• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Extra jaar gratis Windows 10-updates

phtvs

Sysop
Admin

Extra jaar gratis Windows 10-updates​

Europese consumenten met een Microsoft-account kunnen nog een jaar lang gratis Windows 10-updates krijgen. Dit belooft Microsoft na druk van consumentenorganisaties waaronder Euroconsumers en de Consumentenbond. De Consumentenbond is blij met de toezegging, maar vindt het niet voldoende. Zolang er een grote groep consumenten is met Windows 10-computers, moet Microsoft die ook na 1 jaar kosteloos updaten.
https://www.consumentenbond.nl/nieu...dows-10--updates-is-winst-maar-blijft-te-kort

Fijn voor de mensen die niet over kunnen stappen op Windows 11 vanwege de systeemvereisten.

Draait hier een 14 jaar oude laptop probleemloos op linux mint. Linux distro met lage hardware eisen. Of : je kan ook dat virus van je computer gooien en overstappen naar een gratis OS die wel lief is voor je hardware.

Het is natuurlijk van de gekke dat prima Hardware niet meer ondersteund gaat worden. Lang niet ieder bedrijf of zelfs overheids instantie kunnen even overstappen op win 11 met bijbehorende hardware.
Door het ontbreken van de updates zouden miljoenen?? computer gevaar gaan lopen. Als ze na dat beloofde jaar alsnog stoppen maakt dat in mijn ogen Microsoft tot een onbetrouwbare leverancier.
En ja, het is aangekondigd, maar er zijn zovelen die hierdoor zwaar benadeeld worden dat het m.i. onverantwoord zou zijn.

Werden er een x aantal jaar steeds flinke stappen gezet met nieuwe hardware en software, lijken mij die stappen steeds kleiner te worden. Ik kan me voorstellen dat de PC verkoop niet meer de aantallen zijn als van een x jaar terug. Een besturingssysteem niet meer updaten en vervolgens verdergaande eisen stellen aan het nieuwe besturingssysteem zal de verkoop van PC’s wel een boost geven. Een 1 - 2tje tussen Microsoft en Intel??

Windows is niet meer wat het geweest is. Voor de zakelijke markt prima, dan heb je geen reclame en of het op-offeren van je privacy, vanaf XP (heeft het hier voor 20 jaar prima gedaan) daarna windows 7, dat vond ik al niet fijn meer, de ribbon in office en paint... er zijn wel alternatieven, maar niet zo stabiel als het origineel.

Elke seconde een screenshot bijvoorbeeld... ik vind dat gewoon vreemd en associaal van Microsoft, vooral als je netjes betaald voor het OS. Microsoft mag van mij niet meekijken zonder uitnodiging.

Nee de nieuwere windows doet dat en stuurt het naar Ms. Dat heet windows recall.

Ik was al niet van plan om een nieuwe laptop te moeten kopen om Windows 11 te kunnen draaien, maar nu ik dit lees, wordt Microsoft wat mij "gebanned" wat OS betreft. Mijn oude laptop (2009) is dual boot: WinX en Linux Mint 21. Zodra de ondersteuning van Windows afloopt, gaat die niet meer het internet op.
Mijn goedkope nieuwere laptop was Wibdows voorgeinstalleerd, met een kreupele BIOS/UEFI, die niet toelaat een ander OS te installeren van een extern geheugenmedium. Dat wordt helaas een aflopende zaak.

Tegenwoordig doe ik veel op de Android phone. Kan eindelijk ook printen via een inktloze draagbare printer via bluetooth.
Het ziet er naar uit dat de smartphone tzt de desktops en laptops gaat vervangen, zoals de PC's ook de minicomputers hebben vervangen. Helaas komt de privacy wel steeds verder onder druk.
Dat is deels te bestrijden via obfuscatie o.a. d.m.v. het benaderen van willekeurige websites, wat het moeilijk maakt een betrouwbaar profiel van de gebruiker samen te stellen.

Mijn goedkope nieuwere laptop was Wibdows voorgeinstalleerd, met een kreupele BIOS/UEFI, die niet toelaat een ander OS te installeren van een extern geheugenmedium. Dat wordt helaas een aflopende zaak.

Zoals op de meeste telefoons dat de bootloader gelocked is?

Het is natuurlijk van de gekke dat prima Hardware niet meer ondersteund gaat worden.

