• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Experts waarschuwen dat storing zoals bij ING vaker zal gebeuren

phtvs

Sysop
Admin

Experts waarschuwen dat storing zoals bij ING vaker zal gebeuren: ’Zorg voor contant geld’​

Volgens ict-beveiligingsexpert Sijmen Ruwhof is ING in feite een groot ict-bedrijf geworden met duizenden techneuten in dienst en veel software. „Helaas is die software storingsgevoelig en complex. Bij een andere bank werkte de app ook al eens twee dagen niet. We gaan dit in de toekomst dus vaker zien.”
https://www.telegraaf.nl/financieel...ing-vaker-zal-gebeuren-zorg-voor-contant-geld
 

petroman

SHTF Expert
Wel apart dat dezelfde (?) "experts" nog niet weten waardoor de storing veroorzaakt werd. Maar dus al wel dat het vaker gaat gebeuren.

Dat klinkt voor mij net zoals het wordt een strenge winter, het gaat vaker regenen, of juist niet.
Ik heb een collega die meld dat de koning nu op reis is omdat wo3 uitbarst want zijn oma deed dat ook in wo2... Stel dat de strijd om midden europa inderdaad uitbarst, dan is het: zie je wel.

Ik kan ook wel als expert gaan roepen dat pin automaat storingen vaker zullen plaatsvinden.
Onderbouwing: de paar automaten die nog over zijn worden vaker gebruikt, en dingen die je vaak gebruikt, slijten sneller.
 

Mayo

Last (wo)man standing
"De oorzaak van de technische problemen heeft volgens de ING te maken met 'interne systemen voor gegevensuitwisseling'. "Normaal gesproken communiceren deze systemen goed met elkaar, maar dat is vandaag helaas niet het geval", meldde bank."

Tsja, dat kan van alles geweest zijn dus.
En hoe ingewikkelde de ict-systemen en hoe meer transacties, hoe groter de kans dat er wat mis gaat.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het ongemak bij ING lijkt te zijn veroorzaakt door een fout van een ict’er, stelt eigenaar Eward Driehuis van 3Eyes Security. „Ict blijft toch mensenwerk.
Bizar dat er geen tweede man is die de handelingen van de eerste controleert nadat er overleg is geweest tussen meerdere mensen, waaronder een leidinggevende waar de handelingen die uitgevoerd gaan worden, wordt besproken. Dat lijkt me toch echt wel een normale gang van zaken als je werkt aan zulke vitale systemen. Zelfs dan kan er iets mis gaan, maar een fout van één ICT-er lijkt mij onogelijk bij een bank
 

martin

Mankinds only hope
Wel apart dat dezelfde (?) "experts" nog niet weten waardoor de storing veroorzaakt werd. Maar dus al wel dat het vaker gaat gebeuren.

Ik durf dat ook wel te voorspellen zonder dat ik weet waar de oorzaak zit.

Het punt is dat dit soort systemen steeds complexer worden. Er zitten steeds meer schakels tussen die kunnen falen. Waar "vroeger" een stuk software bestond uit gemiddeld 100.000 regels code en programmeurs met een berg kennis is de huidige software een spaghettizooi van code waar 30 verschillende idioten aan hebben gewerkt zonder enige kennis van zaken. Geen enkel benul van optimalisatie of normalisatie. Waar je vroeger als applicatieprogrammeur nog enige vorm van verantwoordingsgevoel had voor hetgeen je produceerde zitten er nu een stuk of 3 mensen tussen die iedere verantwoording juridisch dichttimmeren en iedere fout die je maakt is een extra kans op meer omzet.

"vroeger" werd het erin gestampt om zaken vooraf af te vangen. Tegenwoordig word er helemaal niks meer afgevangen. (want dan moet je nadenken over het proces waar je mee bezig bent en nadenken doet enorm veel pijn)

maar een fout van één ICT-er lijkt mij onogelijk bij een bank

Ik zie het bijna dagelijks dus nee, ik ben echt niet verbaasd. Een eenmansbedrijf met een gelikte website en flink wat vriendjes zal een aanbesteding makkelijk kunnen winnen van een bedrijf waar 20 kundige medewerkers onderdeel van uitmaken.


