• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Full tang Mora!

Ray

SHTF Expert
Iets van 99 euro?
Vind ik ook duur of is er een redelijke verklaring?

Je ziet dat Mora de laatste tijd zich ook richt op het hogere prijssegment. Ipv alleen de betaalbare messen in grote oplages, nu ook speciale versies als de Eldris.
Geen Scandinaviër die het koopt waarschijnlijk, maar een goede markt om aan te boren, helemaal met de goede reputatie die ze hebben.
Aparte modellen, lagere aantallen, meer winst per mes, dan loopt de prijs op.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De hoge prijs komt door het aanpassen van hun fabricage systeem, dat was niet ingesteld op full tang messen, hiervoor moest dus een aanzienlijke aanpassing en investering gedaan worden.

Zowel het type RVS staal als de grip(handvat) zijn voor Mora volledig nieuw.

De prijsstelling is vergelijkbaar met andere (niet Aziatische) producenten, we zijn alleen verwend met die lage prijzen van hun "oude" assortiment.
 

houthe

Senior Prepper
Op zich niet slim, in die prijsklasse is de concurrentie enorm, ook met bekende namen en hoge kwaliteit. Jammer dat ze de prijs niet lager konden houden.




Tapa Tapa Tapa Tapa Cameleon.....
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Op zich niet slim, in die prijsklasse is de concurrentie enorm, ook met bekende namen en hoge kwaliteit. Jammer dat ze de prijs niet lager konden houden.




Tapa Tapa Tapa Tapa Cameleon.....

Ik denk dat Mora heeeeeel veel van die Garbergs gaat verkopen, het is gewoon een heel goed mes en de naam Mora is heel erg bekend.

Als je eenmaal een goedkope Mora hebt, dan zal die kwaliteit je verleiden tot een upgrade naar de Garberg (misschien niet gelijk).

Ik ben er in ieder geval super blij mee.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zal ik 1 van de weinigen zijn dat vind dat mora niet zo lekker in de hand ligt...

Voor een full tang vind ik het een pro dat het mes geheel doorloopt (en ook te zien is) en dan handvaten van micarta of g10 erop (of nog van een ander materiaal die je zelf nog kan aanpassen)

Dat Dave Canterbury het testen en het finetunen voor z'n rekening heeft genomen heeft volgens mij ook beetje te maken omdat er toch wat problemen waren met de de mora pathfinder (grotere broer van de bushcraft) en er onrechtstreeks naar hem gelinkt werd.

Voor 90-100 euro zijn er genoeg messen van merken waarvan hun tools al bewezen hebben dat ze doen wat ze moeten doen, met dit nieuwe overpriced model van mora is het nog beetje afwachten...

Voor dat geld heb je 2 gerber big rock camp knives en dit model misbruik ik al meer dan 4 jaar... enige nadeel vind ik het foedraal maar is op te lossen met kydex of leder..

1208817186-GerberBigRock.jpg


heb je iets meer budget je iets bij dan heb je de TOPS fieldcraft van de brothers of bushcraft (BOB) (waar er een magbar met firesteel en het tops noodfluitje bijzit) --> Een bevriende militair heeft deze aangekocht en moet geen ander mes meer hebben

IMG_5355.jpg


Wil je iets kleiner gaan (en ook iets goedkoper maar zonder de firesteel) de Tops Dragonfly 4.5 (inch)

dfly45_add6_zps804f6639.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb de Garberg en het is een geheel ander mes dan dat ik gewoon ben zowel qua handvat als snede...

Meer voor bushcraft taken dan dan dat je hier comfortabel een appeltje mee schilt of een heel fijn stukjes tomaat, komkommer mee kan snijden.

Ik heb deze bijna gratis bij een ander mes gekregen dus kan deze afraggen zonder problemen (paard, gegeven, niet in bek kijken...), maar zelfs 50 euro zou ik er niet voor neertellen, dan zijn er voor die prijs veel comfortabelere messen op de markt.

Het mes dat ik nog overweeg aan te schaffen is de TOPS Brakimo

 
F

frans81

Gast
Ik heb de Garberg en het is een geheel ander mes dan dat ik gewoon ben zowel qua handvat als snede...

