol brandt het schoonst, terwijl kaarsen en waxinelichtjes echte fijnstofbommetjes zijn. Waxinelichtjes hebben kleine vlammetjes en het is een overwegend vaste brandstof, en zijn daardoor misschien iets veiliger maar koken kan je er niet op en het is ongezonder.

Ik liet je een brandertje zien dat je via AliExpress kunt kopen. Omdat ik de app gebruik had ik geen hyperlink, maar ik zoek het even op via de webbrowser: Gevonden... https://nl.aliexpress.com/item/1005008248105479.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.15286b5crVS2rB&browser_id=d701a087edc7480f93c97be4aa500e79&aff_trace_key=af7c6a20f9ca41a8a5816b35b140f0c9-1740922750035-09177-_EG7Deoo&aff_platform=msite&m_page_id=dthvnquxecazecpz1968329e1f3a67d55f312daac3&pdp_ext_f={"order":"3368","spu_best_type":"price","eval":"1","orig_sl_item_id":"1005008248105479","orig_item_id":"1005007378513443"}&pdp_npi=4@dis!EUR!7.69!3.85!!!62.29!31.15!@211b813b17459572822763559efaa3!12000044371478746!sea!NL!809790242!X&algo_pvid=db90f5ee-eed0-4881-bb0e-219eee63684d
Houd er wel rekening mee dat een grotere pan niet zo stabiel op het relatief kleine roostertje zal staan.

Dan lijkt deze mij echt iets voor jou, met bijpassende pan! https://nl.aliexpress.com/item/1005007967755456.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.15286b5caob3U6&browser_id=d701a087edc7480f93c97be4aa500e79&aff_trace_key=af7c6a20f9ca41a8a5816b35b140f0c9-1740922750035-09177-_EG7Deoo&aff_platform=msite&m_page_id=dthvnquxecazecpz196832ac110b17f90a4ad1a3be&pdp_ext_f={"order":"10","eval":"1"}&pdp_npi=4@dis!EUR!45.60!22.59!!!369.53!183.04!@211b876717459573566476312eeb62!12000043066293502!sea!NL!809790242!X&algo_pvid=95870f2a-0232-4afe-b8c2-0cf2d6a9609c
Preppers houden van "back-up", dus koop je naast deze ook het eerste brandertje dan ben je flexibeler.

Laatst bewerkt:
Bij een 2 of 3 pitter kun je ook gewoon 1 pit van aansteken en de rest uitlaten. Met een 3 pitter heb je dus keus voor 1,2 of alle drie de pitten. Zo heb je maar één toestel nodig.
@Truus , je hebt kennelijk wel een pittige discussie los gemaakt!😉

@phtvs en @martin noemen terecht ook het petroleum als alternatief. Achter de beroete gordijnen ruikt het bij hen in huis vast gezellig naar vroeger tijden en hun kanariepieten hangen aan een stokje tussen het fijnstof in plaats van erop te zitten vermoed ik. Op petroleum valt ook goed te koken, voor wie er aan kan komen tenminste. In België schijnt men het nog wel te verkopen.😉

Haha, dit was even minder serieus, maar dat snapte je vast. Petroleum is nog wel te koop zo hier en daar, en volgens mij zou je in een petroleumstel ook gezuiverde kachelolie kunnen gebruiken die nauwelijks ruikt (Qlima Kristal bijvoorbeeld, maar is idioot duur).

Ieder zo zijn/haar voorkeur.👍

@Truus ik zou dat theelicht brandertje vergeten moest ik jouw zijn.
Iets dat werkt op petroleum ga je een stuk verder brengen. En naast petroleum mag of kan daar ook lamp olie in.
Maar als het toch enkel om in jouw flat te gebruiken is zou ik voor een op gas werkend toestel gaan. Minder omslachtig en veiliger.
Oja @martin @phtvs in mijn ogen is een kom soep opwarmen niet koken.
Boulion trekken groenten snijden zachtjes afkoken op smaak brengen. Dat wel.

Terug
Bovenaan