• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geurloze (peteroleum) kachel stroomloze

drempler

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Iemand een tip voor bijvoorbeel een peteroleum lont kachel die niet ruikt? Tot nu to heb ik div zibro en zibro nabouw kachels geprobeerd maar krijg na een uurtje of twee toch last van die lucht (last van me hoofd en longen) hierbij heb ik verschillende brandstoffen getest van lampen olie, peteroleum, en kachel vloeistof.

Heb een laser kachel en daar heb ik geen last van enkel gebruikt zo'n ding stroom c.a. 1000w per 24 uur.
Voor nood heb ik nu een diesel kachel (zo'n alie standkachel) welke een stuk minder stroom verbruikt namelijk zo'n 350w per 24 uur
En nog zo'n gasheater met zo een infrarood paneel, alleen is dat ook weer niet alles ivm vocht.

Iets wat geen stroom gebruikt heeft toch nog een voorkeur, maar wat..... (wil geen houd, kolen of dergelijke kachel)

En scheeps diesel kacheltje is ook mooi maar ook daar ben je weer een schoorsteen nodig, en kost zo een 1200-1500 euro.

dieselofen-sibirien-2kw~3.jpg

Geen idee wat het eerste plaatje dan met je vraag te doen heeft maar alle apparatuur die fossiele brandstof verbrand ruik je vroeg of laat. Tenzij je verkouden bent, (tip ?).
Het principe van een naverbrander a la zibro werkt denk ik het beste.

Iemand een tip voor bijvoorbeel een peteroleum lont kachel die niet ruikt?

Dankzij deze eigenschap van geur zijn we als soort (nog) niet uitgestorven. Dus die geur heeft een doel En dat doel is dat je een waarschuwing krijgt om meer te ventileren, of je moet gebruik maken van een rookkanaal.

Ik gebruik zelf een (3 stuks) Zibro/Qlima "turbo" en zolang de de kachel ontsteken en doven buiten de ruimte die we willen verwarmen, gaat het eigenlijk prima. En uiteraard hebben we een C0 en C02 melder.

Hallo Allemaal,

Iemand een tip voor bijvoorbeel een peteroleum lont kachel die niet ruikt? Tot nu to heb ik div zibro en zibro nabouw kachels geprobeerd maar krijg na een uurtje of twee toch last van die lucht (last van me hoofd en longen) hierbij heb ik verschillende brandstoffen getest van lampen olie, peteroleum, en kachel vloeistof.
@drempler , voor nood heb ik ook een paar oliekachels. Twee Foetsies, een Aladdin Blue Flame en een Qlima met zo'n "naverbrander". Voor feestjes in een tent en voor nood in huis vind ik ze wel nuttig maar ik zou ze niet dagelijks gebruiken "in vredestijd". Die hoofdpijn komt immers niet van een gebrek aan fijnstof of een teveel aan frisse ademlucht.
Ik krijg de indruk dat je het dagelijks gebruikt, en in dat geval zou ik zeker een kachel nemen die de verbrandingsgassen afvoert.
Neem dan een oliekachel met schoorsteen naar buiten, die zijn er vast?

Of gebruik die dieselkachel en zet de kachel in een belendende ruimte, voer de afvoergassen af naar buiten en blaas de warme lucht het huis in.
Heb een laser kachel en daar heb ik geen last van enkel gebruikt zo'n ding stroom c.a. 1000w per 24 uur.
Die zorgt toch voor afvoergassen, fijnstof en vocht in huis..
Voor nood heb ik nu een diesel kachel (zo'n alie standkachel) welke een stuk minder stroom verbruikt namelijk zo'n 350w per 24 uur
Dat lijkt mij de betere optie. In noodsituaties zit je inderdaad met de stroom, maar wat denk je ervan om er dan een powerstation en een standaard zonnepaneel bij te kopen? Voor resp. €319 en circa €90, totaal zo'n €420, heb je een 650 Wh Bluetti EB70 of vergelijkbaar en een solar panel van 500 Wp. Je kunt dan off-grid de kachel laten draaien en hebt iets van noodstroom (12V, 5V USB-C PD en 230V). Voor het mooie zou je voor rond de €200 meer een 1000-1300 Wh powerstation hebben, tegen de hedendaagse prijzen.
En, dan geen hoofdpijn meer!
En nog zo'n gasheater met zo een infrarood paneel, alleen is dat ook weer niet alles ivm vocht.
Het haalt ook de zuurstof uit de lucht, en aan diesel of petroleum is vast gemakkelijker te komen dan aan flessengas in een crisissituatie.
Iets wat geen stroom gebruikt heeft toch nog een voorkeur, maar wat..... (wil geen houd, kolen of dergelijke kachel)

En scheeps diesel kacheltje is ook mooi maar ook daar ben je weer een schoorsteen nodig, en kost zo een 1200-1500 euro.

