• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

FORNAX M-53 Tentkachel op Benzine wat denken jullie ervan ?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe je effe een stofkapje op? Met een gram van dat spul krijg je een paard plat..... En dan stamt die kachel ook nog uit de tijd dat we lood als smeermiddel aan benzine toevoegden....

Brrrggghhhhh, ik sloop nog liever een asbest dak met m'n blote handen. :D

En daarover gesproken, zitten er nog asbest delen in? Plaatjes, afsluitkoord?

Pff wat weet ik veel , nog NIET .
Asbest in de kachel pff .
Ik haal alleen het roet er uit en met kapje op .
De rest laat ik voor wat het is .

Die kachel is misschien :eek::eek::eek::eek:

Bedankt voor De Waarschuwing Ray .
 
F

frans81

Gast
@Flos ze kunnen idd afgesteld worden .
Weet echter nog niet hoe .
Toen vorige eigenaar hem aanstak brande het met knal Gele vlam .

Ik weet helaas totaal niets van deze kachels .
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij moet de vlam blauw aantonen.
Je heb 3 dingen om bij te stellen.
A. Brandstof
B. Lucht ( zuurstof)
C. Uitlaat gassen.
 
J

J.J

Gast
Doe je effe een stofkapje op? Met een gram van dat spul krijg je een paard plat..... En dan stamt die kachel ook nog uit de tijd dat we lood als smeermiddel aan benzine toevoegden....

Brrrggghhhhh, ik sloop nog liever een asbest dak met m'n blote handen. :D

En daarover gesproken, zitten er nog asbest delen in? Plaatjes, afsluitkoord?
Ik zou nog liever de roet schoon maken met een hogedrukreiniger, de remmen van een auto worden ook schoon gespoten met vloeistof, dat in verband met asbest, en fijnstof.

Want als je de kachel met een oude stofzuiger schoon spuit zal die de roet lange tijd afgeven, bij andere klusjes, en zal de ademlucht weer worden verzadigd met de roet.:eek:

Ook als je de Kachel schoon spuit met je de roet wat op de grond komt ook weer heel goed schoon spuiten, want als het droogt en de wind waait krijg je weer de roet in je longen.:oops:
 
J

J.J

Gast
Pff wat weet ik veel , nog NIET .
Asbest
in de kachel pff .
Ik haal alleen het roet er uit en met kapje op .
De rest laat ik voor wat het is .

Die kachel is misschien :eek::eek::eek::eek:

Bedankt voor De Waarschuwing @Ray .
Nee @frans81 @Ray bedoeld de oude lood resten.
Doe je effe een stofkapje op? Met een gram van dat spul krijg je een paard plat..... En dan stamt die kachel ook nog uit de tijd dat we lood als smeermiddel aan benzine toevoegden....
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee @frans81 @Ray bedoeld de oude lood resten.

Weet ik J.J . Maar mogelijk asbest in deze kachels dat wist ik dus niet pff .
Van die loodhoudende benzine wist ik enigzins wel .

Daarom vermelde ik dat stulje ook niet haha .
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou helemaal niets schoonmaken en fort met dat ding.
Schoonmaken > gezondheidsrisico.
Afstellen > vraag ik mij af.

Petroleum brand bij volledige verbranding met een strak helder blauwe vlam.
Denk aan: blauwe vlam kachels zoals Aladdin. Een blauwe vlam betekend dan ook maximale warmte > gloeikous lampen.
Ook petroleum druk kooktoestellen zoals primus.
Drukloze toestellen vereisen een speciale brander, pit etc.
 
F

frans81

Gast
Ik zou helemaal niets schoonmaken en fort met dat ding.
Schoonmaken > gezondheidsrisico.
Afstellen > vraag ik mij af.

Petroleum brand bij volledige verbranding met een strak helder blauwe vlam.
Denk aan: blauwe vlam kachels zoals Aladdin. Een blauwe vlam betekend dan ook maximale warmte > gloeikous lampen.
Ook petroleum druk kooktoestellen zoals primus.
Drukloze toestellen vereisen een speciale brander, pit etc.

Heb jij niet iets te ruilen ?

Postnl krijgt dit ding wel bij jou :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Staat er petromax op ? En dan niet met roetvingers geschreven ....

Ik heb een petromax 2000.
Die haal ik uit beukenhouten kist van de Grenzschutz, gooi petroleum in tank, wacht even en steek het 60 jaar oude ding aan. Geeft genoeg warmte om je kuiten te ontharen. Ook in lange broek. Wil ik warm eten dan draai ik rooster voorzchtig (heet) om en zet pan er bovenop, even roeren klaar.

Dus nee, ik bedank voor het aanbod.

