• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fire steel - misch metal en Ferrocerium, Swedish firesteel, en de wondere wereld van de verwarring.

W-O-L-F

Senior Prepper
Fire steel - misch metal en Ferrocerium, Swedish firesteel, en de wondere wereld van de verwarring.

Bij ons thuis zeggen ze dan
“Ga effe zitte jochie, dan zallik ut effe haarfèn ùitlegge “


Al een tijdje was ik benieuwd naar een misch metal Fire steel
Maar na verschillende dure mis kopen waarbij elke keer weer bleek dat het om gewone Ferrocerium staafjes ging,
had ik dit op een laag pitje gezet
( ondertussen heb ik zo veel van die “miskoop” staafjes in verschillende maten, dat je bijna zou hopen dat de SHTF uitbreekt Nog even en ze worden door de belastingdienst als vermogen aangeslagen)

In Nederland kon ik ze eigenlijk niet vinden ( nog steeds niet ) ,
en van het buitenland had ik mijn buik wel vol

Vorige week heb ik via een website ( www.bushpappa.nl )
een paar verschillende maten misch metal Fire steel’s aangeschaft. (Dacht ik )
Hij had ze nog niet op zijn website staan maar bij navraag vertelde hij dat hij enkele maten had.
Ik heb al eerder bij hem wat gekocht ( oa de Wood gas stove ) dus durfde de gok wel weer eens aan.

Helaas, ik heb nu weer 3 gebruikte staafjes er bij die dus geen misch metal zijn
( de nummers 1+2+3 in de foto.)
Bij navraag gaf hij aan dat hij ze zelf had ingekocht als Misch metal, maar ze zelf nog niet had gecontroleerd.
En daarom ook nog niet op de website gezet.

Hij heeft ze na mijn melding gecontroleerd. En gelijk mijn geld terug gestort..
Dus Prima service mag ik wel zeggen.

gelukkig kon ik van iemand anders een misch metal steel lenen onder voorwaarde dat ik em niet gelijk zou slopen :)


Niet alleen is er een enorme verwarring over wat nu eigenlijk misch metal is
Maar ook websites verkopen onder misch metal meestal gewoon de ouderwetse Ferrocerium staafjes.
soms doen ze dat expres, en soms uit onwetendheid
en soms omdat op de keper af beschouwd, beide eigenlijk hetzelfde zijn,
als je het taalkundig beziet.

Ik begin dan ook eerst met te proberen een en ander te verduidelijken
Let wel, ook bij mij klopt het niet helemaal. Al was het maar omdat er ook nog eens veel verschillende mengingen / legeringen mogelijk zijn.

Als je geen geduld of interesse hebt in de uitleg, gewoon naar beneden scrollen.
You can lead a horse to water but you can't make it drink


Geschiedenis :

Dr. Carl Auer von Welsbach (1858-1929)
oa de ontdekker van : Lutetium , Neodym , en heeft ook het merk Osram opgericht
En heeft het vuursteentje (Auermetall ) ontwikkeld
https://de.wikipedia.org/wiki/Carl_Auer_von_Welsbach

Ongeveer in 1903 had Dr. Carl Auer von Welsbach
het voor elkaar om een menging tot stand te brengen egaal en zonder gaten,
van +/- 30% ijzer
en het element Cerium samen met enkele andere zeldzame aardmetalen
“vonkende zeldzame aardmetalen” – pyrophoric rare earth ,
( Ja let op !! daar komt hij : misch metall op zijn Duits)

waar ook bv de “rare earth” magneten van zijn gemaakt.
Bij breken van die magneten kan ook een vonk ontstaan,
echter niet zo heftig echter als van de fire steel.

Hier komt de naam Ferrocerium vandaan. ( Ferro + cerium ) ook wel ferrorod genoemd
En ook de naam Auermetall (Dr. Carl Auer von Welsbach - zijn metaal )
En ook wel misch metall Fire steel genoemd

Kort door de bocht is Dr. Carl Auer von Welsbach
dus de uitvinder van het super vuursteentje,
(alhoewel het metaal daar niet in eerste instantie was voor ontwikkeld)

want eigenlijk is een fire steel niets meer dan een overdreven groot vuursteentje .
als je een evenredig groot wieltje had ( zoals in je vuursteen aansteker )
dan had je geen striker meer nodig.