Meer voor bushcraft taken dan dan dat je hier comfortabel een appeltje mee schilt of een tomaat mee snijdt

Ik heb deze bijna gratis bij een ander mes gekregen dus kan deze afraggen zonder problemen (paard, gegeven, niet in bek kijken...), maar zelfs 50 euro zou ik er niet voor neertellen, dan zijn er voor die prijs veel comfortabelere messen op de markt.

Altijd weer interessant als de Vakman / Kenner er zijn visie van toont ;)
Ook ik ben helaas geen kenner , maar vind een uiteindelijk aangekocht Topmes , met de raad van de Vakmensen weer een heus gewin .
Men is ( Ook ik ) vlug in staat een zinloze aankoop te doen ! Met spijt ten gevolge ;)

Ik zijn altijd wel blij als @Carismo zijn ervaringen neerzet en zijn KENNIS deelt met ons Hebbertjes :p
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Carismo De Tops Brakimo heeft 1095 staal, wat is je ervaring met 1095? De Esee's hebben ook 1095 en zag daar een minder positieve review over vandaar de vraag.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Carismo De Tops Brakimo heeft 1095 staal, wat is je ervaring met 1095? De Esee's hebben ook 1095 en zag daar een minder positieve review over vandaar de vraag.

Ik heb een 6 tal messen in dat staal waarvan 5 differentieel gehard (zachtere rug) en die dingen zijn niet kapot te krijgen (binnen de marge van het aanvaardbare in gebruik), makkelijk te onderhouden ff schuurpapiertje dan stroppen en klaar...

Esee doet niet aan differentiele harding (of ze moeten daarin gewijzigd zijn)
 

Carismo

Prepper goeroe
Altijd weer interessant als de Vakman / Kenner er zijn visie van toont ;)
Ook ik ben helaas geen kenner , maar vind een uiteindelijk aangekocht Topmes , met de raad van de Vakmensen weer een heus gewin .
Men is ( Ook ik ) vlug in staat een zinloze aankoop te doen ! Met spijt ten gevolge ;)

Ik zijn altijd wel blij als @Carismo zijn ervaringen neerzet en zijn KENNIS deelt met ons Hebbertjes :p

Messen zijn eveneens gelinkt aan persoonlijke smaak... wat voor mij werkt en comfy aanvoelt is daarvoor niet voor iedereen zo.
De meest coole uitziende messen kunnen nutteloos zijn en de meest vreemde designs kunnen verrassen qua doeltreffendheid..
 
F

frans81

Gast
Messen zijn eveneens gelinkt aan persoonlijke smaak... wat voor mij werkt en comfy aanvoelt is daarvoor niet voor iedereen zo.
De meest coole uitziende messen nutteloos zijn en de meest vreemde designs verrassen qua doeltreffendheid..

Daar heb je natuurlijk gelijk in ;) Maar dan ben ik het dan wel weer vaak met jou eens als ik wat verder over de Materie nadenk .
Impulsieve aankopen zijn vaak verkeerde aankopen .
Door ervaringen te vergelijken voorkom je dit juist weer . Men gaat nadenken over de aanschaf en zal op die wijze minder vlug een total verkeerde aankoop doen ;)
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Daar heb je natuurlijk gelijk in ;) Maar dan ben ik het dan wel weer vaak met jou eens als ik wat verder over de Materie nadenk .
Impulsieve aankopen zijn vaak verkeerde aankopen .
Door ervaringen te vergelijken voorkom je dit juist weer . Men gaat nadenken over de aanschaf en zal op die wijze minder vlug een total verkeerde aankoop doen ;)

Als men volle retailprijs betaalt en het is niet wat men wil, of niet is wat men ervan verwacht... is het wel balen, zeker voor mensen met een budget.

Ik heb voor geen enkele van mijn messen en tools de volle retail betaald. sommige zijn occasie anderen weer goedkoper kunnen kopen via loten of korting met meerdere items.
als deze dan niet voldoen krijg ik meestal de waarde van wat ik betaald heb terug en de volgende eigenaar doet een koopje tegenover de retailprijs...
 
Bovenaan