Heel deze aftakeling is al 15 jaar bezig.
Zoek even op:

UWV: Kroniek van een faalfabriek​

En lees het (veel te langdradige) verhaal van René Veldwijk hoe deze wereld er uit ziet.

Dus ja, die storingen gaan veel vaker voorkomen.
Maar we zijn preppers en 1 is geen dus heb ik er 2.
1 Rabobank en 1 ING.
Ja, zonde van het geld voor die extra ING pas maar heb er toch al 2 keer handig gebruik van kunnen maken toen er storingen waren.
En uiteraard alsnog 50 euro contant op zak, en 50 euro in de auto voor het geval dat het pinsysteem niet werkt. En ook dat heb ik de afgelopen 10 jaar al 2 keer meegemaakt.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik durf dat ook wel te voorspellen zonder dat ik weet waar de oorzaak zit.

Het punt is dat dit soort systemen steeds complexer worden. Er zitten steeds meer schakels tussen die kunnen falen. Waar "vroeger" een stuk software bestond uit gemiddeld 100.000 regels code en programmeurs met een berg kennis is de huidige software een spaghettizooi van code waar 30 verschillende idioten aan hebben gewerkt zonder enige kennis van zaken. Geen enkel benul van optimalisatie of normalisatie. Waar je vroeger als applicatieprogrammeur nog enige vorm van verantwoordingsgevoel had voor hetgeen je produceerde zitten er nu een stuk of 3 mensen tussen die iedere verantwoording juridisch dichttimmeren en iedere fout die je maakt is een extra kans op meer omzet.

"vroeger" werd het erin gestampt om zaken vooraf af te vangen. Tegenwoordig word er helemaal niks meer afgevangen. (want dan moet je nadenken over het proces waar je mee bezig bent en nadenken doet enorm veel pijn)



Ik zie het bijna dagelijks dus nee, ik ben echt niet verbaasd. Een eenmansbedrijf met een gelikte website en flink wat vriendjes zal een aanbesteding makkelijk kunnen winnen van een bedrijf waar 20 kundige medewerkers onderdeel van uitmaken.


Heel deze aftakeling is al 15 jaar bezig.
Zoek even op:

UWV: Kroniek van een faalfabriek​

En lees het (veel te langdradige) verhaal van René Veldwijk hoe deze wereld er uit ziet.

Dus ja, die storingen gaan veel vaker voorkomen.
Maar we zijn preppers en 1 is geen dus heb ik er 2.
1 Rabobank en 1 ING.
Ja, zonde van het geld voor die extra ING pas maar heb er toch al 2 keer handig gebruik van kunnen maken toen er storingen waren.
En uiteraard alsnog 50 euro contant op zak, en 50 euro in de auto voor het geval dat het pinsysteem niet werkt. En ook dat heb ik de afgelopen 10 jaar al 2 keer meegemaakt.

idem dito! 😂😂
 

PBear

Mankinds only hope
Ik durf dat ook wel te voorspellen zonder dat ik weet waar de oorzaak zit.

Het punt is dat dit soort systemen steeds complexer worden. Er zitten steeds meer schakels tussen die kunnen falen. Waar "vroeger" een stuk software bestond uit gemiddeld 100.000 regels code en programmeurs met een berg kennis is de huidige software een spaghettizooi van code waar 30 verschillende idioten aan hebben gewerkt zonder enige kennis van zaken. Geen enkel benul van optimalisatie of normalisatie. Waar je vroeger als applicatieprogrammeur nog enige vorm van verantwoordingsgevoel had voor hetgeen je produceerde zitten er nu een stuk of 3 mensen tussen die iedere verantwoording juridisch dichttimmeren en iedere fout die je maakt is een extra kans op meer omzet.