Bekijk bijlage 28830
Koop er dan een opknappertje (omheen) bij waar al een schoorsteen en zo'n kachel in zit. Ik stap dan graag aan boord als het vluchten wordt, en zorg wel voor de diesel😉

Bij een powerstation met zonnepaneel had ik nog niet echt stil gestaan eigenlijk. Opzich geen gek idee inderdaad, zal daar is naar kijken.

Denk dat ik het dan voorlopig toch maar bij mijn diesel standkachel kist houd.

100_0560.JPG.6a700a711d9b5cee39a6bd78dd8e1940.JPG

100_0559.JPG.aeda6d04db0c7e4371de8525b9d2d0ca.JPG

100_0546.JPG.fa0a7f450a5d251da6649683660618d2.JPG

100_0557.JPG.11192f3f04b9832292b1463e80971917.JPG

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
@drempler , voor nood heb ik ook een paar oliekachels. Twee Foetsies, een Aladdin Blue Flame en een Qlima met zo'n "naverbrander". Voor feestjes in een tent en voor nood in huis vind ik ze wel nuttig maar ik zou ze niet dagelijks gebruiken "in vredestijd". Die hoofdpijn komt immers niet van een gebrek aan fijnstof of een teveel aan frisse ademlucht.
Ik krijg de indruk dat je het dagelijks gebruikt, en in dat geval zou ik zeker een kachel nemen die de verbrandingsgassen afvoert.
Neem dan een oliekachel met schoorsteen naar buiten, die zijn er vast?

Of gebruik die dieselkachel en zet de kachel in een belendende ruimte, voer de afvoergassen af naar buiten en blaas de warme lucht het huis in.

Die zorgt toch voor afvoergassen, fijnstof en vocht in huis..

Dat lijkt mij de betere optie. In noodsituaties zit je inderdaad met de stroom, maar wat denk je ervan om er dan een powerstation en een standaard zonnepaneel bij te kopen? Voor resp. €319 en circa €90, totaal zo'n €420, heb je een 650 Wh Bluetti EB70 of vergelijkbaar en een solar panel van 500 Wp. Je kunt dan off-grid de kachel laten draaien en hebt iets van noodstroom (12V, 5V USB-C PD en 230V). Voor het mooie zou je voor rond de €200 meer een 1000-1300 Wh powerstation hebben, tegen de hedendaagse prijzen.
En, dan geen hoofdpijn meer!

Het haalt ook de zuurstof uit de lucht, en aan diesel of petroleum is vast gemakkelijker te komen dan aan flessengas in een crisissituatie.

Koop er dan een opknappertje (omheen) bij waar al een schoorsteen en zo'n kachel in zit. Ik stap dan graag aan boord als het vluchten wordt, en zorg wel voor de diesel😉

Het vocht met zo'n laser kachel valt zeer mee ik gebruik hem in de winter inderdaad dagelijks op een plaatst in huis waar ik geen verwarming heb daar draaid die enkele uren per dag en heb daar nul last van vocht en van mijn longen en hoofd, fijstof zal er zeker af komen inderdad net als elke andere "open" verbranding, al is dit volgens de fabriekant echt minimaal verschillende test's die ik gelezen heb geven dit ook aan.

Met de peteroleum kaus kachels heb ik echt binnen 15min last van me hoofd en na c.a. een half uur begin ik long klachten te krijgen, wellicht ben ik over gevoelig voor die geur etc die eraf komt dat kan natuurlijk ook nog.

Het mooie van zo'n scheeps diesel kachel is dat ze stroomloos zijn, al is het rendement weer wat lager per liter dan van zo'n standkachel maar het aller grootste nadeel van die scheepskachels is dat je weer een schoorsteen nodig bent.

Die gas heater zijn eigenlijk ook meer bedoeld voor in een tent of schuur, al moet ik ook zeggen dat ik een vergelijkbaar systeem jaren lang dagelijks in mijn werkplaats heb gahd en deze stookte op LPG naast vocht heb ik nooit problemen gehad met koolmonoxide of iets dergelijks.