Ik kan het eigenlijk wel begrijpen. Als je kijkt naar de samenhang van een OS (operating system) en de diverse onderdelen en stuurprogramma's, dan is het op een gegeven moment echt niet meer te doen om dat in stand te blijven houden. Je bent overigens niet verplicht om het OS te vervangen. En je kunt inderdaad prima een Linux versie installeren als je een beetje geduld hebt. De meeste problemen zullen overigens niet zozeer in het OS zelf zitten, maar in onderdelen en applicaties die na verloop van tijd niet meer zullen worden geupdate. Denk hierbij aan browsers zoals chrome/firefox/Edge. En dat heeft dan weer te maken met die samenhang.

Je kunt vandaag de dag nog prima window7 gebruiken als je dat zou willen. (Maar dan wel alle plugings uitschakelen zoals flash/java en alleen maar betrouwbare sites) ik heb zelfs nog computers met windows 95, windows 98, windows 2000 en windows vista. Maar dat heeft te maken dat ik soms bepaalde zeer oude software moet toepassen wat op een modern systeem (vrijwel) niet meer operationeel te krijgen is.

Dus ja, ik snap die verontwaardiging wel van "prima computer, waarom moet ik die vervangen" maar er zijn echt zoveel computer die 12 jaar geleden met win7 zijn uitgebracht, toen een gratis win10 hebben gekregen, en dan vind ik het niet meer reeel om dan na 12 jaar te klagen. De verwachte levenensduur van een computer was in die tijd 5 jaar. En nogmaals, je moet niks, er zijn alternatieven.

Dank voor de nieuwe invalshoek, dan is het idd logisch. Ik meen ook dat de grootste eis van de hardware ook een (soort van??) beveiliging is die in de oudere computers niet aanwezig is. En aangezien alles vooruit gaat.
En op een oude pentium 3 zullen de meeste websites ook niet draaien, dat wordt dan wel geaccepteerd en gaat men upgraden.

En oude sw op moderne PC en dat weer moeten koppelen met een oud apparaat. Heel herkenbaar, prima programma’s onder dos uit 1990 ofzoiets en dat op een 2020 laptop moet praten met een toestel ook uit 1990.
Dat gaf weleens uitdagingen, op een zeker moment lagen er 4 laptops in de auto. En ICT maar klagen dat ik niets inleverde. Ja lekker zijn ze, nu werkt het en op een nieuwe laptop moet ik het weer werkend krijgen. En ICT kon daar echt niet mee helpen.
Maar nu ben ik daar vanaf en uitsluitend gebruiker zonder rechten, heerlijk.

Laatst bewerkt:
Ik had het gemist dat het de reden was, maar ze moeten dit schijnbaar doen van de EU. Zo'n slappe hap zjin we dus niet ;)

Dat Windows 10 al weer uit 2015 komt had ik ook niet beseft, 10 jaar is eigenlijk al best redelijk als ondersteuning. Alleen is de gemiddelde PC leeftijd met Windows 10 de helft dan, dus 5 jaar en dat is dan wel weer kort als je die niet kunt upgraden naar Windows 11.

Als je met Chrome browst en niet zo veel doet verder is Chrome Os Flex ook wel leuk. Heb dat ook op een oude pc gezet en ik vind dat fijner dan mijn Mac MIni. Die Mac Mini kan ik niet aan wennen, maar Chrome OS Flex daar werken windows commando's ook op (Alt Tab enzo). Je kan er geen programma's op draaien (ook niet Android apps, dus je moet alles webbased doen, maar dan kan ik nog veel doen want ik gebruik de Google Apps (mail, documenten), Geforce Now voor spellen, dat is allemaal webbased).

Ik had het gemist dat het de reden was, maar ze moeten dit schijnbaar doen van de EU. Zo'n slappe hap zjin we dus niet ;)

Dat Windows 10 al weer uit 2015 komt had ik ook niet beseft, 10 jaar is eigenlijk al best redelijk als ondersteuning. Alleen is de gemiddelde PC leeftijd met Windows 10 de helft dan, dus 5 jaar en dat is dan wel weer kort als je die niet kunt upgraden naar Windows 11.

Als je met Chrome browst en niet zo veel doet verder is Chrome Os Flex ook wel leuk. Heb dat ook op een oude pc gezet en ik vind dat fijner dan mijn Mac MIni. Die Mac Mini kan ik niet aan wennen, maar Chrome OS Flex daar werken windows commando's ook op (Alt Tab enzo). Je kan er geen programma's op draaien (ook niet Android apps, dus je moet alles webbased doen, maar dan kan ik nog veel doen want ik gebruik de Google Apps (mail, documenten), Geforce Now voor spellen, dat is allemaal webbased).

Jezelf voor je gegevensverwerking en/of opslag afhankelijk maken van de beschikbaarheid van internet, past helaas niet in mijn prepperfilosofie. Voor mij geen Chrome OS dus.

Terug
Bovenaan