"vroeger" werd het erin gestampt om zaken vooraf af te vangen. Tegenwoordig word er helemaal niks meer afgevangen. (want dan moet je nadenken over het proces waar je mee bezig bent en nadenken doet enorm veel pijn)



Ik zie het bijna dagelijks dus nee, ik ben echt niet verbaasd. Een eenmansbedrijf met een gelikte website en flink wat vriendjes zal een aanbesteding makkelijk kunnen winnen van een bedrijf waar 20 kundige medewerkers onderdeel van uitmaken.


Heel deze aftakeling is al 15 jaar bezig.
Zoek even op:

UWV: Kroniek van een faalfabriek​

En lees het (veel te langdradige) verhaal van René Veldwijk hoe deze wereld er uit ziet.

Dus ja, die storingen gaan veel vaker voorkomen.
Maar we zijn preppers en 1 is geen dus heb ik er 2.
1 Rabobank en 1 ING.
Ja, zonde van het geld voor die extra ING pas maar heb er toch al 2 keer handig gebruik van kunnen maken toen er storingen waren.
En uiteraard alsnog 50 euro contant op zak, en 50 euro in de auto voor het geval dat het pinsysteem niet werkt. En ook dat heb ik de afgelopen 10 jaar al 2 keer meegemaakt.

Hier hetzelfde. Bij ING en dan nog bij N26 bank, die een Nederlandse banklicentie heeft, maar waarvan de deposito garantie valt onder het Duitse systeem.
In principe wil ik op een bankrekening niet meer geld aanhouden, dan ik in 1 keer vrij kan opnemen. Voor ING is dat thans 1000 euro.

Mijn echtgenote heeft o.m. een bankrekening in Polen, maar ik niet, zodat het ook niet eenvoudig is voor Poolse entiteiten, om beslag te leggen op mijn inkomen.

Via Wise, die niet gedekt is in het deposito garantie stelsel, maar stelt 100 procent kapitaaldekking te hebben, kan ik relatief snel en tegen gunstige wisselkoers geld in andere valuta omwisselen en met de pas in de gewenste valuta betalen of opnemen.

Behalve ING en de Poolse bankrekening, zijn alle andere bankrekeningen gratis aan te houden en kan er via internetbankieren wereldwijd transacties mogelijk.

Zoveel mogelijk betalen wij in cash en daarom houden we ook een behoorlijk bedrag in onze eigen "bank", zowel in cash als edelmetaal, verspreid in locaties in verschillende landen binnen en buiten de EU.

Tesamen met een klein, want speculatief, tegoed in bitcoin, proberen we op die manier voorbereid te zijn tegen een instorting van het financiel systeem en tevens tegen ongemakken als uitvallen van betaalautomaten en automatiseringsperikelen bij banken.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Hier hetzelfde. Bij ING en dan nog bij N26 bank, die een Nederlandse banklicentie heeft, maar waarvan de deposito garantie valt onder het Duitse systeem.
In principe wil ik op een bankrekening niet meer geld aanhouden, dan ik in 1 keer vrij kan opnemen. Voor ING is dat thans 1000 euro.

Mijn echtgenote heeft o.m. een bankrekening in Polen, maar ik niet, zodat het ook niet eenvoudig is voor Poolse entiteiten, om beslag te leggen op mijn inkomen.

Via Wise, die niet gedekt is in het deposito garantie stelsel, maar stelt 100 procent kapitaaldekking te hebben, kan ik relatief snel en tegen gunstige wisselkoers geld in andere valuta omwisselen en met de pas in de gewenste valuta betalen of opnemen.

Behalve ING en de Poolse bankrekening, zijn alle andere bankrekeningen gratis aan te houden en kan er via internetbankieren wereldwijd transacties mogelijk.

Zoveel mogelijk betalen wij in cash en daarom houden we ook een behoorlijk bedrag in onze eigen "bank", zowel in cash als edelmetaal, verspreid in locaties in verschillende landen binnen en buiten de EU.

Tesamen met een klein, want speculatief, tegoed in bitcoin, proberen we op die manier voorbereid te zijn tegen een instorting van het financiel systeem en tevens tegen ongemakken als uitvallen van betaalautomaten en automatiseringsperikelen bij banken.