Ik sta nog steeds open voor tips van mensen, er zijn vast en zeker kachel systemen waar ik nog niet van weet.

Laatst bewerkt:
Bij een powerstation met zonnepaneel had ik nog niet echt stil gestaan eigenlijk. Opzich geen gek idee inderdaad, zal daar is naar kijken.

Bekijk bijlage 28844

Bekijk bijlage 28845

Bekijk bijlage 28846

Bekijk bijlage 28847

Hee @drempler , haha, wow, dat ziet er mooi uit. Geniaal eigenlijk, in een koffer. Die sluit vast niet hermetisch want je moet verbrandingslucht aanzuigen.

De afvoer, zou je daar niet wat glaswol of steenwol omheen doen? Komt er dan eens iets tegenaan dan voorkom je roet in de gordijnen😉

De kist dempt het geklik van de pomp, en dat is een plus.

Je hebt natuurlijk een gescheiden luchtinlaat en luchtuitstroom in dezelfde ruimte. Dat is ook een voordeel want zo zuig je geen koude buitenlucht aan maar verwarm je de binnenlucht verder. Wel moet je er rekening mee houden dat je sowieso iets van ventilatie moet hebben. De kachel neemt wat zuurstof uit de omgevingslucht. Strikt genomen, ontstaat er een lichte onderdruk in huis omdat de afvoergassen naar buiten worden afgevoerd. Die lichte onderdruk en de nodige kieren in de plaggenhut zorgen weer voor aanvoer van verse lucht. Zou je in een kleine luchtdichte ruimte zitten, dan is het wel oppassen omdat de afvoergassen dan niet weg kunnen, maar dat is theorie want de kachel zou m.i. in storing gaan.

Ik zie een voeding naar o.a. 12V, mooi.
Het bedieningskastje heb je binnenin de kist, waarschijnlijk om beschadiging te voorkomen? Het zou kunnen dat daar de thermostaat in zit, dus wil je op ruimtetemperatuur sturen dan zou die in dat geval naar buiten moeten?

De afvoergas-verlengslang heb je vast al ontdekt bij Ali? Ik heb er een van 3 m gekocht, voor een schijntje. Zelf heb ik het nog alleen in opslag, maar "in theorie" zit ik er ook warmpjes bij. Mooi, zo'n kachel. Als ik mij niet vergis, dan loopt die ook op kerosine/petroleum.

Wat een powerstation en een zonnepaneel betreft kan je eens kijken hoe @martin met zijn Bluetti goochelt op de finca. Bescheiden off-grid is niet gecompliceerd en hoeft niet veel te kosten.

Voor eventuele noodstroom (solar paneel, opslag accu, acculader, inverter en diverse voltages en stopcontacten, draadloos opladen en zelfs een lamp) zit je voor zo'n €420 al in de voorstelling en voor zo'n €600 zelfs op de eerste rang!

Succes ermee!

Laatst bewerkt:
Hee @drempler , haha, wow, dat ziet er mooi uit. Geniaal eigenlijk, in een koffer. Die sluit vast niet hermetisch want je moet verbrandingslucht aanzuigen.

De afvoer, zou je daar niet wat glaswol of steenwol omheen doen? Komt er dan eens iets tegenaan dan voorkom je roet in de gordijnen😉

De kist dempt het geklik van de pomp, en dat is een plus.

De deksel van de kist staat een beetje open wanneer ik hem gebruik, de kist staat namelijk buiten. In een uitzet raampje kan ik simpel gezegt een plank leggen en daar komen twee slangen aan voor de aanzuiging van de lucht uit de ruimte en het inblazen van de warme lucht vanaf de kachel. Dat klikken heb ik dus sowieso geen last van aangezien de gehele kist buiten staat.

Die uitlaat kan in princiepe niet tegen aan vallen doordat er bij gebruik niets in de kist gelegt zal worden, alleen bij het opruimen komt alles weer netjes in de doos en het doosje weer in de kist.