28893355gv.jpg

Plaatje van het grote internet.
 
F

frans81

Gast
Staat er petromax op ? En dan niet met roetvingers geschreven ....

Ik heb een petromax 2000.
Die haal ik uit beukenhouten kist van de Grenzschutz, gooi petroleum in tank, wacht even en steek het 60 jaar oude ding aan. Geeft genoeg warmte om je kuiten te ontharen. Ook in lange broek. Wil ik warm eten dan draai ik rooster voorzchtig (heet) om en zet pan er bovenop, even roeren klaar.

Dus nee, ik bedank voor het aanbod.

28893355gv.jpg

Plaatje van het grote internet.

Oké DEAL !
Ik lees alleen wat ik wil lezen haha .
 

Niels

Mankinds only hope
Zitten de onderhoudsboekjes en onderdelen zoals filters, pakkingen, ringen en verstuivers bij? Want die carburateurs hebben regelmatig onderhoud en afstelling nodig. De kans op lekkage op pakkingen is aanwezig.
Weet jij hoe zo'n ding precies werkt?
Hij staat bij mij achterthuis nu opgebouwd en ik ben aan het testen, maar aangezien benzine wat best explosief is ben ik nogal voorzichtig.
Weet jij of er in deat branderbakje benzine zichtbaar moet zijn?
Ik snap nog niks van het ding namelijk.

Uiteindelijk bemachtigt ik het wel ! MP of beurs of ??
Bedankt voor de link !

Ik heb juist begrepen van een kennis dat deze kachels weinig onderhoud nodig hadden .
En dat er maar zelden problemen waren met de Carburateur .
Maar idd , lekkage is gevaarlijk en extra pakkingen zijn een verplichting om erbij te hebben .
Ik ga eens even een pdf bekijken en proberen die in mijn hoofd te behouden .

We hebben geen printer pfff
Kun je me die PDF doorfaxen naar voornaam@voornaamachternaam.nl ?
Zou top zijn, vast bedankt!
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Yes, hij brand!
Voor wie een filmpje wil zien, stuur me een PM. Filmpje plaats ik niet hier, mijn kenteken komt in beeld.

Edit:
Ik heb wel de hele verbrandingskamer met perslucht schoongemaakt, de brandstofleiding naar de verbrandingskamer er af gehad, en gereinigd, daar zat echt shit in.
De pijp zo'n 40 cm. boven het toestel word maar een 65 graden, je kan je hand er tegen houden kortstondig, dus de tent fikt niet meteen weg, de wisselaar zelf word 249 graden, en dan stopt mijn infrarood metertje. In ieder geval geeft het een bak warmte, echt lekker.
Uit de pijp komen zwarte pluimen, van een optimale verbranding is geen sprake, maar dat is ook niet echt hoe het gemaakt is.
Gewoon gele vlammen en een efficientje van 0,0 maar veel onderdelen zitten er niet aan, en qua werking kan er niet veel aan fout gaan.
Wel ontdekt, er bouwt wel roet op, ik denk na een tijd dat ik het toestel weer moet schoonmaken.
De interval van het schoonmaken moet ik nog proefondervindelijk vast gaan stellen.
Geen hogere wiskunde allemaal, maar wel donders goed opletten omdat het benzine is.
 

Marcov

Prepper goeroe
Yes, hij brand!
Voor wie een filmpje wil zien, stuur me een PM. Filmpje plaats ik niet hier, mijn kenteken komt in beeld.

Edit:
Ik heb wel de hele verbrandingskamer met perslucht schoongemaakt, de brandstofleiding naar de verbrandingskamer er af gehad, en gereinigd, daar zat echt shit in.
De pijp zo'n 40 cm. boven het toestel word maar een 65 graden, je kan je hand er tegen houden kortstondig, dus de tent fikt niet meteen weg, de wisselaar zelf word 249 graden, en dan stopt mijn infrarood metertje. In ieder geval geeft het een bak warmte, echt lekker.
Uit de pijp komen zwarte pluimen, van een optimale verbranding is geen sprake, maar dat is ook niet echt hoe het gemaakt is.
Gewoon gele vlammen en een efficientje van 0,0 maar veel onderdelen zitten er niet aan, en qua werking kan er niet veel aan fout gaan.
Wel ontdekt, er bouwt wel roet op, ik denk na een tijd dat ik het toestel weer moet schoonmaken.
De interval van het schoonmaken moet ik nog proefondervindelijk vast gaan stellen.
Geen hogere wiskunde allemaal, maar wel donders goed opletten omdat het benzine is.
Sja, dat roet. Jij wilt niet weten wat er allemaal uit kwam na een bivak van 1½ week. :p
 
Bovenaan