Goed bezig! :thumbup:
Een rekening in Polen of buiten Europa heb ik niet, maar ik heb er wel eens over gedacht om er een in Noorwegen of Zwitserland te openen (want dan buiten de EU).
Ik heb me er nog niet in verdiept of dat uberhaupt mogelijk is als je er geen residentie hebt...
Aan de andere kant: heeft het een toegevoegde waarde als ik er vanaf mijn NL-rekening geld naar over maak, of valt het dan alsnog onder de Nederlandse regels? :rolleyes:

Let wel, ik heb het dan niet over het parkeren/wegsluizen van zwart geld ofzo (hád ik dat maar! 🤣🤣), maar gewoon het spreiden van de risico's op t moment dat het financiele systeem onderuit zou gaan.
 

phtvs

Sysop
Admin
Grappig...

Gegevens gebruikers Sitedeals.nl buitgemaakt door onbevoegd persoon
Sitedeals.nl, dat een forum en marktplaats voor webmasters biedt, heeft te maken met een datalek. De 'vermoedelijke wijze waarop toegang is verkregen' is onmogelijk gemaakt, aldus de webmaster. Het lek bevat gegevens die voor spam en phishing gebruikt kunnen worden.
https://tweakers.net/nieuws/206312/...nt-nl-buitgemaakt-door-onbevoegd-persoon.html

Die draaiden dus met software van 11 jaar over datum. En dat zijn dan webmasters. Mensen die websites bouwen en onderhouden. Die werken dan met sterk verouderde software waar zelfs nog wachtwoorden in 'plain tekst' via email verzonden werden en met sterk verouderde Md5 + salt encryptie werd opgeslagen in de database die nu dus gejat is.

Het grappigste vind ik de reacties van webmasters die gebruik maakten van die website. Die maken zich zorgen omdat ze hetzelfde wachtwoord elders ook gebruiken. Er staat zelfs een reactie van iemand die riep dat hij nu dan maar overal zijn wachtwoord ging wijzigen. Die persoon ken ik en die werkt bij de overheid op ICT....
 

PBear

Mankinds only hope
Goed bezig! :thumbup:
Een rekening in Polen of buiten Europa heb ik niet, maar ik heb er wel eens over gedacht om er een in Noorwegen of Zwitserland te openen (want dan buiten de EU).
Ik heb me er nog niet in verdiept of dat uberhaupt mogelijk is als je er geen residentie hebt...
Aan de andere kant: heeft het een toegevoegde waarde als ik er vanaf mijn NL-rekening geld naar over maak, of valt het dan alsnog onder de Nederlandse regels? :rolleyes:

Let wel, ik heb het dan niet over het parkeren/wegsluizen van zwart geld ofzo (hád ik dat maar! 🤣🤣), maar gewoon het spreiden van de risico's op t moment dat het financiele systeem onderuit zou gaan.

Ik heb ook geen last of gemak van zwart geld, maar als de belastingdienst van mening is dat je zwart geld hebt, moet je toch het tegendeel maar zien te bewijzen. Zie de toeslagen affaire maar tot wat voor ellende dat kan leiden/lijden.
Ik heb zelf een akkefietje gehad met de motorrijtuigenbelasting omdat ik - legaal - in Nederland met Pools kenteken reed. Die legde mij een boete van 7.000 euro op binnen 2 dagen te betalen, wat gezien het paasweekend volstrekt onmogelijk was. Uiteindelijk heb ik bij de hoogste bestuursrechter die zaak gewonnen.

Mij lijkt dat je binnen de eurozone een buitenlandse bankrekening zou moeten kunnen openen, vanwege het principe van vrij verkeer van geld en goederen binnen de EU. Maar of die vrijheid bij de banken ook zo ge-interpreteerd wordt durf ik geen vergif op on te nemen.