Je hebt natuurlijk een gescheiden luchtinlaat en luchtuitstroom in dezelfde ruimte. Dat is ook een voordeel want zo zuig je geen koude buitenlucht aan maar verwarm je de binnenlucht verder. Wel moet je er rekening mee houden dat je sowieso iets van ventilatie moet hebben. De kachel neemt wat zuurstof uit de omgevingslucht. Strikt genomen, ontstaat er een lichte onderdruk in huis omdat de afvoergassen naar buiten worden afgevoerd. Die lichte onderdruk en de nodige kieren in de plaggenhut zorgen weer voor aanvoer van verse lucht. Zou je in een kleine luchtdichte ruimte zitten, dan is het wel oppassen omdat de afvoergassen dan niet weg kunnen, maar dat is theorie want de kachel zou m.i. in storing gaan.
Dat hoeft in mijn geval dus niet doordat de kachel buiten staat.

Ik zie een voeding naar o.a. 12V, mooi.
Het bedieningskastje heb je binnenin de kist, waarschijnlijk om beschadiging te voorkomen? Het zou kunnen dat daar de thermostaat in zit, dus wil je op ruimtetemperatuur sturen dan zou die in dat geval naar buiten moeten?
Eigenlijk is het een 42v voeding die ik nog liggen had. Ik heb de kachel zo gemaakt dat hij op 230v, een 36v accu van de fiets en 18 en 12v accus van de boormaschienes etc kan draaiten. Er zit gewoon een dc naar dc omvormer in die werkt van 72 naar 12v

De afvoergas-verlengslang heb je vast al ontdekt bij Ali? Ik heb er een van 3 m gekocht, voor een schijntje. Zelf heb ik het nog alleen in opslag, maar "in theorie" zit ik er ook warmpjes bij. Mooi, zo'n kachel. Als ik mij niet vergis, dan loopt die ook op kerosine/petroleum. Succes ermee!
Maak die uitlaten niet te lang ik heb deze kachels al een jaar of 10 in gebruik, als voorjaars verwarming in mijn werkplaats voor het geval de pellet kachel te veel wermte geeft (minimaal dot die 3kw) ik had daar ook een lange slang aan en daardoor koolt de boel toch dicht vooral als je in een wat lagere stand draaid. Wat wel goed werkt is een dikkere buis dan de buis die aan je kachel zit, zo is de "druk" in het uitlaat systeem het laagste. Van wat ik gehoord heb brand zon kachel wel een stuk schoner op peteroleum, maar ja ik ben dan wel weer gierieg en ga toch voor de prijs van de diesel helaas kan ik hier in de omgeving geen peteroleum tanken dat goedkoper is dan diesel.

Onder een paar foto's van mijn eigenknutsel powerstation gebruik gemaakt wordt van de accus van de elektrische fietsen die wij hebben. Ook hier wordt weer gebruik gemaakt van een dc naar dc omvormer, de 36v van de fiets accu wordt omgezet naar 12v en dan naar 230v ac destijds gebouwd voor als de stroom tijdelijk uit valt en de pelletkachel wel moet blijven branden, afhankelijk van de stand waar de kachel op staat kan hij 6 tot 8 uur draaien om een volle fiets accu. Dezelfde accu kan doormiddel van een stekker ook rechtstreeks op de diesel kachel worden aangesloten.

100_0391.JPG

100_0392.JPG

100_0393.JPG

Eigenlijk is het een 42v voeding die ik nog liggen had. Ik heb de kachel zo gemaakt dat hij op 230v, een 36v accu van de fiets en 18 en 12v accus van de boormaschienes etc kan draaiten. Er zit gewoon een dc naar dc omvormer in die werkt van 72 naar 12v
Prepping to the max, mooi. Hoe meer opties des te beter. Alleen de partner op de 36V fietsdynamo ontbreekt nog?😉
Maak die uitlaten niet te lang ik heb deze kachels al een jaar of 10 in gebruik, als voorjaars verwarming in mijn werkplaats voor het geval de pellet kachel te veel wermte geeft (minimaal dot die 3kw) ik had daar ook een lange slang aan en daardoor koolt de boel toch dicht vooral als je in een wat lagere stand draaid.
Dat kwam in een ander draadje ook aan de orde en wordt uitproberen. Zo min mogelijk bochten is ook belangrijk, tenzij er natuurlijk maar eentje is zoals in jouw kist.
Wat wel goed werkt is een dikkere buis dan de buis die aan je kachel zit, zo is de "druk" in het uitlaat systeem het laagste. Van wat ik gehoord heb brand zon kachel wel een stuk schoner op peteroleum, maar ja ik ben dan wel weer gierieg en ga toch voor de prijs van de diesel helaas kan ik hier in de omgeving geen peteroleum tanken dat goedkoper is dan diesel.
Schoon branden is meer iets voor idealo's denk ik, hup de fik in die diesel👍
Onder een paar foto's van mijn eigen powerstation gebruik gemaakt wordt van de accus van de elektrische fietsen die wij hebben.

