• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets Inruilen op No Nonsens Model zonder poespas .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou heb ik eerder gereageerd onder het Topic " Fiets als BOV "
Dat wil zeggen dat ik mijn anderhalf jaar oude RIH Delta Premium met 8 versnellingen wou inruilen op een mooi oude No nonsens oersterke Opa fiets met Torpedo onderdelen en een ja hoor STALEN Frame ;)
Moest toch naar de Apotheek en derhalve kwam ik langs die winkel .
Eindelijk aan de beurt deed ik mijn zegje en de man liep mee naar achteren .
Hij had maar 1 iets staan wat voldeed aan mijn beschrijving :(
Een Heuse Gazelle eind jaren 40 fiets in topstaat .
Helaas aan de kleine kant ! Frame maat 52 :(:( Ik heb 61 nodig ;)
Toch proef ritje ?? Oke dan . Een maal buiten stapte ik op de fiets en stapte na 6 Mtr weer af :confused:
Nee met de benen in de nek en houding van ik wil wel maar ik kan niet ga ik niet door het YouTube wereldje :lol:
Wat gebeurd er dan ...... ik krijg de kans om verder te kijken in mijn UPPIE :rolleyes:
En dat is helemaal niet oke . Want tussen Tig Fietsen modellen zie ik vele potentiele mogelijkheden .
Mijn ogen bleven hangen bij drie fietsen met overdreven stuur en lage instap !!
en 26 Inch oersterke wielen met speciale Continental banden en ? Yep 7 Versnellingen .
:confused::confused::confused: Ik wou toch geen versnellingen meer . Ik zag dus die fiets inmiddels met vele tassen en mooi Breedt stuur voor voortreffelijke controle van het geheel .
Zadel leek wel een mooi luxe Vespa zadel . De Fiets deed het buiten mijn verwachting om zeer goed en ik hoefde mijn benen niet meer hoog door de lucht te zwaaien . Ook heeft ie er nog een spiksplinternieuwe Dubbele standaard opgezet en een gloednieuw verwen zadel ( Nee hoor gewoon een luxe Comfortabel zadel )

Het was een ALTRA PRECIOUS MOEDERFIETS .
Ja ik weet het Moeder / Mamma FIETS .
Zoiets als ik zie helaas meerdere opties dan alleen maar kinderen vervoeren .
Ik heb het dus geruild , onder het motto " Het is voor mijn Vrouw "
Heb ik een goede ruil gedaan ? Ik vind van wel . Dit omdat ik toch best vaak met veel gewicht aan boodschappen of goederen op de fiets zit . De extra stevige kleiner formaat wielen met dikke spaken is ook een voordeel . Ook is deze Ingeruilde in Nieuwstaat . Waarschijnlijk maar 1 jaargang gebruikt .
Op deze Altra zit dezelfde Shimano Nexave groep als op de RIH delta .
Vele Altra's waren jaren geleden opgebouwd van kwalitatief mindere onderdelen .
Fietsen vanaf 2013 zijn inmiddels voorzien van Veel betere groepen .

Eerste foto is van het WWW en laatste van het model dat ik ingeruild heb

Altra.jpg


20161214_183147.jpg 20161214_183211.jpg 20161214_183220.jpgDelta_H.jpg
 
F

frans81

Gast
Deze Altra komt trouwens uit de Sparta Fabriek . Dit staat althans in de inruil Bon vermeld .
Derhalve ook betere onderdelen .
Het andere model wat er stond was een sparta Amazone maar met velgdynamo en drie versnellingen . Ook veel ouder en veel beschadigingen.
De derde was een voor mij totaal onbekend merk " Montego" moederfiets en ook nog in nieuwstaat .
 
F

frans81

Gast
Inmiddels is de fiets voorzien van het reuze handige YEPP CARGO SYSTEEM .
Een grote vouwbare transportmand.
Destijds op de carbood voor heel weinig gekocht .

Ik besef nu pas het gebruiksgemak van dit systeem .

20161215_160252.jpg 20161215_160303.jpg 20161215_160322.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Dat wordt interessant fietsen met zo'n fok op je voorwiel bij stevige zijwind. Misschien kun je wel tegen de wind in laveren. :lol: @frans81
 
F

frans81

Gast
Dat wordt interessant fietsen met zo'n fok op je voorwiel bij stevige zijwind. Misschien kun je wel tegen de wind in laveren. :lol: @frans81

Je vergeet dat mooie grote stuur . Daar kan ik dat zeil jacht wel mee op koers houden .
Deze vouwzak is mooi in V vorm en geen vierkante bak . Wat heet gestroomlijnd :lol:
Het snijd door de Wind :cool:
En in opgevouwen staat tja dan heb je een heus zeiltje :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
D

Deleted member 197

Gast
Dat lijkt me wel een stevige fiets. Ik zou kijken of je op marktplaats van die grote fietstassen kunt kopen die krantenbezorgers ook gebruiken. Die zijn 90 Liter geloof ik. Je kunt die eraf laten maar zodra je je fiets als BOV zou willen gebruiken kun je die tassen erop zetten. Is zo gedaan.

Je bent iig goed zichtbaar met die reflecterende banden :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lijkt me wel een stevige fiets. Ik zou kijken of je op marktplaats van die grote fietstassen kunt kopen die krantenbezorgers ook gebruiken. Die zijn 90 Liter geloof ik. Je kunt die eraf laten maar zodra je je fiets als BOV zou willen gebruiken kun je die tassen erop zetten. Is zo gedaan.