Waarom men het ook wel Swedish firesteel noemt als uitgevonden / ontwikkeld voor het Zweedse leger, kom ik niet helemaal achter.
Mogelijk dat dit alleen komt door naamsbekendheid
Mogelijk net zoals Light My Fire probeert net te doen alsof zij het oude geheim van de maya stiks hebben ontdekt. Terwijl dat meer een algemene kennis was en is.
Zelfs in Nederland gebruikte men dit soort hars doordrenkt hout al honderd jaar geleden en mogelijk al veel eerder.
De indianen in Amerika waar enorme naald bossen waren, gebruikte het ook al.
Maar oke de maya’s waren waarschijnlijk eerder voor zo ver we weten / kunnen aantonen,
Michael Odqvist van Light My Fire echter pas in 1995
http://www.lightmyfire.com/our-story.aspx
Ikea is echt niet overal het eerste bij hoor mensen. !


Ergens rond 2000 AD
had de wereld behoefte blijkbaar aan een betere Fire steel
Door een andere meng verhouding die nu wel eenvoudiger mogelijk was, creëerde men een Fire steel die geen regen van vonken maakt,
maar waarmee je letterlijk brandende stukjes metaal weg schiet
Deze blijven langer en heter doorbranden

Om je een voorbeeld te noemen, het is bijna onmogelijk om een stuk papier aan te steken met je Fire steel, maar met deze nieuwe Fire steel’s gaat dat dus wel. ( na enig oefenen )
Ook ik heb vroeger wel geprobeerd papier en keukenrol zo aan te krijgen en nooit gelukt, maar na het zien van diverse films en de steel zelf, moest ik het natuurlijk zo nodig zelf doen :)
Je begrijpt wel dat ik de beste man ondertussen zijn steel moet gaan betalen hahaha

Abusievelijk denkt men dat deze andere werking komt door extra magnesium.
dit is in princiepen niet het geval, maar komt door een andere/hogere hoeveelheid Cerium in de verhouding.

Alleen …… wat nu ????? hoe ga je dat noemen
En al snel werd de naam misch metall als aanduiding voor deze nieuwe fire steel gebruikt.
En daar komt de hele verwarring vandaan.

En omdat je het aan de buitenkant beslist niet kan zien, ben je makkelijk te foppen.
en vergeet niet dat er in China en de rest van de wereld nog Tonnen aan Ferrocerium staafjes liggen.
en de gemiddelde verkoper weet al helemaal geen bal van wat hij verkoopt, dus laat staan dit soort verhoudingen.

Men had er beter aan gedaan, een hele andere naam er aan te geven.
nu zullen we tot in lengte van dagen nog miskopen doen en bedonderd worden.

om nog maar te zwijgen van de discussies met verkopers van staafjes onder de verkeerde of valse naam ( heb er al een paar achter de rug )
“nou meneer wat is het probleem, het is toch gemengd metaal ? “
“ja meneer, dat weet ik niet, maar hij is wel al uit de verpakking en gebruikt, dus die kan ik niet terug nemen “
En deze van een briljante ontwikkelde verkoper…. “ hebt u het wel goed gedaan, of hebt u geen goede schrap staal ? “

Deze is helemaal mooi:
heb je net uitgelegd dat je de achterkant van je mes hebt gebruikt, verhaal over scherpe hoek, 90graden en zo
“Ja maar meneer, u moet de ander kant van uw mes gebruiken “
En ja de kneuter bedoelde bij navraag, serieus de snijkant van je dure goede mes ….


De verhoudingen Globaal:

Het reguliere Ferrocerium staafjeheeft een verhouding van ongeveer :
19% ijzer / 38% Cerium / 22% Lanthanium / 4% Neodymium / 4% Praseodymium / 4% Magnesium
Is veel harder en gaat dan ook veel langer mee. En is redelijk goed mee te mikken.