Bekijk bijlage 28848

Bekijk bijlage 28849

Bekijk bijlage 28850
Zodra technisch inzicht en vernuft en preppergenen bij elkaar komen, ontstaan er mooie dingen, QED!

Bekijk bijlage 28844

Bekijk bijlage 28845

Bekijk bijlage 28846

Bekijk bijlage 28847

Erg mooi ingebouwd!

Ik heb onlangs zo'n Chinese standkachel gekocht, kant en klaar ingebouwd in een metalen behuizing. Wel zelf de 12 Volt verbinding, inlaat luchtfilter en rookgaspijp en warme lucht uitlaat moeten aankoppelen. Ik verwarm er nu ons "tiny house" mee.
Het is ondanks rookgasafvoer naar buiten, niet helemaal vrij van geurtjes binnen. Daarom toch een raam op kierstand om te ventileren. Maar met een verbruik van ca. 3 liter per 24 uur in laagste stand houden we het huisje op ruim 18 graden, terwijl het 's nachts tegen 0 graden is.

Inmiddels een extra netvoeding voor de 12 Volt voorziening aangesloten, want het zonnepaneel en de zwakke accu leverden de afgelopen regenachtige dagen niet genoeg om de kachel te kunnen opstarten.
Tijdens het opstarten trekt de kachel ongeveer 10 Ampère om de gloeiplug op te warmen. Na opstarten is ca. 1 Ampère genoeg voor de ventilator en electronica te voorzien.

Laatst bewerkt:
Erg mooi ingebouwd!
Maar met een verbruik van ca. 3 liter per 24 uur in laagste stand houden we het huisje op ruim 18 graden, terwijl het 's nachts tegen 0 graden is.
Dat lijkt mij niet slecht @PBear . Zou je de binnenlucht aanzuigen in plaats van de koude buitenlucht dan zou je wel vele graden winnen denk ik. Is dat niet met een 3-wegklep regelbaar "te fabrieken"?
Inmiddels een extra netvoeding voor de 12 Volt voorziening aangesloten, want het zonnepaneel en de zwakke accu leverden de afgelopen regenachtige dagen niet genoeg om de kachel te kunnen opstarten.
Tijdens het opstarten trekt de kachel ongeveer 10 Ampère om de gloeiplug op te warmen. Na opstarten is ca. 1 Ampère genoeg voor de ventilator en electronica te voorzien.
Voor @drempler zou dat een extra motivatie kunnen zijn om voor een powerstation zoals de Bluetti EB70 te kiezen met circa 630 Wh aan capaciteit.

Die levert de 10*12=120W bij opstarten met gemak (levert maximaal 1kW) en redt volledig gevuld die ene ampere gedurende circa 630/12=52 uren aan een stuk door.
Hang ik er een ouder 280Wp standaard solarpanel aan dan laadt het nu bij een mager zonnetje al met 100-130W op. Minus het gelijktijdige verbruik van 12Wh is het resterende (stel) 88W laadvermogen al voldoende om gedurende 3,5 uren zon het kachel-dagverbruik weer bij te laden.

Ten opzichte van jouw situatie @PBear , heeft het powerstation het voordeel dat het geen extra netadapter nodig heeft om weer van 230V naar 12V te transformeren want het heeft step-down transformatie naar 12V standaard ingebouwd en heeft een 12V stopcontact. Die DC transformatie vanuit de accuspanning schijnt veel zuiniger te zijn dan de 230V AC inverter. Alleen gelijkstroom afnemen spaart dan stroom zodra dat mogelijk is.

Haha, op het gevaar af om te worden verdacht van aandelen erin (heb ik niet, het is onvervalst prep-enthousiasme😉), maarrrr... iBood heeft de Bluetti EB70 nu weer even in het aanbod zie ik, in de iBood app (@JJ&A ook):
1000062310.png
Men heeft er voor iets meer €€ nu ook grotere en iets geavanceerder Bluetti's, dus bekijk ook die eens.

