• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gedroogde peulvruchten

Dreutel

Prepper goeroe
Wel knap dat het op deze hele pagina nog helemaal niet is gegaan over gedroogde bonen! Ik zie ook geen verband tussen bonen en hooikoorts, dus wellicht kan daar een apart draadje voor gestart worden, zodat mensen die geïnteresseerd zijn in hooikoorts die info ook kunnen vinden.

:)
 

Mayo

Last (wo)man standing
:oops: Als Topic Starter moet ik dat natuurlijk in de gaten houden.. :cool:

Dus: wat Dreutel hierboven zegt! :p
On-topic blijven graag!

(pfoe, zwaar werk, Topic Starter zijn :D)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ben gek op bonen, linzen etc maar mn darmen worden er minder blij van :s ben dan net een nog niet aangeboorde gasbel :D

@zonnebrood

De belangrijkste oorzaak van winderigheid zijn de oligosachariden die in peulvruchten zitten.
Dat zijn een soort koolhydraten die de bacteriën in onze dikke darm verteren, waarbij ze gas produceren. o_O
De meeste mensen hebben van linzen minder/geen last?

Er zijn allerlei kruiden die ervoor kunnen zorgen dat je minder gas produceert: kurkuma bijvoorbeeld, (geelwortel, koenjit), verse gember, asafoetida, en bonenkruid. :p

Bij mij scheelt het enorm als ik het weekwater NIET gebruik om de bonen in te koken, maar daar vers water voor neem.
Bonen uit blik spoel ik onder de kraan heel goed af, dat vocht gebruik ik ook niet.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Mayo, met linzen heb ik het zelfde. Wanneer we ze eten dan weken we ze meestal een dag van te voren waarna we ze goed afspoelen onder stromend water :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

drent

Diehard Prepper
Als je de bonen kiemt schijnt de gasproductie ook te verminderen/verdwijnen. Claim is ook dat ze dan voedzamer worden, of van wat ik van andere kiem voeders begrijp makkelijker te verteren en meer opname mogelijk, want alles komt uit combi warmte, licht en vocht. Er wordt geen extra voeding toegevoegd.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Als je de bonen kiemt schijnt de gasproductie ook te verminderen/verdwijnen. Claim is ook dat ze dan voedzamer worden, of van wat ik van andere kiem voeders begrijp makkelijker te verteren en meer opname mogelijk, want alles komt uit combi warmte, licht en vocht. Er wordt geen extra voeding toegevoegd.


@drent

De voedingswaarden veranderen wel degelijk door bonen/zaden te laten kiemen.

Ik weet niet exact hoeveel kikkererwten nodig zijn om 100gr kiemen te maken, maar het is een stuk minder dan 100gr.
Als je dan de voedingswaarden vergelijkt zie je de verschillen:
Kikkererwt kiemen
Voedingswaardes per 100 gram:
  • Energie 659 Kj/157,5 Kcal
  • Vetten 2,9 g
    • waarvan verzadigd 0,3 g
  • Koolhydraten 20,4 g
    • waarvan suikers 2,9 g
  • Voedinsvezels 6,9 g
  • Eiwitten 9,0 g (eiwitrijk)
  • Zout 0,1 g
  • Vocht 61 g
  • Zink 1,5 mg
  • Koper 0,36 mg (rijk aan)
  • Mangaan 0,99 mg (rijk aan)
  • Fosfor 126 mg (bron van)
  • Kalium 320 mg (bron van)

kikkererwt.png
 
Bovenaan