• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geurloze (peteroleum) kachel stroomloze

Mijn 200 Wp zonnepaneel van nominaal 42 V zit via een goedkope Ali laadregelaar aangesloten op een 12 V accu. Misschien minder efficiënt dan via een DC-DC omvormer.
Ik dacht dat hier twee dingen door elkaar werden gehaald @PBear .
De Bluetti heeft een MPPT regeling ingebouwd en zal best efficiënt van solar laden, maar of dat veel scheelt met jouw Ali solar laadregelaar dat is nog maar de vraag.
Ik doelde meer op de 12V voeding van de dieselkachel. Jij kunt die direct vanaf de accu halen lijkt mij (met diepontlading-beveiliging) en dat scheelt dan het omhoog naar 230V AC en weer het omlaag naar 12V DC transformeren. Maar ik las niet goed, want dat doe je ook, en je had het over een netadapter voor 12V en die staat dan niet op de 230V inverter van de accu maar op het net😉

@JJ&A , als je die pecunia over hebt dan zou ik er niet over twijfelen en die Ecoflow nemen. Je hebt er bijna de dubbele capaciteit voor, snel opladen (zelfs direct vanaf een standaard €90 solarpanel) en uitlezing op afstand via Wifi en Bluetooth.
De Bluetti AC70P is iets lager in capaciteit maar is ook snel op te laden en met een app in de gaten te houden. Een van die twee kan je gerust nemen.

Als je met brandstoffen werkt met je de verbrandingsgassen eigenlijk naar buiten zien af te voeren. Gas brandt het schoonst maar dan nog heb je waterdamp en CO2 als verbrandingsproduct (Ideaal, als je pech hebt ook nog koolmonoxide) Ook verbruikt dit veel zuurstof uit de binnenlucht. Zonder schoorsteen of afzuiging moet je goed ventileren en dan verlies je veel voordeel van een verwarming in de winter.

Zou een warmtepomp / airco met verwarmingsfunctie op een dikke thuisaccu een optie kunnen zijn om je huis te verwarmen?

Als je werkt zonder afvoer naar buiten is petroleum wel het handigst, gas verbrand inderdaad schoon maar maakt veel meer waterdamp dan petroleum bij de verbranding. Een petroleumkacheltje zul je altijd wel een beetje ruiken, zelfs met QLima Kristal wat denk ik het schoonst (en het duurstst ;) ) is. Als het echt koud is dan is CO2 inderdaad lastig omdat je flink moet ventileren (en het is koud) en een koolmonoxidemelder is altijd wel veilig in ruimtes waar je iets verbrand.

Het kacheltje maakt ook veel verschil, mijn vrouw wilde een foetsie voor erbij en hoewel het een leuk ding is wil ik die niet in huis hebben (we gebruiken hem wel in de veranda wat in Nederland een serre heet). Veel meer geur met dezelfde petroleum als bij de laserkacheltjes en je hebt ook veel meer kans op roet. Voor een prepper is het minder handig dat die laserkacheltjes stroom nodig hebben, maar dat is maar even 300 Watt voor het voorgloeien en daarna alleen nog een ventilatortje en de thermostaat. Dat zal niet zo veel verbruiken en kan denk ik prima met die accu die @RockyFlats regelmatig linkt.

@petroman , haha, tja, een veel hogere capaciteit maar daarmee wordt het wel moeilijk om in een greppel of onder de brug het voetenbadje en de electrische tandenborstel mee te voeden. Er moet dan wel een tandem-as steekkarretje bij.
Maar, toegegeven, je kunt er wel 20 dieselkacheltjes tegelijk mee opstarten!😉

Die waar jij naar hyperlinkt is dus meer een heuse thuisbatterij die overigens bedrieglijk met (bruto) 5,12 KWh wordt gepromoot maar in werkelijkheid "slechts" 0,9*5,12=4,6 kWh kan leveren. Nog steeds serieus veel kWh is dat, maar dat gaat als thuisaccu een "quick-and-dirty betaalbare (powerstation) noodstroom voor de dieselkachel" wel te boven.
https://www.google.com/search?q=battery 5.12 kWh call voltage&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

In vergelijk, heb ik een (bruto) 14 kWh voor zo'n €2.200 in huis gehaald als thuisaccu voor €157/kWh, tegenover de €351/kWh voor die Marstek.

Als je met brandstoffen werkt met je de verbrandingsgassen eigenlijk naar buiten zien af te voeren. Gas brandt het schoonst maar dan nog heb je waterdamp en CO2 als verbrandingsproduct (Ideaal, als je pech hebt ook nog koolmonoxide) Ook verbruikt dit veel zuurstof uit de binnenlucht. Zonder schoorsteen of afzuiging moet je goed ventileren en dan verlies je veel voordeel van een verwarming in de winter.

Zou een warmtepomp / airco met verwarmingsfunctie op een dikke thuisaccu een optie kunnen zijn om je huis te verwarmen?
@TheQuickFox , een Airco (warmtepomp) is m.i. inderdaad DE oplossing voor ruimteverwarming. Het is goedkoper in aanschaf dan een watergebaseerde warmtepomp en m.i. eenvoudiger in te bouwen. Bovendien heeft het een zeer hoog rendement (bijvoorbeeld SCOP 5.0 = 500% bij de MHI ZSX 3.5). 1 kWh electrisch er in is 5 kWh aan warmte er uit. 2 kWh electrisch staat gelijk aan 1 m3 aardgas in een HR+ CV installatie, dus letterlijk de halve energiekosten, en op een thuisaccu doenlijk lijkt mij.
Ik verwarm al 3 winters mijn gehele plaggenhut met twee van die Airco's😁

@RockyFlats , ik vrees dat menigeen zich ook vertilt aan die Blueetti dingen. Maar ze zijn lichter.
Maar je kan er makkelijk één in je bug out buggy, boot, scooter stoppen.

Jouw 14kWh zie ik op iboot niet 123, heb je een linkje?

Laatst bewerkt:
@RockyFlats , ik vrees dat menigeen zich ook vertilt aan die Blueetti dingen. Maar ze zijn lichter.
Maar je kan er makkelijk één in je bug out buggy, boot, scooter stoppen.
Een kilo of 10 wegen ze nog wel. Maar dat geeft ook een gevoel "dat je wat in handen hebt". Ik geloof het niet hoor, maar er zou natuurlijk ook een steen van 9 kg in kunnen zitten😉
Jouw 14kWh zie ik op iboot niet 123, heb je een linkje?
Daarvoor moet je op Alibaba zijn, bij Basen (Basengreen). Ze leveren vanuit de EU. Hier een voorbeeld van een kast met BMS. https://www.alibaba.com/x/AzcweQ?ck=pdp
Vraag Eric Basen eens om een prijsopgave... En voor een Victron Multiplus is Nkon.nl m.i. het beste adres.

Terug
Bovenaan