Laatst bewerkt:
Het is ondanks rookgasafvoer naar buiten, niet helemaal vrij van geurtjes binnen. Daarom toch een raam op kierstand om te ventileren. Maar met een verbruik van ca. 3 liter per 24 uur in laagste stand houden we het huisje op ruim 18 graden, terwijl het 's nachts tegen 0 graden is.

Die standaard kachels in zon behuizing vindt ik om die reden dus zelf niks en veel te duur ook nog, een losse zet kocht ik de laatste keer voor 75,-

De kachels zijn er ook voor bedoeld voor buiten de ruimte waar je in verblijft de gehele kachel moet dus in de beste geval aan de buiten kant van het gebouw zitten. Of op zijn minst de uit en inlaat door bijvoorbeeld een doorvoor door de muur.

En inderdaad de warme lucht van binnen aanzuigen is een must.

Voor @drempler zou dat een extra motivatie kunnen zijn om voor een powerstation zoals de Bluetti EB70 te kiezen met circa 630 Wh aan capaciteit.

Ik heb is nagedacht over die powerstations, opzich zijn dat natuurlijk best leuke dingen enkel nu komt mijn vraag hoe zit het met onerdelen voorziening van die dingen. Aangezien alles in een unit gebouwd zit hoeft de zonnepaneel omvormer, of de bms of een ander onderdeel maar stuk te gaan een de hele unit wordt onbruikbaar.

Ik denk dat een losse accu met omvormers dan een beter optie is, in iedergeval is het sneller te repareren.

Voor mijn eigen bouw powerstation kan ik uiteraard ook gewoon met zonnenergie laden, alleen ben ik dan een instelbare zonnepaneel laad omvromer nodig die 42v en instelbaar is op 2a (dit is het maxinmale laad vermogen van de accu) en het mooie is aan deze accu hij kan laden en ontladen te gelijkertijd dat kunnen ook nog niet alle powerstations die te koop zijn heb ik al wel gezien.

Laatst bewerkt:
Ik heb is nagedacht over die powerstations, opzich zijn dat natuurlijk best leuke dingen enkel nu komt mijn vraag hoe zit het met onerdelen voorziening van die dingen. Aangezien alles in een unit gebouwd zit hoeft de zonnepaneel omvormer, of de bms of een ander onderdeel maar stuk te gaan een de hele unit wordt onbruikbaar.
Dat is wel zo @drempler , maar de recenties laten toch wel zien dat ze doorgaans behoorlijk degelijk zijn.
Een auto heb ik ook niet in onderdelen gekocht😉
Ik denk dat een losse accu met omvormers dan een beter optie is, in iedergeval is het sneller te repareren.
Dat wel, maar losse onderdelen zijn samen in de regel aanzienlijk duurder, of je mist al snel extra's die toch wel handig zijn? Verlichting, diverse voltages, wisselstroom en gelijkstroom, USB PD, draadloos opladen, status-scherm, compact en draagbaar?
Voor mijn eigen bouw powerstation kan ik uiteraard ook gewoon met zonnenergie laden, alleen ben ik dan een instelbare zonnepaneel laad omvromer nodig die 42v en instelbaar is op 2a (dit is het maxinmale laad vermogen van de accu) en het mooie is aan deze accu hij kan laden en ontladen te gelijkertijd dat kunnen ook nog niet alle powerstations die te koop zijn heb ik al wel gezien.
De Bluetti kan ook laden en leveren tegelijk. Maar, als je nu met alleen een laadomvormer al klaar bent, dan is dat natuurlijk ook mooi en voordeliger.

Die standaard kachels in zon behuizing vindt ik om die reden dus zelf niks en veel te duur ook nog, een losse zet kocht ik de laatste keer voor 75,-

De kachels zijn er ook voor bedoeld voor buiten de ruimte waar je in verblijft de gehele kachel moet dus in de beste geval aan de buiten kant van het gebouw zitten. Of op zijn minst de uit en inlaat door bijvoorbeeld een doorvoor door de muur.

En inderdaad de warme lucht van binnen aanzuigen is een must.

Mijn standkachel staat in het schuurtje naast het huis. Het rookgas van de kachel gaat via de uitlaatpijp door een gat in de vloer van het schuurtje. Dat gat rondom met alu folie afgedicht tegen brandgevaar.
De wind kan vrij onder de vloer doorwaaien.

Inderdaad zou de kachel efficiënter kunnen werken als die de lucht vanuit het huisje via een apart kanaal kan aanzuigen.
In dat geval moet ik een gat achter in de metalen behuizing van de kachel maken om de aanzuigslang aan te kunnen sluiten. Dat is met jouw aluminium behuizing beter geregeld.