Wel kan je vanuit Nederland via internet gratis een rekening openen en aanhouden bij o.a. het Spaanse Openbank (dochteronderneming van Santander), Revolut (met Litouwse bankvergunning als ik me niet vergis) of bij Wise (voorheen bekend als Transferwise, een Engelse financiele onderneming, met Belgische tak in Brussel sinds Brexit).
Daarvoor hoef je niet persoonlijk op bezoek bij hun kantoor, wat mogelijk voor een Zwitserse bankrekening nodig is.

Sinds gisteren heb ik een Filipijnse verblijfsvergunning en kan daarmee in de Filipijnen ook een nieuwe bankrekening openen. Voorheen kon dat nog zonder verblijfsvergunning.
Helaas is het maximumbedrag dat in 1 keer vrij opgenomen kan worden inmiddels bij de bank van mijn echtgenote beperkt tot PHP.50.000 per dag, wat grofweg overeenkomt met 1.000 euro. Als je een minimum van PHP.10.000 aanhoudt op de rekening, zijn er geen kosten voor het aanhouden van de rekening.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

hukas

Prepper
Hier hetzelfde. Bij ING en dan nog bij N26 bank, die een Nederlandse banklicentie heeft, maar waarvan de deposito garantie valt onder het Duitse systeem.
In principe wil ik op een bankrekening niet meer geld aanhouden, dan ik in 1 keer vrij kan opnemen. Voor ING is dat thans 1000 euro.

Mijn echtgenote heeft o.m. een bankrekening in Polen, maar ik niet, zodat het ook niet eenvoudig is voor Poolse entiteiten, om beslag te leggen op mijn inkomen.

Via Wise, die niet gedekt is in het deposito garantie stelsel, maar stelt 100 procent kapitaaldekking te hebben, kan ik relatief snel en tegen gunstige wisselkoers geld in andere valuta omwisselen en met de pas in de gewenste valuta betalen of opnemen.

Behalve ING en de Poolse bankrekening, zijn alle andere bankrekeningen gratis aan te houden en kan er via internetbankieren wereldwijd transacties mogelijk.

Zoveel mogelijk betalen wij in cash en daarom houden we ook een behoorlijk bedrag in onze eigen "bank", zowel in cash als edelmetaal, verspreid in locaties in verschillende landen binnen en buiten de EU.

Tesamen met een klein, want speculatief, tegoed in bitcoin, proberen we op die manier voorbereid te zijn tegen een instorting van het financiel systeem en tevens tegen ongemakken als uitvallen van betaalautomaten en automatiseringsperikelen bij banken.

ik zou graag willen weten hoe je alles verspreid in locaties binnen en buiten de EU. Doe je dat in kluizen van goudhandelaars? en hoe denk je dat je eraan zou kunnen koen in geval van een ramp van weken of maanden (stel dat het ''leeggehaald'' wordt door zogenoemde 'terroristen'. Verzekeraars zijn dan ook niet te vertrouwen.
 

PBear

Mankinds only hope
ik zou graag willen weten hoe je alles verspreid in locaties binnen en buiten de EU. Doe je dat in kluizen van goudhandelaars? en hoe denk je dat je eraan zou kunnen koen in geval van een ramp van weken of maanden (stel dat het ''leeggehaald'' wordt door zogenoemde 'terroristen'. Verzekeraars zijn dan ook niet te vertrouwen.

Het lijkt mij logisch dat ik niet alles thuis bewaar. Waar dan wel, valt uiteraard onder de "operations security" (opsec).
Aangezien ik meerdere woonplaatsen heb, zowel binnen als buiten de EU is de spaarpot in papiergeld, fysiek goud en zilver, verdeeld rond die locaties, zodat in elk geval een deel toegankelijk is vanuit de locatie waar ik dan verblijf, voorzover ik het niet daar naar toe kan meenemen in noodsituatie.

Inderdaad heb ik weinig vertrouwen in banken, verzekeraars, het deposito-garantiestelsel en de overheid, alsook kluizen van goudhandelaren, in bijzonder als er serieuze pleuris - ook wel SHTF genoemd - uitbreekt.
 
Bovenaan