• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geniol Germany REG . Automatic 500 CP

F

frans81

Gast
Vandaag toch even op de Snorbrom in allervroegte ( 5.45 uur ) naar de Carboot gegaan .
Het was namelijk eindelijk droog pffff .
Bij een Marokkaan die er altijd aanwezig is met zeer wisselend aanbod kocht ik deze Geniol 500 CP .
De eerste ronde keek ik er gewoon overheen daar het ding op de grond stond met kap erop haha .
Lamp voelt klein beetje ruw op chroom maar verder alle onderdelen als nieuw .
Glas is mat wit en van " Schott Suprax glas made in Germany .
De hoed is geëmailleerd , binnenkant Wit en buitenzijde Donker .
Op een paar putjes is het emaille perfect van deze hoed .
Tank is brandschoon en bodem is gestempeld met 9102 .
Prijs was ideaal .

20170723_104045.jpg 20170723_104124.jpg 20170723_104143.jpg 20170723_104159.jpg 20170723_123217.jpg

• Leuk
Waarderingen: Ray
Dat ik een nieuwe lamp aanwinst hier plaats komt doordat ik het " Wat heb je gekocht vandaag " Topic te rommelig vind om iets te kunnen volgen en of er dieper op in te gaan .
Het kan van zaklamp naar boek overspringen en van duivehok naar percolator haha .
Derhalve de lampjes oa netjes onder Vuur , Verwarming en Verlichting ;) ook al heb ik het op de dag van plaatsing gekocht .

Dat ik een nieuwe lamp aanwinst hier plaats komt doordat ik het " Wat heb je gekocht vandaag " Topic te rommelig vind om iets te kunnen volgen en of er dieper op in te gaan .
Het kan van zaklamp naar boek overspringen en van duivehok naar percolator haha .
Derhalve de lampjes oa netjes onder Vuur , Verwarming en Verlichting ;) ook al heb ik het op de dag van plaatsing gekocht .

Dat verplicht je natuurlijk wel om foto's te plaatsen als hij straks weer lekker brandt. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk aan de test !
Even een Geniol kous erop . Kous aansteken en rustig laten uitgloeien . Dan druk pompen .
Helaas kreeg ik alleen een vorm van gas uit de Rapid pfff .
Derhalve twee spiritus bakjes gestookt omtrent het voorverwarmen .
Er zat nog een minimum aan spiritus in het bakje toen de kous na het verdraaien van de naaldstand tot ontbranding overging .
Kous begon onder een sinaasappel gele gloed te branden en de gele vlammen kwamen door de kap .
Langzaam aan werdt de kous fel geel en wat bleef was een wit kleurige rook die aanhield . Zie foto 3 met deze witte rook .
Al bij al toch even goed reinigen .
Zie drukmeter en type licht hierbij ( laatste twee foto's in reactie ) .
IK zie tien minuten later nog dat felle licht op mijn netvlies en mijn zicht is nog niet scherp Haha .

Edit ;

Zoals men ziet heb ik het Melkglas even vervangen met het helder glas van de Hipolito .
Dit omdat ik wou zien wat er gebeurde tijdens de eerste test !

20170724_125241.jpg 20170724_125251.jpg 20170724_125930.jpg 20170724_130029(0).jpg 20170724_130044.jpg

Wat opvalt is dat deze Geniol weinig merktekens heeft .
Oa branderhuis draagt nergens een geniol stamp , Rapid hendel is niet gemerkt enz enz .
De Petromaxen zijn overal gemerkt .
Zo draagt zelfs de Hipolito Petromax merktekens .
Wat is eigenlijk de kwaliteit van dit type Geniol 500 CP Automatic @petroman

Geniol, is op zich geen slecht merk maar qua tijdperk kwamen ze al in slecht weer. Dwz, onderdelen laten amken in europa tegen een betaalbare prijs werd erg lastig tot onmogelijk. Defensie was de grote klant.
En wie wilde er nu nog een petroleumlamp hebben ??

In Azië is het model petromax nog steeds een gebruiksartikel.
Net als Coleman en een paar (?) merken bij de amish.

Geniol, is op zich geen slecht merk maar qua tijdperk kwamen ze al in slecht weer. Dwz, onderdelen laten amken in europa tegen een betaalbare prijs werd erg lastig tot onmogelijk. Defensie was de grote klant.
En wie wilde er nu nog een petroleumlamp hebben ??

In Azië is het model petromax nog steeds een gebruiksartikel.
Net als Coleman en een paar (?) merken bij de amish.

Wat is het bouwjaar van deze 9102 gemerkte Geniol ??

Nou als ze de Petromax codering van de 60ties gebruikt hebben": 91e week, 1960, 2e weekdag.....
Kan ook de 9102e lamp zijn,
1979, 10e week en 2e werkdag,
kortom we weten het niet.

Ik heb ooit contact gehad met de familie Heinze maar die vertelden niets. Waarschijnlijk simpelweg omdat ze ook voor defensie werkten.
We praten over de 1e koude oorlog tijd hé.

Patent van de rapid:
DE1228575
22/10/1964 - 01/06/1967

• Leuk
Waarderingen: Ray
@petroman zit er verschil in de oudere onderdelen voor wat betreft de Toleranties / maten / pasvorm / tenopzichte van het nieuwere spul .
Oa Rapid / complete vergasser ( tekening 115 van manual ) enz

Nou als ze de Petromax codering van de 60ties gebruikt hebben": 91e week, 1960, 2e weekdag.....
Kan ook de 9102e lamp zijn,
1979, 10e week en 2e werkdag,
kortom we weten het niet.

Ik heb ooit contact gehad met de familie Heinze maar die vertelden niets. Waarschijnlijk simpelweg omdat ze ook voor defensie werkten.
We praten over de 1e koude oorlog tijd hé.

Patent van de rapid:
DE1228575
22/10/1964 - 01/06/1967

Zijn er in de begin jaren 90 nog van deze Geniol lampen gemaakt ?

Zou anders zomaar 1991 Februari kunnen zijn ??

Zou best eens kunnen.
Voor Heinze was het gewoon een product en waren die verzamelaars eerder een soort vliegen waar je last van had.
En zoals gezegd: op het moment dat je voor defensie gaat producreren zijn aantallen en waar staatsgeheim ;)

Toleranties etc. zit wel goed. Maar kostprijs en aantallen staan onder druk. Zoals vele maakproducten in Europa.

Terug
Bovenaan