De nieuwe misch metall firesteel bestaat uit +/- :
50 % Cerium ( dit deel is het belangrijkste als we het hebben over een misch metal fire steel )
en 25 percent lanthanum
15 % neodymium , met kleinere hoeveelheden van praseodymium en andere sporen van rare earths.
En nog steeds de zelfde +/- 4% magnesium.
Is veel zachter, slijt behoorlijk snel, en is veel moeilijker te mikken dus kan gevaarlijk zijn.

Een verhouding voor de nieuwe misch metall fire steel’s
zoals bv door Jiangxi Xinji Metals wordt gebruikt
( een van de grootste Chinese fabrikanten van misch metal en ferrorods )
chemical composition:
Mischmetal(rare earth metal) : abt. 75%
Iron abt.18.1-19.3%
Magnesium 3-4%
Rare earth metal distribution :
Cerium 49-51%
Lanthanum 26-34%
Neodymium 0-10%
Praseodymium 4-7%
Pyrophoric percentage : 98%min.
Hardness : 70-90 HV
Dimension : 2.4mm up to 7.0mm Diameter x 5mm up to 1000mm Length.



Als u nu ongeveer dit ScreenShot1898.jpg gevoel heeft, klopt dat :)


Is het enorme prijs verschil het waard ?

Dat is voor mij een moeilijke,
en ik denk dat het prijsverschil ook niet is te rechtvaardigen.
Dat een misch metal iets duurder zou zijn dan de Ferrocerium, is niet bezwaarlijk, maar tussen de Ferrocerium en misch metal, zit procentueel een veel te groot verschil wat niet door productie of materiaal kosten kan worden verklaard.

Ik persoonlijk kom prima terecht met de oude harde Ferrocerium staaf.
Maar ja, beetje vocht, beetje slordige tinder en je zit te knoeien
en met dit semi “nieuwe” ding, ja eigenlijk geen kunst aan …Als je het weet te mikken .….

Ik vrees dat ik voortaan beide zal mee zeulen zodra ik er een zelf heb
Niet omdat het moet, maar omdat het kan J

De prijs van een Ferrocerium staaf als die uit China komt
8 mm x 80 mm € 2,50
( en voor iemand zegt dat dat rommel is, ik heb er een stuk of 10 van en die werken prima )
De prijs van de nieuwe misch metal staaf is dus in verhouding veel te hoog
7,99 mm x 79.75 mm misch metal al snel van € 10.00 tot € 16,00


Het gebruik :

Bij de “oude “ firesteels
-was/is het eigenlijk eenvoudiger om vonken te maken
-en makkelijker om te richten waar de vonk terecht komt
-en eventueel mis geschoten vonken veroorzaken niet zo veel schade.

De nieuwe Misch metal fire steels
-Je moet harder drukken met je stiker
( je gooit namelijk geen vonken, maar brandend metaal )
-Je moet er wat sneller overheen gaan
-Niet elke strike zal een vonk produceren
-Mikken is een stuk moeilijker
-Ik merk dat het ook meer inbrand op je mes of striker en soms zelfs blijft “kleven “
-en eventueel een verdwaalde “vonk / brandend metaal, brand door en kan dus een behoorlijke schade veroorzaken
Als voorbeeldje, een vonk van de oude steel op je been zal je meestal niet eens voelen, en de kans dat je kleren in brand gaan is erg klein
maar van de misch metal, een stukje branden metaal op je been …… vul zelf maar verder in


Hieronder een aantal van de staafjes die ik heb als voorbeeld
bij de 1+2+3 staat ten onrechte bij dat het misch metal zou zijn. De foto was al gemaakt voor ik er achter kwam dat ik weer …..
en ik had geen zin om een nieuwe foto te maken.
Pagina met steels knip 01.jpg

Grinzzzzz ik wil er ook nog een van +60 cm
maar ….. voor de show is dat een beetje duur :)
( maat loopt voor zo ver ik weet tot max 1meter )
verder heb ik nog een zooi losse en ook bv exotec’s en weet ik wat nog meer.