Maar ik wil het kacheltje eenvoudig mee kunnen nemen en geen gaten in de muur van het huisje open laten voor de plaatselijke fauna.
Een wat zwaardere 12V voedingseenheid staat nog op het verlanglijstje, zodat het kacheltje uit het net gevoed kan worden als het elders gebruikt wordt.

Overigens heb ik voor kachel met metalen behuizing een aansluitmateriaal net geen €.70,- betaald bij Ali.

Dat is wel zo @drempler , maar de recenties laten toch wel zien dat ze doorgaans behoorlijk degelijk zijn.

Dat wel, maar losse onderdelen zijn samen in de regel aanzienlijk duurder, of je mist al snel extra's die toch wel handig zijn? Verlichting, diverse voltages, wisselstroom en gelijkstroom, USB PD, draadloos opladen, status-scherm, compact en draagbaar?

De Bluetti kan ook laden en leveren tegelijk. Maar, als je nu met alleen een laadomvormer al klaar bent, dan is dat natuurlijk ook mooi en voordeliger.

Mijn 200 Wp zonnepaneel van nominaal 42 V zit via een goedkope Ali laadregelaar aangesloten op een 12 V accu. Misschien minder efficiënt dan via een DC-DC omvormer. Toch een paar honderd € goedkoper dan een Bluetti, al is dat een heel geschikte oplossing als je nog geen noodstroomvoorzieningen hebt.

De opstelling van mijn paneel is niet erg gunstig omdat die in koudere jaargetijden al gauw in de schaduw van een nabije berg valt. In verband daarmee met een flauwe hellinghoek op het zuiden gericht, zodat ie meer strooi licht van het zenith vangt en toch nog door regen schoongespoeld kan worden.

Mijn 200 Wp zonnepaneel van nominaal 42 V zit via een goedkope Ali laadregelaar aangesloten op een 12 V accu. Misschien minder efficiënt dan via een DC-DC omvormer. Toch een paar honderd € goedkoper dan een Bluetti, al is dat een heel geschikte oplossing als je nog geen noodstroomvoorzieningen hebt.

De opstelling van mijn paneel is niet erg gunstig omdat die in koudere jaargetijden al gauw in de schaduw van een nabije berg valt. In verband daarmee met een flauwe hellinghoek op het zuiden gericht, zodat ie meer strooi licht van het zenith vangt en toch nog door regen schoongespoeld kan worden.

Dat lijkt mij niet slecht @PBear . Zou je de binnenlucht aanzuigen in plaats van de koude buitenlucht dan zou je wel vele graden winnen denk ik. Is dat niet met een 3-wegklep regelbaar "te fabrieken"?

Die levert de 10*12=120W bij opstarten met gemak (levert maximaal 1kW) en redt volledig gevuld die ene ampere gedurende circa 630/12=52 uren aan een stuk door.
Hang ik er een ouder 280Wp standaard solarpanel aan dan laadt het nu bij een mager zonnetje al met 100-130W op. Minus het gelijktijdige verbruik van 12Wh is het resterende (stel) 88W laadvermogen al voldoende om gedurende 3,5 uren zon het kachel-dagverbruik weer bij te laden.

Ten opzichte van jouw situatie @PBear , heeft het powerstation het voordeel dat het geen extra netadapter nodig heeft om weer van 230V naar 12V te transformeren want het heeft step-down transformatie naar 12V standaard ingebouwd en heeft een 12V stopcontact. Die DC transformatie vanuit de accuspanning schijnt veel zuiniger te zijn dan de 230V AC inverter. Alleen gelijkstroom afnemen spaart dan stroom zodra dat mogelijk is.

Haha, op het gevaar af om te worden verdacht van aandelen erin (heb ik niet, het is onvervalst prep-enthousiasme😉), maarrrr... iBood heeft de Bluetti EB70 nu weer even in het aanbod zie ik, in de iBood app (@JJ&A ook):
Bekijk bijlage 28858
Men heeft er voor iets meer €€ nu ook grotere en iets geavanceerder Bluetti's, dus bekijk ook die eens.

Beste @RockyFlats

Is deze nog beter, zo ja in welk opzichten allemaal: https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/ecoflow-delta-2-uitbreidbare-stroomcentrale/1309102?

Terug
Bovenaan