Je bent iig goed zichtbaar met die reflecterende banden :thumbsup:

Ik durf het bijna niet te vermelden .
Ik heb zoveel tassen dat zelfs fietstassen daar een meer dan groot deel vanuit maken .
Fiets is inderdaad stevig .
Kwaliteit zal wel ergens in het midden zitten .
Ik heb er ook totaal geen moeite mee om op zo'n Mammafiets mijn boodschappen te doen .
 
F

frans81

Gast
Charmante fiets ;) ik blijf bij mijn trekking bike, makkelijk te onderhouden, geen enge rare onderdelen en je kunt overal makkelijk bij. :)

Het eniste waar ik problems verwacht is versnellingen en Naafdynamo .
Wanneer dit zo is dan zet ik er andere 26 inch wielen in .
Zonder poespas .
Fietsen techniek levert voor mij geen problemen . Althans het niet complexe . Die met tig onderdelen versnellingsnaven haal ik niet meer uit elkaar .
En dat deralieur gedoe ben ik al helemaal geen fan meer van .

Jou Trekkingbike heeft naafversnellingen ?
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Nope, derailleur, Deore. Prima kwaliteit voor op de weg, en niet te high tech. Ziet er misschien ingewikkeld uit maar dat valt best mee. Deze zijn makkelijk af te stellen, met een beetje geduld en als je de handleiding respecteert ;) Heb ooit een oude gazelle wielrenfiets, die had geen index, nog makkelijker. Verder zitten er op twee een ouderwetse dynamo, de andere heeft een naafdynamo. Hebben ook ouderwetse v-brakes. Grootste voordeel is dat je ook makkelijk je wiel los kan maken, zonder al die irritante kabels van de naafversnelling en rollerbrakes.

Zwakke punten zijn echter de verende zadelpen en de verende voorvork. De eerste is makkelijk te vervangen, de laatste word al iets lastiger.

Naafversnellingen heb ik alleen maar ellende mee gehad. Derailleurs kan je (ik iig) makkelijk zelf vervangen, net als de tandwielen (cassettes), ketting enz. Met goed onderhoud gaat het jaren mee. Vroeger ging het kleinste tandwiel er snel aan, maar nu met die hoogteverschillen worden er veel meer versnellingen gebruikt. Eigenlijk fiets ik te weinig, wandelen vind ik momenteel leuker om te doen....
 
F

frans81

Gast
Nope, derailleur, Deore. Prima kwaliteit voor op de weg, en niet te high tech. Ziet er misschien ingewikkeld uit maar dat valt best mee. Deze zijn makkelijk af te stellen, met een beetje geduld en als je de handleiding respecteert ;) Heb ooit een oude gazelle wielrenfiets, die had geen index, nog makkelijker. Verder zitten er op twee een ouderwetse dynamo, de andere heeft een naafdynamo. Hebben ook ouderwetse v-brakes. Grootste voordeel is dat je ook makkelijk je wiel los kan maken, zonder al die irritante kabels van de naafversnelling en rollerbrakes.

Zwakke punten zijn echter de verende zadelpen en de verende voorvork. De eerste is makkelijk te vervangen, de laatste word al iets lastiger.

Naafversnellingen heb ik alleen maar ellende mee gehad. Derailleurs kan je (ik iig) makkelijk zelf vervangen, net als de tandwielen (cassettes), ketting enz. Met goed onderhoud gaat het jaren mee. Vroeger ging het kleinste tandwiel er snel aan, maar nu met die hoogteverschillen worden er veel meer versnellingen gebruikt. Eigenlijk fiets ik te weinig, wandelen vind ik momenteel leuker om te doen....

Oops die was ik vergeten .
Dat verende nonsens gedeelte .
Dat met dat derailleur gedeelte dat wil ik niet meer omdat ik al verschillende keren het zaakje scheef heb gehad door takken die tussem ketting en derailleur kwamen .
Ik fiets veel door bossen namelijk !
Ik heb heel lang een Gazelle trekking fiets gehad en deed het onderhoud ook zelf .
Tevens voorzien van een Deore afbouw .
Bijna nooit wat aan gehad .
Ben helaas zo dom geweest om hem te verkopen .
Tja rollerbrakes .Tot nu toe no problem .
Ik fiets veel rustiger nu ik ouder wordt haha . Remmen wat is dat :lol:
Mijn RIH fiets had ook Rollerbrakes en mijn Koga Excellence een hydraulisch systeem met remschijven .
Zo gauw ik een passende oude no nonsens Torpedo afgemonteerde Opa fiets tegen kom dan 
Ik wil eigelijk iets waar ik zo min mogelijk onderhoud aan hoef te verrichten en dat betrouwbaar is .
Yep ..... de loopfiets :)
 
F

frans81

Gast
Misschien is er eentje met riemaandrijving iets voor je ;)

Voordat ik de Koga kocht heb ik daar naar gekeken .
Dit met Rohloff naaf .
Ook Duuuuuur .
Dealer had het toen staan .
Ben toch voor de Koga gegaan .

Ondanks dat ik het systeem ook op de Koga kon hebben tegen meer prijs .
 
Bovenaan