De kabelschoen
is een geweldige manier om makkelijk een “handvat “aan je losse staaf te maken
neem de gesoldeerde koperen en niet de aluminium troep
Als je de juiste maat hebt gevonden ( gat net even kleiner dan je steel dik is )
dan de kabelschoen op de naad doorzagen en de steel er in persen
als je de schoen na het doorzagen ietsje met bv een centerpons open wrikt aan het einde ( dus niet helemaal open wrikken) zodat je losse steel er net in gaat, en je perst de rest er in, zit het als een muur vast

en koop de kabelschoen bij je vriendelijke buurt garage die heeft ze gewoon los in een doos,
want als je bij de meeste zaken kijkt, dan hebben die alleen de “Blister “a 6x de prijs per 2 stuks in mooie verpakking

maar ook is het gebruik van bv messing soldeer fittingen mogelijk , maar let wel op die passen zelden dus is het veel werk om ze op maat te maken als je geen werkplaats hebt of juist gereedschap

En …… ik had al maanden de 12,5 cm Ferrocerium steel liggen uit het verre oosten.
die heb ik nu eindelijk eens aan een geweipunt gemaakt
is het allemaal toch niet voor niets
12.5cm big refforod 1905.jpg

Voordat je een fire steel ( welke dan ook )
kan gebruiken, moet je de zwarte beschermlaag er af krassen met je striker
Dat natuurlijk alleen daar waar je gaat striken / gebruiken
en niet helemaal rondom, zoals ik iemand wel eens heb zien doen

De steel kan “roesten / oxideren “ vandaar dat er een laklaag op zit

Maar ook als je hem een tijd niet hebt gebruikt zal er een lichte oxide huid ontstaan op het blanke deel, vandaar dat je zal merken dat je eigen vertrouwde steel, soms de eerste keer niet gelijk vonkt

Nog een klein geitje…..
Omdat een fire steel rond is, zal je de eerste tijd minder vonken hebben dan wanneer de staaf een stuk is afgesleten
het oppervlak waar je de striker overheen haalt is na een tijdje een stuk groter geworden.


En tot slot.
Hoe goed je firesteel werkt hangt af van je striker
de beste steel zal slecht werken met een slechte of verkeerde striker
Maar dat is een heel ander onderwerp


Ik ga geen foto’s plaatsen of filmpjes van mijn vonken regens
die plaatjes en films kan je genoeg vinden op het internet


Een voor veel mensen bekend filmpje : https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XnrOhfry-0o
alleen heeft hij het ook niet helemaal goed
hij heeft het over meer magnesium en dat is het niet per definitie waar de kneep zit
maar dat kan je hem niet kwalijk nemen, zie alle tekst boven J
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zeer leerzaam, gebruik zelf light my fire firesteels, deze werken goed, heb ook zo'n low budget ding en dat werkt voor geen meter.

Leuk die geschiedenis.
:thumbsup:
 

Rudi

Banned
Prepper
Ik heb een staaf magnesium met daarin een kleiner staaf ferrocerium.
De bedoeling is om eerst wat schilfers magnesium eraf te schrapen en die vervolgens met de vonken te ontsteken.

Ik vermoed dat het Swedish firestaal genoemd wordt, omdat Cerium ontdekt is in Zweden.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
zoals gezegd...het belangrijkste bij het vonken trekken is de schraper. Hoe scherper en hoe harder, hoe makkelijkere het zal gaan.

Al gaat het om een budget van de action. de midrange van LMF of de duurdere...
met de achterkant van een leatherman zaag gaan de vonken en er zo af en pluis van de droger, watteballetjes, fatwood... gaan zo de fik in.

Mijn favo is de budget firesteel van fosco. En als het na paar keer niet werkt, voeg ik een paar schraapsels magnesium van zo'n blokje toe... of bio ethanol of hand-ontsmetgel... heb altijd een paar ml bij in een flesje... 1 vonkje en vuur ;-)
 
Bovenaan