• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Extra jaar gratis Windows 10-updates

phtvs

Sysop
Admin

Extra jaar gratis Windows 10-updates​

Europese consumenten met een Microsoft-account kunnen nog een jaar lang gratis Windows 10-updates krijgen. Dit belooft Microsoft na druk van consumentenorganisaties waaronder Euroconsumers en de Consumentenbond. De Consumentenbond is blij met de toezegging, maar vindt het niet voldoende. Zolang er een grote groep consumenten is met Windows 10-computers, moet Microsoft die ook na 1 jaar kosteloos updaten.
https://www.consumentenbond.nl/nieu...dows-10--updates-is-winst-maar-blijft-te-kort

Fijn voor de mensen die niet over kunnen stappen op Windows 11 vanwege de systeemvereisten.

Draait hier een 14 jaar oude laptop probleemloos op linux mint. Linux distro met lage hardware eisen. Of : je kan ook dat virus van je computer gooien en overstappen naar een gratis OS die wel lief is voor je hardware.

Het is natuurlijk van de gekke dat prima Hardware niet meer ondersteund gaat worden. Lang niet ieder bedrijf of zelfs overheids instantie kunnen even overstappen op win 11 met bijbehorende hardware.
Door het ontbreken van de updates zouden miljoenen?? computer gevaar gaan lopen. Als ze na dat beloofde jaar alsnog stoppen maakt dat in mijn ogen Microsoft tot een onbetrouwbare leverancier.
En ja, het is aangekondigd, maar er zijn zovelen die hierdoor zwaar benadeeld worden dat het m.i. onverantwoord zou zijn.

Werden er een x aantal jaar steeds flinke stappen gezet met nieuwe hardware en software, lijken mij die stappen steeds kleiner te worden. Ik kan me voorstellen dat de PC verkoop niet meer de aantallen zijn als van een x jaar terug. Een besturingssysteem niet meer updaten en vervolgens verdergaande eisen stellen aan het nieuwe besturingssysteem zal de verkoop van PC’s wel een boost geven. Een 1 - 2tje tussen Microsoft en Intel??

Windows is niet meer wat het geweest is. Voor de zakelijke markt prima, dan heb je geen reclame en of het op-offeren van je privacy, vanaf XP (heeft het hier voor 20 jaar prima gedaan) daarna windows 7, dat vond ik al niet fijn meer, de ribbon in office en paint... er zijn wel alternatieven, maar niet zo stabiel als het origineel.

Elke seconde een screenshot bijvoorbeeld... ik vind dat gewoon vreemd en associaal van Microsoft, vooral als je netjes betaald voor het OS. Microsoft mag van mij niet meekijken zonder uitnodiging.

Nee de nieuwere windows doet dat en stuurt het naar Ms. Dat heet windows recall.

Ik was al niet van plan om een nieuwe laptop te moeten kopen om Windows 11 te kunnen draaien, maar nu ik dit lees, wordt Microsoft wat mij "gebanned" wat OS betreft. Mijn oude laptop (2009) is dual boot: WinX en Linux Mint 21. Zodra de ondersteuning van Windows afloopt, gaat die niet meer het internet op.
Mijn goedkope nieuwere laptop was Wibdows voorgeinstalleerd, met een kreupele BIOS/UEFI, die niet toelaat een ander OS te installeren van een extern geheugenmedium. Dat wordt helaas een aflopende zaak.

Tegenwoordig doe ik veel op de Android phone. Kan eindelijk ook printen via een inktloze draagbare printer via bluetooth.
Het ziet er naar uit dat de smartphone tzt de desktops en laptops gaat vervangen, zoals de PC's ook de minicomputers hebben vervangen. Helaas komt de privacy wel steeds verder onder druk.
Dat is deels te bestrijden via obfuscatie o.a. d.m.v. het benaderen van willekeurige websites, wat het moeilijk maakt een betrouwbaar profiel van de gebruiker samen te stellen.

Mijn goedkope nieuwere laptop was Wibdows voorgeinstalleerd, met een kreupele BIOS/UEFI, die niet toelaat een ander OS te installeren van een extern geheugenmedium. Dat wordt helaas een aflopende zaak.

Zoals op de meeste telefoons dat de bootloader gelocked is?

Terug
Bovenaan